femmeke Geplaatst: 15 september Delen Geplaatst: 15 september Hoi allemaal, Klein beetje achtergrond: Zaza is een (niet gecastreerde) voedster van ongeveer 5 jaar oud. Ze is iets meer dan een jaar geleden na een geslaagde koppeling aan mn oude rammetje Tibbe (minstens 10 jaar, maar ouder kan ook) bij ons komen wonen. Ons huishouden bestaat verder uit mijzelf en mijn 15 maanden oude zoontje (jep Zaza is vlak na zijn geboorte bij ons gekomen). Zaza was vanaf het begin wel wat drukker, maar ik ben ook niet veel meer gewend na de jaren lange zorg voor twee oude, rustige en tevrede besjes. Alleen sinds iets meer dan een week begint ze zich nogal te ontpoppen tot een "terrorkonijn". Deze term is liefkozend bedoelt ;). Mn zoontje en ik zijn een weekje op vakantie geweest, de konijntjes zijn toen gaan logeren bij mijn moeder. Sinds dat ze terug zijn is haar gedrag aan het veranderen en met de dag wordt het vervelender. Ineens springt ze op de bank (geen probleem mee) sloopt ze de bank (wel een probleem mee), sloopt elke kabel die ze tegen komt, ondanks dat ze goed weggewerkt zijn, trekt behang van de muren, bijt kleding kapot en zet nu ook der tandjes in het speelgoed van mn zoontje. Ik weet dat bovenstaande allemaal heel normaal konijnengedrag is, maar dit heeft ze in het afgelopen jaar allemaal nooit gedaan, totdat ze dus terug zijn van een weekje logeren. Ik weet even niet zo goed waar het vandaan komt, is het hormonaal, is het territorium, is ze gewoon boos? Als ik de oorzaak weet kan ik er ook beter naar handelen. Door bv te castreren, toch weer een ren in de woonkamer te zetten of welke andere oplossing dan ook. Wat ik dus eigenlijk wil weten, hoe kan ik haar helpen? Bedankt alvast😊 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 15 september Delen Geplaatst: 15 september Mijn vermoeden is dat dit gedrag komt voor wisseling van territorium, omdat het zo vlak na de vakantieoppas begonnen is. Als je de mogelijkheid hebt, dan is tijdelijk weer in een ren denk ik de beste optie. Het is precies wat je zegt, natuurlijk konijnengedrag. Dus afleren zal niet lukken en je wil niet dat ze aan kabels bijten of de bank slopen terwijl je slaapt of niet thuis bent. Hou ze dan een tijdje alleen in de ren, bijvoorbeeld 3 weken als haar gedrag in de ren goed is. En daarna kun je kijken hoe het gaat als je ze onder toezicht weet los laat lopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 15 september Delen Geplaatst: 15 september Wat ook nog wel iets is om in de gaten te houden: bij niet gecastreerde voedsters neemt de kans op baarmoederproblemen vanaf de leeftijd van 4 jaar sterk toe. Dus als ze behalve dit baldadige gedrag nog andere bijzonderheden krijgt, zoals meer hormonaal gedrag zoals sproeien, of ze soms pijn lijkt te hebben, dan is het verstandig om naar de dierenarts te gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 16 september Delen Geplaatst: 16 september Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, Happy211 heeft al goede antwoorden gegeven. Verandering van territorium kan inderdaad oorzaak zijn. Maar op die leeftijd en niet gecastreerd zou ik ook oplettend zijn voor baarmoederproblemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
femmeke Geplaatst: 16 september Auteur Delen Geplaatst: 16 september Ze hebben de nacht in de ren doorgebracht, voor Tibbe is dat niet heel goed geweest. Ze hebben een grote kooi, met 2 grote Wc bakken (want ze doen allebei hun behoefte aan een andere kant) en naast de kooi staat een kattenbak waar ze in kunnen graven maar dat vrij weinig doen. Tibbe zat vanmorgen in de kattenbak, dan weet ik dat Zaza hem heeft lopen opjagen en hij een rustig plekje zocht. Ik heb de ren afgebroken (mn zoontje heeft ook de ruimte nodig en de ren breekt de hele woonkamer in 3 delen op, dus als ik erbij ben staat er geen ren op) zodra Zaza doorhad dat ze de hele kamer weer tot der beschikking had, is ze met hooi gaan slepen. Ik heb dus een beetje het vermoeden dat t zowel hormonaal als territoriaal is. Baarmoederproblemen heb ik al vanaf t begin in mn achterhoofd, maar ben daar gewoon echt nog niet aan toegekomen. Direct na de koppeling vond ik dat geen handige timing want dan zouden ze weer tijdelijk uit elkaar moeten, plus Zaza is hier gekomen 2 weken nadat ik ben bevallen van mn zoontje. Mn zoontje heeft wat gezondheidsklachten overgehouden aan een zware RS infectie, waardoor hij bij elke verkoudheid extra zorg nodig heeft (en die ukkies zijn me een partij vaak verkouden😅). En Zaza verdient het wel om de rust, ruimte, zorg en aandacht te krijgen die ze nodig heeft om te herstellen na zo'n ingrijpende operatie. Maar het staat dus wel op de planning. Sproeien doet ze overigens niet, ze lijkt ook geen pijn te hebben. Ze heeft alleen soms last van nesteldrang, dat bestaat bij haar uit al het hooi verzamelen en van de hooibak verplaatsen maar hun plekje onder de verwarming, ze bouwt er geen nest mee maar verplaatst het alleen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 16 september Delen Geplaatst: 16 september 16 minuten geleden, femmeke zei: Sproeien doet ze overigens niet, ze lijkt ook geen pijn te hebben. Ze heeft alleen soms last van nesteldrang, dat bestaat bij haar uit al het hooi verzamelen en van de hooibak verplaatsen maar hun plekje onder de verwarming, ze bouwt er geen nest mee maar verplaatst het alleen. Nesteldrang kan ook samen gaan met territoriaal gedrag - zoals jagen, bijten e.d. Ik hoop dat het snel weer rustig is. Je kan ook evt. informeren of ze bij de dierenarts kan herstellen. Sommige dierenartsen bieden dat wel aan, zeker als je de situatie uitlegt. Een baby en konijnen is soms een heftige situatie (weet ik zelf ook - onze dochter is net 6 weken). Ik hoop dat je zoontje snel opknapt en dat zijn gezondheid stabieler wordt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.