Kolino Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Ik vind het zo rot voor het konijn, vraag me af hoe dit goed komt voor hem. Niet dat je hem moet houden, er moet gewoon in hem geïnvesteerd kunnen worden. Observeren heb je niks aan (naja als stap 1 wel), oorzaken uitsluiten en dan daar naar handelen, want hij laat wel dingen zien. Ik geloof dat ik ook best al een aantal dingen heb benoemd. Ik snap wel dat dat voor een konijn, dat je niet kunt koppelen, teveel geld is, stiekem hoop ik dat de koppelservice meer gaat doen, dan alleen observeren. Laat hij op de een of andere manier nog verbetering zien, sinds de laatste update dat zijn keutels klein blijven? Wat betreft narcose, voor alleen een foto is dat een roesje. Ja, de darm komt wel eens stil te liggen, gezonde konijnen komen meestal vanzelf weer op gang. In andere gevallen zetten ze een darmstimulant in, wat in principe dan zou moeten werken (de dierenarts injecteert dat). Wat belangrijk is, is dat een konijn met voldoende maag en darmvulling zo'n behandeling in gaat. Wachten kan dus ook in het nadeel van het konijn zijn, want als hij helemaal stopt met eten, dan is narcose een nog veel groter risico. Dat is dus het kiezen uit kwaden en een afweging die je dus bewust moet maken, wetende wat de consequenties zijn. Na een ingreep kun je altijd gaan dwangvoeren. Ervoor vind ik wel aan te raden als een konijn niet genoeg eet, maar hoeveel stress dit geeft, geeft bij mij de doorslag of ik dat wel of niet doe. Niks is zwart-wit. Als ik eerlijk ben kijk ik altijd naar het konijn, in de basis handel ik hetzelfde, maar het ene konijn is het andere niet. Wat je wel of niet kunt doen, hangt echt af van hoe een konijn ergens op reageert, ik probeer dus altijd een balans te vinden. Weeg alles af, vraag een dierenarts ook vaak, kun je me scenario's schetsen? Als dit, wat dan? Ik vrees wel een beetje over het welzijn van dit konijn op de lange termijn. Het kan bijna niet anders dan dat er onderliggende oorzaken zijn. Konijnen bijvoeren zijn altijd oplossingen voor de vinden. Neem nou brokjes uit de hand voeren, jij hebt de leiding, dus dan moet je de vreetzak leren wat geduld te hebben. Ik had bijvoorbeeld konijnen die nogal in formaat verschilden, dan zorg je dat de een 2 brokjes eet in de tijd dat de ander er 1 krijgt. Een beetje jengelen, bij je bedelen, even wachten, is echt niet erg. Ik zou dat dus wel met kleine brokjes doen, Beaphar care+, selective senior, zoiets. Anders gaan ze stelen. Maar dat daar geen mouw aan te passen is, dat is gewoon niet waar. Je zou het konijn dat rustig eet doormiddel van een chip ook toegang kunnen geven tot een plek waar het andere konijn niet kan komen. Ik wil eigenlijk helemaal niet zo betweterig overkomen, maar hij klinkt als een heel lief konijn, dat het verdient om geholpen te worden. Ik kan niet inschatten of dit makkelijk op te lossen is of iets wat blijft. Beiden kan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marcovka2 Geplaatst: 10 oktober Auteur Delen Geplaatst: 10 oktober Als hij teruggaat, zal ze wel verder onderzoek laten doen als ze dit nodig acht. Ik vind ook niet dat ik al die investeringen moet doen, en al die tijd zit mijn voedster alleen. Het is wat anders als een van mijn andere konijnen plots iets krijgt, maar dat hij een probleem heeft was al bij voorbaat duidelijk. En op het moment lukt het me sowieso niet omdat ik zelf ziek ben. Normaal verzorgen gaat nog maar net. Ik heb hem nu wel beter kunnen observeren wat hij de hele dag zo doet. Alles samen genomen: ik vertrouw het gewoon niet. Er is iets mis en ik wil dat risico gewoon niet lopen. Dat gaat me een heleboel gedoe opleveren. Zijn keutels blijven klein en hard. Het is inderdaad een lief konijn. En ik wil hem graag helpen en een goed leven geven. Maar ik denk niet dat ik dat kan. Hij moet eerst goed onderzocht worden en opknappen (als dit nog mogelijk is). Gaan koppelen met een ziek konijn is vragen om problemen. Ik heb nu wel genoeg problemen gehad met mijn konijnen, ik ben al ruim een jaar bezig problemen op te lossen. Dat heeft me heel veel stress opgeleverd, en veel geld en tijd gekost. Terwijl ik gewoon een koppeltje in de tuin had. Mijn rammetje zit nu lekker samen met zijn nieuwe vriendin, en die zie ik lekker knuffelen, terwijl mijn voedster zielig en alleen zit. Ik ga voor haar wel ergens anders een rammetje regelen. Maar zal er goed op letten dat hij geen mega overgewicht heeft en hooi eet. Ik ben al aan het rondvragen. Ik kan ook bij deze koppelservice waar momenteel 3 rammen zitten te wachten, maar ik ben het vertrouwen kwijt geraakt. Het is alleen lastig in Zuid-Limburg omdat er niet veel goede opvangen met koppelservice in de buurt zijn. Of ze hebben geen plek, of maar 1 geschikt konijn😳 Bij Franky in Eindhoven kun je speeddaten en dan zelf thuis verder gaan. Maar dan zit je konijn dus eerst ruim een uur in de auto, dan snel meerdere rammen ontmoeten, en dan weer terug naar huis en dan zelf continu in de gaten houden. En als het niet werkt kun je weer terug. Ik weet niet of dat een goed idee is. Ik heb veel liever dat ik haar wegbreng en na een week als koppel mee terug krijg. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Er zijn inderdaad regio's waarin gewoon geen goede konijnenopvang is. Dan is nog iets verder rijden, eigenlijk beter. Dat je het vertrouwen in die koppelservice kwijt bent, dat snap ik. Vandaar ook de zorgen om het konijn. Het is ook heel eerlijk om te zeggen dat je dit niet kunt. Bij mij loopt het ook van zorgen, over in nog meer zorgen. Meerdere chronisch zieke konijnen achter elkaar en tegelijkertijd. Dat is behoorlijk intensief. Je moet altijd oplettend zijn, meteen ingrijpen. Ik snap heel goed dat je nu wilt genieten en dat dit veel te onzeker is. Ik zou zeker voor een andere plek gaan, om je voedster te laten koppelen. Misschien dat iemand nog een optie voor je weet. Beter 1,5 uur naar een goede opvang, met koppelvakantie, dan met een halfbakken oplossing blijven zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Begrijpelijk dat je ook niet verder wil gaan met die ene koppelservice. En het is ook erg handig als er meerdere rammen beschikbaar zijn. Ik denk aan de konijnenherberg in Moergestel en aan Knijn en Ko in Bavel. Bij die 2 moet het zeker lukken. Zij hebben heel veel kennis en ervaring met koppelen, etc. Ik weet alleen niet hoe ver dat rijden voor je is en of dat voor jou te doen is. Konijnenopvang Hazel zit in Schaijk, dat is waarschijnlijk iets dichterbij? Maar dat is volgens mij wel een kleinere opvang dan de andere 2. Als Moergestel of Bavel lukt zou ik zeker daar voor gaan. Misschien kan @Deeskuh88 nog tips geven over goede konijnenopvangen die nog enigszins aan te rijden zijn, maar er is gewoon weinig. In België zit ook niet veel bijzonders als ik dat altijd zo lees van Vlaamse forumleden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 10 oktober Delen Geplaatst: 10 oktober Misschien dat de konijnenherberg een optie is voor je? Die staat heel goed bekend en ik weet dat er ook veel mensen vanuit Limburg voor die opvang kiezen. Ze zit volgens mij in moergestel. https://konijnenherberg.nl/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 28 oktober Delen Geplaatst: 28 oktober Ik heb alle berichten over de koppeling verplaatst naar een eigen topic, dat is hier te vinden: Dit topic, over de gezondheidsproblemen, zal ik sluiten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.