Maudt Geplaatst: 27 september Delen Geplaatst: 27 september Hoi allemaal, Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die rubbermatten of stalmatten in hun dierenverblijf hebben. Mijn konijnen hebben namelijk kleine plekjes met sore hocks en ik wil verdere verergering voorkomen. We hebben een buitenverblijf en ik vraag me af of rubbermatten een goede oplossing zijn. Ik maak me ook zorgen over het knagen: kunnen konijnen er gemakkelijk aan knagen? Ook als er geen randen in het verblijf aanwezig zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er specifieke types of merken die jullie aanraden? De plekjes op de hakjes zijn trouwens droog en nog erg klein. Kan ik hier preventief Paw Wax op smeren? Alvast bedankt voor jullie reacties! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lappie2 Geplaatst: 27 september Delen Geplaatst: 27 september Ik heb geen advies over matten maar ik zou er niks op smeren als het klein en droog is. Dan kan het juist erger worden. Onze Leeuw had het nog niet zo lang geleden. (Binnen konijnen) Ik had nog kleine sokjes en heb daar de tenen van weggeknipt. Hij liet ze aan gelukkig. Ook heb ik een oud dekbed neergelegd en de bank uitgeklapt. En zijn nagels goed kort gehouden. En nu heeft hij weer hele mooie poetjes. 😇 Maarja dit kan alleen bij binnen konijnen natuurlijk. Denk ook niet dat sokjes een goed idee is voor buiten..of het moet daar heel droog zijn dan kun je dat proberen. Ik zou eerst de nagels checken want te lange nagels kan dit ook veroorzaken. Dan verplaatst het gewicht zich te veel naar de hakken. Er zijn vast veel bbers die advies hebben over matten voor buiten konijnen 😊 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 27 september Delen Geplaatst: 27 september Bij mijn weten wordt rubber afgeraden bij konijnen, omdat ze er inderdaad aan kunnen knagen. Er zitten vaak veel giftige stoffen in rubber. Mijn clown konijn had eens een wilde haar en knaagde aan onze deurstop die aan het metaal zit (wij hebben er eentje zodat de pui-deur niet kapot slaat, met ook een haakje eraan). Dat ding was ook van rubber, dus ik heb het gelijk weggehaald. Aangezien je buiten konijnen hebt, wordt aangeraden om flink stro/hooi te strooien in het verblijf, maar dan hoop ik wel dat je een overdekte ren hebt, want het regent natuurlijk als een gek hier. Sommige mensen zweren bij het smeren van honingzalf of wax, maar het nadeel is dat de plekken dan zacht en nattig worden en nog meer kunnen schuren/bloeden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 27 september Delen Geplaatst: 27 september Zolang ze plekken nog dicht zijn, dus alleen de vacht weg en rode huid, dan kun je er het beste niets aan doen, maar wel voorkomen dat het erger wordt. Als je honingzalf smeert wordt de huid inderdaad zacht en is er kans dat het juist sneller opengaat. Ik heb ook lang gezocht naar een goede ondergrond bij sore hocks en nog niet echt een oplossing gevonden. Zand zou kunnen zolang het nog geen open wonden zijn, dat is een stuk beter voor de drukverdeling dan tegels. Maar ja, als het regent wordt dat nat en is het juist slechter. De hele ren bedekken met stro/hooi is fijn voor de voetjes maar verre van praktisch. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om te zorgen voor zachte bedding van hennepvezel en stro op de plekken in de ren waar ze vaak zitten. Beweging stimuleren is ook goed. Als ze lang op dezelfde plek zitten krijgen ze ook drukplekken in de voet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 29 oktober Delen Geplaatst: 29 oktober Eén van mijn konijnen heeft sore hocks. Ze heeft een korte rex-vacht wat het niet makkelijk maakt om ervan af te komen. Wat het véél rustiger en kleiner heeft gemaakt zijn schapenwollen dekens! Het scheelt denk ik wel dat mijn konijnen binnen zitten, maar misschien kun je iets van een ondergrond onder een wollen deken maken waardoor de deken droog blijft? Ik koop zo'n 2x per jaar een wollen deken (opletten dat het echt schapenwol is en geen synthetisch wol!) voor een klein prijsje (meestal 20 - 25 euro) via Vinted en die leg ik dan als ondergrond in hun verblijf. Ik heb een paar jaar terug veel opgezocht over sore hocks. Mijn conclusie van die reseach was dat hooi en wol eigenlijk de zachtste ondergrond zijn voor konijnen met sore hocks. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marcovka2 Geplaatst: 30 oktober Delen Geplaatst: 30 oktober Het zou wel mooi zijn als er ergens een goede ondergrond werd verkocht voor binnenkonijnen. Tuintegels die buiten liggen werken nog het beste. De nageltjes slijten goed af en ze zijn makkelijk schoon te maken (in combinatie met af en toe regen). Maar om die nou binnen te leggen. Het zou mooi zijn als er van die licht gewicht houten tegels waren met goed profiel erop voor de nageltjes, en zonder openingen, en die je in elkaar kunt klikken. Die je nat kunt reinigen. Ik zie alleen tegels die te glad zijn. Ik zit te denken over zo'n fleece mat voor in de ren, maar ben bang dat ze er niet goed op kunnen rennen. En ze zijn vaak te klein, dus zijn ze zo uitgerend. Even een bochtje trekken en de hele deken verschuift. Ik weet ook zeker dat ze aan de randen gaan knagen of de fleece gaan opkrabben. Ik heb van die houten terrastegels binnen gelegd, maar dat is het hem ook niet. Keutels vallen er doorheen en plasjes ook dus met schoonmaken kun je ze allemaal optillen. Ook rennen ze er niet goed op vanwege de openingen denk ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunnie.and.Clyde Geplaatst: 12 november Delen Geplaatst: 12 november Op 30-10-2024 om 12:46, Marcovka2 zei: Ik zit te denken over zo'n fleece mat voor in de ren, maar ben bang dat ze er niet goed op kunnen rennen. En ze zijn vaak te klein, dus zijn ze zo uitgerend. Even een bochtje trekken en de hele deken verschuift. Ik weet ook zeker dat ze aan de randen gaan knagen of de fleece gaan opkrabben. Pas op met fleece, want dat slijt de vacht juist af. Als je een deken van schapenwol gebruikt, is dat extra zacht als ze erop zitten/liggen, die heb je ook in groot formaat (van meer dan 2 x 2 meter). Tegen het verschuiven vd deken heb ik daaronder een stevig kleed liggen, een soort geweven mat. Omdat die wat grover is, blijft de deken daar goed op liggen. Je kunt tegen het verschuiven ook nog denken aan bijv. rubberen tegels onder de deken. Voor de nagels zorg ik bij mijn konijnen gewoon dat we ze regelmatig knippen, zo eens in de 2-3 maanden. Dat is voor binnenkonijnen sowieso wel aan te raden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marcovka2 Geplaatst: 12 november Delen Geplaatst: 12 november Ik heb onlangs in een tuincentrum van die rabatplanken gezien. Ik ga die eens proberen op een stuk vloer. Die kun je in elkaar klikken en hebben profiel waardoor de konijntjes niet uitglijden, en splinters valt wel mee volgens mij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.