Ga naar inhoud

Beestjes in hok


Aanbevolen berichten

Het gaat stiekem over mijn cavia's, maar dit leek me toch het meest geschikte forumonderdeel. Al weken zie ik regelmatig piepkleine beestjes, maar ik heb er verder niet echt aandacht aan besteed (ik haal ze wel altijd weg). Totdat ik vanmiddag grondig aan het schoonmaken was, ook op plekken waar ik moeilijk kan komen omdat het caviahok enorm in de weg staat. Op de vensterbank achter het hok zag ik toch wel erg veel van die beestjes... Lang verhaal kort: geen idee wat het is en waar ze vandaan komen, maar er zaten er heeeel veel (vooral in een hoekje van de vensterbank en onder een strook behang die ik in het hok heb geplakt om de boel op te leuken). Ik heb als een gek alles schoongemaakt en nagekeken, maar ze blijven tevoorschijn komen. Het hok is grotendeels van hout, ze kunnen daar natuurlijk makkelijk overal tussen. Iemand enig idee wat ik kan gebruiken om die beestjes weg te krijgen?  De cavia's zitten er nu een beetje Spartaans bij, zodat ik goed kan zien of er nog beestjes zitten. Googlen doe ik inmiddels niet meer, wat ik ook intikte, er kwam uit dat het bedwantsen waren. Aaarrgghh!! 😱

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is balen zeg!

Zitten ze in huis of buiten?

Als ze in huis zitten zou ik een ongedierte bestrijding bedrijf inhuren. Zitten ze buiten kun je eerst zelf een poging doen voor je die stap neemt.

 

Denk je dat ze ook in je nieuwe bodembedekking zitten? Of echt in het hok alleen?

Anders zou ik alles weggooien en nieuw kopen van hooi en bodembedekking en in afgesloten bakken bewaren.

 

Heb je een stoomreiniger? Dan zou je daarmee het verblijf (van hout) kunnen behandelen.

 

Alles wat in de was kan op 60+ graden wassen.

 

Ik weet dat reizigers ook wel spullen en tassen in zwarte vuilniszakken verpakken en op warme dagen in de volle zon  zetten. Maar of dat 100% werkt betwijfel ik, en hier is het toch minder warm.

 

Als ze in huis zitten, zou ik toch een bedrijf inschakelen om er vanaf te komen.  Dit wil je niet in je bed of bank hebben zitten. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, jij was vroeg op! Hierbij twee foto's van de griezels. Die met die witte achterkant was brij groot en die heb ik maar 1x gezien. Die andere dus helaas heeeel veel. Vanmorgen heb ik er nog maar een paar gezien, dus de meeste heb ik vermoord denk ik.

 

https://i.postimg.cc/HxfGN8v2/PXL-20240907-203104666-2.jpg

 

 

 

aangepast door Suus1978
Gedoe met link plaatsen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komen er 3 in mij op

 

Bedwants

Zwaluw wants 

Of vogelmijt

 

Kijk even bij megades.nl

Daar staat veel informatie over deze plaagdieren.

 

Vooral de vogelmijt komt in grote groepen ineens voor. 

 

Heb je geen last van irritante bultjes die jeuken? Wants dat komt bij alle 3 voor. Ik zou nog wat extra fotoos maken en de maat is ook belangrijk. 

 

Dan als een gek alles reinigen. Stomen, alles wat gewassen kan worden in de machine op 60c 

Wat hoger gewassen kan worden op 70 of 90c wat niet heet gewassen kan worden in de vriezer. 

 

En gelijk de ongedierte bestrijding bellen als dit niet werkt.

Of als je het je niet lukt omdat je geen stoomreiniger hebt....morgen gelijk bellen.

 

Sterkte 😥🤗🤗

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas was ik vroeg op ja. Combinatie van een vroeg wakkere Finn en een man die een vroege dienst heeft. 

 

Het ziet er inderdaad wel uit als een wants, ik ben zelf niet goed thuis in de verschillende soorten die er zijn, maar een bedwants zou kunnen, het heeft er veel van weg. Dat is wel balen zeg! Poetsen, poetsen, poetsen, dan maar. Als ik het goed heb overleven ze 60+ graden niet. Alles dus heet wassen, als je geen stoomreiniger hebt die 60+ graden kan zou ik die huren of kopen.

En ook de omgeving goed poetsen,ook als je daar nog niets ziet alles wassen, en controleren of er verder nog plekken zijn waar ze zitten. Dat kan in alle kieren, achter fotolijsten, tussen je behang, in je bank, stoel of bed enz. zijn. Zo min mogelijk spullen in de omgeving zetten van de besmetting, zodat ze zo min mogelijk plekken hebben waar ze in kunnen kruipen. Maar als je iets verplaatst, zet het dan niet op allerlei plekken in je huis want dan heb je ze straks echt door heel je huis heen. Zo min mogelijk verplaatsen dus ook.  Als je er stofzuigt, zorg dan ook dat je die niet vervolgens je hele huis door neemt en de wantsen op die manier in je huis verspreid. 

 

Ben je pas op vakantie geweest? Meestal neem je ze namelijk mee in je koffer naar huis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inmiddels dat het geen bedwants is. Ik word normaal gesproken gebeten en gestoken door alles met angels, klauwen of tanden en ik reageer er vaak heel heftig op. Ik heb nu gelukkig nergens last van, dus ze hebben het niet op mijn bloed voorzien 👍🏻 De cavia's hebben gelukkig ook geen beestjes. Ik heb er vandaag maar een paar gezien, dus ik hoop dat het driftige poetsen effect heeft, al heb ik nog steeds geen idee wat het is. We hebben inmiddels meerdere soorten geïdentificeerd, dat is niet fijn voor mijn gemoedsrust. Ik kan de bron totaal niet achterhalen. We hebben een nieuwbouwappartement, dus alles behalve een oud huis met kieren en gaten. Ik blijf me suf zoeken op Google en allerlei apps, maar ik word geen steek wijzer...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Suus1978 zei:

We hebben een nieuwbouwappartement, dus alles behalve een oud huis met kieren en gaten. Ik blijf me suf zoeken op Google en allerlei apps, maar ik word geen steek wijzer...

Ik heb een app op mijn telefoon: Obsidentify. Daar kun je planten maar ook insecten mee fotograferen en identificeren. Als je ze uploadt komen ze ergens te staan en krijg je vaak wel reactie van de conclusie is juist of niet. Ik vind ook wel eens als ik slakken vang, rare insecten en maak dan een foto en stuur die dan ook in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die app had ik ook gevonden. Het lastige is dat ik bijna geen scherpe foto had, dus dan is het moeilijk te zien. Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat het stofluizen zijn (met dank aan een plakval en een iets scherpere foto). Ze komen af op vocht en schimmel (gelukkig verder onschuldig) maar ik vraag me nu echt af wat hier dan vochtig en schimmelig is. Zo veel plassen de cavia's nou ook weer niet dacht ik 😁 Het is een nieuwbouwwoning, alles mega geïsoleerd, het is al heel lang warm en het heeft tot vandaag weken niet geregend. Voorlopig blijf ik ze vermoorden, hopelijk kom ik er echt zsm vanaf. Ik blijf het een vies idee vinden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Suus1978 zei:

Die app had ik ook gevonden. Het lastige is dat ik bijna geen scherpe foto had, dus dan is het moeilijk te zien. Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat het stofluizen zijn (met dank aan een plakval en een iets scherpere foto). Ze komen af op vocht en schimmel (gelukkig verder onschuldig) maar ik vraag me nu echt af wat hier dan vochtig en schimmelig is. Zo veel plassen de cavia's nou ook weer niet dacht ik 😁 Het is een nieuwbouwwoning, alles mega geïsoleerd, het is al heel lang warm en het heeft tot vandaag weken niet geregend. Voorlopig blijf ik ze vermoorden, hopelijk kom ik er echt zsm vanaf. Ik blijf het een vies idee vinden. 

Gelukkig maar😊

Stof/ hout luis is ook niet leuk om te hebben maar in iedergeval geen bedwants 💪. Als het hok van hout is kan het daardoor komen. 

 

Toen ik pas mijn apartement had. Zaten er continu zilvervisjes in de badkamer en keuken🙄 en heeeeuleee grote spinnen.  Nu geen visjes meer en heel af en toe de grote huis spin 2 keer per jaar of zo.

 

Werd echt gek van die visjes. Ook een vies idee zoals jouw luizen... Ze doen niks maar brrrrrrr😵

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat vrees ik ook. Ik lees overal dat ik het warm moet stoken en de luchtvochtigheid naar beneden moet brengen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Het duurt hier drie dagen voordat het een graad warmer is (en dat kost een vermogen). Met al die moderne installaties weet ik al helemaal niet hoe ik het nog droger kan krijgen. Aan mijn haar te zien, is het al best droog in huis... 

 

We hebben al heel lang een lekkage waar niks aan gebeurt. Ik sluit niet uit dat dat er iets mee te maken heeft. Ze lijken vooral op het hout te zitten, dus in het ergste geval moet het caviahok weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .