Ga naar inhoud

Hollander vs Japanner


Marcovka2

Aanbevolen berichten

Hoe kun je een Hollander onderscheiden van een Japanner? (dan bedoel ik natuurlijk de konijnenrassen 😅)

 

Als ik afbeeldingen bekijk lijken ze dezelfde aftekeningen in de vacht te hebben, en ook zijn dezelfde kleuren mogelijk.

De Japanner lijkt wel een voorkeur voor zwart - bruin te hebben.

 

De Japanner lijkt mij ook een iets zwaarder ras.

 

Maar wat is nu echt kenmerkend voor ieder van deze rassen?

 

 

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vachtkleuren en kleur vakken zijn toch echt verschillend en dat is ook het kenmerkende.

Een hollander zou iets kleiner moeten zijn.

 

Hier vind je de rasinfo op bunnybunch:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-hollander

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-japanner

 

 

Ik vroeg mij even af of dit een serieuze vraag is, maar ik denk het wel? 😅

 

oh ik zie nu dat bij de rasinfo er geen traditionele hollander staat, de meeste hollanders zijn hebben een effen kleur in combinatie met wit, en op de foto staat er één met de kleurslag japanner. Misschien dat daar je vraag door komt!

 

Japanner is naast een eigen ras ook een kleurslag die bij andere rassen ingefokt wordt. Bij hollanders dus, maar bijvoorbeeld ook bij kleurdwergen zie je het wel eens. Wel zeldzaam, maar ze bestaan wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Hollander heeft een broekje aan. Dus het onderste vlak is een andere kleur. Dat is zwart of bruin. Pootjes kunnen nog anders zijn, en tekening op de kop ook. De bovenkant is wit. 
Ze staan bekend als nieuwsgierig en zachtaardig. 
 

Een Japanner heeft banden om zijn lijf heen lopen. Je ziet ook vaak een kenmerkende tekening op de kop, maar dan verticaal, de ene kant van de kop is dan een andere kleur dan de andere. Qua karakter weet ik niet waar ze om bekend staan.  
 

Beide rassen hebben dus een scherpe aftekening in de vacht als iemand met verf en een sjabloon heeft gewerkt, maar de tekening zelf is significant anders. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Hollander is altijd wit met een gekleurde aftekening op het hoofd en de achterpoten. De aftekening is een soort masker om de oren en ogen en een broek bij de rug en achterpoten. De aftekening kan bruin of zwart zijn, waarvan zwart het meeste voorkomt.

 

Een Japanner is altijd bruin met een zwarte aftekening van strepen over het hele lichaam. Vaak is ook een deel van het hoofd zwart.

 

Dan is er ook nog het Eksterkonijn. Dat lijkt heel erg op een Japanner qua aftekening maar de kleuren zijn anders. Deze zijn wit met zwarte aftekening ipv bruin zoals de Japanner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Evee zei:

De vachtkleuren en kleur vakken zijn toch echt verschillend en dat is ook het kenmerkende.

Een hollander zou iets kleiner moeten zijn.

 

Hier vind je de rasinfo op bunnybunch:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-hollander

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-japanner

 

 

Ik vroeg mij even af of dit een serieuze vraag is, maar ik denk het wel? 😅

 

oh ik zie nu dat bij de rasinfo er geen traditionele hollander staat, de meeste hollanders zijn hebben een effen kleur in combinatie met wit, en op de foto staat er één met de kleurslag japanner. Misschien dat daar je vraag door komt!

 

Japanner is naast een eigen ras ook een kleurslag die bij andere rassen ingefokt wordt. Bij hollanders dus, maar bijvoorbeeld ook bij kleurdwergen zie je het wel eens. Wel zeldzaam, maar ze bestaan wel. 

Het is wel een serieuze vraag. Reden is omdat ik denk dat mijn konijnen Mica en Milky een kruising zijn tussen een Hollander voedster en een Leeuwekop achtige ram.

Ze hebben allebei inderdaad een broekje aan. Milky is vnl wit met een lichtbruin broekje met een beetje zwart en Mica heeft een zwart broekje, maar ook witte en bruine strepen en vlekken. De tekening rond de ogen hebben ze ook allebei. Bij Mica is dat zwart, bij Milky lichtbruin. Het leeuwenkopje komt in Milky's kopje een beetje tot uitdrukking, maar hij heeft niet die lange haren.


De koppelservice waar ik ze naar toe had gebracht had het over Japanners. Maar ik denk dat dit niet klopt.

 

MMnew.jpg

Hier zie je een foto van hen.

Zijn dit Hollanders of Japanners?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij een kruising. Mijn eerste konijn was een wit met bruine hollander, ze was niet helemaal goed getekend maar had wel die typische witte sokjes op de achterpoten.  Ik heb nu een voedster met een duidelijke japannertekening maar ze is geboren uit een effen zwarte moeder en een bruine vader met een donkerbruine vlek op zijn kop. Ze is geen echte japanner want die zijn groter. Volgens mij zit er vanalles in want haar moeder heeft wijduitstaande oren. Er waren nog 2 effen zwarte jongen in dat nest en een effen zilvergrijze met een donkere snuit en oren 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ziet er wel uit als een complexere kruising dan simpelweg hollander x leeuwekop. Leeuwekop zie ik ook niet echt terug op de foto's en dat is ook eigenlijk een brits konijnenras dat in Nederland niet zo heel lang voor komt. Alles met wat lange plukjes haar uit winkels krijgt wel die benaming mee, maar dat wil niet zeggen dat het ras er nou ook echt in zit. Als je zeg maar een dna test zou doen voor hun afkomst (wat er bij konijnen niet is hoor 😂) dan denk ik dat ze misschien nog 5% hollander en 1% leeuwekop zijn 😅 ook al is dat wat je aan de buitenkant dan nog wel het meest zichtbaar hebt. 

 

Dit soort konijntjes noem ik meestal toverballen  

 

Als je er mee zou fokken (wat je  hopelijk niet doet natuurlijk) is het echt niet te voorspellen wat er uit komt! De vacht kan op het ene ras lijken, de bouw weer op totaal iets anders en het gewicht komt dan ook niet overeen met wat je denkt dat het ras zou moeten zijn. Kortom, je ziet aan de buitenkant niet meer wat er in zit, net als bij een toverbal snoepje 😄 

 

Ik heb ook van dit soort konijnen rondhuppen. Bonte konijnen verkopen goed in dierenwinkels, dus alles met vlekjes doet het daar goed. Maar ook bij die van mij is er geen ras meer uit te halen. Brenda heeft dan nog wel voor een groot deel de hollander aftekening, wel bont. Harold komt er ook wel in de buurt. Sofie heeft meer wit dan dat. Maar de bouw klopt totaal niet en het formaat is te klein. Echt het soort konijn dat voor winkels is gefokt en waar je eigenlijk niet meer uit kan halen wat er in zit. Maakt ze natuurlijk niet minder mooi en leuk, en, ze zijn zo wel gewoon uniek in hun soort! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de konijnenopvang waar ik vrijwilliger ben zijn veel konijnen met Japanner-achtige aftekeningen, maar dat raa zelf komt echt niet zo vaak voor.

Tenzij je het konijn zelf bij een fokker hebt gekocht en een stamboom hebt gekregen, of ze een oortattoeage hebben, kun je ervan uitgaan dat het geen raskonijnen zijn en waarschijnlijk ook geen simpele kruising tussen twee raskonijnen, maar een rasloos, mengelmoes, "vuilnisbak" konijntje. Klinkt super denigrerend, maar ik vind ze net zo leuk als raskonijnen hoor! Voor mij is een konijn gewoon een konijn, hoe ze er ook uitzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Dit ziet er wel uit als een complexere kruising dan simpelweg hollander x leeuwekop. Leeuwekop zie ik ook niet echt terug op de foto's en dat is ook eigenlijk een brits konijnenras dat in Nederland niet zo heel lang voor komt. Alles met wat lange plukjes haar uit winkels krijgt wel die benaming mee, maar dat wil niet zeggen dat het ras er nou ook echt in zit. Als je zeg maar een dna test zou doen voor hun afkomst (wat er bij konijnen niet is hoor 😂) dan denk ik dat ze misschien nog 5% hollander en 1% leeuwekop zijn 😅 ook al is dat wat je aan de buitenkant dan nog wel het meest zichtbaar hebt. 

 

Dit soort konijntjes noem ik meestal toverballen  

 

Als je er mee zou fokken (wat je  hopelijk niet doet natuurlijk) is het echt niet te voorspellen wat er uit komt! De vacht kan op het ene ras lijken, de bouw weer op totaal iets anders en het gewicht komt dan ook niet overeen met wat je denkt dat het ras zou moeten zijn. Kortom, je ziet aan de buitenkant niet meer wat er in zit, net als bij een toverbal snoepje 😄 

 

Ik heb ook van dit soort konijnen rondhuppen. Bonte konijnen verkopen goed in dierenwinkels, dus alles met vlekjes doet het daar goed. Maar ook bij die van mij is er geen ras meer uit te halen. Brenda heeft dan nog wel voor een groot deel de hollander aftekening, wel bont. Harold komt er ook wel in de buurt. Sofie heeft meer wit dan dat. Maar de bouw klopt totaal niet en het formaat is te klein. Echt het soort konijn dat voor winkels is gefokt en waar je eigenlijk niet meer uit kan halen wat er in zit. Maakt ze natuurlijk niet minder mooi en leuk, en, ze zijn zo wel gewoon uniek in hun soort! 

Jaaaaa dat  woord zocht ik...toverbal🥰 Klinkt veel leuker😇

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal inderdaad wel geen zuivere kruising zijn. De moeder kwam uit een dierenwinkel en de vader weet ik niet.

Maar Japanners zijn het dan toch zeker ook niet😅

 

Dit was de moeder:

Milly.jpg

En dit de vader (ik heb geen betere foto):

Papa-Milky.png

Bij Milky zie je het soms onder een bepaalde hoek wel nog een beetje:

Milky-cropped.png

 

Maar Mica heeft veel zwart terwijl de vader en moeder dat niet hadden, dus je weet inderdaad nooit wat eruit komt.

Het broertje is weer heel erg lichtbruin met weinig wit.

 

Nog wel even bij zeggen: toen we de het moederkonijn uit de dierenwinkel haalden wist ik niet beter, en met de bevruchting was ik het ook niet eens.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Formeel gezien heet het bij Hollanders (bij andere rassen denk ik ook?) niet Japanner maar driekleur(bont). Je hebt driekleur zwart (standaard japanner), driekleur blauw en driekleur bruin. De Hollander tekening komt er om één of andere reden soms ook generaties later ogenschijnlijk volkomen willekeurig nog wel eens uitrollen in een nestje dus dat zegt echt niks over de raszuiverheid. Beide ouders zijn ook gewoon rasloze konijntjes zo te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .