Ga naar inhoud

Konijne koppelen


Aanbevolen berichten

Dag allemaal, ik zit met wat vragen en ik hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen.

Ik en mn vriendin hebben nu al bijna 2 jaar konijnen, een ram en een voedster, broer en zus en ze zijn beiden gecastreerd, ze zitten buiten (waar ze ook graag zijn want binnen zijn ze niet helemaal op hun gemak) ze hebben een overdekt verblijf van 7.5 vierkante meter en een buitenren van nog eens 10 vierkante meter. Omdat we helemaal gek zijn op konijntjes hebben we er nog 2 bijgekocht, ook een voedster en een ram ook weer beide broer en zus. We wouden ze allebei laten castreren, bij de voedster is dit ook gelukt. Maar bij de ram waren er problemen: hij reageerde slecht ol de narcose en bijgevolg hebben ze een uur beademd en hebben ze de operatie dus niet afgemaakt. Nu hebben we wat schrik want hij is zo een lief en leuk konijn dat we hem zeker niet willen kwijtraken!  Dus opnieuw een operatie proberen zal er niet in zitten... we wouden hun koppelen aan onze andere konijnen, maar nu weet ik niet of dat zo een goed idee is met een ongecastreerde ram. Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met een ongecastreerde ram in een groep konijnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heftig, ik snap dat je huiverig bent om hem nog eens onder narcose te brengen.

 

Een ongecastreerde ram zul je eigenlijk niet kunnen koppelen. Hij zal zich volledig laten leiden door hormonen. De kans is erg groot dat hij geen andere ram in zijn territorium zal toelaten en dat hij de dames niet met rust zal laten en ze constant zal berijden.

Je kunt het proberen, maar de kans is groot dat het niet lukt. Er is ook een kans dat je bestaande koppel erdoor uit elkaar valt. Die kans is er altijd bij een groepskoppeling, maar in dit geval is het waarschijnlijk dat de koppeling heftiger zal verlopen.

 

Je zou de dierenarts kunnen vragen naar castratie onder plaatselijke verdoving ipv algehele narcose. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat het wel eens wordt gedaan. Misschien zal je wat rond moeten bellen naar verschillende dierenartsen om er een te vinden die het doet.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch ook wel eens gekeken naar chemische castratie bij konijnen? Je kunt daar in ieder geval navraag naar doen. Ik weet niet meer hoe dat nou zat, maar dat weet de dierenarts vast wel, of het een optie is.

 

Zonder narcose castreren wordt zoals gezegd ook gedaan, maar dan moet je net een dierenarts treffen die dat kan.

 

Ik zou tot die tijd niet koppelen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .