Ga naar inhoud

Overgewicht


Aanbevolen berichten

De opvang waar onze ram vandaan komt (Huize Pluis in Bennekom) zit op een uur afstand voor ons.  We hebben ook een kleinschalige opvang/pension op ruim een kwartier zitten maar die had toen geen beschikbare rammen. Huize Pluis heeft geen beschikbare konijnen op een website staan maar toen we met onze voedster kwamen liet de eigenaresse ons 2 rammen zien en we mochten een voorkeur aangeven. Uiteindelijk was het met de eerste ram meteen een match. Mijn voedster is een alert, zorgzaam dametje en onze ram (hangoor) is een relaxte levensgenieter, hij is de dominante maar hij verzorgt haar wel. Enige nadeel is dat we zijn leeftijd niet weten.  

 

Succes met je afspraak 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met de afspraak @Marcovka2 Ik hoop dat het een geschikte match is. En dat je niet in de file komt.

 

Ik denk dat rijafstand ook wel uitmaakt met wat voor konijn je te maken hebt. Met Scarlett zou ik denk ik zo 4 uur kunnen rijden. Die zou je bij wijze van spreken nog op schoot kunnen houden. Zolang je maar blijft aaien en eten blijft voeren. A is dat niet veilig, dus dat zou ik nooit doen. Lodewijk is echter nog steeds wat angstig in de auto. Die drukt zich achter Scarlett in de reisbox en vind het echt niets. Uiteindelijk ontspant hij wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:

Succes met de afspraak @Marcovka2 Ik hoop dat het een geschikte match is. En dat je niet in de file komt.

 

Ik denk dat rijafstand ook wel uitmaakt met wat voor konijn je te maken hebt. Met Scarlett zou ik denk ik zo 4 uur kunnen rijden. Die zou je bij wijze van spreken nog op schoot kunnen houden. Zolang je maar blijft aaien en eten blijft voeren. A is dat niet veilig, dus dat zou ik nooit doen. Lodewijk is echter nog steeds wat angstig in de auto. Die drukt zich achter Scarlett in de reisbox en vind het echt niets. Uiteindelijk ontspant hij wel.

Dank je

 

Ja ik denk ook dat er een groot verschil is in hoe angstig konijnen zijn in hun reismandje.

Ik heb alleen ervaring met de konijnen die ik gehad heb, en die waren allemaal erg bang.

En Mica nog wel het ergste. De hele route zie ik dat ze trilt aan die oortjes die trillen. Maar ook haar hele lichaamstaal straalt angst uit, grote ogen, snelle ademhaling, heel onrustig. Soms denk ik wel eens dat ze reis niet gaat overleven omdat ze zich zo druk maakt.

Ik vind dat echt niet fijn.

 

Maar ze heeft het eerder overleeft. Toen ik haar liet castreren moest ik 40 minuten rijden voor een konijnkundige dierenarts, maar omdat ik niet te laat wou komen en niet zeker wist of ik haar gelijk in haar reismand kreeg heeft ze wel ruim anderhalf uur in die reismand gezeten.

En toen ze na de operatie terug moest omdat ze niet wou eten, heb ik met haar op de terugweg ca 2 uur in de file gestaan. En toen was ze ziek.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al mijn konijnen zijn ook altijd bang geweest in de auto. Maar dat weerhoudt me er niet van. Ze overleven het wel. Of dat nu een half uur of 3 uur is. Ik geloof niet dat er ooit een konijn dood is gegaan van een autoritje, tenzij het al precair was voordat ze in de auto gingen. Niet erger maken dan het is. Vervelend voor ze en wat sneu, maar daarom doe je het ook alleen als het nodig is toch. Heel veel succes met je afspraak! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Eefje zei:

Al mijn konijnen zijn ook altijd bang geweest in de auto. Maar dat weerhoudt me er niet van. Ze overleven het wel. Of dat nu een half uur of 3 uur is. Ik geloof niet dat er ooit een konijn dood is gegaan van een autoritje, tenzij het al precair was voordat ze in de auto gingen. Niet erger maken dan het is. Vervelend voor ze en wat sneu, maar daarom doe je het ook alleen als het nodig is toch. Heel veel succes met je afspraak! 

Dat inderdaad. Ik ben ook met ze naar Utrecht gereden toen dat medisch noodzakelijk werd. De dierenartsen hier konden niet helpen. Ze vinden het écht niet leuk en zijn giga gestressed, maar dat moet dan maar even. Het gebeurt niet dagelijks, niet eens wekelijks en zelfs niet maandelijks. Dus ze overleven het wel, die keer dat het even nodig is.

 

En daar stelt ieder voor zich zijn grenzen in. Wat absoluut ook prima is! Maar laat het een keuze niet beperken. Oké, drie uur was misschien ook wel wat rigoureus, maar als ik twee supergoede opvangen ken, zijn die het wel. Ik heb met Lonneke van de Konijnenherberg alleen zo contact gehad. Iris en Aniek weten supergoed in te schatten wat matcht. Ik zou de reis zo weer maken.

 

Goed dat je een keuze hebt gemaakt! Hopelijk komt er een goede match uit 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Eefje zei:

Ik geloof niet dat er ooit een konijn dood is gegaan van een autoritje, tenzij het al precair was voordat ze in de auto gingen.

 

Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik denk niet dat het heel waarschijnlijk is dat ze alleen van de rit het loodje leggen.

 

Maar aangezien het bij veel plekken zo vol en druk is, zit je dan met een gestresst konijn dat binnen enkele uren gekoppeld moet worden (met dus meer stress en mogelijk dat ze hun karakter niet goed laten zien omdat ze al zo angstig waren). Al zijn er mensen die gebruik maken van stress om te koppelen. Konijnen samen in de auto of samen in de badkuip heb ik als opties gehoord. Mij leek het niet zo geschikt, maar goed, ik laat ook liever neutraal ergens anders koppelen.

 

Lodewijk had zelfs een over temperatuur bij een verstopping van de stress i.p.v. een mogelijke ondertemp bij de spoed dierenarts, dus dan vind ik de combi, lang in zijn eentje reizen en dan een koppeling niet heel wenselijk. Maar goed, bij een slechte plek koppelen zou ik ook niet echt zien zitten natuurlijk. Wij hebben gewoon de luxe dat er veel dichtbij is.

 

Hoe is het rit gegaan @Marcovka2? Viel het mee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Hoe is het rit gegaan @Marcovka2? Viel het mee?

 

Ik ben nog niet geweest. Het is pas volgende week.

 

Maar ik maak me wel wat zorgen over de vaccinatie van Mica die eind volgende week verloopt. Want ik bedacht me dat er in zo'n opvang ook gevonden konijnen terecht komen. Dus is er wel meer risico.

Ik weet dat de bescherming niet gelijk van de een op de andere dag stopt, maar ze zit wel in de eindfase vd bescherming.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-10-2024 om 07:29, happy211 zei:

Bij Knijn en ko hoeft het konijn niet gevaccineerd te zijn voor een koppeling. Zeg het er wel bij want soms wordt er ook gekoppeld in ruimtes waar wel alleen gevaccineerde konijnen mogen komen. Eens per twee weken komt de dierenarts daar langs om nieuwe konijnen te onderzoeken en vaccineren. Dus als je geluk hebt kan jouw konijn dan ook, maar dat is afhankelijk van wanneer de dierenarts aanwezig is.

Het streven is dat er elke dag een vrijwilliger aanwezig is die kan helpen met koppelen, dus waarschijnlijk kun je wel snel terecht.

Ik ga dit voor de zekerheid eerst nog eens goed uitvragen bij Knijn en Ko. Want ik zou niet willen dat Mica in een ruimte komt waar niet-gevaccineerde konijnen zitten.

Theoretisch is ze nog beschermd wanneer ik haar breng, alleen verloopt de vaccinatie halverwege de koppelvakantie. Dus ik weet niet hoe daar dan mee om wordt gegaan. En of dat nog afdoende beschermd.

Als ik Mica daar zou kunnen laten vaccineren is dat prima maar het duurt 3 weken voordat de bescherming volledig is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke dag ga je @Marcovka2?

Ik ben vandaag naar Knijn&Ko geweest, en er zaten echt leuke rammen. 

Ik zoek een voedster, aangezien we Tara zondag heel onverwacht hebben laten inslapen, maar daarvan was de keus vrij beperkt. Ze vertelden dat ze zelfs voedsters van marktplaats hebben gehaald om maar wat aanbod te hebben. Als Blackie er nog logeert wanneer jij gaat, dan wil je misschien wel even spieken hoe het gaat?

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Marjoleink zei:

Welke dag ga je @Marcovka2?

Ik ben vandaag naar Knijn&Ko geweest, en er zaten echt leuke rammen. 

Ik zoek een voedster, aangezien we Tara zondag heel onverwacht hebben laten inslapen, maar daarvan was de keus vrij beperkt. Ze vertelden dat ze zelfs voedsters van marktplaats hebben gehaald om maar wat aanbod te hebben. Als Blackie er nog logeert wanneer jij gaat, dan wil je misschien wel even spieken hoe het gaat?

Gecondoleerd met Tara😰

 

Is het trouwens niet erg snel om dan 4 dagen na wegvallen van de voedster al te gaan koppelen?

 

Mijn afspraak is dinsdag.

Als er hele leuke rammen zitten en ze verlegen zitten om voedsters, dan komt Mica dus precies op tijd 😅 

Geen wonder dat het zo snel kon😁 Ik had zelfs deze week al kunnen gaan, maar omdat ik behoorlijk ziek was vorige week heb ik dat even laten gaan.

 

Ik weet niet of ik zomaar bij alle konijnen kan kijken. Volgens mij is de gemiddelde koppelvakantie daar 5 dagen? Dan heb je ze misschien net opgehaald... Anders kan ik kijken of ik een Blackie zie zitten.

 

Ik heb het nog even nagevraagd bij Knijn en Ko. Die vaccinatie is geen probleem. De gevonden konijnen komen in een ander deel terecht. En ze gaf inderdaad aan dat ik Mica wel gelijk kan laten vaccineren. Da's op zich handig en doe ik denk wel gelijk, maar voor de bescherming tijdens de koppelvakantie maakt dat niet uit.

 

Ik vind het wel spannend omdat ik dus niet weet welke rammen er zitten. Ik rijd op goed geluk. Want de website is niet up-to-date. Maar voor Mica is het nog spannender.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, konijnen die nog niet gevaccineerd zijn zitten in quarantaine.

Je kunt daar wel kijken. De andere konijnen zitten in de grotere ruimte, je kunt ze allemaal bekijken, ook degenen die in het koppelproces zitten. Er hangen briefjes bij met bijzonderheden m.b.t. medicatie en voeding. Je mag een top 3 opstellen, dan beginnen ze met nummer 1, lukt dat niet dan nummer 2  etc.

 

Is 4 dagen erg snel? Dat hangt helemaal van het konijn af. Blackie heeft veel aandacht nodig, en hij zat nu de hele dag eenzaam in het nachthok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Marjoleink zei:

Klopt, konijnen die nog niet gevaccineerd zijn zitten in quarantaine.

Je kunt daar wel kijken. De andere konijnen zitten in de grotere ruimte, je kunt ze allemaal bekijken, ook degenen die in het koppelproces zitten. Er hangen briefjes bij met bijzonderheden m.b.t. medicatie en voeding. Je mag een top 3 opstellen, dan beginnen ze met nummer 1, lukt dat niet dan nummer 2  etc.

 

Is 4 dagen erg snel? Dat hangt helemaal van het konijn af. Blackie heeft veel aandacht nodig, en hij zat nu de hele dag eenzaam in het nachthok.

Of 4 dagen snel is of juist goed kun je zelf het beste inschatten denk ik.

 

Ik zal kijken of ik een Blackie zie. Ik neem aan dat het een zwart konijn is?😁

 

Is er ook fysieke interactie mogelijk met de konijnen? Ik wil graag zien hoe ze op mij reageren. Het konijn moet mij ook leuk vinden 😇 Belangrijkste is dat Mica en hij elkaar leuk vinden. Maar dat weet je nog niet gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Marjoleink zei:

Deels. Voor wit, achter vroeger zwart nu grijs. Hollander-tekening, iets meer dan 3 kilo.

 

Je mag ook de hokken openmaken en de konijnen aaien, als ze dat toelaten.

Oh dan is hij toch bijna twee keer zwaarder dan Mica.

Ik hoop wel dat er ook wat kleinere rammen zitten. Mica is echt een dwergje.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .