Ga naar inhoud

Overgewicht


Aanbevolen berichten

Er zijn al wel wat threads over dit onderwerp, maar ik heb toch wat vragen.

 

Situatieschets: mijn voedster (4j) is gekoppeld aan een ram (3,5j). De ram had een paar dagen van te voren een gezondheidscheck gehad bij een konijnkundige dierenarts.

Nu blijkt dat de ram overgewicht heeft, zelf schat ik het toch wel fors, op 10-20%.

Blijkt nu dus ook dat het konijn nooit hooi gegeven is en nu produceert hij ook hele kleine keutels die met draadjes aan elkaar zitten (haren van het likken wss).

Als ik hooi bijvul, reageert hij daar niet op. Volgens mij herkent hij het niet als voer.

 

Dat overgewicht viel me wel op, maar niet in die mate. En ik wist niet dat hij nog nooit een hooisprietje gezien had. En na een paar uur lagen die twee al te knuffelen. Dus het was wel een heel goede match. De koppeling zelf is ook perfect verlopen. Dus uit elkaar halen is ook zowat.

 

Ik heb hier op de site de info gelezen over hoe je een konijn laat afvallen, maar als ik brokjes geef kan ik niet hem minder geven dan mijn voedster. Ik vind ook niet dat ik haar op rantsoen moet zetten zodat ze allebei minder krijgen.

En hoe leer je een konijn hooi eten? Misschien is het nog te vroeg, ik heb hem net een dag, maar als je hooi voor zijn neus stopt eet hij het niet. Ik weet niet of hij 's nachts ook hooi gegeten heeft, de ruif was bijna leeg, maar dat kan ook mijn voedster gedaan hebben.

 

En wat betekent dat voor zijn gezondheid? Hij is 3,5 jaar en heeft dus altijd brokjes en snackjes gegeten. Dat is hetzelfde als een 45 jarige man die groot is geworden met Mac Donalds. Dat kan niet zonder gevolgen blijven. Vooral die ontlasting bevalt me niet.

 

Als je voor een gezondheidscheck voor een konijn met overgewicht naar een konijnkundige dierenarts gaat, dan zou ik verwachten dat daar op zijn minst vragen over worden gesteld toch? Wat is zijn dieet? Hij krijgt geen hooi? Oh dan moeten we wel even zijn ontlasting nakijken... etc

Ik weet dat de meeste tamme konijnen in meer of mindere mate overgewicht hebben, dus dat zou op zich misschien geen reden zijn om hem niet gezond te verklaren, maar nog nooit hooi gegeten hebben op die leeftijd 🥶

 

 

 

aangepast door Marcovka2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel mijn ram als mijn huidige voedster waren te dik toen ik ze uit de opvang adopteerde. Mijn ram had ook nog nooit van hooi gehoord.

 

Mijn ervaring is dat het vanzelf goed komt als je gewoon een afgemeten portie voer geeft en ze genoeg bewegingsruimte hebben. Je kunt het bewegen nog wat extra stimuleren door het voer of de groente te verspreiden in het verblijf. Mijn ram was 2,3kg toen ik hem adopteerde in augustus en bij de afspraak in juli voor de vaccinatie was hij keurig op gewicht met 1,7kg. Ik had toen nog geen handige weegschaal dus heb tussendoor zelf niet gewogen. Mijn voedster heb ik in juni geadopteerd, toen woog ze 2kg. Twee weken terug heb ik haar gewogen en toen was ze al 1,86kg. Voor haar is 1,7 ook het streefgewicht. 

 

Qua hooi eten heb ik voor mijn ram van alles geprobeerd, kruiden door het hooi mengen, hooithee aanbieden. Maar bij hem bleek het uiteindelijk gewoon een kwestie van: zien eten doet eten. Hetzelfde geldt voor groente, daar moest hij in het begin ook niets van weten en later at hij toch mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij Leeuw in huis namen woog hij bijna 5 kilo. Had ook nog nooit van hooi gehoord en zat 4 of 5 jaar lang in een kooi met party snacks.

 

Omdat we hem gingen koppelen aan de Kleine (toen nog een mini floefje) had ik 2 aparte kooien. Overdag liepen ze los en aten beiden uit het zelfde bakje maar om 10 uur gingen ze beiden apart. Voor Leeuw een beetje voer en heel veel hooi.  Voor de Kleine zijn eigen porties. Weet niet meer precies voor hoe lang dat was(aantal weken) maar hij werd steeds slanker en kon ook eindelijk soepeler bewegen en actiever met de kleine mee doen. Leeuw is nu gehalveerd kwa grote en gewicht.

En eet nu gewoon normaal en niet alles tegelijk zoals in het begin. 

 

Hij is verzot op alle soorten hooi en zit er altijd met zijn neus in en te knabbelen 🥰 Kleine eet ook graag maar minder dan Leeuw.

Helaas heeft Leeuw door zijn eerste 5 jaar macdonalds , zoals jij het omschreef, een chronische maag/darm stoornis en kan veel dingen niet verdragen. Dus behalve een blaadje peterselie of basilicum mag hij niks anders hebben aan groen voer. Echt giga grote hompen 💩🤢 als hij net iets te veel eet of groen voer krijgt. En na die hompen vaak voor een dag die harde kleine poepjes. 

 

Maar onze Lappie at liever gras uit de tuin. En niet eens eten maar als een grasmaaien sprietjes om eten ipv opeten. Was een moeilijke hooi eter. Ik denk dat hij pas echt aan het hooi begon toen hij een jaar of 6 was. Ineens vond hij het lekker 🤷

Hij was niet dik maar had een hele volle dikke gezonde vacht.

 

Dus van de 3 konijnen eigenlijk 1 die echt verzot is op hooi. 1 die er voor 6 jaar niks of bijna niks mee deed ookal deed ik om de dag verversen en alle soorten had voorgeschoteld en 1 die wel wat eet, vooral als hij op de wc zit of even in de hooi bak zit te zoeken naar het beste stengeltje als ik het ververs 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info.

Dat apart voeren is tot nu toe geen probleem omdat mijn voedstertje weet dat ik op bepaalde tijden voer kom brengen, hij (nog) niet.

Maar hij is ook zo traag dat zij alles al op heeft voordat hij door heeft dat er voer ligt🙄

Hij is volgens mij gewend dat er een volle bak voor zijn neus gezet werd, en niet dat hij zelf op zoek moet gaan.

 

Dat trage en inactieve is me nu meer gaan opvallen (na 24 uur). Er zit echt geen pit in dat beest. Hij lijkt nog depressiever dan mijn rammetje nadat hij 3 maanden apart had gezeten🫣. Ik vraag me echt af hoe hij geleefd heeft. Hij herkent hooi gewoon niet, hij herkent ook geen knaagspeeltjes, ik heb zo'n grasmatje voor hem weggelegd, en Mica begint gelijk in volle teugen gras uit te trekken als een koe in een wei, maar hij gaat ergens in een hoekje zitten. De vorige eigenaars zijn lyrisch over hem, oh hij is zo lief.🙄

 

Hij heeft nu in 24 uur ongeveer 7 keuteltjes van een speldenknop geproduceerd, die door haren of vezels aan elkaar zitten. Het zal goed kunnen komen. Hij krijgt nu bijna niets binnen. Een paar slablaadjes, 2 witlofblaadjes en volgens mij 3 brokjes. En hooi eet hij volgens mij niet, in ieder geval niet als ik erbij ben. Dus dan komt er ook niet meer uit. En zal hij ook wel weinig energie hebben als je normaal die energiebommen gewend bent.

Maar van 2.3 naar 1.7 kg in een jaar zoals Lappie aangaf vind ik best lang. Dan moet ik een jaar lang steeds rekening houden met voeren en opletten dat hij niet teveel brokjes krijgt.

Zelfs op brokjes reageert hij erg lauw. Mijn andere 3 konijnen veranderen bijna in een blok frietjes omdat ze zich door de tralies proberen te wurmen als ze weten dat ik brokjes in mijn handen heb. Hij pakt ze aan zo van 'nou als je niets anders hebt, dan pak ik het wel'.

En ik zit ook niet te wachten op een konijn met een chronische maag/darm stoornis. Mijn intuïtie verteld me dat er meer aan de hand is, zijn gedrag wijkt af. Ik zit te denken over een second opinion bij een andere konijnkundige dierenarts. Want ik vind het vreemd dat hij gewoon gezond verklaard is.

Misschien moet ik even geduld hebben, maar ik heb anderhalve week geleden een nieuwe voedster voor mijn rammetje geadopteerd en die deed gelijk mee met alles. Die had na 1x al door dat ik wel eens voer bij kan hebben. En ze eet echt veel hooi (dat mag, zoveel als ze wil😁). En keutelt er flink op los. Ook knaagspeeltjes vloog ze gelijk op af.

 

Maar gewoon een konijn met flink overgewicht, is dat op zich geen reden om een konijn niet gezond te verklaren? Je zou toch op zijn minst verder onderzoek moeten gaan doen als dierenarts?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien lust hij de brok gewoon niet? Wat kreeg hij eerst en wat krijgt hij nu? De darmen van konijnen zijn heel complex. Hoe ongezond hij ook at, dat kun je niet zomaar veranderen. In dit geval zou ik dat in een aantal weken doen.

 

Als je dit niet voorzichtig genoeg aanpakt kun je hem in levensgevaar brengen. Ik snap wel dat je snel resultaat wilt zien, maar dit gaat niet goed zo.

 

Helaas zijn niet alle dierenartsen op de hoogte van hoe je dit soort dingen aanpakt. Het is heel verleidelijk om alles in 1x goed te willen doen, maar dat gaat echt niet. Kun je omschrijven wat je hebt aangepast aan de voeding en hoe snel?

 

Ik denk dat je daarnaast wel een dierenarts nodig hebt, zoals jij het nu opschrijft gaat hij stil vallen, dan ben je nog verder van huis. Vergeet zijn overgewicht echt even, dat is nu niet relevant. Wat belangrijk is nu, is dat je terug gaat naar wat zijn darmen gewend zijn. Vanuit dat punt kun je een plan maken. Waarschijnlijk heb je ook acuut medicatie nodig, om hem er doorheen te slepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik heb aangepast weet ik niet want ik weet niet wat zijn normale voeding was.

Ik zal dat even moeten informeren bij de vorige eigenaars.

 

Ik realiseer me dat hij gewoon niets binnen krijgt zo. Maar hij reageert nergens enthousiast op.

Ik zal ze nu even wat extra witlof geven en wat andere brokjes proberen.

 

Wat voor medicatie bijvoorbeeld?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Bedankt voor de info.

Dat apart voeren is tot nu toe geen probleem omdat mijn voedstertje weet dat ik op bepaalde tijden voer kom brengen, hij (nog) niet.

Maar hij is ook zo traag dat zij alles al op heeft voordat hij door heeft dat er voer ligt🙄

Hij is volgens mij gewend dat er een volle bak voor zijn neus gezet werd, en niet dat hij zelf op zoek moet gaan.

 

Dat trage en inactieve is me nu meer gaan opvallen (na 24 uur). Er zit echt geen pit in dat beest. Hij lijkt nog depressiever dan mijn rammetje nadat hij 3 maanden apart had gezeten🫣. Ik vraag me echt af hoe hij geleefd heeft. Hij herkent hooi gewoon niet, hij herkent ook geen knaagspeeltjes, ik heb zo'n grasmatje voor hem weggelegd, en Mica begint gelijk in volle teugen gras uit te trekken als een koe in een wei, maar hij gaat ergens in een hoekje zitten. De vorige eigenaars zijn lyrisch over hem, oh hij is zo lief.🙄

 

Hij heeft nu in 24 uur ongeveer 7 keuteltjes van een speldenknop geproduceerd, die door haren of vezels aan elkaar zitten. Het zal goed kunnen komen. Hij krijgt nu bijna niets binnen. Een paar slablaadjes, 2 witlofblaadjes en volgens mij 3 brokjes. En hooi eet hij volgens mij niet, in ieder geval niet als ik erbij ben. Dus dan komt er ook niet meer uit. En zal hij ook wel weinig energie hebben als je normaal die energiebommen gewend bent.

Maar van 2.3 naar 1.7 kg in een jaar zoals Lappie aangaf vind ik best lang. Dan moet ik een jaar lang steeds rekening houden met voeren en opletten dat hij niet teveel brokjes krijgt.

Zelfs op brokjes reageert hij erg lauw. Mijn andere 3 konijnen veranderen bijna in een blok frietjes omdat ze zich door de tralies proberen te wurmen als ze weten dat ik brokjes in mijn handen heb. Hij pakt ze aan zo van 'nou als je niets anders hebt, dan pak ik het wel'.

En ik zit ook niet te wachten op een konijn met een chronische maag/darm stoornis. Mijn intuïtie verteld me dat er meer aan de hand is, zijn gedrag wijkt af. Ik zit te denken over een second opinion bij een andere konijnkundige dierenarts. Want ik vind het vreemd dat hij gewoon gezond verklaard is.

Misschien moet ik even geduld hebben, maar ik heb anderhalve week geleden een nieuwe voedster voor mijn rammetje geadopteerd en die deed gelijk mee met alles. Die had na 1x al door dat ik wel eens voer bij kan hebben. En ze eet echt veel hooi (dat mag, zoveel als ze wil😁). En keutelt er flink op los. Ook knaagspeeltjes vloog ze gelijk op af.

 

Maar gewoon een konijn met flink overgewicht, is dat op zich geen reden om een konijn niet gezond te verklaren? Je zou toch op zijn minst verder onderzoek moeten gaan doen als dierenarts?

 

Dat zou een dierenarts als eerste moeten doen inderdaad. Bij Leeuw heeft ze ziin grote keutel onderzocht in het lab en daar kwam niks uit. Met een echo zijn buik onderzocht en daar kwam ook niks uit. Dus toen gaf ze als advies...dieet en bewegen. ook kreeg hij een probiotica voor 3 weken.

 

Ik heb toen natuurlijk wel zijn oude voer met het nieuwe voer gemixt en langzaam het oude voer eruit gelaten. 

 

Leeuw was ook ontzettend sloom maar dat bleek aan zijn gewicht te liggen. Is natuurlijk ook extra zwaar allemaal. 2 stappen en bijkomen. Moest echt uithijgen. Maar met eten was hij er als eerste bij🤪 

 

Ik zou als eerste toch een afspraak maken met de DA en eventueel zijn verse poep mee brengen. Hoe voelt de buik aan? Misschien een idee om hem even apart bij je te nemen en al het lekkers aan te bieden? Hij moet natuurlijk wel iets binnen krijgen om niet stil te vallen, wat Kolino al zei.

 

Natuurlijk moet hij ook wennen aan al het nieuws waar hij nu in terecht is gekomen. En jij moet ook wennen aan een ander konijn die niet is zoals je gewend bent van je Nijnen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, die aanpassing die je onbedoeld hebt gedaan, speelt waarschijnlijk wel een sleutelrol in het nu niet eten. Ik zou inderdaad nagaan wat hij kreeg. Hoe slecht dat voer ook is, zijn darm is daar aan gewend. Het beste is om dat langzaam af te wennen.

 

Ik zou een afspraak bij de dierenarts maken, wat je omschrijft klinkt alsof hij snel in acute problemen raakt. Niet/weinig eten= vertraagde darm= risico op darmproblemen. Gas, verstopping, stil vallen etc.

 

De medicatie zal bestaan uit maagdarm-medicatie. Welke precies is afhankelijk van het probleem dat wordt vastgesteld. Daarvoor heb je de dierenarts nodig. Ik kan wel middelen noemen, maar niet alles is in elke situatie geschikt. Dwangvoeren zou ook nog een van de opties kunnen zijn.

 

Ik denk dat je met terug gaan naar zijn basis en van daaruit naar gezond werken, het beste uit bent. Waar ik op doelde is inderdaad prebiotica, eventueel probiotica. Maar meestal overleven probiotica de trip door de maag niet. Vezels (prebiotica) overleven die trip wel. Snelle veranderingen in voeding zorgen voor een grote onbalans in de darmflora, daar kan een konijn heel ziek van worden. Hoe goed bedoeld ook, veranderingen voer je dus altijd langzaam uit. Dit geldt ook voor groente toevoegen aan het dieet, als hij dat niet gewend was, dan krijg je dat niet in 1x voor elkaar.

 

Maar lang verhaal kort, eerst de dierenarts, misschien heeft hij wel haakjes, dat kan makkelijk overzien worden met een gezondheidscheck. Belangrijk nu is dat er genoeg eten in gaat en dat zijn maag en darmen blijven werken. Het gewicht gaat "vanzelf", wel een keer goedkomen. Eerst zorgen dat hij niet in levensgevaar komt.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft 2 weken geleden dus die gezondheidscheck gehad. Dus haakjes op de kiezen kan niet want dan zou dat opgevallen zijn.

 

Maar vanmorgen hadden hij en mijn voedster al ruzie😱 Waar hij in 1x de energie vandaan haalde weet ik niet maar het was flink rennen voor hem.

Aangezien ik het te heftig vond heb ik ze uit elkaar gehaald. Hij zit nu in een apart rennetje. Ik ga geen ram apart houden dus alles samengenomen ga ik hem op zijn minst retour afzender doen. Omruilen misschien, maar ik ga liever ergens anders heen voor de koppeling. Als je me zo'n konijn in de maag splitst dan ben ik mijn vertrouwen kwijt. Het was daar ook opgevallen die ontlasting, dan zou de koppeling gestaakt moeten worden. En niet de klant ermee opzadelen.

 

Nu hij apart zit kan ik hem wel gelijk beter in de gaten houden. Ik heb bij de vorige eigenaar gevraagd wat hij kreeg. Ze zei hooi, peterselie, wortelloof etc Maar daar geloof ik niks van. Ik heb in ieder geval wel wortelen gekocht en er een paar met loof en al in zijn kooi gelegd. Hij knabbelt eraan, maar na 1 stengel is het genoeg voor hem. In de tijd dat hij 1 stengel op eet, hebben mijn andere konijnen per konijn het loof van 3 wortelen op. Dat noem ik 'ja ze vinden het lekker', niet hoe hij het eet.

Ik heb wat extra brokjes en een vezelbrok in zijn kooi gelegd, straks eens kijken wat er allemaal nog ligt.

 

Gister rond middernacht gaf ik hem (op advies van Kolino) alles wat ik maar had liggen, slablaadjes, witlof, brokjes, en ook elke snackje dat ik in huis heb. Die snackjes vind hij niet lekker schijnbaar 😳 hij kint ze en laat ze liggen. De blaadjes en brokjes is een paar knabbeltjes, de rest heeft mijn voedster weggesnaait (die zat er toen nog bij).

 

Vanmiddag dus welgeteld 5 keutels in de ren, ze waren wel iets groter en zaten niet meer aan elkaar. Maar dat kan komen omdat hij nu de voedster niet meer likt en geen haar binnen krijgt. Maar nergens een plasje terwijl er wel water uit zijn bakje was.

 

Ik kijk morgen nog even maar ik denk dat ik een afspraak ga maken, sowieso om aan te tonen dat hij niet gezond is.

Als dit nu na een half jaar gebeurd met een nieuw konijn, maar niet na een dag al.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn echt veel te weinig keutels hoor, een normaal konijn legt er met gemak 100 op een dag.

 

Ik snap wel dat je hem terug wilt brengen en dat je boos bent. Helaas kun je het volledige gebit zonder narcose in de meeste gevallen niet goed bekijken. Je kunt wel een vermoeden hebben of je daar aan zou moeten denken als je in de bek kijkt.

 

Heel eerlijk, ik maak me zorgen over het konijn, die gaat het niet overleven als er niet tijdig ingegrepen wordt. Of hij nou wel of niet al ziek was is een discussie van latere zorg. Hij heeft zo snel mogelijk zorg nodig.

 

Volgens mij gaf ik aan dat hij moest eten wat hij gewend is, maar goed, als mensen daar over gaan liegen, heb je er niks aan. Ik reken jou niks aan, het is super naar om een ogenschijnlijk gezond konijn binnen een dag ziek te hebben.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-9-2024 om 11:57, Marcovka2 zei:

Nu blijkt dat de ram overgewicht heeft, zelf schat ik het toch wel fors, op 10-20%.

Toen ik mijn huidige stel haalde, zeiden ze bij Kaatje Keutel dat de voedster te dik was. Maar zei ze: dat komt bij jou wel goed ;). Zij at ook geen 'groentjes' werd er gezegd.

Nu zitten ze in een ren van 18m2 en ben ik het voer rond gaan strooien. Een handje voor twee dwergen en dat 1x per dag. Ik deed de brokjes ook wel in zo'n voerbal en dan moet je er wel actie voor ondernemen. Maar als je 's avonds geen brokjes eet, dan moet je toch wel wat anders gaan eten en op dit moment eet ze alles wat groen is.

Ik krijg mijn konijnen wel slecht aan het hooi. Ze zijn zeer kieskeurig geworden. Het beste gaat Timothy hooi erin. Dat is stug.

Maar ja 's avonds zit er ook gras bij. Het lijkt me dat ze genoeg binnen krijgen.

Maar belangrijk voor je ram om hem te laten werken voor zijn eten en dan komt het echt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels keutelt hij wel meer, het zijn er tientallen, alleen wel heel klein, echt speldenkopjes. En sommige zitten nog steeds met 3-4 aan elkaar geregen als een kralenketting. En ik heb ook plasjes gevonden. Ook ontdekt dat hij ijsbergsla wel eet. Hij heeft best wel wat blaadjes naar binnen gewerkt. En ook nog spinazieblaadjes. Maar nog steeds zo voorzichtig en traag. Van de brokjes die ik in de kooi had gegooid gisteren lagen er nog enkele😶 Alle konijnen die ik gehad heb, die zijn heel sterk gericht op voer, maakt niet uit wat het is. Hem lijkt het niet te interesseren.

 

Ik heb de vorige eigenaresse uitvoerig gesproken vandaag. Het gaf wel een beetje een ander beeld dan ik tot nu toe had meegekregen. Ze lijkt me echt wel een groot hart voor het dier te hebben en ook echt veel moeite gedaan te hebben voor de verzorging. Ze heeft me via videobellen laten zien waar hij zat en al het voer waar nog zakken van stonden. Zijn verblijf was echt helemaal niet slecht. Grote ren met tunneltjes en graafmogelijkheden. Hij had een vriendinnetje maar die is een maand geleden overleden.

Het idee dat ik kreeg is dat hij heel veel groenten kreeg. De ren was nu helemaal volgroeid met onkruid. Ik kan me voorstellen dat hij heel veel van dat groen naar binnen werkte. Alleen kon ze niet vertellen hoeveel hij daadwerkelijk binnenkreeg. Hij kreeg gemengde brokjes, maar niet eens zo heel veel. En ook geen goedkoop merk. Hij kreeg ze ook in een bakje aangeboden. Misschien moet ik dat ook even doen. Dan herkent hij het beter. Zelf op zoek gaan is hij niet gewend.

 

Ze vertelde me wel dat hij altijd weinig at en ook heel langzaam (vergeleken met het andere konijn). Ook kreeg hij hooi maar dat at hij gewoon bijna niet. Ze hadden hem van jongs af, maar hij wou geen hooi.

Hij was niet hyperactief maar rende wel en maakte sprongetjes. Dus hoe hij dan aan overgewicht komt is mij echt een raadsel. Ik heb het idee dat er iets niet klopt.

 

Ik heb ook eens wat meer tijd met het beestje zelf doorgebracht en het is wel een lief dier. Echt zo'n goedzakje, heel rustig, laat zich goed aaien. Lijkt op een zilvervos konijnenras. Hij heeft precies dezelfde kleuren en tekeningen in de vacht (helemaal zwart met zilverwit rond de ogen en in de oren, de neuspunt en in de nek en uiteinden vd pootjes).

 

Ik heb hem nog eens bij de voedster gezet in een ren, maar die viel hem gelijk aan. Ik durfde dat niet verder te zetten. Erg vreemd want tijdens de koppeling bleek het erg goed te gaan. Misschien zet ik hem dit weekend even een weekje in de woonkamer. Dan zit hij niet zo alleen en kan ik wat hechten aan het beestje (en hij aan mij). Ik hou hem sowieso even in de gaten qua keutels, maar als het niet verder verbeterd dan ga ik wel met hem naar de dierenarts. Er zat vandaag verbetering in tov gisteren, misschien zet dit door.

 

Misschien is het voor een deel ook stress en verandering van voer. Een maand geleden is zijn vriendinnetje overleden. Twee weken later wordt hij gekoppeld en komt dan bij mij in een andere kooi etc. Tijdens de koppeling werd hij al op ander voer gezet, en bij mij weer. Het is geen verklaring, maar het kan meespelen.

 

 

 

aangepast door Marcovka2
Link naar reactie
Delen op andere sites

IJsbergsla eet hij goed. Gedroogde paardenbloem gaat er ook wel in (zodat hij wat vezels binnen krijgt).

Hij legt inmiddels wel redelijk wat keuteltjes, maar ze zijn nog steeds erg klein, maar ik zag er een paar iets grotere tussen.

 

Gisteren heb ik een rennetje in de woonkamer gemaakt, maar op het laatste moment besloten hem nog een dag buiten te laten. Aangezien er wat verbetering leek wilde ik niet extra stress geven door hem weer te verhuizen. Ook is zondag de meest rustige dag buiten in de tuin, dus leek het me beter hem nog een dag te laten zitten. Maar eind vd middag mag hij in het rennetje binnen.

 

Hij pakt wel brokjes aan, en komt daarvoor ook naar de tralies, maar hij eet ze erg traag. Het kan zijn dat het gewoon zijn temperament is, maar ik vraag me wel af hoe je hem kan laten afvallen als hij niet wild wordt van voer (ik kan hem er niet voor laten werken). Mogelijk is hij dikker geworden door inactiviteit, niet zozeer het voer op zich.

 

Ik begin toch het idee te krijgen dat hij echt gewoon geen hooi lust😶

Ik zal vandaag nog wat andere gedroogde kruiden halen, misschien zit daar nog een voltreffer tussen.

 

 

aangepast door Marcovka2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ijsbergsla is niet zo aan te raden voor konijnen omdat er een stofje in zit dat ze niet goed kunnen verteren. Sla mag wel, maar liever de soorten met los blad / losse kroppen. 

Ijsbergsla is niet giftig hoor, maar zo iets waar je echt heel voorzichtig mee moet zijn. Zelf geef ik het hooguit een klein beetje als we het zelf eten, ik koop het nooit voor de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Evee zei:

Ijsbergsla is niet zo aan te raden voor konijnen omdat er een stofje in zit dat ze niet goed kunnen verteren. Sla mag wel, maar liever de soorten met los blad / losse kroppen. 

Ijsbergsla is niet giftig hoor, maar zo iets waar je echt heel voorzichtig mee moet zijn. Zelf geef ik het hooguit een klein beetje als we het zelf eten, ik koop het nooit voor de konijnen.

Ja ik wist dat je ijsbergsla niet teveel moet geven, maar hij eet het wel goed.

Ik geef hem ook niet een hele krop. Maar bedankt voor de tip, altijd beter zulke dingen te weten👍

 

Nu hij binnen zit bij mij in de woonkamer en ik hem dus continu zie vallen me wel wat dingen op. Ik heb een bordje met bladgroenten (waaronder ijsbergsla), een bakje met gemengde brokjes, een bakje met gedroogde kruiden, een bak met gemengd hooi en een wilgenrol met hooi in de ren gelegd. Sinds hij binnen zit maakt hij voortdurend rondjes en eet op elk plekje een heel klein beetje, ook hooi🥳. Dan gaat hij weer liggen en dan eet hij daar weer wat, dan daar weer wat etc. Het bakje met brokjes is bijna leeg. Hij eet heel traag, maar meer zo van 'op zijn gemakje'. Ik hoor ook wel vaak knabbelgeluidjes.

 

Mijn andere konijnen zouden dit dus binnen een paar minuten allemaal hebben weggewerkt, maar hij doet er al uren over. Hij huppelt wel door de ren, knaagt een beetje aan de wilgenrol, gooit met het matje dat erin ligt, krabt aan de vloer etc. Dus hij is wel actief.

En hij is echt heel lief, hij komt echt bij je als je hem aait, doet zijn kopje de hele tijd omhoog naar je hand🥰 Misschien wel het meest aanhankelijke konijn dat ik heb ontmoet.

 

Misschien kreeg hij tijdens de koppeling niet genoeg binnen omdat het voer door mijn voedster werd opgegeten. En dat valt dan niet op, ja het voer is op. Maar ondertussen kreeg hij niks binnen.

Ik ben wel blij dat ik hem heb binnen gezet. Vind het ook gezellig😇

 

 

aangepast door Marcovka2
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat hij meer eet nu. Kennelijk is hij gewoon snel afgeleid, waardoor hij stopt met eten.

 

Zo eet Lodewijk ook. Dan besluit hij weer om wat heen en weer te rennen en zie ik Scarlett alles stelselmatig opvreten. Hij is kleiner en mag minder eten dan zij, dus het is niet zo'n probleem voor ons, maar als het andersom was, dan was het wel moeilijker geweest. Heel heel heel soms, besluit Scarlett om haar brokjes links te laten liggen en naar binnen te lopen voor mij. Dat is echt alleen als ze me heel erg gemist heeft, dan komt ze eerst een aai vragen en gaat ze daarna pas eten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2024 om 22:49, Marcovka2 zei:

bakje met gemengde brokjes

Ik dacht dat een bakje met gemengd voer geen aanrader is. Dat is dat voer met al dat gekleurde voedsel? En hij krijgt een volle bak voor zich? Tja wat is weinig en wat is veel. Mijn twee dwergen krijgen maar één handje voer - voor twee konijnen) en daar moeten ze het mee doen. Dus geen bak met voer die de hele dag voor hun neus staat.

Verder 's avonds een grote hondenbak met allerlei groente en kruiden erin. Alles wat de tuin schaft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik weet dat gemengd voer geen aanrader is, en normaal geef ik mijn konijnen ook geen bakje maar strooi ik het in het verblijf.

Maar ik denk dat hij een bakje gewend is en hij kreeg ook gemengd voer. Ik wil nu eerst dat hij weer een beetje normaal keutelt.

Bij hem kun je makkelijk een bakje vol met gemengde brokjes zetten, de volgende dag heeft hij er maar de helft uit gegeten, en er liggen nog allerlei brokjes in.

Groenten gaan er wel goed in, maar ook op zijn gemakje. Een bord vol met bladgroenten is na een paar uur leeg, maar bij mijn andere konijnen zou het een paar minuten zijn.

 

Zo zagen zijn keutels er gisteren uit. Dit was het grootste deel van zijn productie in ca 12 uur tijd. De grote keutel bovenin is van mijn andere rammetje, ter vergelijking.

0-E3-D4900-4-C6-B-45-D3-A124-54911832-A0

 

Wel al een verbetering, en er zitten ook vezels in. Ik moet zeggen dat ze op de foto toch groter overkomen, als je ze in het echt ziet, zie je gelijk dat ze veel te klein zijn.

Maar hij blijft een sloom dier dat niet hyper wordt als je met voer of een snack komt. Ik heb zo'n graafbak in zijn ren gezet waar hij ook aan kan knagen, maar daar doet hij niets mee.

 

Ik zie echt niet in hoe hij ooit met Mica, of een ander 'normaal' konijn kan samen leven. Mica zou alles voor zijn neus weg eten. Hij zou ook nergens aan mee doen. Het lijkt wel of hij depressief is of gewoon echt lui (heel erg verwend ofzo), ik kan er geen vinger achter krijgen.

 

 

aangepast door Marcovka2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf toch meer gaan sturen naar gezonde voeding. 


Gemengd voer is dat niet. 
Een volle bak geven is dat ook niet. 
Doe geen grote veranderingen, maar ik zou zelf echt wel in stapjes toewerken naar betere voeding, de juiste hoeveelheid en betere kwaliteit. En vooral motiveren om meer hooi te eten, maar met minder brokken zou dat ook steeds beter moeten gaan. Ik zou ook aan voedselverrijking en activiteiten doen met hooi en vezelrijke (wilgen)speeltjes en dat soort dingen om hem te motiveren om wat te bewegen, meer hooi te eten en een beetje ontdekkend en avontuurlijk te gaan worden. Per konijn zit er verschil in wat ze leuk vinden om te doen, dat kan dus best even zoeken zijn. Probeer niet 1x iets en geef het op, maar doe verschillende dingen. Vind hij graven leuk? Puzzelen? Of slopen en knagen? Misschien is clickertraining/targetstick training op termijn iets voor hem? Dan zou je kunnen starten met uit de hand brokjes geven, zodat hij leert beloning aan te pakken. Maar dat soort dingen kan helpen hem wat fitter te krijgen en meer zin in het leven te geven 🙂 

 

De keutels zijn niet al te slecht, het is in ieder geval keutelvormig, al wisselt het wel veel qua formaat en is de vorm ook niet perfect, maar ik heb het wel erger gezien. 

 

Best kans dat als hij wat afvalt en betere voeding krijgt, in combinatie met een fijn maatje, zijn depressie echt mindert en hij veel actiever gaat worden. Hij eet niet gezond, beweegt te weinig en heeft overgewicht. Dat is niet de beste basis voor een goede mentale gezondheid, ook niet bij konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies was inderdaad, uitvinden wat hij at, dat als startpunt nemen om langzaam te veranderen naar betere voeding. Dan verandert de darmflora mee. Het is niet helemaal fair om gemengde brok zo erg af te kraken, als je effectief naar de voedingswaarde kijkt, is het verschil maar klein (wel merk afhankelijk). Alleen dan moet een konijn niet selectief eten. Daar lijkt het nu wel op.

 

Er is veel te discussiëren over brok. Het liefste geef ik een brok, met een hooi in de basis ingrediënten. Of dat in jouw geval lukt, durf ik niet te zeggen. Ik zou voor het overstappen een geëxtrudeerde brok kiezen, die veel konijnen lusten. Een a-merk dus. Ik neig naar Beaphar care+, maar science selective adult of Versele Laga cuni sensitive, kan ook, iets in die richting, in ieder geval. Care+ heeft een sterke geur, waardoor sommige konijnen die extra interessant vinden.

 

Wat betreft koppelen, dat zou ik niet van eten af laten hangen, er is echt wel aan te leren dat er een beperkte hoeveelheid is. Andersom, kan ook, maar vind ik bij buiten konijnen niet aan te raden. Je kunt altijd brokjes door de ren strooien, zodat ze beiden moeite moeten doen, de een kan niet alles tegelijk pakken en er kan ook niks geclaimd worden,

 

Wat ik in dit verhaal raar vind, is dat je met een dik konijn zit dat amper eet, dat strookt niet met elkaar. Omdat hij zo mensgericht zou ik neigen naar simpele spelletjes met bewegen, moeite doen voor een beloning. Het kan natuurlijk dat hij inactief is door pijn, ik weet dat hij pas is goed gekeurd, maar dat is echt niet zo uitgebreid onderzocht. Denk je na over, wat hem nu nog binnen houden, inhoudt? Je bent straks verplicht om hem binnen te houden, tot na de ijsheiligen, heb je daar een plan voor?

 

Het zijn geen makkelijke keuzes, maar bedenk eerst of hij mag blijven en daarna kun je een plan voor eten en koppelen maken. Weet je toevallig waarom er ruzie was en is dat een oorzaak die je weg kunt nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor morgen middag (donderdag). Helaas moet ik 60km rijden voor de dichtstbijzijnde konijnkundige dierenarts, dus moet het beestje ruim anderhalf uur in zijn mandje zitten (heen en terug). Ik denk wel dat zijn gedrag gewoon zijn normale gedrag is, en dat die keutels komen door te weinig hooi. Maar er kan ook iets zijn. Dat ze ruzie kregen kan ook omdat hij pijn had ofzo. Hij was toen bijna helemaal stil gevallen met 5 keutels in een dag. Dus het zou kunnen.

 

Ik gaf hem een vol bakje gemengde brokjes omdat ik al doorhad dat hij die niet gelijk leeg eet. En met gemengde brokjes omdat ik hem inderdaad eerst aan het eten wou krijgen, maakt niet uit wat. Ik ga nu wel de gemengde brokjes wat afbouwen en hem goede brokken geven. Ik zal die Care+ eens proberen.

 

Met hooi kan ik hem niet stimuleren. Maar bladgroenten daar komt hij wel voor, ik heb die al overal in de tralies gehangen zodat hij moet gaan zoeken, en dat doet hij. Na een uurtje of anderhalf had hij alles op, en dat was best veel (zelfs ik zou het een goede salade vinden😅). Dus ik denk dat ik daarmee moet beginnen.

 

Hij knaagt nergens aan, dat valt me ook op. Wel krabt hij aan de deken die in de ren ligt. Daar is hij soms wel een tijdje zoet mee. Ik let wel op dat hij het niet opeet, maar dat valt mee.

 

Ik vond het ook al vreemd dat hij overgewicht heeft terwijl hij weinig eet. Hij eet wel veel bladgroenten, maar daar wordt een konijn niet dik van volgens mij. Wat ik al zei, volgens mij is inactiviteit de grootste factor. Of ik mis echt een stukje informatie van de vorige eigenaar.

 

Ik weet dat ik hem niet te lang binnen kan houden ivm wintervacht. Begin volgende week wordt het weer even wat mooier weer en dan gaat ie weer naar buiten mits er geen vreemde zaken boven water komen bij de dierenarts. Ik ben wel blij dat ik hem even binnen heb gehaald. Ik heb hem veel beter leren kennen, en ik heb hem beter in de gaten kunnen houden. Mijn band met hem is ook wel gegroeid. Hij is echt zo aanhankelijk. Je kan hem overal aaien en als je over zijn kopje aait dan hoor je zijn tandjes knarsen en hij duwt zijn kopje ook onder je hand. Je kan zien dat hij het fijn vindt.

 

Wanneer ik weer een koppelpoging doe hangt een beetje af van de dierenarts. Zelf zou ik zeggen zo snel mogelijk. Door het samenwonen met een voedster kan hij van een ander konijn leren (hoe je hooi moet eten, brokjes moet zoeken, kan knagen aan knaagspeeltjes etc). En hij zal beter in zijn vel zitten.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat het e.e.a. bij de vorige eigenaar is mis gegaan. Misschien inderdaad verkeerde dingen voeren: snoepjes, gemengd voer, pitjes e.d waar ze snel van aankomen. Of misschien veel te kleine verblijfsruimte, waardoor hij niet veel heeft bewogen.

 

Aan de andere kant kunnen konijnen ook heftig reageren op wisselingen, dus het kan ook dat hij echt iets heel anders laat zien bij jou dan bij de vorige eigenaar. Dat de koppeling bijv. stress heeft gegeven en dat je dan in zo'n spiraal komt van minder eten, meer pijn/lamlendig, minder bewegen, waardoor je nu een heel ander konijn ziet. Zeker ook omdat hij zonder maatje zit.

 

Ik vind het naar dat je nu weer zo'n zorgen hebt over een nieuw konijn. Wel fijn dat je een echte knuffelkont hebt, dat is, kan ik uit ervaring zeggen, echt heel leuk! Wat fijn ook dat de bladgroenten goed gaan. Ik duim voor een spiraal omhoog en ik snap zeker dat je hem nog extra laat nakijken door de dierenarts. Je wil gewoon zeker weten dat er niet ook nog iets anders onderliggends zit.

 

Ik heb ook heel voorzichtig dingen aangepakt qua verbeteringen. Het plan was: eerst biks verbeteren, groenvoer introduceren, dan meer ruimte, dan castratie Scarlett. Uiteindelijk werd het: groenvoer hebben ze zelf als eerste geintroduceerd (lekker eten door het gaas heen, stouterds), castratie Scarlett (die moest eerder ivm hormonen in februari, terwijl asiel mei had aangeraden) en daarna biks verbeteren en daarna meer ruimte. Je moet toch werken op basis van wat er met je konijnen gebeurd en dan gaat je slimme plan wel eens de prullenbak in.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .