Ga naar inhoud

Konijn heeft piepende ademhaling


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 
Ik ben hier nieuw en dus even meegelezen. Ik ben vorig weekend met mijn konijn naar dierenziekenhuis geweest. Mijn konijn vertoonde een piepende ademhaling waarbij ze haar buik zichtbaar bol maakte.   En dit meerdere keren achter elkaar. Gelukkig bleek dit geen gasvorming te zijn, maar ben sindsdien wel begonnen met dwangvoer en kreeg ze hiervoor  Cisaral en Novacam.  Tot op heden wilt ze nog steeds amper eten. (behalve paardebloem en weegbree).  Hebben jullie tips? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even een eigen topic gegeven. 

 

Hebben ze de oorzaak kunnen vinden? Welke onderzoeken zijn er gedaan? Hoe gaat de ademhaling nu?

 

Ik vermoed dat de oorzaak nog niet bekend is, het probleem nog niet verholpen is. En dan kun je wel pijnstiller, darmstimulans en dwangvoer inzetten, maar dat maakt het dan niet beter. 

 

Alles wat er in gaat is iets, dus vooral verschillend voedsel aanbieden. Alles wat ze aan kruiden en groenvoer gewend is zou ik aanbieden.

 

En maandag terug naar de dierenarts voor verder onderzoek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoiler

 

https://1drv.ms/v/s!AgDX3IMiKtox0R4kgauhmjxmqmG8

 

Ik heb in de link een video van mijn konijn hoe ze is qua gedrag.  Ze neemt nog geen vast voer tot zich. Eet alleen groenvoer wat ik voor haar pluk. Ik heb ook geen continu controle over de keutels van mijn konijn. Maar ze zijn een stuk kleiner vergeleken hoe ze hiervoor waren.   Dierenarts dacht in eerste instantie niezen en/of de hik.  Maar bij dierenziekenhuis zagen ze wel dat het pijn is die ze aangaf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt inderdaad of je beter terug kunt gaan naar de dierenarts.


Je verhaal komt wel overeen met pijn hebben, de vraag is, waar? Hoe vaak per dag mag je pijnstillers geven en zie je verschil in wanneer je het net gegeven hebt en wanneer het uitgewerkt is?

 

Keutels worden wel kleiner als je dwangvoert. Dat ze zo selectief blijft, geeft wel aan dat je verder moet zoeken. Mijn ervaring is, hoe langer het duurt, hoe slechter de prognose.


Mijn advies is dus ook, ga terug naar de dierenarts, want ik kan tig oorzaken opschrijven, maar ik heb geen glazen bol waarin ik kan zien wat er aan de hand is. Ik heb wel wat hoofdverdachten, zou meerdere organen onder de loep nemen, het gebit uitsluiten. Wat bij pijnstilling kan gebeuren is dat de pijnstilling zelf voor problemen gaat zorgen. Ook dat wil je uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb met de dierenarts afgesproken om maandag weer terug te bellen.  Het is inderdaad moeilijk te achterhalen waar konijn last van heeft.  De Cisaral  0,6 ml mag ze 3 keer daags en de Novacam 0,7 ml mag ze 2 keer daags.  Heb ook  Myiasis spray meegekregen omdat ze vies kontje heeft.    Merk dat ze voor het toedienen en na het toedienen van de medicatie wel enkele aanvallen heeft.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .