Ga naar inhoud

In laten slapen of niet


Aanbevolen berichten

Dit is helaas een vraag die wij als baasje misschien vaker over na moeten denken dan dat we willen. 
En het blijft zo ontzettend moeilijk, waar doe je goed aan…..

 

Mijn lieve konijn Coco is een hangoor dwerg van 6 jaar. De afgelopen tijd ben ik heel erg aan het tobben geweest met hem. 
7 weken geleden heeft hij Myiasis opgelopen. Gelukkig waren we er op tijd bij en hebben ze alles goed weg kunnen halen. Toen zijn ze er ook achter gekomen dat hij een staart amputatie moest ondergaan. Het bot puntje van zijn staart was blootgesteld, waardoor hij hier veel pijn van zou hebben. En was dat nog niet genoeg, ook een oorontsteking. 
En dat allemaal net voordat we op vakantie gingen. 
In de afgelopen 7 weken zie ik weinig verbetering. Hij is heel mager geworden. Ik geef hem meer voer, maar hij komt gewoon niet aan. Hij zit op 1 plek en beweegt bijna niet. Zindelijk is hij ook niet meer, plast zichzelf iedere keer onder waardoor ik hem steeds moet schoonmaken. Ik merk dat hij veel stress ervaart elke keer dat ik hem weer op pak. 
 

2 weken geleden ben ik nog met hem naar de dierenarts geweest voor na controle. Gelukkig was de oorontsteking weg, en zijn staart zag er ook goed uit. Maar inderdaad hij is erg mager. 

Tuurlijk ik wil hem nog lang niet kwijt, maar is dit een waardig leven wat hij nu heeft? 
Ik heb deze keuze al vaker moeten maken met dieren, maar wat blijft het moeilijk.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn altijd lastige dilemmas. Op het forum zeggen we eigenlijk altijd: Als je er serieus over denkt, dan is het tijd. Dan ben je niet te vroeg.

 

Afvallen, stress en ongemak is niet fijn voor konijnen. Als er geen goede kans is dat dit echt beter gaat in de toekomst, is er gelukkig de keuze om een konijn te laten gaan. 

 

Je bent zelf de enige die de beslissing kan maken. Bespreek het ook serieus met je dierenarts. Lastige keuzes, sterkte gewenst met het maken van de beslissing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet meer zindelijk kan duiden op EC, afvallen ook, maar dat kan ook een probleem met de nieren zijn of met het gebit. Is dit onderzocht? Eet hij wel goed? Hij is nu in elk geval niet blij, dat is wel duidelijk uit je verhaal. Ik zou zelf misschien nog iets meer onderzocht willen hebben, maar je kent je konijn het beste dus jij weet als geen ander hoe ernstig dit is. Sterkte!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.C. en/of orgaanfalen zou wel een optie kunnen zijn, als ik je verhaal zo lees.

 

Je zou ook nog aan een blaasontsteking kunnen denken.

 

Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen, is het oplosbaar, als in kan ik het "lijden" door behandeling wegnemen of is dat niet meer mogelijk?

 

Dat het nu niet gaat is duidelijk, dus een keuze voor inslapen is niet verkeerd en zeker invoelbaar. Wat ik proef in je schrijven is toch ook een wens dat het wel oplosbaar is.

 

Wat ik me afvraag, konijnen gooien met plassen altijd de staart omhoog, jouw konijn kan dat nu niet meer. Wat je bij amputatie nog wel eens hoort is het ontstaan van zenuwpijn of fantoompijn. Je konijn kan niet praten. Maar het zou een verklaring kunnen zijn, er bestaat medicatie om dergelijke pijn te blokkeren, dat zou je kunnen proberen. Hetzelfde geldt voor een behandeling tegen E.C. of een urineonderzoek om blaasontsteking uit te sluiten.

 

Voor mij zitten er dus wat open eindjes in je verhaal waar ik van denk, stel dat... Ik zou dus in eerste instantie een gesprek met een goede konijnkundige dierenarts regelen.

 

Maar ik ben het wel eens met, jij kent je konijn het beste, uiteindelijk bepaal je samen met de dierenarts het moment dat het genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel🙏🏻

 

Ik had eigenlijk ook meer zijn geschiedenis moeten delen. 
-aantal jaar geleden zijn we er achter gekomen dat hij EC had. Lange tijd aan de medicatie gezeten en gelukkig ging het beter.

-ook heeft Coco blaas problemen gehad in het verleden. Blaasontsteking , urine brand.

 

Ik ben nu dus al weer een tijdje bezig met medicatie voor EC, pijnstillers enzo. Maar ik merk echt geen verbetering. En ik weet dat de behandeling erg lang kan duren. Maar hij ervaart iedere keer zo veel stress als ik hem op pak. En ik denk dat hij weinig controle heeft over zijn blaas, dus iedere keer als ik hem op pak plast hij over me heen.
 

Zijn gebit is nagekeken toen met de operatie van zijn staart. Daar hebben ze kleine haakjes weg gehaald. 

Ik heb vanmiddag een afspraak bij de dierenarts 

En tuurlijk ik wil alles proberen en wil hem niet kwijt. Maar ik wil ook zeker niet dat hij moet lijden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte me de beslissing❤️🤗 Enige advies wat ik je kan geven is... Volg je hart. Dat had ik ook moeten doen met onze lieve Lappie ipv van al dat gedokter. Jij kent hem het beste en ik denk dat, ookal verstaan we de konijnen taal niet, jij hem het beste begrijpt en weet wanneer het tijd is... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag hebben we besloten om afscheid te nemen van mijn lieve Coco😢😭

Samen met de dierenarts besproken dat dit toch het beste was voor hem. 
Chanel, zijn vriendin, hebben we meegenomen om er ook bij te zijn. Moet ik Coco nog bij haar neer leggen? Of is het voldoende geweest dat ze er heel de tijd bij was? 
 

Ik schrijf dit met tranen in mijn ogen, want oh wat mis ik hem al…. 
Voor altijd in mijn hart, Coco❤️

  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .