Ga naar inhoud

Sore hocks / ondergrond verblijf


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die rubbermatten of stalmatten in hun dierenverblijf hebben. Mijn konijnen hebben namelijk kleine plekjes met sore hocks en ik wil verdere verergering voorkomen. We hebben een buitenverblijf en ik vraag me af of rubbermatten een goede oplossing zijn.

 

Ik maak me ook zorgen over het knagen: kunnen konijnen er gemakkelijk aan knagen? Ook als er geen randen in het verblijf aanwezig zijn? 

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er specifieke types of merken die jullie aanraden? 
 

De plekjes op de hakjes zijn trouwens droog en nog erg klein. Kan ik hier preventief Paw Wax op smeren? 
 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen advies over matten maar ik zou er niks op smeren als het klein en droog is. Dan kan het juist erger worden. 

 

Onze Leeuw had het nog niet zo lang geleden. (Binnen konijnen) Ik had nog kleine sokjes en heb daar de tenen van weggeknipt. Hij liet ze aan gelukkig. Ook heb ik een oud dekbed neergelegd en de bank uitgeklapt. En zijn nagels goed kort gehouden. En nu heeft hij weer hele mooie poetjes. 😇

Maarja dit kan alleen bij binnen konijnen natuurlijk. Denk ook niet dat sokjes een goed idee is voor buiten..of het moet daar heel droog zijn dan kun je dat proberen.

 

Ik zou eerst de nagels checken want te lange nagels kan dit ook veroorzaken. Dan verplaatst het gewicht zich te veel naar de hakken.

 

Er zijn vast veel bbers die advies hebben over matten voor buiten konijnen 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten wordt rubber afgeraden bij konijnen, omdat ze er inderdaad aan kunnen knagen.

Er zitten vaak veel giftige stoffen in rubber. Mijn clown konijn had eens een wilde haar en knaagde aan onze deurstop die aan het metaal zit (wij hebben er eentje zodat de pui-deur niet kapot slaat, met ook een haakje eraan). Dat ding was ook van rubber, dus ik heb het gelijk weggehaald.

 

Aangezien je buiten konijnen hebt, wordt aangeraden om flink stro/hooi te strooien in het verblijf, maar dan hoop ik wel dat je een overdekte ren hebt, want het regent natuurlijk als een gek hier.

 

Sommige mensen zweren bij het smeren van honingzalf of wax, maar het nadeel is dat de plekken dan zacht en nattig worden en nog meer kunnen schuren/bloeden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze plekken nog dicht zijn, dus alleen de vacht weg en rode huid, dan kun je er het beste niets aan doen, maar wel voorkomen dat het erger wordt. Als je honingzalf smeert wordt de huid inderdaad zacht en is er kans dat het juist sneller opengaat.

 

Ik heb ook lang gezocht naar een goede ondergrond bij sore hocks en nog niet echt een oplossing gevonden. Zand zou kunnen zolang het nog geen open wonden zijn, dat is een stuk beter voor de drukverdeling dan tegels. Maar ja, als het regent wordt dat nat en is het juist slechter. De hele ren bedekken met stro/hooi is fijn voor de voetjes maar verre van praktisch.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om te zorgen voor zachte bedding van hennepvezel en stro op de plekken in de ren waar ze vaak zitten. 

Beweging stimuleren is ook goed. Als ze lang op dezelfde plek zitten krijgen ze ook drukplekken in de voet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .