Ga naar inhoud

Oud konijn kan/wilt nachthok niet meer in


Aanbevolen berichten

Hoi allen!

 

Ik zoek tips voor het beter bereikbaar maken van het nachthok.

Mijn oude ram (11 jaar) heeft in juni EC opgelopen wat helaas tot staar in beide ogen heeft geleid. Wonder boven wonder is hij er verder bovenop gekomen, hij eet weer goed en hupst weer vrolijk door de tuin na een tijdje wennen aan minder goed kunnen zien. 
Maar sindsdien gaat hij niet meer het nachthok in, die alleen te bereiken is via een trap. Ik vermoed dat hij vanwege de staar het niet durft, misschien de diepte niet meer kan inschatten? Hij springt ook niet meer op de verhoging in hun ren waar ze voorheen altijd samen op lagen. Ik heb hem een paar in het nachthok gezet en hij kwam prima weer naar beneden maar blijkbaar durft hij het zelf toch niet aan. 

Meestal gebruiken ze alleen het nachthok als het heel veel regent of echt koud is. Nu dus nog geen probleem maar ik ben bang dat hij van de winter kou gaat leiden. En zeker als oudje is dat niet goed...

Hebben jullie tips voor hoe ik het hok kan inrichten zodat hij het nachthok weer kan bereiken? Er is helaas niet veel ruimte voor een andere constructie maar misschien dat jullie met creatieve oplossingen kunnen helpen 😊

Ik heb dit hok: grootplezier konijnenhok julia 

aangepast door Evee
link verwijderd, zie forumregels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is een schuilplaats dichtbij de grond, liefste zonder obstakels, bijvoorbeeld een hondenhok.

 

De enige optie die ik nog kan bedenken voor een trap, is zorgen dat het een tunnel wordt met open bovenkant. Want dan voelt hij de zijkanten. Of hij dat durft, dat durf ik niet te zeggen. Maar dat is de enige optie om nog in de hoogte te werken, mits hij de opgang weet te vinden.

 

Ik zou je dus aanraden om alles gelijkvloers te maken. Zeker met die leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook aanraden voor een extra schuilhok laag bij de grond te kiezen. Ik denk niet dat het te doen is om het hoge nachthok veilig bereikbaar te maken, de kans op vallen en verwondingen, of er niet in gaan, blijft toch aanwezig. Ik zou dus voor een alternatief op de begane grond zorgen. 

 

 

Je zou in de ruimte onder het schuilhok beplating kunnen gebruiken om daar een extra schuilplek te maken bijvoorbeeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel! 🙂 
Ik zat zo vast in bedenken hoe ik het nachthok bereikbaar kon maken dat ik niet heb gedacht aan een nieuwe, lage nachthok te maken. Dat klinkt inderdaad veel beter. Ze hebben een verhoging in de ren die hij nu ook niet gebruikt, misschien kan ik die vervangen met een schuilhok.

Hebben jullie zoiets weleens zelf gemaakt of ervaringen met een goede die ergens te bestellen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor Floor destijds een lange plank met hoge latten aan de zijkant aangebracht. Zoals @Kolino ook omschrijft. Het schuilhok staat best hoog dus heb ik een hele lange plank wat daardoor gelijdelijk aan omhoog loopt gebruikt. Floor had 3 pootjes en was wankel. Bobby en Meike gebruiken het nu als hangbrug als in hangjongeren. Ze liggen er altijd op te chillen. Zij kunnen wel gewoon vanaf de grond in het schuilhok springen.

De tip om het hok beneden te maken is de gouden tip mijnsinziens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .