Esther2023 Geplaatst: 23 september Delen Geplaatst: 23 september Ik ga eind van het jaar verhuizen. Daar wil ik een nieuw konijnenverblijf gaan realiseren. En ben volop nieuwe ideeën op pinterest aan het opdoen. Daar komen de prachtigste exemplaren voorbij. Maar ik vraag me af hoe realistisch die zijn. Ze zitten nu een groot deel op tegels en hebben een grote ren op zand. Onze meiden graven erg graag en dat moeten ze vooral ook kunnen blijven doen. Mijn idee is om daarom een deel zand te geven, met ingegraven hekken, een deel tegels, om het voer te kunnen strooien zonder dat alles onder het zand komt. Maar het lijkt me ook heel leuk om een deel te bedekken met gras (en heel misschien eetbare planten/kruiden maar denk dat deze buiten de ren gaan komen). Dit laatste weet ik niet of dat realistisch is, zouden ze dat ook kapot gaan graven? Heeft iemand daar tips voor om dat te voorkomen? Ik hoor het graag!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 23 september Delen Geplaatst: 23 september Je vermoeden klopt, gras blijft niet lang in een konijnenren. Ze eten het sneller dan het kan aangroeien en als ze er dan ook nog in gaan graven blijft er al snel alleen maar zand over. Daarnaast moet je zorgen dat ze goed gras gewend zijn voor ze onbeperkt toegang krijgen en dat het gras niet bespoten/bemest is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september (aangepast) Op 23-9-2024 om 13:19, Esther2023 zei: Dit laatste weet ik niet of dat realistisch is, zouden ze dat ook kapot gaan graven? Eerder hadden we twee konijnen die een grasvlakte hadden van wel 50 m2. Ik kan je vertellen dat er na enige tijd geen gras meer in stond. Ze groeven maar aten ook van het gras. Als het erg regende werd het ook een vieze bende. Wat wel leuk is als je wat eetbare kruiden rondom je tuin zet in de buurt van het gaas. Ze zaten dan door het gaas heen aan die planten: munt bijv. te trekken. 24 september aangepast door To van de Veluwe Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Esther2023 Geplaatst: 24 september Auteur Delen Geplaatst: 24 september Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat jullie mijn vermoeden bevestigen... Het ziet er zo leuk uit op foto's! Nieuw plan bedenken, of gewoon groot deel zand houden en buiten de ren inderdaad de eetbare kruiden planten! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Het ziet er inderdaad leuk uit op de foto's! De foto's zijn ook meestal van de net aangelegde verblijven met gras, valt mij altijd op 😄 Ik heb wel gras in de rennen gehad, of eigenlijk de rennen op gras. Maar na een paar maanden was het inderdaad gewoon grond geworden. Dezelfde ervaring dus als de andere konijnenbaasjes hier. Ik heb nu gewoon tegels in de rennen, gewoon simpele betontegels (soort stoeptegels, maar dan 40x60cm) en gebruik losse zandbakken. Op het moment worden ze niet veel gebruikt, dat was in het voorjaar en de zomer wel anders. Ik vind dit zelf vooral praktisch, de zandbakken en de ren zijn goed schoon te maken zo. Gras en kruiden voor de konijnen kweek ik verder in de tuin, waar de konijnen niet bij kunnen 😅 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 24 september Delen Geplaatst: 24 september Hier heb ik een konijnen tuintje, met aarde en planten. Het idee was dat ze daar onder toezicht gewoon lekker kunnen graven en knabbelen. Alleen zijn het vraat hazen, dus de planten zitten nu achter gaas. Maar ze vinden het geweldig ! Er wordt veel gegraven, geknabbeld en gespeeld. Soms staat Scarlett ook voor het hek zo van: doe eens open! Dus misschien is dat een optie? Een speelplek die je onder toezicht open zet? In principe zouden ze gewoon veilig vrij erbij moeten kunnen, omdat we gaas hebben zitten onder de grond, maar goed, ik vond het idee van een diepere tunnel ook best wel eng en als het nat is, dan krijg ik weer van de drijfnatte konijnen... dus vandaar dat ze onder toezicht lekker los mogen gaan. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Esther2023 Geplaatst: 25 september Auteur Delen Geplaatst: 25 september Ze hebben nu een ren van zo'n 2m bij 1,5m waar ze kunnen graven en maken daar in de lente en zomer ook volop gebruik van inderdaad. We hebben die plek toen op ongeveer 50 cm uitgegraven en daar platen ingelegd, dus ze kunnen niet weg. Maar het is diep genoeg voor hele gangenstelsels. En eigenlijk is dat ook (meer dan) groot genoeg voor ze. Tegels is idd wel weer makkelijker schoonmaken. Binnenkort maat weer terug naar de tekentafel, gelukkig heb ik nog een aantal maanden voor een plan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.