HappyLin Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober Hallo allemaal, Gisteravond laat toen ik de konijnen ging verzorgen zat Nikkie, het vrouwtje, stil in een hoekje, ze kwam niet kijken voor eten, wilde zelfs haar lievelings snoepjes niet eten. Heb haar binnen gehaald (ze zitten sinds augustus buiten) en de spoed dierenarts gebeld, waar ik vannacht nog terecht kon. Hij kon niet echt gas voelen, maar wist het niet zeker. Hij hoorde alleen helemaal geen geluid in de darmen dus hij sprak van stilliggende darmen. Ook was haar temperatuur maar 36 graden, en de dierenarts sprak van dat ze in shock was van die ondertemperatuur (of iets anders?) en ze daarom zo stil bleef liggen. Hij heeft haar vocht gegeven onder de huid, dit heeft hij van tevoren verwarmd. Ze heeft pijnstilling gehad die 24 uur werkzaam is en ze heeft een injectie gehad die haar maag darmen op gang helpt, heb voor thuis nog Metoclopramide meegekregen voor haar darmen op gang te helpen, die moet ik 2x per dag toedienen. Thuis zitten ze nu binnen en heb ik haar voor afgelopen nacht een snuggle safe gegeven en hierop is ze ook blijven liggen. Ze huppelt nu weer wat rond, is alerter dan gisteren, eet ook weer snoepjes (wel heel voorzichtig) en knabbelt af en toe een sprietje hooi, maar ik ben bang als de pijnstiller straks uitgewerkt is dat ze weer achteruit gaat. Ook vraag ik me af, wat hiervan nu de oorzaak kan zijn? Ze krijgen vooral heel veel hooi, kruiden of kruidenblokken, en maar een handje vol brokjes per dag die ze moeten delen (trovet). Vanochtend vond ik een heel klein keuteltje, en nog iets grotere, en vervolgens grote zwarte drollen die niet droog zijn zoals het hoort. (ik weet niet zeker of deze van haar waren of van haar mannetje Balou) Is het nu een gasbuik geweest, of een verstopping? Wat veroorzaakt nu precies stilliggende darmen en ondertemperatuur? Kan ik haar dwangvoeding geven zonder te dwingen, als ze het zelf wil eten? (ivm niet voeren bij verstopping)? Mijn eigen dierenarts is vandaag niet aanwezig dus als het weer mis gaat, moet ik weer de spoed bellen en kom ik waarschijnlijk bij weer een hele andere dierenarts terecht (dit wisselt) Heb ik pijnstilling in huis nodig? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober Ik snap je angst wel, wat ik ga zeggen gaat je helaas niet minder ongerust maken. Sorry alvast daarvoor. Bij konijnen werkt pijnstilling korter. Meestal maar 8 uur. Normaal schrijven ze orale pijnstillers 2x daags voor, dus iedere 12 uur. Het zou kunnen dat ze een injectie heeft gekregen met een hogere dosis, maar ik vermoed een niet konijnkundige dierenarts. Dat er metoclopramide mee is gegeven, is goed, meestal geef je dit 3x per dag in acute situaties, 2x daags, als het weer beter gaat. Meestal wordt ook cisaral toegevoegd, dat hangt een beetje af van de dierenarts en waar het probleem zit. Bij helemaal stil liggende darmen zou ik die toevoeging wel verwachten. Jammer dat je je eigen dierenarts niet kunt bereiken, want het is super makkelijk om aan dat middel te komen, maar niet verantwoord om eigenhandig te gebruiken, zonder overleg. Kun je de grote drollen linken aan blindedarm keutels die vloeibaarder zijn geworden? Wat gaat er precies bij haar in aan eten? Hoeveel gaat er in aan eten? Het klinkt nog als weinig. Ja, je kunt dwangvoer op een lepeltje aanbieden of als je minder vocht gebruikt er balletjes van maken die ze zelf op kunnen eten. Niet alle konijnen doen dit, maar proberen kan. Of je pijnstillers nodig hebt, niet perse, ik vind darmstimulant belangrijker. Zonder pijnstilling kun je een konijn ook wel weer op gang helpen, zonder darmstimulant moet je precies weten wat je doet, dit is echt moeilijk. Zou ik pijnstiller aanraden? Meestal wel, het kan net dat zetje geven om toch te eten, als er pijn is. Aan de andere kant vertraagd het de darmen ook weer licht en kan het het maag-darmkanaal irriteren. De oorzaak durf ik je niet te geven, er is zoveel mogelijk... Heb je iets gezien in de dagen ervoor dat af week van normaal? Dat geeft misschien en clue waar je aan moet denken. Is er toevallig een bloedsuikerwaarde gemeten? Zo ja, hoe hoog was die? De snuggle safe echt aan blijven bieden, zeker voor de nacht! In de avond is de temperatuur vaak wat hoger, maar vroeg in de ochtend keldert die weer, het kan dus voorkomen dat het 's avonds oke is en je smorgens weer een lusteloos konijn vindt. Zelf check ik het liefste ergens in de nacht of vroege ochtend hoe het gaat. Want dan ben ik op tijd. Het is handig om zelf te leren om de temperatuur te meten. Dit is het handigste met twee personen. In je eentje is het heel lastig, omdat je dan handen tekort komt. Dit stelt natuurlijk allemaal niet gerust, stel vooral vragen, die nog nog hebt naar aanleiding van mijn reactie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober Ik had vandaag een dergelijke ervaring. Je gaat eten geven en er komt er één niet opdagen. Nu is Rosie vaker later en trager of dover. Ik rammelde met de bus waarin de brokjes zitten maar geen reactie. Ze zat in de catcube. Haar eruit gehaald en op schoot genomen en een poos de buik gemasseerd. Heb ik onze dochter wel eens zien doen. Helaas was dochterlief niet thuis maar ik verwacht haar vanavond thuis. Dit een hele poos gedaan en toen in het hok gezet en dat afgesloten. En vijf brokjes en een druivenblad en wat weegbree neergelegd en water. Maar ze weigerde. Zo'n hok in de ren is ideaal want Flo ging op de loopplank tegen de tralies aanzitten. Zo hebben ze dus contact met elkaar. Straks ging ik kijken en alles was op. Een wilgentak geplukt en gegeven en die at ze met smaak op. Nu maar weer vrij gelaten en vanavond nog maar eens kijken hoe het met haar is. We hebben haar al vaker kunnen 'redden' via massage. Maar wat dit nu was?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HappyLin Geplaatst: 3 oktober Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 1 uur geleden, Kolino zei: Ik snap je angst wel, wat ik ga zeggen gaat je helaas niet minder ongerust maken. Sorry alvast daarvoor. Bij konijnen werkt pijnstilling korter. Meestal maar 8 uur. Normaal schrijven ze orale pijnstillers 2x daags voor, dus iedere 12 uur. Het zou kunnen dat ze een injectie heeft gekregen met een hogere dosis, maar ik vermoed een niet konijnkundige dierenarts. Dat er metoclopramide mee is gegeven, is goed, meestal geef je dit 3x per dag in acute situaties, 2x daags, als het weer beter gaat. Meestal wordt ook cisaral toegevoegd, dat hangt een beetje af van de dierenarts en waar het probleem zit. Bij helemaal stil liggende darmen zou ik die toevoeging wel verwachten. Jammer dat je je eigen dierenarts niet kunt bereiken, want het is super makkelijk om aan dat middel te komen, maar niet verantwoord om eigenhandig te gebruiken, zonder overleg. Kun je de grote drollen linken aan blindedarm keutels die vloeibaarder zijn geworden? Wat gaat er precies bij haar in aan eten? Hoeveel gaat er in aan eten? Het klinkt nog als weinig. Ja, je kunt dwangvoer op een lepeltje aanbieden of als je minder vocht gebruikt er balletjes van maken die ze zelf op kunnen eten. Niet alle konijnen doen dit, maar proberen kan. Of je pijnstillers nodig hebt, niet perse, ik vind darmstimulant belangrijker. Zonder pijnstilling kun je een konijn ook wel weer op gang helpen, zonder darmstimulant moet je precies weten wat je doet, dit is echt moeilijk. Zou ik pijnstiller aanraden? Meestal wel, het kan net dat zetje geven om toch te eten, als er pijn is. Aan de andere kant vertraagd het de darmen ook weer licht en kan het het maag-darmkanaal irriteren. De oorzaak durf ik je niet te geven, er is zoveel mogelijk... Heb je iets gezien in de dagen ervoor dat af week van normaal? Dat geeft misschien en clue waar je aan moet denken. Is er toevallig een bloedsuikerwaarde gemeten? Zo ja, hoe hoog was die? De snuggle safe echt aan blijven bieden, zeker voor de nacht! In de avond is de temperatuur vaak wat hoger, maar vroeg in de ochtend keldert die weer, het kan dus voorkomen dat het 's avonds oke is en je smorgens weer een lusteloos konijn vindt. Zelf check ik het liefste ergens in de nacht of vroege ochtend hoe het gaat. Want dan ben ik op tijd. Het is handig om zelf te leren om de temperatuur te meten. Dit is het handigste met twee personen. In je eentje is het heel lastig, omdat je dan handen tekort komt. Dit stelt natuurlijk allemaal niet gerust, stel vooral vragen, die nog nog hebt naar aanleiding van mijn reactie. Mijn eigen dierenarts is er morgen weer dus die ga ik morgen bellen, voor nu gaat het (even afkloppen) stukken beter. Ze heeft weer wat gegeten. Eerst wat brokjes trovet, een lijnzaadbrokje, en nog enkele sprietjes hooi, daarna is ze gaan slapen, maargoed, overdag doen ze dit vaker en zijn ze niet heel actief, dus dat was normaal. Alleen dat weinige eten.. Ik had nog critical care dwangvoeding in huis dus ik heb een eetlepel aangemaakt met 2 delen water ongeveer, en dat papje in een bakje neergezet. Hier heeft ze vanmiddag 2 hapjes van gegeten en toen ging ze weer slapen. (of liggen). Uiteindelijk heeft haar mannetje het bakje leeggegeten. Ze kwam een uurtje geleden eens rond rennen door het hok, heeft een binkie gemaakt en ging in het bakje snuffelen, deze heb ik dus opnieuw gevuld, en nu heeft ze goed gebunkerd, ook nog hooi gegeten,dus ik heb goede hoop. Ik durf ze nu alleen niet meer naar buiten te zetten vanwege haar ondertemperatuur gisteren, ze was echt een hoopje ellende. Als ik ze te lang binnen laat, kunnen ze niet meer naar buiten voor de winter, toch? Haar bloedsuikerwaardes zijn niet gemeten. Er is wel wat met de waterbak gebeurd, wat misschien kan meespelen. De waterbak was gevallen en ik had gecontroleerd of deze nog heel was, dit was het geval (zo leek het) dus ik heb deze gevuld en de volgende ochtend was deze helemaal leeg, de hele vloer van het nachthok nat. Ik heb de bak weggehaald en een fles opgehangen. Deze ging goed leeg elke dag. Maar nu begin ik me af te vragen of ze deze waterbak wel goed snapt, en er genoeg uit heeft kunnen drinken? En misschien is een nat nachthok dan ook niet echt bevorderlijk en was het een samenloop van omstandigheden? Haar voeding bestaat uit heel veel hooi, een handje trovet brokjes in de avond die ze met haar mannetje deelt, en dan nog wat kruiden of een stukje van zo'n kruidenblok waar ook hooi in zit. Verder (niet elke dag) andijvie. Dit hadden ze de avond ervoor niet gehad. De keutels die ik terug vind die zachter zijn, zijn zeker geen blindedarmkeutels, dit herken ik meteen, aangezien zij gevoelig is voor teveel brokjes, zodra ik ook maar een beetje teveel brokjes geef, laat zij altijd de blindedarmkeutels liggen. Om deze reden krijgen ze ook echt maar beperkt brokken, dus ik kan me amper voorstellen dat het aan de voeding ligt. Wel hebben we veel naaktslakken, zou dit kwaad kunnen als ze die eet, of het slijm eet wat deze glibberbeesten achter laten? Of een blaadje van een boom? (genoeg blaadjes in onze tuin) Ik heb in de dagen ervoor verder niet echt wat geks gezien, de ochtend was alles nog goed zo leek het. Maar ik kan het mis hebben. Het enige wat er geweest is, is dat met die waterbak. En er is in de avond ervoor veel wind geweest, waardoor de stoelen in onze tuin klapperden. 1 van de konijnen zat de hele tijd te stampen (waarschijnlijk angst voor het geluid wat ze niet gewend waren, ze zaten pas sinds aug. buiten) Dus wat het nu geweest is, ik durf het niet te zeggen, zou het wel graag weten. Cisaral heb ik 2 flesjes van in huis, heb dit aangegeven bij de dierenarts en hij zei dat dit middel dat hij gaf beter was en op 2 manieren werkt. (eetlust en darmlediging) Doet Cisaral niet precies het zelfde? Colosan heb ik ook in huis, is dit vergelijkbaar? Ik durfde het niet te geven maar wordt gebruikt bij verstopping en gas Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HappyLin Geplaatst: 3 oktober Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 21 minuten geleden, To van de Veluwe zei: Ik had vandaag een dergelijke ervaring. Je gaat eten geven en er komt er één niet opdagen. Nu is Rosie vaker later en trager of dover. Ik rammelde met de bus waarin de brokjes zitten maar geen reactie. Ze zat in de catcube. Haar eruit gehaald en op schoot genomen en een poos de buik gemasseerd. Heb ik onze dochter wel eens zien doen. Helaas was dochterlief niet thuis maar ik verwacht haar vanavond thuis. Dit een hele poos gedaan en toen in het hok gezet en dat afgesloten. En vijf brokjes en een druivenblad en wat weegbree neergelegd en water. Maar ze weigerde. Zo'n hok in de ren is ideaal want Flo ging op de loopplank tegen de tralies aanzitten. Zo hebben ze dus contact met elkaar. Straks ging ik kijken en alles was op. Een wilgentak geplukt en gegeven en die at ze met smaak op. Nu maar weer vrij gelaten en vanavond nog maar eens kijken hoe het met haar is. We hebben haar al vaker kunnen 'redden' via massage. Maar wat dit nu was?? He bah, je schrikt je een hoedje. Ik vind het nogal beangstigend hoe snel dit kan gaan. De ochtend was er nog helemaal niks aan de hand en in de avond tref je dan een hoopje ellende aan. Ik weet niet of ze de ochtend gehaald had als deze arts geen dienst had want zou verder niet weten waar ik terecht had gekund om die tijd. Hoe werkt dit masseren? Blijft het konijn dan op zijn pootjes staan en masseer je de zijkanten, of de onderkant, en dan met de klok mee ofzo? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober 2 minuten geleden, HappyLin zei: Als ik ze te lang binnen laat, kunnen ze niet meer naar buiten voor de winter, toch? Klopt, zoals ik je verhaal nu lees zouden ze binnen een week weer naar buiten kunnen. Het maximum is 10 dagen, liever, minder dan een week en op een moment van de dag dat de temperatuur niet veel van binnen verschilt. Einde van de ochtend, begin van de middag is meestal de beste keuze. 8 minuten geleden, HappyLin zei: Cisaral heb ik 2 flesjes van in huis, heb dit aangegeven bij de dierenarts en hij zei dat dit middel dat hij gaf beter was en op 2 manieren werkt. (eetlust en darmlediging) Doet Cisaral niet precies het zelfde? Colosan heb ik ook in huis, is dit vergelijkbaar? Ik durfde het niet te geven maar wordt gebruikt bij verstopping en gas Nee cisaral doet niet precies hetzelfde, wel mee eens dat metoclopramide beter werkt. Meestal geven konijnkundige dierenartsen beide middelen. Het hangt een beetje af van de dierenarts wat ze voorschrijven, waar de dierenarts wel gelijk in heeft, als er sprake is van volledig stil liggen komt cisaral niet op de plek waar het zijn werk moet doen. Zelf vraag ik meestal om metoclopramide eerst te injecteren, want kan met hogere dosis en werkt sneller en beter. Als je dan het konijn op gang hebt, zet ik in dit soort gevallen beide middelen tegelijk in. 4 minuten geleden, HappyLin zei: Hoe werkt dit masseren? Blijft het konijn dan op zijn pootjes staan en masseer je de zijkanten, of de onderkant, en dan met de klok mee ofzo? Masseren doe je eigenlijk alleen aan de zijkanten van de buik, vanaf de onderkant, niet met de klok mee, maar lichtjes met je vingers van de ribbenkast naar de kont en dan weer terug. Ik leg zelf het konijn het liefste op m'n borst, zeker als het konijn onder temperatuur heeft, want dan kun je het konijn met je eigen lichaamswarmte, eventueel een kruik en zeker een dekentje, goed op temperatuur houden. Een ander manier die ik vaak gebruik, meestal ook om te onderzoeken wat er aan de hand is, is achter het konijn hurken en dan voorzichtig de buik aftasten. Niet alle konijnen willen dan blijven zitten. Soms is op schoot nemen, of op een verhoging zetten en een ander vragen om het konijn vast te houden nodig. Ik vind het moeilijk om dit helder uit te leggen, vraag morgen eens aan de dierenarts, om het voor te doen. Weten hoe je dit doet, kan levensreddend zijn. Wat de keutels betreft, waren het hele vieze flatsen? Bijna vloeibaar? Dat ziet er dus niet uit als blindedarm keutels, maar of vloeibaar bruine plakzooi of een soort breiige massa. Waar ik ook nog aan moet denken is een mestkeutel. Dit zou ook het stil vallen van een darm kunnen verklaren. Verharen ze erg op het moment? 31 minuten geleden, HappyLin zei: de volgende ochtend was deze helemaal leeg, de hele vloer van het nachthok nat Te weinig water kan voor verstopping zorgen, wat vervolgens de darm weer stil kan leggen. Ben wel blij te lezen dat er iets meer eten in lijkt te gaan. Lijkt me een goed plan om morgen met je eigen dierenarts te overleggen. Of je er daadwerkelijk heen moet of in overleg meer medicatie kunt geven, moet je even af laten hangen van de hoeveelheid stress die je konijn kan hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HappyLin Geplaatst: 3 oktober Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober Volgens mij is dit ook gebeurd, de metoclopramide injecteren, het was een spuitje met oranje achtige vloeistof. Ik zal eens kijken of ik op youtube iets kan vinden over hoe dit te doen, dankjewel! De keutels, het waren geen flatsen, ook niet vloeibaar. Het mannetje heeft altijd lichtbruine keutels en je ziet duidelijk dat dit hooikeutels zijn. Bij Nikkie zie je dit meestal niet, haar keutels zijn altijd al donkerder van kleur. Nu zijn haar keutels zwart en het is niet vloeibaar, maar als ze eroverheen loopt pletten ze wel makkelijk en het lijkt of er een glimmend vettig laagje overheen zit. Als ze eroverheen gelopen is en de keutel geplet, zie je dat de binnenkant wel hooi-achtig eruit ziet. Een mestkeutel heb ik nooit van gehoord. Maar zij heeft wel vaker dikke ronde keutels die donkerder van kleur zijn, en altijd als ze teveel brokken of groenvoer heeft gehad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
HappyLin Geplaatst: 3 oktober Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober Stukje vergeten: Op dit moment valt het verharen best mee, ze zijn erger geweest, maar ze verharen wel iets Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober 1 uur geleden, HappyLin zei: Hoe werkt dit masseren? Wij hebben hier al drie keer een konijn - naar we denken - mee gered. Als het niet geholpen zou hebben, zou ik morgen naar de DA gegaan zijn. Ik heb haar op schoot genomen en ben inderdaad over de zijkanten gaan masseren. Net ging ik er weer naar toe met een stukje dunne wilgentak met blaadjes eraan en ze at het helemaal op. Ook wat gedroogde weegbree neergelegd en ze at het smakelijk op. Op gedroogde weegbree zijn ze hier stapelgek. Het lijkt of ze liever gedroogde dan verse weegbree hebben. Naaktslakken heb ik grotendeels weggevangen. Maar konijnen eten die niet. Als je ze een blad geeft waar een naaktslak overheen gelopen heeft, eten ze die niet. Dus de verse weegbree was ik goed. Of ik pluk ze 's avonds en dan die blaadjes waar ik geen slakkensporen zie. Jij geeft blaadjes van bomen. Van welke? Wilgenboom, berkenboom? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 3 oktober Delen Geplaatst: 3 oktober 1 uur terug, HappyLin zei: Nu zijn haar keutels zwart en het is niet vloeibaar, maar als ze eroverheen loopt pletten ze wel makkelijk en het lijkt of er een glimmend vettig laagje overheen zit. Als ze eroverheen gelopen is en de keutel geplet, zie je dat de binnenkant wel hooi-achtig eruit ziet. Dit is belangrijk voor de dierenarts om te weten. Geeft wel aan dat het probleem in de darm zit. Ik neig naar dikke darm, maar ben me niet zeker. Kan gevolg zijn van het stil liggen, maar, andersom kan ook, dat ze stil is komen te liggen door een probleem in de darmen. Bij hele donkere keutels, wil je ook zeker zijn dat er geen bloedverlies is op een eerder punt in het maagdarmkanaal. Hier komen voor mij een aantal vragen naar boven, heeft ze in haar leven 1 of meerdere antibiotica kuren gehad? Heeft ze uiterlijke kenmerken van een megacolon konijn? Waar ik ook nog aan denk in dit geval, coccidiose, dat kun je proberen uit te laten sluiten door ontlasting onderzoek. Zie je ook wel eens doorzichtig slijm? Hoe vaak zijn er darmproblemen, gemiddelde van een aantal keer per jaar is voor mij voldoende en/of een frequentie van hoeveel tijd er tussen zit. Als je geen pijnstillers hebt zijn wilgen blaadjes inderdaad een goed alternatief. Weegbree heb ik zo ontzettend vaak gebruikt, bij mij maakt het dan weer niet uit of het verse of gedroogde weegbree is, wordt even goed gegeten. Oregano zet ik ook vaak in als ik darmproblemen zie, maar de vinger niet op de oorzaak kan leggen. Tijm kan ook, als je niet er niet aan kunt komen, maar oregano vind ik beter werken. Combineren mag uiteraard ook. Aardbeienblad is er nog eentje die de meeste konijnen lusten en waar je niet zo snel problemen mee ziet. Verder heb ik vaak paardenbloemblad gebruikt. Gedroogd wel een beetje oppassen met de hoeveelheid, er zit nogal wat calcium in. Vers kun je vrij makkelijk opbouwen, zeker als een konijn andijvie gewend is, want dat is familie van elkaar. Als je niet dagelijks groenvoer geeft zie je soms ook wat problemen, het beste is om iedere dag wat groenvoer te geven om de darmflora in balans te houden. Zeker bij konijnen die gevoelig zijn voor plakpoep is het belangrijk om in grote lijnen iedere dag hetzelfde te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 8 oktober Delen Geplaatst: 8 oktober Het blijft hier ook een beetje wisselend. Gisteren wilde Rosie weer geen brokjes. We hebben haar opgesloten om te kijken of ze keutelt. Ik had nl. kleine keutels op de loopplank zien liggen en verdacht Rosie er van. Dochter heeft haar gemasseerd. Inderdaad vanmorgen kleine keutels maar wel haar groentenbak leeg gegeten. Vreemd. Voeding is de laatste tijd niet veranderd. Geen nieuwe dingen. Vanmorgen weer gemasseerd en vrij gelaten. At haar brokjes maar vanmiddag wilde ze geen wilgenblaadjes maar wel weegbree. Vooruit dan maar. Wat dat nu weer is? Ik heb weer 5 zakken verschillende soorten hooi gekocht. Ik wil dat ze meer hooi eten maar het is de laatste tijd een drama. Het hooi ruikt prima maar ze halen hun neus er voor op. Nu hooi met kruiden gekocht en weer Tmothy hooi. Trouwens ik hoorde dat er ongeveer 15 km bij ons vandaan een fouragehandelaar zit die vier soorten hooi aanbiedt. Met hoge suikerwaarde en lage. Voor een konijn moet je denk ik hooi hebben met lage waarden? Anders wil ik daar eens gaan kijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober Je moet er vooral op letten dat het hooi geschikt is voor paarden. Dan zitten er geen dingen in die konijnen niet mogen. Het is wel fijn als je een hele baal kunt kopen, dat is vaak lekker goedkoop maar meestal wel goede kwaliteit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 9 oktober Delen Geplaatst: 9 oktober (aangepast) 4 uren geleden, happy211 zei: Je moet er vooral op letten dat het hooi geschikt is voor paarden. Ik had nu vier zakken van elk 500 gram voor 16 euro. Een baal kost daar geloof ik 7.50 en is het proberen meer dan waard. Ze hebben meerdere soorten hooi hoorde ik: meer en minder voedingswaarde voor paarden en dat zou dan de suikers betreffen zei een vrouw tegen me die het daar haalt voor haar paarden. Maar helaas wist ze het adres niet helemaal. Moet ik paardenhooi hebben met lage waarden? Of is alle paardenhooi goed? 9 oktober aangepast door To van de Veluwe Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 11 oktober Delen Geplaatst: 11 oktober Op het moment is het hooi eten hier een drama. Ik heb al zes soorten geprobeerd. Een zak meegeven voor cavia's en daar wordt het grif gegeten. Nu heb ik Timothy hooi gehaald en vier zakken weidehooi met wisselende kruiden. De een met paardenbloem en de ander met wortel etc. Wat zouden jullie aanraden voor konijnen die weigeren hooit te eten? Ik geef nu meer gras erbij maar ik zie nog regelmatig kleine keutels en die zullen van Rosie zijn. Vreemd zo ineens gaan ze minder hooi eten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.