Ga naar inhoud

Koppel stoppen of doorgaan


Aanbevolen berichten

Beste,

 

Graag even advies.

Onze voedster is in Juli helaas overleden dus we zijn druk op zoek geweest naar een nieuwe voedster voor ons andere konijn (gecastreerde ram).

Ons konijn is wat tam en schuw en wat minder actief. Hij vormde een perfect koppeltje met zijn overleden zusje.

 

Via konijnenopvang in Amsterdam hebben we een leuke match gevonden.

Na een week op koppelvakantie te zijn geweest hebben we de konijnen meegenomen naar hun nieuwe huis.

De voedster is erg actief en slim en heeft een eigen willetje. Dus echt een heel ander karakter.

Op de konijnenopvang werd al aangegeven dat ze nog een beetje aan het kijken waren wie de dominant was.

 

Ik zie echt elke ochtend best wat haar liggen en er is nog niet echt sprake van veel liefde.

Ze gingen vandaag neus tegen neus staan en dan duurt het te lang voor de voedster en dan beginnen ze echt te vechten.

Dit is echt een naar gezicht

Het lijkt alsof is de voedster die in de aanval gaat.

 

Wat moeten we doen?

Ik vind het echt heel vervelend te zien dat ze elkaar aanvallen.

Is het gewoon geen match of iets anders?

 

Bedankt voor advies

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Hoe lang zijn ze nu bij jou?

 

Kun je het vechten omschrijven?

 

Hoe is het verblijf? Hoe groot, Hoe ingericht, is het zo neutraal mogelijk gemaakt?

 

Hi,

 

De konijnen hebben een week een koppelvakantie gehad.

Ik heb de konijnen woensdag opgehaald en toen heel bewust in het binnenhok gezet en elke dag iets meer ruimte gegeven.

Vandaag waren ze echt aan vechten, ze vlogen elkaar af om vervolgens in één bol over de grond te rollen waarbij de voedster dominant was.

Net ervoor hadden we de hoofden tegenelkaar en het leek de voedster te lang te duren en die ging vol in de aanval met een enorme snelheid.

 

Het is een groot verblijf met zowel een binnen als buitenren.

Ik vind het vooral opvallend dat de konijnen qua karakter zo verschillend zijn.

D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bol over de grond is echt aggressie en normaal gesproken gelijk een reden om de koppeling te stoppen.

Zitten de konijnen nu los van elkaar?

 

Dat ze weer checken wie er dominant is, in een nieuwe ruimte, dat is normaal. Vaak is het eerste konijn dominanter in zijn thuis situatie dan bij de opvang.

Daarom is het ook zo van belang om de thuis-ruimte goed schoon te maken, zodat ze beide weer opnieuw geursporen moeten maken.

Beetje haar eruit of elkaar rijden, ook normaal. Soms gebeurd dat de eerste dag, soms een paar dagen later.

 

Bol over de grond, bijten, bloed, elkaar niet gunnen om te eten, 1 konijn dat zo bang wordt dat het niet meer eet of drinkt, dat is wel echt een probleem.

Als je ze dus niet uit elkaar hebt gehaald en je gaat zo slapen, dan zou ik dat dus nu wel doen. Als het echt een bol is, zijn ze niet meer te vertrouwen samen.

 

Konijnen die verschillend zijn qua karakter is op zich niet zo gek. Vaak is de een wat rustiger en passiever, zodat de ander gewoon dominant kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Vaak is de een wat rustiger en passiever, zodat de ander gewoon dominant kan zijn.

Exact en dat gaat hier mis, doordat ze er nog niet helemaal uit waren en hij, door thuis te zijn, ineens voordeel heeft.

 

Een bol over de grond is een slecht teken, als ze zo ver gaan, dan is het eigenlijk altijd einde verhaal. Ik heb het niet zo op konijnen die aan elkaar gewaagd zijn. Liever meer duidelijkheid in de rangorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Kolino zei:

Exact en dat gaat hier mis, doordat ze er nog niet helemaal uit waren en hij, door thuis te zijn, ineens voordeel heeft.

 

Een bol over de grond is een slecht teken, als ze zo ver gaan, dan is het eigenlijk altijd einde verhaal. Ik heb het niet zo op konijnen die aan elkaar gewaagd zijn. Liever meer duidelijkheid in de rangorde.

 

Vanochtend heb ik het weer geprobeerd en het ging weer gelijk mis.

Heel bizar om te zien hoe twee lieve konijnen kunnen veranderen in vechtmachines.

Dus met pijn in het hart besloten om de voedster terug te brengen want het gevaar is dat ze elkaar flink gaan verwonden.

 

Belangrijke les is dat het helemaal duidelijk moet zijn wie de baas is en wie onderdanig.

Dat was bij ons dus niet ondanks een week koppelvakantie.

En ons konijn snapte het niet helemaal maar is nogal koppig en het andere konijn had echt geen geduld.

 

Bedankt voor de reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, JoostHeiloo zei:

 

Vanochtend heb ik het weer geprobeerd en het ging weer gelijk mis.

Heel bizar om te zien hoe twee lieve konijnen kunnen veranderen in vechtmachines.

Dus met pijn in het hart besloten om de voedster terug te brengen want het gevaar is dat ze elkaar flink gaan verwonden.

 

Belangrijke les is dat het helemaal duidelijk moet zijn wie de baas is en wie onderdanig.

Dat was bij ons dus niet ondanks een week koppelvakantie.

En ons konijn snapte het niet helemaal maar is nogal koppig en het andere konijn had echt geen geduld.

 

Bedankt voor de reacties

Ach wat jammer dat het niet lukt🥺

Goede keuze om haar terug te brengen hoe moeilijk ook....

 

Leeuw en Kleine heb ik eigenlijk nooit echt rangorde in gezien. Ja als ik iets nieuws koop dan mag Leeuw er nog niet mee spelen😜 maar die wacht geduldig 😇 en wat ik vorige week zag.. Kleine deed een plas in de net schone toilet bak en Leeuw er direct achter aan op de zelfde plek.

Maar vechten heb ik ze nooit zien doen... Beetje jagen af en toe of een kleine hap in de kont. Vaak als er 1 in de weg zit. 

Ze lebberen elkaar continu af... Ook geen rangorde in te zien, wie meer gewassen wordt of minder. .. Ik sta iedere keer weer verbaasd te kijken hoe lief ze naar elkaar zijn vanaf dag 1. En dat voor 2 jongens. Echt veel geluk gehad met die 2. (Vast gejinxt 🤪)

 

Sterkte met toch een soort van verlies van 1 nijn en succes met de volgende koppeling 🙏Er is vast een dame of jongen (want dat kan ook zoals je ziet, al is het heel zeldzaam) die bij hem past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf dat ook wel bizar vinden, dat ze met een mismatch, zo heftig reageren. Soms zie je het ook niet aan het karakter, als ze alleen zijn, af. Je kunt het nog zo mooi bedenken, zij bepalen uiteindelijk. Hopelijk vind je gauw een betere match.

 

Wel een goede keuze, om de voedster terug te brengen, hoe moeilijk ook. Bolletjes konijn over de grond, dat gaat echt te ver. Komt zelden tot nooit goed. Uiteindelijk heb je er meer aan als hij een stabiel koppel kan vormen met een ander konijn, zij vindt ook wel een maatje dat beter bij haar past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .