Ga naar inhoud

Overgewicht


Aanbevolen berichten

Het komt op mij over als een konijn die zich niet lekker voelt. Er is in korte tijd heel veel voor hem veranderd. Eerst zijn maatje dood. Daarna is hij verhuisd. Ik kan niet goed opmaken of je hem uit een opvang hebt of direct van het vorige baasje hebt overgenomen aangezien je daar contact mee hebt. Maar als het via een opvang is dan is hij al 2 keer verhuisd. Koppeling. Andere mensen. Ander eten. Andere omgeving. Dat is voor een gewoontedier heel heftig.
 

Door de stress van dit alles en door de andere voeding kunnen zijn maag en darmen flink van slag zijn. En daardoor kan hij zich ook anders gedragen, omdat hij zich ziek voelt. Goed dat je vandaag weer met hem naar de dierenarts gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij blijkt sinds de gezondheidscheck 3 weken geleden 10% van zijn lichaamsgewicht te zijn verloren😳

Ik had ook keuteltjes meegenomen en daar zaten ook kettingkeutels tussen die met haar aan elkaar zitten.

 

De dierenarts kon geen verstopping of haakjes op de kiezen ontdekken. Maar of hij niet eet van pijn kon ze niet zeggen. Ik heb pijnstilling meegekregen die ik een week moet geven om te zien of het eten dan verbetert. Daarna kunnen we verder kijken.

 

Ze raadde me wel aan om hem nog even binnen te houden. En ook om niet te gaan koppelen nu.

 

Dus ik denk dat ik wel de juiste stappen heb genomen tot nu toe.

 

 

23 uren geleden, Lienappelsien zei:

Het komt op mij over als een konijn die zich niet lekker voelt. Er is in korte tijd heel veel voor hem veranderd. Eerst zijn maatje dood. Daarna is hij verhuisd. Ik kan niet goed opmaken of je hem uit een opvang hebt of direct van het vorige baasje hebt overgenomen aangezien je daar contact mee hebt. Maar als het via een opvang is dan is hij al 2 keer verhuisd. Koppeling. Andere mensen. Ander eten. Andere omgeving. Dat is voor een gewoontedier heel heftig.
 

Door de stress van dit alles en door de andere voeding kunnen zijn maag en darmen flink van slag zijn. En daardoor kan hij zich ook anders gedragen, omdat hij zich ziek voelt. Goed dat je vandaag weer met hem naar de dierenarts gaat.

Ja dat klopt, het zal ook wel meespelen. Ik weet wel zeker dat hij zich niet lekker voelt.

Hij is van de vorige eigenaar naar de koppelservice gebracht, waar ik ook mijn voedster heb gebracht. Toen zijn ze eerst bij elkaar gezet om te zien of er een klik was. Daarna zijn ze 5 dagen gebleven voor de koppeling.

Maar ik heb onlangs een voedster op dezelfde manier geadopteerd, en dat ging gelijk goed. Na 1 dag deed ze al mee in de routine.

 

Maar die 10% gewichtsverlies zit me niet lekker, ik weet echt niet hoe ik hem meer kan laten eten. 

Hij eet geen hooi, is niet geinteresseerd in brokjes of snacks, knaagt niet, speelt nergens mee dus ik kan hem ook geen vermaak geven, hij zit maar.

 

Dan ga je dus voor een vriendje voor je voedster en zit je met een zorgkonijn in je woonkamer. En mijn voedster zit nog alleen.

 

Ik ben al in discussie met die koppelservice. Want ze hadden daar moeten zien dat er iets niet klopte en de koppeling af moeten breken. Ik zag het op de eerste dag al. Zelfs op de video's zag ik al dat er weinig pit in zat. Ik wou het op dag 2 vd koppeling al afbreken, maar omdat er veel geknuffeld werd heb ik dat niet gedaan. Spijt, spijt.

Ik weiger nu ook om de adoptiekosten te betalen, want dan ben ik verantwoordelijk voor alle kosten die mogelijk nog volgen. De dierenarts had het al over rontgenfoto's onder narcose etc als mogelijk vervolg, dus dat gaat wel wat geld kosten.

 

 

aangepast door Marcovka2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Marcovka2 zei:

Maar ik heb onlangs een voedster op dezelfde manier geadopteerd, en dat ging gelijk goed. Na 1 dag deed ze al mee in de routine.

Ieder konijn reageert anders, dus dat je nieuwe voedster meteen meedeed in de routine wil niet zeggen dat dat bij deze nieuwe ram ook zo zou moeten zijn. Het zijn heftige veranderingen voor een konijn, en veruit de meeste konijnen hebben echt meerdere weken nodig om te wennen. 
 

Dat er tijdens de koppeling weinig pit in hem zat vind ik ook niet meteen verontrustend. Zie bovenstaande, maar sommige konijnen zijn ook gewoon rustig qua karakter. Dat er meteen veel werd geknuffeld vind ik een goed teken, dus ik begrijp dat jullie de koppeling toen doorzetten. De vraag is even of hij toen al aanwijsbaar gezondheidsproblemen had.

 

2 uren geleden, Marcovka2 zei:

Dan ga je dus voor een vriendje voor je voedster en zit je met een zorgkonijn in je woonkamer. En mijn voedster zit nog alleen


Ja dat is natuurlijk heel naar en waar je niet op zit te wachten als je om een nieuw vriendje gaat. Hopelijk knapt hij nu snel op en blijft dat ook als de medicatie wordt afgebouwd. Fijn dat je hem wel nog een kans geeft. Het klinkt als een heel lief konijn, dus daar ben je vast ook snel aan gehecht.
 

Goed dat je in contact bent met de koppelservice. Wat moet ik eigenlijk onder koppelservice verstaan? Meld je je daar aan als je een konijn wil afstaan/adopteren en worden beide konijnen dan naar de koppelservice gebracht voor een koppeling zodra de adoptant een online leuk konijn op hun website heeft gezien (het af te staan konijn blijft tot die tijd bij het oude baasje)? Of heb je zelf het oude baasje gevonden en heb je ze toen zelf naar de koppelservice gebracht? Ik ben gewoon benieuwd. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoe lang hij al alleen zat @Marcovka2 ? Ik vraag me af of hij niet gewoon in een spiraal terecht is gekomen -> rouw -> stress -> wisseling -> meer stress -> nog minder eten -> nu allerlei problemen. Heb je toevallig een knuffel die je neer kan leggen bij hem? Hij lijkt nu in rust binnen wel wat op te knappen natuurlijk, maar een nep rustig maatje geeft hem misschien meer vertrouwen? Zeker omdat de koppeling gelijk zo klef was, heeft hij misschien wel echt behoefte aan de vertrouwdheid van een ander konijn, terwijl hij de stress van het koppelen nu fysiek niet aan kan.

 

Is hij trouwens wel bij dezelfde dierenarts gewogen? Niet alle weegschalen wegen gelijk en de inhoud van de blaas bijv. kan ook al een flink aantal gram afwijking geven. Ik heb zware konijnen, dus 10% bij Scarlett is 450 gram, dus dat is echt wel fors. Maar tussen metingen bij ons thuis en bij de dierenarts zit soms wel 100 gram, dan heeft ze net geplast bijvoorbeeld. Dat is bij een konijn van 4,5 kg niet verontrustend. Ze zit meestal ergens tussen 4500-4700. Lodewijk is lichter en schommelt minder, die zit altijd wel tussen de 3,7 en 3,8kg. Scarlett heeft echt wel flink meer vacht.

 

En was het stressvol bij de dierenarts met hem? Of is hij rustig gebleven? Het is lastig zeggen of die rust komt vanuit het niet lekker voelen of dat hij gewoon een rustig konijn is. Ik hoop dat je verandering ziet met de pijnstiling, o.a. in het eten en meer ontspanning misschien ook in lig/zit houdingen.

 

Voor je lijnzaad of mout vanwege die verhaarkeutels of niet?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Ieder konijn reageert anders, dus dat je nieuwe voedster meteen meedeed in de routine wil niet zeggen dat dat bij deze nieuwe ram ook zo zou moeten zijn. Het zijn heftige veranderingen voor een konijn, en veruit de meeste konijnen hebben echt meerdere weken nodig om te wennen. 
 

Dat er tijdens de koppeling weinig pit in hem zat vind ik ook niet meteen verontrustend. Zie bovenstaande, maar sommige konijnen zijn ook gewoon rustig qua karakter. Dat er meteen veel werd geknuffeld vind ik een goed teken, dus ik begrijp dat jullie de koppeling toen doorzetten. De vraag is even of hij toen al aanwijsbaar gezondheidsproblemen had.

 


Ja dat is natuurlijk heel naar en waar je niet op zit te wachten als je om een nieuw vriendje gaat. Hopelijk knapt hij nu snel op en blijft dat ook als de medicatie wordt afgebouwd. Fijn dat je hem wel nog een kans geeft. Het klinkt als een heel lief konijn, dus daar ben je vast ook snel aan gehecht.
 

Goed dat je in contact bent met de koppelservice. Wat moet ik eigenlijk onder koppelservice verstaan? Meld je je daar aan als je een konijn wil afstaan/adopteren en worden beide konijnen dan naar de koppelservice gebracht voor een koppeling zodra de adoptant een online leuk konijn op hun website heeft gezien (het af te staan konijn blijft tot die tijd bij het oude baasje)? Of heb je zelf het oude baasje gevonden en heb je ze toen zelf naar de koppelservice gebracht? Ik ben gewoon benieuwd. 

 

Ik denk dat het bij hem een combinatie is, hij is heel rustig, en dan ook al die gebeurtenissen nog.

Maar die eetgewoontes zijn niet plotseling ontstaan. Dat hij bijvoorbeeld niet reageert op brokjes of snacks komt echt niet doordat hij nog niet gewend is. En dat is gewoon vreemd.

 

Ik vond het ook fijn dat de koppeling zo goed liep, dat is inderdaad een goed teken. Maar om hem helemaal op te lappen, dat gaat lang duren en zal wat inzet kosten. Het was de bedoeling twee koppels te hebben, wat eigenlijk al iets teveel is voor me, maar ik wil geen van mijn beide oorspronkelijke konijnen afstaan. Dan kan ik er niet ook nog een zorgkonijn bij hebben, die ik speciaal moet voeren en in de gaten houden. Ik heb nu al wel genoeg aan mijn hoofd gehad met ruziënde konijnen, opsplitsen, herkoppelen, verblijven ombouwen etc. En nu dit weer. Konijnen houden is een hobby maar begint zo wel erg zwaar te worden.

 

Bij die koppelservice kan allebei. Je kunt zelf twee konijnen brengen, of inderdaad een konijn afstaan waarbij dan een ander maatje wordt gezocht bij iemand die een konijn zoekt (en andersom). Konijnen die naar een nieuwe eigenaar gaan moeten een gezondheidscheck ondergaan. Dus dan heb je als nieuwe eigenaar wel bepaalde verwachtingen. Je kunt zelf het konijn niet eerst in huis nemen, want je weet niet of het klikt met jouw konijn. Dus moet je vertrouwen op de gezondheidsverklaring. De contactgegevens van de vorige/nieuwe eigenaar worden uitgewisseld zodat je op de hoogte kunt blijven van jouw konijn.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, bunnyempress zei:

Weet je hoe lang hij al alleen zat @Marcovka2 ? Ik vraag me af of hij niet gewoon in een spiraal terecht is gekomen -> rouw -> stress -> wisseling -> meer stress -> nog minder eten -> nu allerlei problemen. Heb je toevallig een knuffel die je neer kan leggen bij hem? Hij lijkt nu in rust binnen wel wat op te knappen natuurlijk, maar een nep rustig maatje geeft hem misschien meer vertrouwen? Zeker omdat de koppeling gelijk zo klef was, heeft hij misschien wel echt behoefte aan de vertrouwdheid van een ander konijn, terwijl hij de stress van het koppelen nu fysiek niet aan kan.

 

Is hij trouwens wel bij dezelfde dierenarts gewogen? Niet alle weegschalen wegen gelijk en de inhoud van de blaas bijv. kan ook al een flink aantal gram afwijking geven. Ik heb zware konijnen, dus 10% bij Scarlett is 450 gram, dus dat is echt wel fors. Maar tussen metingen bij ons thuis en bij de dierenarts zit soms wel 100 gram, dan heeft ze net geplast bijvoorbeeld. Dat is bij een konijn van 4,5 kg niet verontrustend. Ze zit meestal ergens tussen 4500-4700. Lodewijk is lichter en schommelt minder, die zit altijd wel tussen de 3,7 en 3,8kg. Scarlett heeft echt wel flink meer vacht.

 

En was het stressvol bij de dierenarts met hem? Of is hij rustig gebleven? Het is lastig zeggen of die rust komt vanuit het niet lekker voelen of dat hij gewoon een rustig konijn is. Ik hoop dat je verandering ziet met de pijnstiling, o.a. in het eten en meer ontspanning misschien ook in lig/zit houdingen.

 

Voor je lijnzaad of mout vanwege die verhaarkeutels of niet?

 

 

Hij zat een maand alleen geloof ik voordat hij gekoppeld werd.

Hij is onderzocht door dezelfde dierenarts, in dezelfde praktijk. Maar of het exact dezelfde weegschaal is weet ik niet (er zijn meerdere onderzoekskamers).

Hij woog tijdens de gezondheidscheck 2,22kg, nu 2kg.

 

Ik vond het met hem iets minder stressvol om naar de dierenarts te gaan dan met mijn andere konijnen. In de auto was hij gespannen, maar lag wel redelijk normaal in zijn reismand. Alleen bij de dierenarts in de wachtkamer zag ik dat hij bang was en trilde, en wat zachte piepjes maakte. Dat laatste kan ik in de auto gemist hebben door het geluid vd auto. Het onderzoeken zelf ging vrij makkelijk. Maar hij is wat dat betreft juist een makkelijk konijn. Hij laat zich makkelijk oppakken. Hij gaat ook vanzelf in zijn reismand, je hoeft daar geen moeite voor te doen (ik heb hem al 4x in de reismand gestopt sinds ik hem heb en iedere keer gaat hij er zelf in als ik de mand gewoon bij hem zet).

Als ik mijn oorspronkelijke voedster moet vervoeren, dat is afzien. Alleen al haar in de reismand krijgen is een gedoe. En in de reismand is het net of je een wild dier hebt gevangen, en in de auto trilt ze enorm. Als je de reismand in je handen hebt voel je de hele mand trillen. Dus vergeleken daarmee viel het met hem reuze mee.

 

Ik heb geen advies over haarkeutels gekregen. Maar hij likt zichzelf best vaak aan zijn vacht.

 

Hij zal inderdaad wel behoefte hebben aan een ander konijn, maar dat gaat nu niet. Ik kan wel eens een knuffel proberen. Ik had ook zo'n zacht ligmandje in zijn ren gelegd, en hij gaat er inderdaad in liggen🥰, soms schuift hij er wat mee door de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me af te vragen hoe dit juridisch werkt. Want jij hebt het konijn niet betaald, maar hem wel in huis.

 

De vraag is, kun je hem makkelijk oplappen? Wie betaalt dat dan? Als hij herstelt, mag hij dan blijven, wil je dan nog herkoppelen proberen?

 

Wat is die gezondheidscheck waard als je binnen een dag met een ziek konijn zit?

 

Heel eerlijk, je bent ruim een week verder en er is geen oplossing. In hoeverre zijn de andere partijen bereid om echt mee te werken, om hem er bovenop te krijgen? Dat krijg ik niet helder uit je berichten.


Ik merk dat ik het lastig vind om te lezen dat het konijn hier eigenlijk een soort van de dupe van wordt. Dit is geen situatie die zo door kan blijven gaan.

 

Wat de dierenarts voorstelt is echt heel normaal vervolgonderzoek. Helaas wel prijzig, stel dat er ook behandeld moet worden mag je wel rekening houden met 500 euro. Als het alleen onderzoek is, verwacht ik tegen de 200 euro. Dat zijn best flinke bedragen.

 

Het is nu een beetje lastig wie er verantwoordelijkheid moet nemen voor hem, dat er iets gedaan moet worden voor hem, door wie dan ook, spreekt voor zich.

 

Hoe laat hij zich behandelen, is het makkelijk pijnstilling te geven? Hij moet ook eigenlijk een aantal dagen goed eten, om die darmen weer goed in beweging te krijgen. Heeft hij daar iets voor gekregen? Hoeveel eet hij nou per dag? Is dat genoeg om goed te keutelen? Je zit in een spagaat, wat wijsheid is. De stress van dwangvoeren zie ik niet 123 gebeuren. Als hij zo slecht blijft eten wordt een narcose steeds minder verantwoord. Ik snap dat jij niet met een ziek konijn wilt zitten. Het is alleen niet gezegd dat hij ziek blijft. Dat is afhankelijk van de oorzaak. Hoe eerder die gevonden wordt, hoe beter. Als het stress is, dan is hem rust gunnen de beste optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Marcovka2 zei:

 

Ik heb geen advies over haarkeutels gekregen. Maar hij likt zichzelf best vaak aan zijn vacht.

 

Hier heb ik dus al een keer of 2 een bijna verstopping (uurtje of 2 geen brokjes eten, extra groenvoer/verse kruiden e.d. geven en masseren - daarna ging het weer goed) en 1x een echte verstopping gehad (ging niet weg binnen 2 uur, met Ciseral thuis ook niet uurtje later, dus spoeddierenarts met vochttoediening, Primeran & Ciseral) met Lodewijk vanwege de stomme verharing dit jaar. Het duurde allemaal te lang en hij likt Scarlett echt vaak en lang en die heeft een extreem dikke vacht dus hij kreeg veel te veel haar binnen. Ondanks regelmatig borstelen en lijnzaadbrokjes ging het toch mis. Nu hebben we preventief mout gekregen. De verharing is hier al bijna weg, dus ik weet niet of het echt preventief geholpen heeft, maar we gaan er nog wat weekjes mee door denk ik. De keutels blijven nu mooi groot en daar gaat het om. Onze dierenarts is pas begonnen dit seizoen met mout, dus ze hadden nog niet super veel ervaring, maar het product wat ik heb gekregen is wel ook specifiek voor konijnen. 1x in de week geven en het zou lekker moeten zijn voor konijnen, maar hier moeten ze het niet echt.

 

Ik weet dus niet hoeveel hij verhaart, maar omdat het hier dus voor problemen zorgde, dacht ik, ik zeg het toch maar.

 

Ik vind het wel lang dat hij een maand alleen zat. Ik vraag me dus af of hij wel zo rustig is, of dat hij gewoon depri is en daardoor rustig oogt.

Als konijnen zich niet lekker voelen, laten ze zich makkelijk oppakken, dus of dat zo blijft, dat weet je natuurlijk niet. Je voedster klinkt heftig om te vervoeren. Wij vervoeren altijd per twee, maar die van ons zijn echt super lief voor elkaar, ook bij ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Kolino zei:

Ik zit me af te vragen hoe dit juridisch werkt. Want jij hebt het konijn niet betaald, maar hem wel in huis.

 

De vraag is, kun je hem makkelijk oplappen? Wie betaalt dat dan? Als hij herstelt, mag hij dan blijven, wil je dan nog herkoppelen proberen?

 

Wat is die gezondheidscheck waard als je binnen een dag met een ziek konijn zit?

Dat vraag ik me ook allemaal af. Ik vind ook wel dat je na een gezondheidscheck mag uitgaan van een normaal konijn. En als er bijzonderheden zijn, dat dit vooraf met de klant wordt besproken. Iedere nieuwe klant moet ook een aanmeldformulier invullen, daarop moeten ook details over de voeding worden ingevuld, ik denk dat er gewoon dingen over het hoofd zijn gezien.

 

Ik denk dat zijn darmen bijna waren stilgevallen omdat hij normaal gevoerd werd, met mijn voedster erbij (tijdens de koppeling). En die is zo snel en gewiekst, dat hij gewoon niets binnen kreeg. Ik weet niet of daar op gelet is. Of gewoon voer wegzetten en wanneer het bord leeg is weer ophalen, tja dan heeft mijn voedster dus 95% binnen gewerkt.

Daarom weet ik niet zeker of ik herkoppelen wil proberen. Dat gaat gewoon niet werken. Ik kan hem ook niet steeds apart nemen om te voeren.

Ik moet wel zeggen dat hij net binnen een kwartier een heel bord met sla-bladeren, peterselie en wortelloof heeft binnengewerkt👍.

En ik denk dat momenteel het aantal keutels / dag wel klopt, ze zijn alleen erg klein en vrij hard. Hij moet gewoon veel meer hooi gaan eten.

17 uren geleden, Kolino zei:

Ik merk dat ik het lastig vind om te lezen dat het konijn hier eigenlijk een soort van de dupe van wordt. Dit is geen situatie die zo door kan blijven gaan.

Klopt, maar ik zorg natuurlijk wel goed voor hem, onder de omstandigheden kan ik niet meer doen. En wat ik al zei, ik vind het echt een schatje, en sowieso kan hij er natuurlijk helemaal niets aan doen.

Ik ga speciaal voor hem verse groenten halen die hij lekker schijnt te vinden en gedroogde kruiden. Ik geef hem aandacht en laat hem nu gewoon even tot rust komen. Als het stress is of ziekte, dan is dat gewoon het beste nu.

17 uren geleden, Kolino zei:

Het is nu een beetje lastig wie er verantwoordelijkheid moet nemen voor hem, dat er iets gedaan moet worden voor hem, door wie dan ook, spreekt voor zich.

 

Hoe laat hij zich behandelen, is het makkelijk pijnstilling te geven? Hij moet ook eigenlijk een aantal dagen goed eten, om die darmen weer goed in beweging te krijgen. Heeft hij daar iets voor gekregen? Hoeveel eet hij nou per dag? Is dat genoeg om goed te keutelen? Je zit in een spagaat, wat wijsheid is. De stress van dwangvoeren zie ik niet 123 gebeuren. Als hij zo slecht blijft eten wordt een narcose steeds minder verantwoord. Ik snap dat jij niet met een ziek konijn wilt zitten. Het is alleen niet gezegd dat hij ziek blijft. Dat is afhankelijk van de oorzaak. Hoe eerder die gevonden wordt, hoe beter. Als het stress is, dan is hem rust gunnen de beste optie.

Ik heb die dame van de koppelservice al behoorlijk achter de broek gezeten en aangegeven dat ik nog niets betaal. En ook dat ik de adoptie niet accepteer op dit moment (want anders ben ik straks verantwoordelijk voor kosten).

Probleem is dus dat het geen opvang is, en je dus het beestje niet kan terugbrengen. Ik vind het momenteel ook niet zo erg om hem in mijn woonkamer te hebben. Hij mag sowieso nog wel even blijven.

Ik doe de Metacam op zijn slabladeren 😁 Dus geen probleem.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat hij gewoon zo is, misschien wat verergerd door stress en het bijna stilvallen. Maar dat hij gewoon heel traag is. Ook tijdens de koppeling was hij zo, en had ik al aangegeven dat er weinig activiteit in zat. Dus stress van het alleen zitten is het volgens mij dan ook niet, want dan zou hij opvrolijken met een maatje. Maar het kan ook zijn dat hij toen al last had van te weinig voeding binnen krijgen.

aangepast door Marcovka2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, bunnyempress zei:

Ik weet dus niet hoeveel hij verhaart, maar omdat het hier dus voor problemen zorgde, dacht ik, ik zeg het toch maar.

 

Ik vind het wel lang dat hij een maand alleen zat. Ik vraag me dus af of hij wel zo rustig is, of dat hij gewoon depri is en daardoor rustig oogt.

Als konijnen zich niet lekker voelen, laten ze zich makkelijk oppakken, dus of dat zo blijft, dat weet je natuurlijk niet. Je voedster klinkt heftig om te vervoeren. Wij vervoeren altijd per twee, maar die van ons zijn echt super lief voor elkaar, ook bij ziekte.

Hij verhaart momenteel niet, of niet zo erg. Maar hij likt wel vaak zijn vacht, vooral zijn achterpoten (die strekt hij dan zittend helemaal uit naar voren en likt dan zijn hele poot).

 

Het is moeilijk te zeggen of hij zich altijd makkelijk liet oppakken of nu alleen. Dat is het lastige als je een konijn niet kent. Dan weet je niet wat normaal gedrag is en wat afwijkend is.

 

Mijn voedster is inderdaad een speciaal geval. Zelfs toen ze geopereerd was voor de castratie protesteerde ze heftig om in haar reismand te gaan🫣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat likken doen ze bijna altijd veel meer als ze een maatje missen. Soms zichzelf, soms anderen of zelfs de bank of de muur of wat dan ook. Tenminste, dat is wat ik vaak zie/hoor van anderen. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om nu beslissingen te maken over zijn gezondheid. Je hebt geen idee wat normaal gedrag is voor hem. Geen idee hoe lang de voeding al slecht ging.

 

Mijn inziens doe je alles voor hem wat maar kan. Je bent gaan sleutelen aan zijn voeding. Je bent naar de dierenarts geweest. Je hebt de oud-eigenaar en de koppelservice benaderd... nu maar hopen dat hij snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Kolino zei:

Ik zit me af te vragen hoe dit juridisch werkt. Want jij hebt het konijn niet betaald, maar hem wel in huis.

 

De vraag is, kun je hem makkelijk oplappen? Wie betaalt dat dan? Als hij herstelt, mag hij dan blijven, wil je dan nog herkoppelen proberen?

 

Wat is die gezondheidscheck waard als je binnen een dag met een ziek konijn zit?

 

Heel eerlijk, je bent ruim een week verder en er is geen oplossing. In hoeverre zijn de andere partijen bereid om echt mee te werken, om hem er bovenop te krijgen? Dat krijg ik niet helder uit je berichten.

Ik zat hierover nog na te denken.

 

Zo'n basis gezondheidscheck houd ook niet veel in volgens mij. Algemene indruk, pootjes checken, tandjes, haakjes op kiezen, oogjes, oortjes, darmen voelen, onder de staart kijken, gewicht, meer niet. Daarmee haal je de zieke konijnen eruit. Maar het zou ook moeten omvatten: keutels checken. Want dan had ze vast wel gedacht dat er verder moet worden gekeken. Op zich geen vreemde eis en niet veel werk.

 

Ik denk dat het voor die koppelservice de eerste keer is dat ze zoiets meemaakt en ook naar een oplossing zoekt. De oud-eigenaar heeft een gezondheidsverklaring geregeld en de afstandskosten betaald. Dus die is dan niet meer verantwoordelijk volgens mij. Maar de nieuwe eigenaar kun je niet met een konijn opzadelen waar iets mis mee is in de eerste week. De nieuwe eigenaar heeft niet de mogelijkheid het konijn te checken en moet afgaan op de informatie die gegeven wordt.

De nieuwe eigenaar doet zaken met de koppelservice, niet met de oud-eigenaar. Dus ik denk dat de koppelservice het moet oplossen, hoe ze dat doet is haar eigen probleem. Zeker ook omdat tijdens de koppeling al zichtbaar was dat er iets niet klopte met de ontlasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-9-2024 om 21:24, Marcovka2 zei:

De nieuwe eigenaar doet zaken met de koppelservice, niet met de oud-eigenaar. Dus ik denk dat de koppelservice het moet oplossen, hoe ze dat doet is haar eigen probleem. Zeker ook omdat tijdens de koppeling al zichtbaar was dat er iets niet klopte met de ontlasting.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik heb een paar jaar geleden een rammetje geadopteerd, een brutaal mormel (dus leuk), en die stopte hier meteen met eten. Van de opvang mocht ik op hun kosten naar hun dierenarts. Daar was het uiteraard meteen over, maar als het thuis weer mis was gegaan zouden ze dan ook de dierenarts betalen.

 

Maar ik denk dat voor nu het belangrijkste is dat hij de juiste zorg krijgt. Ik zou denk ik toch met de dierenarts overleggen of zijn gebit bekijken onder narcose een goed plan is. En iets stimulerends voor maag en darmen lijkt me ook geen overbodige luxe.

 

Vervelend dat je er zoveel zorgen over hebt. Sterkte!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het idee dat zijn eetgewoontes of zijn gedrag verbeteren met pijnstilling dus ik denk dat hij geen pijn heeft. Zijn keutels blijven klein en hard. Ik vond gisteren een trosje nachtkeutels die hij niet heeft opgegeten.

 

Hij komt nu wel gelijk als ik voer wegzet, maar erg rustig.

 

Ik vind het ook wel vreemd dat hij wel gedroogde kruiden met stengel en al naar binnen werkt, maar bijna geen hooi. Ik geef hem extra gedroogde kruiden zodat hij op die manier wel vezels binnen krijgt. 

 

Ik heb Care+ brokjes gekocht en die eet hij wel, maar niet alles in 1x. Als ik ongeveer 20 brokjes geef, dan eet hij er een stuk of 5 gelijk op, de rest doet hij nog uren over. Pakt af een toe een brokje.

 

Als ik inpakpapier in zijn kooi leg, begint hij dat te slopen en uit elkaar te trekken. Dat vind hij dan weer wel leuk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je de conclusie trekt dat pijnstillers niet werken, moet je de dosering controleren en de frequentie, hoe vaak je het per dag geeft controleren. Ga hier niet zelf mee aan de haal, maar vraag advies aan een konijnkundige dierenarts.

 

In dit geval zeg ik, kijk naar de dunne darm. Zeker omdat hij (vrijwel) stil heeft gelegen en er geen verbetering is, neig ik naar schade of verklevingen van de darm. Er kan een onderliggende oorzaak achter zitten, in de bek, kaak, maag, of andere spijsverteringsorganen.

 

Nogmaals, de zorg met medicatie is echt ondermaats. Terug naar de dierenarts dus. Hier moet meer ingezet worden dan alleen pijnstillers. Heel eerlijk, als er nog langer aangeklooid gaat worden en niemand echt verantwoordelijkheid wil of kan nemen, dan gaat hij het niet redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die pijnstilling heb ik gegevens zoals aangegeven. Ik smeer het op zijn groenvoer en ga zitten kijken of het ook echt naar binnen gaat.

 

Ik heb nogmaals contact gehad met de dierenarts.

Ze zei dat hij gewoon meer hooi moet gaan eten. Want hij eet bijna geen hooi. Hij heeft jarenlang alleen brokvoer gehad. Ik denk eerlijk gezegd dat hij zo al jaren leeft. Hij was bijna stilgevallen omdat hij op een normaal voedingsregime werd gezet.

 

Mijn andere konijnen eten elk vrijwel dezelfde hoeveelheid als hij, maar daar bovenop nog heel veel hooi. Dus dat ga je terugzien in de ontlasting natuurlijk.

Hij produceert net zoveel keutels als mijn andere konijnen, maar ze zijn klein en hard.

 

Hij komt de laatste twee dagen wel redelijk enthousiast met zijn voorpootjes tegen de tralies omhoog staan als ik met voer kom. Die Care+ brokjes begint hij enthousiast aan, maar eet niet alle brokjes in 1x op.

Groenvoer eet hij wel een heel bord leeg binnen een uur. En dat is best een grote hoeveelheid.

 

De dierenarts gaf aan dat een foto niet perse nodig is, het levert wel altijd nuttige informatie op. Maar hij moet wel onder narcose, en zal dan weer slecht gaan eten. Dus dat is een afweging..

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf wel een konijn gehad die geen hooi lustte. Maar het niet eten van hooi heeft best wel veel invloed op de spijsvertering, weet ik dus uit ervaring.

 

Al het echt niet lukt dan is het verstandig om naar een bladsoort te gaan zoeken met een hoog vezelgehalte. Dit kan zowel vers als gedroogd blad zijn. Voor konijnen zijn weegbree en paardenbloemblad voor de hand liggende opties. Planten en kruiden die je in een grasland zou (kunnen)vinden in ieder geval.

 

Om even eerlijk te zijn, dingen als stil liggen, geven altijd schade. Ja je kunt een konijn er bovenop krijgen, en dan lijkt het alsof alles weer helemaal goed is, maar daar zit wel een limiet aan.

 

Het klopt dat het niet eten van hooi, keutels kleiner maakt. Dat komt gewoon doordat er minder vezels gegeten worden, vrij logisch. Daarom dus een brok met een hoog vezelgehalte (als ik uit mijn hoofd zeg rond de 25%) aangeraden. Toch is het belangrijk om er nog genoeg vezels toe te voegen, de meeste supermarkt groentes zijn daar helaas niet erg geschikt voor. Ze bevatten te weinig lange vezels. Natuurlijk mag je wel supermarkt groentes gebruiken, maar hooi kun je daar niet mee vervangen. Dat is wel belangrijk om te weten.

 

Dat hij zo ontzettend langzaam eet, zegt wel iets. Ik zou dat niet typeren als, dat dit bij het konijn hoort. Het is wel zo dat konijnen die onbegrensd brok kunnen eten, als in een volle bak hebben, gaan doen aan zelfregulatie. De noodzaak om snel te eten gaat er dan een beetje van af. Alleen, dat lees ik hier niet zo terug. Konijnen zijn slim genoeg, als de ander het voor hun neus weg eet, gaan ze vanzelf sneller eten, dat hij dat niet doet, geeft mij meer aan dat hij dat niet kan. Snap je wat ik bedoel?

 

Natuurlijk mag je wel zelf bepalen of je een onderzoek wel of niet doet, soms maak je daarin een afweging. Wel moet je, als je zo'n röntgenfoto niet doet, kijken hoe je hem dan wel beter kunt ondersteunen. In jouw geval dus, zou er een hooi of gedroogde grassoort zijn die er wel in gaat? Zijn er misschien planten die een konijn van nature zou eten die hij wel wil? Wat ik al zei, met supermarkt groenten krijg je dat niet voor elkaar. Volgens mij zijn er nu geen brokken meer die meer dan 25% vezels hebben. Terwijl hooi de 30% aantikt, uit mijn hoofd gezegd, misschien nog iets meer.

 

Er bestaan dus ook brokken op basis van timothy hooi. Vanwege zijn neiging naar overgewicht zeg ik dan wel, kies er voor eentje waar alleen timothyhooi in zit. Misschien krijg je door de associatie met de vorm wat meer voor elkaar. Het werkt, weet ik ook uit ervaring, niet bij alle konijnen. Sommige konijnen zijn echt anti alles wat maar hooi/gras achtig is, maar dat komt echt niet vaak voor. Vaak is het toch de kwaliteit van het hooi dat ze niet aan staat. Als de andere konijnen minder kieskeurig zijn, zou je wat kleine zakken kunnen proberen om uit te vinden of er iets is wat wel werkt.

 

Ik denk, zeker omdat je zegt dat hij geen hooi gewend is en vooral brok heeft gegeten, het probleem mogelijk in de wortels van de kiezen zit. Dit kun je helaas echt alleen maar met röntgen of ct vaststellen. Zeker weet je dat pas als je het daadwerkelijk doet, nu kan ik alleen maar vermoeden aan de hand van wat je vertelt. Adequaat reageren op problemen is bij konijnen heel belangrijk.

 

Natuurlijk proef ik in je verhaal dat je echt je best doet, jij kunt ook niks aan zijn verleden doen. Ik durf ook niet te zeggen hoe ervaren zijn oude baas is. Dat die baas goede intenties had, daar twijfel ik niet aan. Kennis van zaken, dat vraagt wat meer dan alleen liefde voor een beestje voelen.

 

Voor ons is het soms moeilijk om lijdzaam toe te kijken. Ik hoop dat je het niet ervaart als falen, maar een kans om goed voor het konijn te zorgen. Soms, maar dat heb ik op het forum al vaker gezegd, moet je buiten de gangbare paden kijken en werkt de standaard niet. Toch blijft de basis, voeg genoeg vezels toe aan het dieet, dat hebben ze echt nodig voor een goede darmflora en om de gewone keutels te produceren. Hoe moeizamer dat gaat, hoe zwaarder de darm het heeft. Je loopt dan kans op opnieuw stil vallen, dus wel belangrijk om iets te doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het allemaal in overweging nemen.

Ik heb verschillende soorten hooi geprobeerd, en op verschillende manieren aangeboden, ook in een bakje (ik dacht dat hij een bakje misschien met voer associeert).

Timothy hooi heb ik ook aangeboden, maar hij snuffelt er wat in en eet af en toe een sprietje.

 

Toevallig geef ik hem ook extra gedroogde Paardenbloem en Weegbree. En die lust hij wel. Ik denk ook dat de meeste vezels in zijn keutels daarvan komen. Ik heb dat ook gemengd met hooi, maar dan eet hij selectief de gedroogde kruiden eruit.

 

Ik heb ook het idee dat hij niet teveel voer in 1x kan eten. Het is net of hij pauzes nodig heeft. En met een ander konijn erbij werkt dat niet, want die eet dan de rest op voordat hij weer verder wil gaan.

 

Ik heb overigens door de documenten van de eerdere dierenartsbezoeken zitten neuzen die ik heb ontvangen. Hij is wel jaarlijks gechecked, maar voor de laatste check was dat geen konijnkundige dierenarts. Bij elke check stond als opmerking dat hij gezonder moest gaan eten. Keutelt normaal, maar ik weet niet of de keutels ook zijn meegenomen of dat het gewoon gevraagd was aan de eigenaar.

Ook was zijn gewicht voor de gezondheidscheck 2kg, bij de gezondheidscheck 2,22kg, en laatst weer 2kg. Ik heb eerder het idee dat inderdaad de weegschaal bij de gezondheidcheck niet accuraat moet zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind eerlijk gezegd een foto nu niet zo verantwoord. Dan weet je wel meer maar dan komt hij weer stil te vallen en hij is daar al zo gevoelig voor.

Of is een narcose voor een foto niet zo diep?

 

Ik moet hem wel na dit weekend naar buiten doen omdat hij anders niet meer naar buiten kan. Na het weekend wordt de temperatuur wat gunstiger (ook 's nachts). Maar ik denk niet dat er op heel korte termijn een oplossing komt. 

Misschien dat ik hem en mijn voedstertje dan toch beter even samen zet op neutraal terrein. De kans dat het klikt is wel redelijk groot aangezien ze een goede klik hadden. Anders zitten ze beide apart in een ren, dus is het proberen waard. Dan zitten ze niet meer alleen. Het zal dan op hem ook een positieve invloed hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met de koppelservice contact gehad. Ik kan het konijn terugbrengen als ik wil en dan mijn voedster laten koppelen aan een ander rammetje.

Hij zal dan een paar weken ter observatie gehouden worden.

 

Afgesproken is dat ik hem om praktische redenen nog wel twee weken hier hou en dan een beslissing maak. Als ik besluit hem en mijn voedster nog een kans te geven kan ik ze bij mij thuis op neutraal terrein zetten en krijg ik ondersteuning tijdens de eerste dagen indien nodig.

 

Theoretisch kan ik over twee weken een koppelruimte hebben ingericht waar ze daarna ook kunnen blijven. Dus zou ik het gewoon eerst eens kunnen proberen. Want ik zou hem echt graag zien opbloeien maar ik weet niet of het gaat werken. Vooral met de voeding. Hij eet gewoon te traag en ik kan hem niet voortrekken door hem wel brokjes te geven en mijn voedster niet.

 

Ik heb het idee dat ik hem al wel iets vaker hooi zie eten. Hij lijkt ook iets actiever in de middag (wanneer mijn andere konijnen hun dutje doen). Maar kan zijn dat ik dat eerder niet heb waargenomen. Ik zit nu al een paar dagen binnen omdat ik ziek ben. 

 

Ik heb ook nog eens goed naar de video's gekeken van de koppeling van hem een jaar geleden met de voedster van de vorige eigenaar. Deze voedster is later overleden aan myiasis. Dat was de reden hem af te staan. Een jaar geleden had hij ook al zichtbaar overgewicht, maar maakt wel een veel actievere indruk. Dus het lijkt alsof er is iets gebeurd sindsdien waardoor hij veranderd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel begrijpen als je hem terugbrengt. Eerst viel je oorspronkelijke koppel uit elkaar en heb je alles geprobeerd om het nog te laten slagen tussen die twee. Daarna de moeilijke keuze om 1 van de 2 af te staan of voor 2 koppels te gaan. Eigenlijk wilde je geen 2 koppels, maar je kon er niet een afstaan dus heb je toch de keuze gemaakt om ze ieder een eigen maatje te geven. En nu zit je voedster nog steeds (tijdelijk) alleen en heb je een ram, ook alleen, die ziek is en waarbij niet direct de vinger op te leggen is wat hij precies mankeert, en is het onzeker hoe het verder moet met hem en met hem en je voedster als koppel. 
 

Ook beterschap voor jezelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .