Ga naar inhoud

EC verlamde achterhand en incontinent, :inslapen?


Aanbevolen berichten

Hoi allen, willen jullie met mij meedenken? Ik ben hier nieuw,  vanwege een dilemma, hoop dat jullie ervaringen mij verder helpen. Ik heb hier veel gelezen over EC, maar herkende niet het beeld van mijn konijn.  Mijn lieve konijntje; Klein-Liefje, is 9 jaar en heeft sinds een week EC. Ze was kerngezond maar kon plotseling haar achterpoten niet meer bewegen en was incontinent.  Ik ben direct zelf gaan dokteren met metacam en antibiotica. Maar na overleg met Wilhelminapark is de lokale dierenarts dinsdag gestart met behandeling voor EC en hebben we haar binnen gehaald. Ze heeft nu twee injecties dexamethason en vitamine B gehad en krijgt 2x daags panacur. Er is echter nog geen verbetering. Ze verplaatst zich niet ligt in eigen urine en keuteltjes en verliest veel vacht (dat begon buiten al), maar is wel al die tijd zelf blijven eten en drinken, lijkt dus te willen leven. Die incontinentie vind ik het ergst voor haar, bang voor urine brand en steeds moeten wassen is ook niet fijn voor haar. Als dat niet overgaat kan ik haar beter laten inslapen, ook gezien haar leeftijd en dat ze nog helemaal niet gereageerd heeft op de medicatie.  Wat is jullie ervaring kan een konijn met EC van incontinentie herstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen herstellen van EC.

Alleen, niet alle konijnen. En niet altijd 100% herstel.

 

Soms zijn konijnen super verlamd met enorme scheve koppen en trekt dat voor 80% bij. Soms lijkt een konijn helemaal niet zo ziek, maar zijn de interne organen zo aangedaan, dat ze het niet meer redden.

 

Het is een *pom-pom* ziekte en het is heel belangrijk om te kijken of het een konijnwaardig bestaan is. Konijnen hebben vaak een sterke overlevingsdrang en ze laten niet snel zien dat ze pijn hebben of zich naar voelen, maar de belangrijkste vraag is: is het nog leefbaar. Dat is belangrijk, want hoewel het lijkt alsof zij nog willen leven, zou ik het niet zo hard stellen.

 

Meestal is het advies om 2 weken aggressief te behandelen en dan te beslissen wat je gaat doen, tenzij een konijn al eerder overlijd en/of zodanig er aan toe is dat het niet meer verantwoord is. Je bent nu bijna 1 week bezig, dus ik zou het zeker dan die laatste paar dagen tot dinsdag aankijken. Als er echt geen verbetering is, met zulke heftige symptomen, zou ik persoonlijk denken aan afscheid nemen. Ik snap dat het heel *pom-pom* klinkt, en ze is niet mijn konijn, dus als jij denkt dat Klein-Liefje het nog aankan en je wil haar langer de kans bieden, dan moet je dat natuurlijk doen. Maar hou er rekening mee dat het feit dat er geen verbetering zichtbaar is bij flink aggressief behandelen geen goed teken is.

Ik wou dat ik beter nieuws had - sterkte!

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor het meedenken. Ik vind het heel erg lastig. Ze is altijd zo lief geweest ik wil niet dat ze zo'n pijnlijk einde heeft. De huid van haar pootje en onderbuik is nu zichtbaar, ik denk door de urinebrand, maar zou haar graag nog tot dinsdag geven. Maar als die incontinentie niet stopt dan stopt haar lijden ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt alles al ingezet dat je kunt, met de dexamethason en de vitamine B. Als er overleg is geweest met Wilheminapark dan zal de dosering van de panacur ook wel goed zitten.

De standaard is inderdaad om 2 weken dubbele dosis te geven en daarna nog 2 weken de standaard dosering, maar daar kan van afgeweken worden. Als je het echt nog wil blijven proberen, dan zou je bijvoorbeeld 4 weken dubbele dosis kunnen overleggen met de dierenarts, en dan in totaal ook langer doorgaan met behandelen.

Maar zeker gezien de zware klachten die ze heeft, is inslapen een realistische optie. Ze is gewoon erg ziek en kan veel dingen niet meer doen die bij een konijnwaardig leven horen. Konijnen leven in het moment, dus als je haar lijden kan besparen, is dat een goede keuze.

Dat ze nog eet, is denk ik meer instinct dan echt een wil om te leven. Zolang ze het nog kunnen en de pijn niet te zwaar is, zal het instinct een konijn in leven proberen te houden. Het is wel heel fijn dat het haar nog lukt om zelf te eten, dat kun je zeker meenemen in je overweging.

 

Beide keuzes zijn zeer begrijpelijk: je wil alles geprobeerd hebben en je maatje niet kwijt. Maar als er geen verbetering is en ze nu lijdt, dan is het ook zeker een goede keuze om haar te laten gaan. Volg je eigen gevoel, dat zit bijna nooit fout en jij kent haar het beste. Vaak is het ook zo, als iemand gaat overwegen om een konijn in te laten slapen, dan is dat vaak omdat je onderbuikgevoel al zegt dat de situatie zo niet verder kan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorgen voor een EC konijn is heel zwaar en het is goed dat je nadenkt over de grenzen, hoe ver wil je gaan? Is het nog een konijn waardig leven? 

Niet elk konijn overleeft EC en zelfs konijnen die er doorheen komen leveren vaak toch een stukje kwaliteit van leven in. 

We zeggen hier op het forum wel dat als je serieus aan inslapen denkt, dat ook een juiste keuze is. Dan ben je niet te vroeg, dan zijn er al signalen die je dit serieus in overweging laten nemen. Wat je uiteindelijk besluit is aan jou als baasje zelf. Het zijn ontzettend moeilijke keuzes om te maken weet ik uit eigen ervaring. 

 

Ik had voor mijzelf, toen ik een konijn met EC had, een maand behandeltijd met mijzelf afgesproken, waarin ik alles zou proberen wat er te proberen was. Als dat niet zou werken, zou ik hem in laten slapen. De eerste 10 dagen ongeveer waren hier toen ook het zwaarst. Meerdere keren dacht ik dat hij zou sterven of overwoog ik de stap te nemen hem in te laten slapen. Rond de 14 dagen begon hij stapjes de goede kant op te maken en uiteindelijk herstelde hij bijna volledig. Na een paar jaar kwam het helaas terug en toen was er na een maand behandelen geen verbetering, en heb ik hem alsnog laten gaan. Het ene konijn met EC is het andere konijn niet. Wat jij omschrijft klinkt best heftig. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik de optie tot inslapen ook serieus overwegen. Voel je daar dus niet schuldig over. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor het meedenken en de steun. ❤️ Dit forum is heel helpend voor mij bij de overwegingen. Ik vraag me af of ze echt incontinent is. Er is wel urinebrand. Misschien doordat ze in de urine ligt en niet meer kan zit plassen.  Ze ligt nu met een pamper. En ik probeer de blaas te leggen door op de buik te duwen maar dan komt er niets uit. Ik zie het ook niet druppelen zoals beschreven wordt door Wilhelminapark bij aangetaste blaas door EC. Wat denken jullie van de oorzaak van incontinentie en of dat kan herstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan inderdaad. Er is inmiddels wel iets verandert vanaf einde middag heeft ze niet meer gedronken en niet meer geplast. Daarvoor dronk ze veel en moest ze 3 keer per dag verschoond en gewassen worden. Terwijl ze wel goed blijft eten en keutelen. En ze is weer wat feller, vindt niet alles meer goed. Kan dat een goed of juist een slecht teken zijn? Maar in haar achterhand zit nog geen beweging wel reflex, dat is vanaf het begin gebleven. Ik was zo ver om haar morgen te laten inslapen. Maar door deze verandering twijfel ik weer, ik weet niet of het positief of negatief is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad dat de achterhand in dit geval de oorzaak is van de urinebrand en niet de blaas zelf. Normaal gesproken gooien konijnen hun kont omhoog om te kunnen plassen, dat is met een verzwakte of verlamde achterhand niet (goed) mogelijk, waardoor ze over zichzelf heen plassen.

 

Als het probleem uit de blaas komt, kun je ook nog meerdere dingen zien, een overloop blaas, die je zou moeten legen zoals je omschrijft, of juist geen controle meer over de blaas en heel erg vaak moeten plassen. Zelfs een blaas verlamming komt voor.

 

E.C. kent vele gezichten, geen enkel geval is hetzelfde. De behandeling is in de basis hetzelfde, maar wijkt in de details, wel wat van elkaar af, aan de hand van de overheersende symptomen en welk orgaan of welke organen zijn aangedaan door de parasiet. Bij sommige organen is de schade heel groot voor je klachten ziet.

 

Zelf zou ik niet zo snel dexamethason gebruiken, alleen in de gevallen van, de dood of de gladiolen, om het maar even cru te zeggen. Dexamethason zal in eerste instantie de klachten verergeren en dus juist geen verbetering geven. Dit zou ik dus even afwachten. Bij sommige konijnen zie je met een week verbetering, over het algemeen is een maand genoeg, maar sommige konijnen hebben wel 3 maanden nodig om verbeteringen te laten zien. Dit vraagt als baas dus een lange adem.

 

Al schrijvende zie ik je update, geef je water uit een fles of bakje? Zeker als je genoeg groenvoer geeft, is niet veel drinken normaal. Gemiddeld genomen zul je een konijn 50ml per dag zien drinken, wat kan oplopen naar 100ml als je geen groenvoer geeft (de exacte hoeveelheid hangt af van de grote en het gewicht van het konijn, ik noem hier nu een gemiddelde). Als je je zorgen maakt over de hoeveelheid vocht kun je bij het geven van medicatie ook een spuit met 3ml water geven. Of kiezen voor groente die een vochtafdrijvende werking hebben, als je konijn daar aan gewend is. Denk aan witlof, andijvie, peterselie, selderij en er is nog veel meer te noemen.

 

Het aantal keer plassen wat normaal is zou ik inschatten op ongeveer 1x per 3 uur.

 

Ik zou dit zelf, omdat je dexamethason hebt ingezet, het iets langer aankijken, een maand vind ik realistisch, vanaf het moment dat je bent begonnen met fenbendazol.

 

Helaas is E.C. eigenlijk altijd een periode zien lijden, voordat het beter kan worden, daar ontkom je niet aan. Het moet natuurlijk wel haalbaar blijven. Urinebrand moet je goed verzorgen. Dit is een balans zoeken tussen af en toe wassen en vooral het meermaals daags droog maken van de natte plekken. Haaruitval is daarbij volkomen normaal. Zolang het niet gaat ontsteken vind ik dat aanvaardbaar "lijden". Haren groeien wel weer terug als de functie van de achterhand weer terug komt en ze zichzelf niet meer onder plast. Dat de functie van de achterhand herstelt vind ik veel belangrijker, de rest kun je opvangen, door de juiste zorg te bieden. Dit moet natuurlijk wel verbeteren om het konijnwaardig te houden.

 

Uiteindelijk moet je zelf bekijken wat haalbare kaart is, kun je genoeg ondersteuning bieden, is het nog konijnwaardig (dit kan tijdelijk moeilijk haalbaar zijn)? Spreek met jezelf af wat aanvaardbaar is en wat niet. Dit is voor iedereen anders en geen enkele keuze is daarin fout, als je het welzijn van het konijn altijd in ogenschouw houdt.

 

Wat ik me nog afvroeg, zijn andere oorzaken allemaal uitgesloten? Want E.C. is niet de enige oorzaak, wel vaak aannemelijk.

 

Je vraag of deze verandering nou positief of negatief is, dat is via een scherm niet goed in te schatten. Dat je je zorgen maakt, dat is invoelbaar. Veranderingen zijn altijd een beetje eng, wat komt daarna? Minder plassen is positief, helemaal niet meer plassen natuurlijk foute boel. Maar welke van de twee het is, dat zal de tijd leren.

 

Wat anderen aangeven dat je niet voor niets aan in laten slapen denkt, dat is omdat lijden heel moeilijk is om te zien, in alle gevallen zou ik daar naar luisteren, behalve bij E.C. Dan is vooral een afspraak met jezelf maken, hoe ver je gaat en hoelang je doorgaat, het allerbelangrijkste. Je hebt wel zo'n beetje alle medicatie die je in zou kunnen zetten bij de klachten die je ziet, ingezet. In de periode NA de laatste dexamethason injectie kun je overstappen naar een gewone ontstekingsremmer. Ik zou dit overwegen, mocht je dat nog niet doen. Je zou even moeten vragen hoeveel uur hier tussen moet zitten. Uit mijn hoofd weet ik dat niet zeker, tegelijkertijd mag absoluut NIET.

 

De achterhand verlamming komt meestal vanuit het ruggenmerg, de druk van de ontstekingsreactie die de parasiet veroorzaakt, dit drukt op de zenuwen waardoor die in de verdrukking komen, als die ontsteking slinkt kan dit weer herstellen. Vandaar ook de vitamine B injectie die helpt bij het regeneren van die functies. Dit heeft echt tijd nodig, dit kan niet binnen een paar dagen herstellen. Dat er nog reflexen zijn, vind ik wel positief. Misschien niet helemaal in de lijn van wat anderen zeggen, maar ik durf dit wel een beperkte periode de tijd te geven, mits je alle zorg die nodig is kunt bieden.

 

Ik zal het je niet makkelijker maken met mijn standpunt, wat je ook kiest, maak de keuze in het belang van het konijn, dan kun je het niet verkeerd doen. Wat ik belangrijk vind om aan te geven is dat er bepaalde dingen eerst de kans moeten krijgen om te herstellen voor je iets kunt zeggen over de blijvende schade. Dit houdt een periode van lijden in, dat kan niet anders. Zolang je dat afbakend en er voor zorgt dat alles waar je iets aan kunt doen, zoals die ontstekingsremmers (is de normale pijnstilling) inzetten op het moment dat dit verantwoord is en haar zo schoon en droog mogelijk houdt, dan is dat verdedigbaar.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Kolino voor je uitgebreide reactie! En iedereen die heeft gereageerd nogmaals heel erg bedankt. Jullie zijn mij enorm tot steun geweest. Bijzonder dat jullie zo meeleven en energie en tijd steken in iemand die je niet eens kent. ❤️ Inmiddels is er slecht nieuws bij gekomen ze verliest bloed uit de blaas.  Daarom heb ik besloten haar morgen te laten inslapen.  Ik wil niet dat ze verder lijdt. Ik heb een bijzondere en mooie tijd met haar gehad (9 jaar), daarvoor ben ik (haar) dankbaar. Ze was mijn eerste konijntje met wie ik een hele speciale band heb. ❤️ Ik zie haar voor me in het konijnenparadijs met haar maatjes die haar voor gingen. Als je konijntjes op hun best samen ziet is het een paradijselijk beeld. 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een lastige beslissing. Maar als jij denkt dat dat het beste is, en je dierenarts staat er ook achter, dan is het goed zo. Je handelt in het belang van je konijn. Heel veel sterkte morgen! En als je daarna je verhaal nog even kwijt wilt dan kan dat hier uiteraard ook. Zoals je zegt kennen we elkaar niet, maar we zijn allemaal konijnenliefhebbers, en we hebben denk ik allemaal wel iets vergelijkbaars meegemaakt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .