Ga naar inhoud

Veilig knaaghout bij blaasproblemen


Aanbevolen berichten

Dag iedereen

 

Mijn NHD is de hele week gehospitaliseerd geweest voor blaaszand- en steentjes. De steentjes zaten in zijn urineleider en zijn er met de eerste sondering uitgespoeld. Omdat deze zijn urineleider geïrriteerd (zwelling) hadden en hij door de pijn steeds verkrampte, heeft het lang geduurd voor hij het blaaszand zelf kon uitplassen. Zijn vaste dierenarts, die elke 6 weken zijn tandjes bijslijpt, heeft hem met de beste zorgen omringd en na een geweldige vooruitgang gisteren mag ik hem, als alles verder goed gaat, straks mee naar huis nemen.

We gaan uiteraard alles doen om dit soort situaties in de toekomst te vermijden en, hoewel ik met veel interesse het artikel op deze website over de calciumwaarden in groenten en fruit heb gelezen, ben ik op zoek naar meer informatie over veilig knaaghout. Zoals veel konijntjes, jammer genoeg, heeft mijn nhd een verkeerde beet en moeten zijn tandjes dus tijdig bijgewerkt worden. Toen hij enkele jaren geleden onder narcose moest voor haakjes op zijn kiezen, is hij gevaarlijk moeilijk wakker geraakt, dus doen we er alles aan om elke vorm van operatie te vermijden. We gaven hem jonge wilgentwijgen omdat hij al zijn kiezen gebruikt om deze op te eten, maar nu blijken deze tjokvol calcium te zitten. Heeft iemand toevallig meer info over het calciumgehalte in ander (veilig) vers knaaghout waar konijntjes dol

op zijn?

Hieronder een foto van de onfortuinlijke schattigaard die heel blij is met alle nuttige tips.461357194_10162261483310039_201330491886

aangepast door Jessemieke
  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schatje. Knaaghout weet ik het calcium gehalte niet van, maar heb je gedacht aan timothy hooi blokken/brokken?

Die voer ik ook aan mijn konijnen. Ze eten ruim voldoende hooi, maar ze hebben veel knaagbehoefte. En ondanks dat ze elke dag verse wilgentakken krijgen, wil ik ook wat variatie. Deze brokken zijn dus samengeperst hooi en die moeten ze dus stuk knagen.

 

Let goed op: er bestaan variaties met alleen timothy (laag in calcium), maar ook als mix met luzerne (dat is weer calciumrijk). En ik bedoel dus grotere brokken/blokken, niet biks/pellet formaat (die bestaan ook weer).

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is er van producten die niet als mensenvoedsel gebruikt worden meestal geen analyse te vinden. Ik heb er wel eens naar gekeken toen ik de webwinkel nog had en gedroogde enkelvoudige kruiden voor konijnen verkocht, maar het was per product een paar honderd euro om de analyse te laten bepalen, dat vond ik toch iets te veel kosten.

 

Knaaghout, bladeren, en vooral zaden en noten hebben over het algemeen vooral een hele foute calcium-fosfor verhouding voor konijnen. Dat is niet handig als er al gebitsproblemen of problemen met de blaas zijn. Mogen ze het dan niet eten? Nee, dat is ook niet het geval. Ze mogen het best eten. Maar kleine beetjes, wissel soorten knaaghout af en zorg dat het maar een klein aandeel is in de dagelijkse voeding. 

 

Lange tijd een veel voedsel met een verkeerde verhouding in deze stoffen, wat je bijvoorbeeld ook vaak ziet bij konijnen die gemengd voedsel krijgen en selectief eten, kan voor problemen met het skelet zorgen. Dat kunnen vergroeiingen zijn aan gewrichten maar ook dat konijnen meer calcium uit de eigen botten gaan halen om verkeerde verhoudingen in de voeding te compenseren. Dat zijn dus gevolgen die je niet direct aan de buitenkant ziet, maar aan de binnenkant wel grote gezondheidsproblemen kunnen geven. Waar je bij konijnen vaak laat achter komt, als de problemen al niet meer terug te draaien zijn.

 

Vandaar dat we hier op de website ook zo hameren op gevarieerde voeding. Qua brokvoer kiezen we vaak heel specifiek voor een brok met bepaalde samenstelling. Maar wat de verdere voeding betreft kijken we er vaak niet naar. Zeker met vers groenvoer, knaaghout en aanvullende snacks is het lastig om de controle te houden, simpelweg om de reden die jij ook aangeeft - van veel producten weet je de samenstelling niet. En zelfs als die bekend is, zit er nog verschil in. Dat zie je bijvoorbeeld met hooi ook. De specifieke grassoorten maken verschil, de bodem waar het op groeit, het moment van oogsten, de weersomstandigheden tijdens groei en oogst. Dat maakt dat zelfs als er een analyse is, die meestal ook niet 100% hetzelfde is voor elk pakje. 

 

Nou denk ik ook niet dat die analyse iets is waar we ons als konijnenbaasjes volledig blind op moeten staren. Dat je bij alles wat je in je konijn stopt aan het rekenen gaat en per dag of per week op de juiste totalen aan voedingsstoffen uit wil gaan komen, ik denk dat dat ook wel het plezier van konijnen houden zou beïnvloeden, zoveel controle willen hebben. Wat je dan wel kan doen?  Het is beter om echt kleine hoeveelheden van één soort te geven en gevarieerd te voeren, dan dat je veel van hetzelfde geeft. Dat is dus ook voor knaaghout. Houd het beperkt, wissel af, zorgt dat het maar een klein deel van de dagelijkse voeding is. 

 

Geef gerust met regelmaat een wilgentakje, maar hou het bij een takje van 15 a 20 cm per dag. En als het lukt, wissel dan knaaghout soorten af, geef niet elke dag hetzelfde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de snelle reacties! Alle tips zijn welkom 😉

@bunnyempress Wat onze bezorgdheid nog vergroot, is het feit dat we al jaren alle mogelijke maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat hij zo min mogelijk “sluipcalcium” (zullen we het maar noemen) binnen krijgt.

Hij krijgt een mix van Science Selective Grainfree en Beaphar Care+ en dat minder dan de toegestane dagelijkse hoeveelheid, drinkt enkel Spa blauw (laagste droogrest van alle flessenwaters), krijgt enkel Science Selective Timothy hooi en ook zijn hooithee maken we met Spa. Wel krijgt hij al zijn hele leven elke avond een kleine mix van witloof, wortel, spinazie en rucola en zelfs die enkele blaadjes gaan we er nu dus uithalen.

Ik wil het blaasprobleem absoluut niet oplossen door een kiesprobleem te riskeren, dus wanneer hij opnieuw voldoende is aangesterkt, zal ik hem eens laten kiezen uit verschillende soorten veilige takken @Evee en die in beperkte lengte om de dag met elkaar afwisselen als dat lukt.

Nogmaals een dikke dankjewel van ons en ons konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat doen jullie al veel voor hem @Jessemieke Sneu dat hij dan toch last heeft gehad van de calcium.

 

Het verbaasde mij persoonlijk, hoeveel er verkocht wordt onder 'timothy', waar dan toch luzerne aan is toegevoegd (in meer of mindere mate, soms zelfs 40%).

Wij voeren relatief ook veel groenvoer (350 gram p/dag voor 2 grote konijnen) en mixen en matchen een grote variatie en daarnaast krijgen ze dus veel uit de tuin.

 

Je zou dus ook nog kunnen overwegen om zelf iets te zaaien/planten in het voorjaar of nu wat planten inslaan. Rond dierendag zie je veel planten afgeprijsd worden. Als mensen ze niet eten, weet je het calcium gehalte niet, maar je hebt wel variantie in blad, als je kiest voor graslelie of schildpadplant. Calcium gehalte in munt is hoog en in weegbree weet ik zo even niet, maar peterselie is wel laag. Mocht je een kruidenplant kopen in de supermarkt, doe dan even dit anders is je plant na 2-4 weken dood.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie is juist vrij hoog in calcium, maar wel weer vochtafdrijvend. Spinazie moet er wel echt af. Het meeste zou ik met mate nog durven, mits vers. Alles wat gedroogd is, wordt slechter opgenomen en geeft dus meer problemen. Witlof kun je echt nog wel geven, andijvie ook, uit mijn hoofd gezegd zit rucola qua calcium wel wat hoog. Ik ben wel altijd weegbree blijven geven. Je moet calcium ook niet helemaal uitbannen. Wat Evee zegt over verhoudingen, dat is ook belangrijk. Ik zou takken met mate geven. Eigenlijk hebben konijnen geen takken nodig, ze eten van nature alleen twijgen en soms de bast van takken. Maar zoals Evee ook al aangeeft is dit maar een klein aandeel van de voeding. Ik zou bij een konijn met deze problemen, focussen op groenvoer. Omdat je dan met vocht, voorkomt, dat het neerslaat. Timothy hooi erbij, voor het afslijten van de kiezen, de brok die je geeft is verder prima. Eigenlijk denk ik dat je het al goed doet. Als je iets tegenkomt wat veel calcium bevat, alleen vers en met mate aanbieden. Bomen hebben eigenlijk allemaal verkeerde verhoudingen, ik zeg altijd, als een wild konijn er niet bij kan, dan moet je jezelf achter de oren krabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast heel erg bedankt voor alle nuttige en fijne reacties. Na een weekje gehospitaliseerd te zijn geweest onder het waakzame oog van zijn vaste dierenarts en de lieve zorgen van zowel haar als haar vaste assistente is onze kleine vriend sinds vrijdag terug thuis. We gaan nog een gepast geschenkje voor hen zoeken, want ze hebben echt wel alle mogelijke moeite gedaan om hem de beste kansen te geven (zijn dierenarts alterneert tussen de 2 locaties van de praktijk en heeft hem telkens meegenomen zodat zij en haar collega hem zelf konden verzorgen/bewaken) en het is hen gelukt! Het lijkt net of ze er nieuwe batterijen in gestopt hebben, want hoewel hij nog even op vooral water en hooi staat, heeft hij zoveel energie. Hij krijgt nog twee keer per dag Metacam en RodiCare (“verstopt” op een meadow loop of tussen twee dunne schijfjes banaan, want anders lukt het echt niet), maar hij doet het zo goed. En nu gaan we er, mede door jullie tips, voor zorgen dat dat zo blijft. 🤍

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .