Ga naar inhoud

Overgewicht


Aanbevolen berichten

Op 17-10-2024 om 16:25, Marcovka2 zei:

Ik ben nog niet geweest. Het is pas volgende week.

 

Maar ik maak me wel wat zorgen over de vaccinatie van Mica die eind volgende week verloopt. Want ik bedacht me dat er in zo'n opvang ook gevonden konijnen terecht komen. Dus is er wel meer risico.

Ik weet dat de bescherming niet gelijk van de een op de andere dag stopt, maar ze zit wel in de eindfase vd bescherming.

 

 

Oops! Sorry. Veel succes dinsdag! Duimen draaien hier voor een makkelijke koppeling.

Zelf vind ik het verschil in formaat altijd super dottig - zo'n groot konijn met zo'n dwergje.

Zeker als de dwerg dan de dominate is 😛 Maar wij hebben dus twee middelgrote konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag dus inderdaad bij Knijn en Ko geweest.

De reis viel mee. Mica was wel bang maar na een tijdje lag ze volgens mij wat rustiger in haar reismandje. Ze lag alleen ver achterin dus ik kon het niet goed zien tijdens het rijden. Gelukkig kon ik zo doorrijden zonder files of andere toestanden. Volgens mij was het ongeveer 1h 45m totale reistijd. Maar in de opvang aangekomen heeft ze ook nog een uur in de reismand gezeten. En voordat ik vertrok ook nog een half uur.

 

Het was mijn eerste keer bij een opvang. Ik vond het wel allemaal wat chaotisch, en de dames wisten niet erg veel achtergrond vd konijnen als ik wat doorvroeg. Er zaten momenteel wel minder rammen dan verwacht. En een paar vielen al af omdat er iets mee was. En eentje was net een half jaar oud en een ander 9 jaar oud. En een rammetje dat ik leuk vond werd net in een andere koppeling gezet...

 

Ik heb wel een selectie kunnen maken. Ik had wel 1 ram, Raf, daar had ik gelijk een klik mee. Ik had hem al op de site gezien, maar in het echt klikte het gelijk met mij. Er zat nog een Hollander, Domino die probeerde steeds in mijn vinger te bijten als ik hem wou aaien 🥴 niet echt agressief, maar ik weet niet of hij een verstandige keuze is. Ik heb hem wel als laatste keuze opgegeven.

 

@Marjoleink, op het laatst dacht ik nog aan Blackie, maar ik was vrij lang daar denk ik, ze hadden toen veel haast en wilden me weg hebben🙄

 

Mica is in ieder geval gelijk nagekeken door de dierenarts die daar was. Ze is zo gezond als een konijnenvisje😁 en ze is gelijk gevaccineerd 👍 

 

Ik heb net een update gehad, ze zit nu als het goed is bij Borrit. Dat was nummer 2 die ik had opgegeven. Maar misschien heeft ze de naam niet goed onthouden want ze wist het niet zeker. Het gaat in ieder geval goed. Als ze elkaar maar leuk vinden.

 

Ik vond het wel opvallend dat ze gelijk in de koppeling gezet werd. Ze heeft eerst de stress van de reis gehad en dan in de vreemde omgeving vd opvang met vreemde mensen, onderzoek door dierenarts. En dan gelijk in de koppeling.

Viel me ook op dat ze konijnen daar gewoon dragen naar een andere locatie. Het zal normale praktijk zijn, maar ik had het nog nooit gezien.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat rammetje met overgewicht waar deze discussie eigenlijk over ging: ik had dus met die koppelservice afgesproken dat ik hem nog 2 weken zou verzorgen omdat ze met vakantie ging en dan ondertussen zou besluiten of ik een herkoppeling op neutraal terrein zou wagen of dat ze hem dan terug zou nemen.

Ik had aangegeven ook 2 weken nodig te hebben om een neutrale ruimte in orde te maken: een slaapkamer leeg maken en konijnenkamer van maken. Maar ik was ziek geworden (bleek Corona te zijn) waardoor ik geen meubels kon gaan versjouwen en uit elkaar halen.

Gisteren had ik aangegeven dat ik besloten heb hem niet te houden omdat ik dat gewoon niet zie werken met Mica. De reden daarvoor had ik eerder al uitvoerig uitgelegd en dat was niet veranderd. Toen begon ze moeilijk te doen over dat ik me niet aan mijn afspraak hou. Maar ik heb vanaf het begin al het gevoel dat ze hem zelf niet wil terugnemen want dan zit ze met een ram opgescheept die ze moet verzorgen.

 

Maar ik zag het dus al aankomen dat ik dan straks Mica met nieuw vriendje terug krijg en hem nog steeds in huis heb. Dat wordt echt te gek. Twee koppels is eigenlijk al teveel. En wat moet ik dan verder met hem doen.

Dus ik leg die situatie gisteren in een email uit aan Knijn en Ko, en dat ik het liever even uitstel tot dit is afgehandeld. Mailt ze me terug dat ik het rammetje gelijk mag meenemen. Dus ik leg uit dat hij wel een rugzakje heeft en ik geef alle issues door. Maar dat was geen probleem. Konijnen met problemen zijn zelfs meer dan welkom👍

Ik had dat eigenlijk niet verwacht omdat sommige opvangen geen zieke konijnen adopteren. Dus ik had gisteren gelijk besloten om hem dan maar mee te nemen. Dan is hij gelijk in professionele handen en kan ik ook verder. Ook gelijk een last van mijn schouder. Dus @Kolino hij is nu in professionele handen.

 

Ik heb wel gelijk de brokjes en zakken kruiden meegegeven die hij lekker vind, zodat hij in ieder geval de eerste dagen wel heeft wat hij gewend is. En zijn ligbedje waar hij vaak op lag.

 

Hij is daar ook gelijk nagekeken door de dierenarts, maar die zei ook dat zo tijdens de standaard controle geen reden is om hem ongezond te verklaren. Ze zei ook dat er konijnen zijn met veel meer overgewicht.

 

Ik vond het wel echt zielig. Hij was wel echt heel lief en bijzonder. Ik heb nog wel getwijfeld. Maar na al die weken weet ik gewoon dat het niet gaat werken. Hoe graag ik hem ook zou zien opbloeien. En misschien was dat wel gebeurd, dat blijft toch knagen. Ik heb hem 's morgens nog lang zitten aaien met tranen in mijn ogen maar leek me toch de beste keuze. Ik weet zeker dat er mensen helemaal verliefd op hem worden en dat ze daar een goed huisje vinden voor hem.

Ik heb hem in ieder geval in goede handen gegeven. Maar ik voel me er toch slecht over.

 

Die koppelservice zal wel niet zo blij zijn, maar ik ben er een beetje klaar mee. Ik had de adoptiekosten inmiddels ook betaald, dus officieel is hij dan ook van mij en kan dan ook zelf beslissen wat ik ermee doe. Het is niet zoals bij een opvang dat het konijn eigendom blijft van haar. Als ze gisteren had gezegd, ok ik ga het voor je regelen maar kan een paar dagen duren, prima, maar dit werd weer een welles-nietes discussie waar ik geen zin in had.

 

Dus @Marjoleink mocht je nog gaan: Mica zit daar ergens te koppelen en dat rammetje Chippy zit dan ook ergens (een zwart konijn met wit baardje en binnenkant vd oortjes wit). Aai hem nog een keer voor mij🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het top hoe je dit hebt op gelost! Zo lief dat je hem van alles hebt meegegeven! Niet (teveel) schuldig voelen, hij is nu op een plek waar hij kan blijven tot hij zijn grote liefde tegen komt! Hopelijk komt hij qua gezondheid nu ook in een rustiger vaarwater en belangrijk, misschien vinden ze de oorzaak. Al met al de beste keuze voor alle konijnen!

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik maak me toch wel zorgen: komt hij bijvoorbeeld bij de nieuwe eigenaar niet in de problemen met dat eetgedrag.

En nu ik alles wat heb laten bezinken, ik vond ook de verblijfjes wel vrij klein waar de konijnen inzitten als ze nog alleen zijn. Hoe lang zit hij daar? En hij is al zo vaak verhuisd de laatste weken, hij weet ook niet wat er allemaal aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een opvang zijn de verblijven meestal vrij klein, omdat ze op die manier wel de aantallen kunnen opvangen die helaas afgedankt worden. Het zijn meestal flats met hokken van 1.00x0.50 m of iets in die richting. Veel opvangen werken dan nog met tussenschotjes, dat ze bijv. bij weinig drukte een konijn 2.00x0.50 m kunnen geven. Maar als het vol zit, is de huisvesting wel kleiner. Meestal hebben ze wel ook een aantal rennen waarin de grotere konijnen zitten, konijnen die echt meer ruimte nodig hebben en/of voor af en toe "de benen strekken". Soms is dat dan ook gelijk de koppelren. 

 

De drukte met afspraken kan ook door de herfstvakantie komen, in de opvang. 

Dat ze gelijk gekoppeld worden vind ik niet gek, stress hebben ze toch en een uurtje wennen voor je koppelt maakt dat verschil ook niet. Is het allemaal perfect? Nee, maar soms moet je keuzes maken vanuit praktisch oogpunt. En als dit goed werkt en zorgt dat konijnen niet langer dan een paar weken op hun forever home wachten, dan is dat over de duur van een konijnenleven maar eventjes ongemak. Beter dan een leven lang alleen in een klein hokje zitten. 

 

Ik ben dan wel benieuwd hoe jij verwacht had dat konijnen naar een koppelren gaan, anders dan door opgetild worden?

In een reismand? Via een konijnenlift? Zo een grijparm zoals je voor knuffels gebruikt op de kermis? Tunnelsysteem? 😅 ok misschien heb ik een iets te levendige fantasie voor dit soort dingen 😂

 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de verblijven bij het asiel in de buurt bij ons ook super klein, maar ze hebben daar een aantal renveldjes, waar de konijnen in mogen spelen/rennen. Dat doen ze dagelijks. Ik weet niet hoe het bij Knijn en Ko zit, maar ik hoorde dat het ook echt een goede opvang is. Dus kan me niet voorstellen dat ze ze daar niet op 1 of andere manier ruimte geven.

 

Ik kan me voorstellen dat het soms ook wel beter dat ze het konijn in een kleine ruimte even observeren. Zeker met een konijn met een rugzakje waarbij ze zelf ook graag willen weten wat er nu speelt. En de meeste opvangen geven echt een konjin met een rugzakje niet mee aan mensen die er niet mee om kunnen gaan. Wij moesten een hele waslijst laten zien én wij werden ook geobserveerd toen wij de konijnen gingen observeren. Dus er wordt ook duidelijk gekeken hoe jij als baasje bent, welke vragen jij stelt, hoe jij een konijn benaderd.

 

Na alles wat je hebt meegemaakt, ook met slechte eigenaren en slecht gedoe met koppelingen kan ik me voorstellen dat alles best heel gevoelig ligt. Je bent toch gehecht geraakt aan Chippy en je voelde je overduidelijk verantwoordelijk. Het loslaten lijkt me daarom ook extra moeizaam.

 

Ik had een aantal konijnen niet eens in huis en vond het toch moeilijk om ze zo te zien. Dus ik heb de Vlaamse Reus waarmee ze Scarlett hebben geprobeerd te koppelen op de website en op Facebook gestalkt. Totdat ik bericht had dat hij een goed huisje had gevonden. Hij is ook niet meer terug gekomen naar het asiel, dus die heeft denk ik wel zijn forever home gevonden nu.

 

Ook Emma & Dante een extreem schuw koppel wat ons is aangeboden (konijnkundig & rustig huis) heb ik nog lang gevolgd. Die waren weer opnieuw teruggebracht en zaten 200+ dagen in de opvang. Ik wist echt dat het niet ons koppel zouden zijn. Voor mijn man niet leuk dat zijn eerste konijnenervaring zou zijn met zulke intensieve konijnen, verder vond ik dwergen in de tuin niet zo handig én ik kon geen rustige tuin blijven garanderen. Mijn man vond het ook echt moeilijk om daar nee tegen te zeggen. Beide vonden wij het super super sneu.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend fijn dat ze Chippy daar op wouden nemen, goed geregeld van je! Snap dat je helemaal klaar was met die koppelservice. Ik denk dat dit voor hem uiteindelijk echt beter is. 

 

Hopelijk krijg je Mica snel terug met haar nieuwe vriendje (en kunnen ze samen wegdromen over konijnenkastelen xD).

 

Ik heb een zwak voor Brammetje, dat is het rammetje van 9 jaar die noemt bij Knijn en Ko. Och, ik heb zo met hem te doen. Vriendinnetje overleden en afgestaan door zijn baasjes op die leeftijd, mijn hart breekt er echt van. Ik heb al met opvang overlegd dat wij hem misschien wel een laatste fijne plek kunnen geven als hij niet gekoppeld wordt, maar ze hebben mij ervan verzekerd dat hij echt wel een vriendinnetje gaat vinden bij hun. Dus hoop dat dat ook snel gebeurd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Borrit is wel een poepie om te zien zeg! Hopelijk zijn Mica en hij snel verliefd. Raf is ook een knapperd. Misschien hebben ze het eerst wel met hem geprobeerd maar klikte het niet echt. Afwachten maar. Spannend!

 

Ik vind het zo fijn en lief dat Chippy nu bij Knijn en Ko is! 😃 Dit is echt de beste oplossing voor hem. Naar dat de koppelservice haar verantwoordelijkheid niet nam. Bizar eigenlijk. En jij hebt er extra kosten en veel gedoe en verdriet door gehad. Maar ik ben heel blij dat hij daar niet naar terug is en nu bij Knijn en Ko zit. Jij kon hem gewoon niet houden. Ik snap heel goed dat je het moeilijk vond om hem daar achter te laten. Ze zullen hem nu waarschijnlijk eerst goed observeren (eventueel in een ervaren pleeggezin als ze dat nodig vinden). Ze hebben een heel goede en heel ervaren dierenarts dus hij is er echt op zijn plek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Evee zei:

Ik ben dan wel benieuwd hoe jij verwacht had dat konijnen naar een koppelren gaan, anders dan door opgetild worden?

In een reismand? Via een konijnenlift? Zo een grijparm zoals je voor knuffels gebruikt op de kermis? Tunnelsysteem? 😅 ok misschien heb ik een iets te levendige fantasie voor dit soort dingen 😂

 

Ik vond het opvallend, had het nooit gezien. Ik zat daar op de terugweg ook over na te denken en is misschien onder de omstandigheden de beste oplossing.

Via een reismand zou kunnen, maar het kan misschien te veel tijd kosten om ze erin te doen in een drukke opvang als je veel konijnen moet verplaatsen.

Bij een konijnkundige dierenarts heb ik gezien dat ze zo'n zacht mandje hebben waar het konijn in wordt verplaatst. Dan hoef je ze niet vast te houden. Maar is misschien meer werk, en kost ook teveel tijd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, bunnyempress zei:

Ik kan me voorstellen dat het soms ook wel beter dat ze het konijn in een kleine ruimte even observeren. Zeker met een konijn met een rugzakje waarbij ze zelf ook graag willen weten wat er nu speelt. En de meeste opvangen geven echt een konjin met een rugzakje niet mee aan mensen die er niet mee om kunnen gaan. Wij moesten een hele waslijst laten zien én wij werden ook geobserveerd toen wij de konijnen gingen observeren. Dus er wordt ook duidelijk gekeken hoe jij als baasje bent, welke vragen jij stelt, hoe jij een konijn benaderd.

 

Na alles wat je hebt meegemaakt, ook met slechte eigenaren en slecht gedoe met koppelingen kan ik me voorstellen dat alles best heel gevoelig ligt. Je bent toch gehecht geraakt aan Chippy en je voelde je overduidelijk verantwoordelijk. Het loslaten lijkt me daarom ook extra moeizaam.

Ik ben alleen bang dat hij daardoor langer alleen zit daar voordat ze een geschikt iemand hebben gevonden.

 

Ja ik was toch wel meer aan hem gehecht dan ik dacht. De ren staat nog in de woonkamer en krijg toch een brok in mijn keel als ik er langs loop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, MarieElsa zei:

Ik heb een zwak voor Brammetje, dat is het rammetje van 9 jaar die noemt bij Knijn en Ko. Och, ik heb zo met hem te doen. Vriendinnetje overleden en afgestaan door zijn baasjes op die leeftijd, mijn hart breekt er echt van. Ik heb al met opvang overlegd dat wij hem misschien wel een laatste fijne plek kunnen geven als hij niet gekoppeld wordt, maar ze hebben mij ervan verzekerd dat hij echt wel een vriendinnetje gaat vinden bij hun. Dus hoop dat dat ook snel gebeurd. 

Ja ik heb hem gezien. Je ziet niet echt dat hij zo oud is. Hij kwam ook nog vrij levendig over. Ook een mooi kopje.

 

Ik heb er ook even aan getwijfeld. Maar Mica is 4 jaar. Het klinkt hard, maar ik wil niet dat hij straks ziek wordt of overlijdt en dat zij dit dan ook allemaal weer krijgt. Als Mica nu een stuk ouder zou zijn zou ik hem zeker wel op nummer 1 hebben gezet.

Er zal ook vast nog wel iemand langskomen met een oudere dame waarvan het rammetje is overleden.

 

Sowieso vind ik het niet fijn om zo te 'shoppen'. Je kijkt naar een konijn en beslist dan 'nee jij niet'. Ze verdienen allemaal een leuk huisje.

Er zit ook een doof konijn, dan krijg ik daar ook medelijden mee. Vraag ik me af hoe erg dat nou is, misschien is het wel goed. Mica is nogal schrikachtig van vreemde geluiden. Misschien ziet ze met een doof vriendje dat hij er niet op reageert en dat ze dan ook rustig blijft.

En ik zag Kronk, met een lief pluizig kopje. Die zat allemaal vreemde geluidjes te maken. Echt zielig.

 

Toen ik daar was dacht ik er dan ook aan dat veel mensen hen dan voorbij lopen, dat voelt zo sneu. Ik voel me dan ook schuldig.

 

Eerst dacht ik nog, jammer dat ik niet in de buurt woon van zo'n opvang, ik zou dan misschien ook wel vrijwilligerswerk doen. Maar ik denk niet dat ik dat kan. Het blijft toch in je hoofd zitten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Lienappelsien zei:

Borrit is wel een poepie om te zien zeg! Hopelijk zijn Mica en hij snel verliefd. Raf is ook een knapperd. Misschien hebben ze het eerst wel met hem geprobeerd maar klikte het niet echt. Afwachten maar. Spannend!

 

Ik vind het zo fijn en lief dat Chippy nu bij Knijn en Ko is! 😃 Dit is echt de beste oplossing voor hem. Naar dat de koppelservice haar verantwoordelijkheid niet nam. Bizar eigenlijk. En jij hebt er extra kosten en veel gedoe en verdriet door gehad. Maar ik ben heel blij dat hij daar niet naar terug is en nu bij Knijn en Ko zit. Jij kon hem gewoon niet houden. Ik snap heel goed dat je het moeilijk vond om hem daar achter te laten. Ze zullen hem nu waarschijnlijk eerst goed observeren (eventueel in een ervaren pleeggezin als ze dat nodig vinden). Ze hebben een heel goede en heel ervaren dierenarts dus hij is er echt op zijn plek. 

Ja Borrit leek mij ook wel lief. Hij  was wel erg rustig, maar het was ook middag, dus slaaptijd. Wel lastig in te schatten door gewoon zo'n deurtje te openen en een beetje contact te zoeken. En zien hoe ze reageren op aaien.

Hij heeft zo'n baardje en pluizig haar op zijn kop. Ik vroeg nog wel of dat niet allemaal geknipt en bijgehouden moest worden want dat zie ik niet zo zitten, maar dat was niet zo.

 

Raf zou ik op basis van de foto niet op nummer 1 hebben gezet, maar in het echt klikte het gelijk. Hij is ook heel actief en liet zich heel makkelijk aaien. Hij zat me ook steeds zo heel grappig aan te kijken. Knijn en Ko gaf aan dat ze even overlegd hadden en hem geen goede match vonden met Mica, en dat hij ook afwijkende eetgewoontes heeft. Dat laatste wil ik natuurlijk niet weer. Dat ze zijn karakter beter kennen is mooi, maar dat ze Mica zo snel kunnen inschatten lijkt me erg snel. Ze hadden haar alleen bij de dierenarts uit de reismand gehaald en gingen daarna gelijk koppelen. Ze hebben haar niet eerst geobserveerd. Ik had alleen aangegeven dat Mica hyper actief is en vrij pittig.

 

Maar goed, Borrit was mij ook prima. Je kan er maar eentje op nummer 1 zetten en ik had een iets betere klik met Raf.

 

Het laatste nieuws is dat het goed gaat tussen Mica en Borrit👍 

 

Wat betreft die koppelservice, die zou Chippy denk uiteindelijk wel hebben teruggenomen als ik had blijven aandringen. Maar wanneer? En dan zit ik ondertussen met 2 koppels en een 5de konijn en onzekerheid of ze hem wel echt terugneemt. Dat wordt echt te gek. Bij Knijn en Ko kenden ze die koppelservice ook, en die waren niet erg te spreken over haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Evee zei:

Maar als het vol zit, is de huisvesting wel kleiner. Meestal hebben ze wel ook een aantal rennen waarin de grotere konijnen zitten, konijnen die echt meer ruimte nodig hebben en/of voor af en toe "de benen strekken".

Ik weet dat ze ook bij Kaatje Keutel in Lelystad - als ze in een wat kleiner hok zitten - af en toe in een grotere ren gezet worden waar ze inderdaad de benen kunnen strekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Marjoleink zei:

Mijn Blackie, dat koppie rechts. 

Je krijgt er een lieve huisgenoot bij zo te zien😍

 

Dus ze zitten ze er nog steeds?

Ik denk dat ik die twee tijdens het rondlopen wel vluchtig gezien heb, maar niet op de namen gelet. Ik was meer met de single rammetjes bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .