Ga naar inhoud

Wat is het leukst aan konijnen houden?


Evee

Leuke dingen aan konijnen  

19 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is het leukst aan konijnen houden?

    • Het sociale & emotionele aspect - huisdieren hebben om bij thuis te komen, interactie mee te hebben, het gevoel dat ze geven.
      5
    • De karakters van de konijnen - de verschillende persoonlijkheden die konijnen kunnen hebben.
      4
    • Het gedrag van de konijnen - binky's, graven en spelen. Maar ook gedrag naar elkaar, of naar de eigenaren.
      8
    • Het zorgen voor - een ritme hebben door de konijnen, een reden om je bed uit te komen. Iets hebben om voor te zorgen.
      1
    • Hun uiterlijk
      1


Aanbevolen berichten

Hier op het forum zien we vooral de lastige vragen over problemen zoals koppelproblemen en vragen over zieke konijnen en de verzorging ervan voorbij komen. Het leek mij dus wel tijd om een topic te openen waarin we even stil staan bij de leuke dingen aan het houden van konijnen 😄 

 

Wat vind jij het leukst? 

Mocht er iets in de poll missen, laat het dan in dit topic weten, dan voeg ik die optie toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het best lastig in te vullen, omdat ik meerdere dingen leuk vind aan konijnen houden 😄 Maar de vraag is "wat is het LEUKST". Dan ga ik toch voor de karakters. 

 

Het hebben van huisdieren die je huis als een thuis laten voelen vind ik heel fijn. De karakters zijn ontzettend leuk, voor mij denk ik ook wel het leukste. Het gedrag is heerlijk om naar te kijken, ook het gedrag onderling vind ik leuk om te zien. Het zijn echt sociale dieren met sterke eigen willetjes. 

Het zorgen voor huisdieren is ook fijn, hoewel de rekening van de dierenarts tegenwoordig wel minder leuk is geworden, die kosten zijn aardig gestegen, helaas. 

 

Niet bij de opties, maar verder vind ik het ook een voordeel dat ze vegetarisch zijn. Dat ze stil zijn, nouja, ze smijten wel eens met iets of geven een stamp, maar ze blaffen of mauwen niet. Dat is toch wel fijn 😉 . Dat de rommel ook redelijk beperkt is tot het verblijf. Maar dat zijn bijkomende voordelen, niet de leukste redenen om konijnen te houden.  

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic. Ik dacht meteen: de eerste 3! Maar toen zag ik dat je er maar 1 kan kiezen in de poll 😉 En je hebt gelijk, je vraagt om wat je echt het leukst vindt. Dan ga ik voor het gedrag van de konijnen. Ik vind het heerlijk en rustgevend om gewoon naar ze te kijken. Wat zijn ze aan het doen, hoe reageren ze op elkaar, dat soort dingen. Maar natuurlijk ook de interactie die je zelf met ze hebt. Veruit de meeste konijnen die ik heb gehad wilden of durfden (absoluut) niet geaaid te worden, maar ze kwamen wel aanrennen als ik met eten kwam of ze pakten een brokje uit mijn hand. En als ik bij ze schoonmaak zijn ze vaak ook nieuwsgierig, dat vind ik ook altijd heel leuk. Ik heb een paar knuffelkonten gehad en dat is dan nog extra genieten. 
 

Daarnaast is het inderdaad geweldig dat elk konijn echt zijn eigen karakter en persoonlijkheid heeft. Ieder konijn is echt anders, en dat maakt het zo leuk om konijnen te houden. Het zijn iedere keer weer andere persoontjes. Een ‘nieuw’ konijn moet je echt weer leren kennen, het blijft interessant en nooit saai. 
 

En je eerste optie, Het sociale aspect - huisdieren hebben om bij thuis te komen, interactie mee te hebben, is ook heel fijn. Het zijn vriendjes, en er is altijd iemand thuis en levendigheid. 
 

Je laatste optie, het zorgen voor, is soms fijn en soms minder praktisch. Ik heb vooral contact met ze tijdens de momenten dat ik ze eten geef of de ren schoonmaak. Dus die momenten zijn leuk. Maar soms, of sommige periodes, is het even minder praktisch. Maar dat is bij elk huisdier en dat weet je als je aan huisdieren begint. Het voordeel van konijnen is wel dat (zolang ze gezond zijn!) ze minder dagelijkse zorg nodig hebben dan bijvoorbeeld een hond. Als je konijnen hebt is het normaalgesproken geen probleem als je een hele dag weg bent (en ‘s avonds wel weer thuis komt). Maar dat is meer handig dan leuk. Nadeel is wel dat hun gezondheid zo kwetsbaar is en dat je dat altijd in je achterhoofd moet houden en er acuut op moet reageren. 
 

Het zijn gewoon geweldige dieren 😄 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij wordt het dan optie 3, het gedrag van konijnen.

 

Regelmatig lig ik in een deuk of kijk ik vertederd uit het raam als ik ze weer iets leuks, doms of schattigs zie doen ❤️

Het meeste contact heb ik met ze tijdens de verzorg momenten, dan mag ik ze soms zelfs aaien. Verder houden Fluffy en Pip niet zo van menselijke aandacht en zijn ze graag gewoon met z’n tweetjes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gestemd voor Karakter maar gedrag past daar ook weer bij...

 

Alle 3 zijn (was) ze totaal verschillend. De 1 (Lappie) deed zo.n beetje alles. Ging overal mee naartoe, sliep in bed en vond alles reuze interessant, voor mijn voeten lopen door het hele huis en was zo,n enorme knuffel kont❤️ 1 in a Million.

 

Kleine bang voor zijn eigen schaduw maar oooow zo stoer (denkt hij zelf) met zijn gegrom hihi. Hij doet wel alles als eerste en maakt de gekste binkies en karate moves. Heeeeel af en toe komt hij knuffelen 🥰 En hij is super goed in bedelen.

 

Leeuw voelt zich thuis en laat dat goed weten door van alles te verhuizen als het niet op zijnnnn juiste plaats staat. Waar hij eerst stampte van angst, stampt hij nu als hij het er niet mee eens is. Ook is hij echt de grote beschermer van de Kleine. Zoals gisteren .. kleine is heel bang voor de stofzuiger en Leeuw helemaal niet... Leeuw gaat altijd voor het zuigstuk zitten, maar deze keer was kleine zo bang dat hij in paniek 3 keer heen en weer rende voor hij de tunnel in ging en wat deed grote broer.... Rustig zijn kant op en bij de tunnel voor hem staan, heel groot en breed, met dat kleine trillende snuitje van de kleine erachter. Hij bleef zo staan tot ik klaar was 😍 

Hij vind het heerlijk om geaaid te worden en het liefst de hele dag.

 

Maar eigenlijk stem ik op alle 4 want het is heerlijk thuis komen, hun karakter is super, gedrag hylarisch en zo liefffff ennn het geeft mij ritme. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Niet bij de opties, maar verder vind ik het ook een voordeel dat ze vegetarisch zijn. Dat ze stil zijn, nouja, ze smijten wel eens met iets of geven een stamp, maar ze blaffen of mauwen niet. Dat is toch wel fijn 😉 . Dat de rommel ook redelijk beperkt is tot het verblijf. Maar dat zijn bijkomende voordelen, niet de leukste redenen om konijnen te houden.  

Hier kan ik me ook echt in vinden ja, het zijn gewoon hele fijne huisdieren. 

 

Welke optie ik nog mis: ze zien er zo lief en fluffy uit. Ik heb nu op hun gedrag gestemd, maar ook als ze gewoon zitten te dutten wordt ik blij als ik naar ze kijk. Ze zijn zo rond en hun oortjes en neusje zijn zo schattig.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hun gedrag vind ik het leukste en daar hoort ook wel karakter bij. Micha is een relaxt konijn die zich niet druk maakt tenzij hij echt bang wordt of het ergens niet mee eens is. Dan kan hij echt heel vasthoudend zijn in achter het hok verstoppen of hij probeert de rendeur open te duwen. Maar ook binkie capriolen en als "aangeschoten wild" liggen loungen zoals mijn vriend het noemt.

 

Kushi vult hem perfect aan, sneaky alerte Kushi die veel sneller bang is en zich veel sneller verstopt maar bijna elk moment aangrijpt om tussen/langs mijn voeten naar buiten te glippen als ik ze verzorg. Als ik thuis ben dan loop ik regelmatig naar het keukenraam om van hun schattigheid te genieten als ze slapen.  Als ik ze verzorg moeten ze alles inspecteren als ik met de stoffer en blik in de weer ben. Die wordt ook regelmatig aan de kant gegraven of gegooid. Soms moet ik echt zo om ze lachen. Bijvoorbeeld als ze van elkaar schrikken terwijl het konijn dat het andere konijn laat schrikken niks raars doet maar gewoon komt aanhuppen. Of als Kushi de makkelijkste weg zoekt met voedsel en het van Micha afpakt. 

aangepast door Cheeta26
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn reden staat er niet tussen. Al valt het denk ik dan onder gedrag? Al zou karakter ook kunnen? Maar net zo goed dat van mij als dat van hen.

 

Het leukste aan konijnen houden is dat je er elke dag vrolijk van wordt. Konijnen zijn gewoon super grappig in hun doen en laten.

Hun karakters zijn allemaal anders, maar konijnen zijn nooit saai, ze doen altijd wat onverwachts. Oh, en dat ze zoveel van je houden. Dat vind ik ook zo tof.

Mensen denken dat dit niet kan, maar het is echt zo.

 

De boel wordt hier op stelten gezet de afgelopen tijd omdat ik er niet genoeg ben...

Maar goed, vandaag was ik humeurig dat het de hele dag regent en dat de temperatuur teveel afwijkt tussen binnen/buiten, dus ik kan ze ook niet even binnen laten, zodat ik dus geen konijnknuffel moment had of konijn-speelmoment. Dus het is wederzijdse liefde.

En het was telkens droog of als ik aan het voeden was of als de kleine in de draagdoek bij mij zat (te koud buiten voor haar - 14 graden hier).

Dus lag mijn man in een deuk toen hij haar overnam, zodat ik naar buiten kon sjeezen om ze te knuffelen op een droog onbewaakt ogenblik... maar toen ging het toch weer zeikregenen. Waardoor hij naar beneden kwam om een teleurgestelde ikke te zien, maar nee hoor, deze idioot stond bij haar konijnen in het hok, op haar hurken, want daar pas ik, samen met hen, zodat ik kon blijven knuffelen. 😍. Ik ben een konijnen-gekkie. Een trotse nog wel.. hij heeft een foto gemaakt van me 🙃

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook het gedrag ingevuld, hoewel de karaktertjes en het 'zorgen voor' ook voor mij als leuk aan konijnen geldt.

Het gedrag is vooral erg leuk om te zien als je konijnen niet alleen hebt. Dat is ook wat ik altijd als argument aanvoer als ik bij iemand kom die een konijn alleen heeft zitten.
Ik kan me voorstellen dat dat, ook voor kinderen, niet veel aan is. Juist die interactie met elkaar is zo ontzettend leuk!
Vooral omdat lang niet elk konijn een gezellig aai-diertje voor mensen is.

Ook het gedrag als je bij ze in het verblijf bezig bent vind ik erg leuk. Vooral het boeve-gedrag! Ze maken je echt heel vrolijk!


De verschillende karaktertjes zijn ook erg leuk. Je kunt soms hele verhalen verzinnen bij hun gedrag en typetje.

Maar ook het sociale en emotionele aspect is belangrijk. Toen mijn man vorig jaar overleed had ik veel aan mijn dieren en de zorg voor hun die gewoon door ging.

Zij waren (en zijn) er altijd voor je. Ik heb ook de pleegkonijnen die in die periode bij ons woonden inmiddels geadopteerd.

Het grappige is dat ik die konijnen dus niet zelf heb uitgezocht, ik kreeg ze van de opvang mee omdat ze een tijdelijk plekje in een pleeggezin nodig hadden.

Lis is wel het type konijn dat ik zelf had kunnen kiezen, maar Henri niet direct (qua uiterlijk). En nu is Henri toch mijn kleine vriendje waar ik super gek op ben. En ik vind hem prachtig om te zien met zijn kleine grijze prik-oortjes en witte vachtje. Zo kan het verkeren!


Mijn konijnen zijn ook zó leuk!

Sproet is een echte diva. Ze is vriendelijk totdat er lekkers in het spel is. Hoewel veel 'boze' alleen zittende konijnen met een vriendje en meer ruimte hun streken vergeten is dat bij Sproet niet zo (voor ze bij mij kwam woonde ze 5 jaar alleen). Ze haalt altijd uit met haar voorpoten naar de groentebak en de hand die hooi brengt.

Als ik op een onverwacht moment een snoepje uit de hand aanbied en ze nog niet in de 'aanvalsmodus' zit gaat het overigens prima. En ook verder is ze een lief dametje hoor! Ik weet hoe ze is en heb er geen problemen mee.

 

Haar vriendje Smokey is een schatje. Hij komt elke keer als ik in de tuin ben naar het hek. Kan ook uren lang rustig de tuin in zitten kijken naar de vogels en alles wat daar gebeurt. Ik stop hem ook vaak even een blaadje toe. Ook als ik bij het laatste rondje 's avonds met de hond langs de rennen loop, wensen we elkaar altijd even goedenacht. Hij zit ons dan altijd al op te wachten, zó lief!

 

Lis is mijn knuffie en mijn 'stofzuiger'. Ik strooi groen en brokjes altijd door het hele verblijf en dat is wat Lis geweldig vindt. Ze is lekker lang bezig om alles, tot het kleinste stukje, bij elkaar te stofzuigeren. Met haar hangoren en haar harige koppie is ze een echte stofzuiger. Ze is super lief en ook aaibaar wat wel erg leuk is. Ze gaat er helemaal voor liggen om gekroeld te worden. Ze is een mooie onverstoorbare tegenpool van haar kittige vriendje Henri.

 

Henri is een klein, vrolijk mannetje. Als het etenstijd is en het duurt hem te lang, dan is zijn vrouw Lis de pineut. Hij duwt tegen haar aan en gromt tegen haar.

Maar Lis laat zich niet gek maken door hem en negeert hem. Henri reageert erg goed op zijn naam. Waar hij ook is, als je hem roept komt hij altijd aangerend. En als je hem dan overdreven enthousiast met je stem begroet en om hem lacht, maakt hij de gekste bokkensprongen. Je kunt hem helemaal dol maken. Hij eet graag snoepjes uit je hand. Reageert direct als hij plastic hoort knisperen.

 

Ja, konijnen zijn geweldig!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet hier echt over nadenken, want er is zoveel van toepassing. Alles heeft ook twee kanten.

 

Het leukste, dat is denk ik toch het samen knuffelen. Maar het nieuwschierige karakter, soms oerstomme acties uithalen en vooral het eigenzinnige gedrag, dat waardeer ik wel heel erg aan konijnen. Ze zijn helemaal niet zo saai als mensen soms denken.

 

Ze zijn gewoon lief voor je en accepteren je zoals je bent. Die onvoorwaardelijke band vind ik mooi, naja soms is er sprake van omkoping of chantage... Als ik jou een koekje geef, krijg ik dan een knuffel en andersom, als ik jou nou een likje geef, krijg ik dan iets lekkers?

 

Al met al denk ik dus dat ik moet kiezen voor de interactie. Maar het zit bij mij wat dieper dan, iets hebben als je thuis komt.

 

Ook al maken ze amper verbale geluiden, die nonverbale communicatie vind ik fascinerend. Daar kijk ik graag naar en doe m'n best om dat te begrijpen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het moeilijk om te kiezen, maar heb uiteindelijk voor karakters gekozen. Als ik kijk naar mijn konijnen Aya en Verdi vind ik het erg leuk hoe verschillend ze allebei van karakter ze zijn. Ieder heeft zo zijn/haar eigen persoonlijkheden, wat ik erg leuk vind om te zien. Zo komt Verdi tijdens het voeren altijd het eerste naar mij toe en zo is Aya tijdens het voeren erg aanhankelijk naar mij en eet gewoon uit mijn hand. 

 

Ook hun gedrag vind ik erg leuk en het zorgen voor en het in ritme blijven en uit bed komen om te zorgen voor je konijnen past goed bij mij en vind ik leuk. Maar het leukste vind ik dus hun karakters en eigen persoonlijkheden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .