Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is niet giftig. Kan wel zijn dat hij diarree krijgt of een gasbuik van de fruit suikers. Het is meer dan je normaal zou geven, een halve banaan. Maar eigenlijk verwacht ik niet dat het echt problemen geeft hoor. 

Goed opletten de komende 24 uur, maar ik denk en hoop dat het wel mee valt 🙂

Nog even als aanvulling, ondanks dat het niet giftig is (wat in de situatie van TS natuurlijk heel fijn is) kan een konijn er wel buikpijn, diarree of een gasbuikje van krijgen, zoals met veel soorten verse voeding die ze niet goed gewend zijn en/of wat veel fruitsuikers bevat. Het advies is dus ook niet om konijnen regelmatig bakbanaan te gaan voeren.

Geplaatst:

De schil van een banaan geef je niet omdat de schil teveel pesticiden bevat. Als ik het uit mijn hoofd zo zeg is er geen andere reden, dan dat. Hoe dat met onrijpe bananen zit, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De volledige spijsvertering van een konijn, dat je zeker weet dat er niets meer van in het lijf aanwezig is, duurt eer dag of 3 a 4. Tot die tijd in de gaten houden is dus verstandig.

Leeftijd maakt eigenlijk niet zoveel uit, ziektes aan de nieren of de lever en hoe groot je konijn is (baby konijnen kunnen minder verdragen), hebben invloed op hoe toxisch iets is.

Is het gezond, zeker niet! Maar ik zou ook niet kunnen bedenken wat je er aan kunt doen, anders dan zorgen dat hij goed blijft eten en drinken, het moet er aan de onderkant weer uit, een andere optie is er niet.

Geplaatst:
20 minuten geleden, bunnyempress zei:

@Evee geldt dat ook voor Bakbanaan dan? Wat dat is een heel andere fruitsoort dan banaan.

Rauw krijg je er buikpijn van als mens namelijk. Ik vond het als kind altijd vreselijk dat ik zo lang moest wachten tot ze rijp werden.

Bakbanaan wordt ook aan konijnen geven weet ik, zal hier in NL niet zo vaak zijn, staat ook meestal niet op de lijstjes, maar in het buitenland zie ik het wel voorbij komen. Bananenplanten/bomen zijn ook niet giftig voor konijnen.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Dank voor jullie reacties. Ze had er wel degelijk last van merkte ik de eerste dag. Als in suf/niet snel eten. Heb ze daarna volledig op hooi gezet voor een dagje. Lijkt nu goed te gaan, energiek en eet weer prima. Houd het nog wel in de gaten.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik geef elke dag veel druivenblad aan de konijnen. plus blaadjes van de berkenboom, allerlei kruiden en weegbree, witlof etc. Wat dat betreft is de zomer ideaal. Ik hoef weinig te kopen. Van de week kocht ik selderij op de markt en daar zitten wortels aan. Gelijk thuis in het water gezet en wil ze nu in potjes zetten. Dat alles voor de konijnen.

Ze zijn gek op dat druivenblad en er zit nog genoeg aan de struik. Maar van de week is er per ongeluk een druif mee in de groentenbak gegaan. Hoe weet ik dat? De andere morgen kom ik in de ren en er ligt een druif in de bak. Druiven eten ze dus kennelijk niet. Je zou zeggen dat is toch ook zoet, maar nee.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .