Gina_ Geplaatst: 2 september Delen Geplaatst: 2 september Hee, Mijn rammetje heeft 10 dagen antibiotica gehad ivm blaasontsteking. Die is weer over en hij is ook al 1 week van de antibiotica af. Maar hij produceert 30% van de tijd hele zachte keutels en laat geregeld zijn BKDs liggen. Er blijft ook vaker wat poep in de haartjes rond de anus plakken. Ik heb het vermoeden dat zijn darmflora door de antibiotica helemaal van streek is. Hij krijgt nauwelijks brok (5 gram ofz), hele dag hooi en groenten, maar het wordt niet echt beter. Zijn er probiotica die ik hem kan geven? Ik las iets over fibreplex, maar was benieuwd naar jullie ervaringen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 2 september Delen Geplaatst: 2 september Ik heb je antwoord even losgemaakt van net topic omdat het een nieuwe, eigenlijk heel interessante vraag betreft. Fiberplex heb ik nooit gebruikt, maar wel betere probiotica van dat merk. Helaas bestaat die versie niet meer. Ik moet even in mijn geheugen graven, want ik was laatst wel over informatie over prebiotica en probiotica gestuit. Groentes en kruiden bevatten sowieso goede prebiotica. Oregano vind ik voor konijnen bij dit soort problemen ideaal. Mijn advies zou zijn, zoek het in prebiotica. Soms wordt lactulose ingezet, soms biergist. Al die melkzuurbacteriën is een lastiger verhaal, die moeten de maag eerst overleven. In die zin heb je dus minder profijt van probiotica, dan van prebiotica en prebiotica vind je dus is groentes en kruiden. Fiberplex mag je best geven hoor, maar groente is beter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 2 september Delen Geplaatst: 2 september Het nadeel van antibiotica. Het pakt de schadelijke bacteriën aan maar neemt in dat proces ook goede bacteriën mee, die eigenlijk wel nodig zijn. Zeker bij konijnen zie je dat snel terug in de spijsvertering. De beste manier om de darmflora te herstellen is door een goede vezelrijke voeding aan te bieden aan je konijn. Vooral hooi en grassen!! Denk ook aan groenten en kruiden spinazie, andijvie, wortel, courgette, pastinaak, pompoen en ook een aantal koolsoorten (spruitjes, bloemkool, boerenkool). Sommige van die soorten moet je dan wel ook weer voorzichtig mee zijn bij konijnen. Het heeft voor- en nadelen om koolsoorten te geven en bijv. wortel geef je ook met mate. En ze moeten deze soorten wel al gewend zijn om te eten, aanwennen van nieuwe dingen wil je nu niet doen. Probiotica en het daadwerkelijke effect bij konijnen is volgens mij nog nooit echt goed getest en ook niet bewezen. De meeste producten die er zijn, zijn ook niet specifiek voor konijnen ontwikkeld en bevatten gisten die ook eigenlijk niet thuishoren in de konijnendarmen en dus waarschijnlijk ook niet veel doen voor de goede bacteriën die er nog zijn. Toch zijn er baasjes die het idee hebben dat het wel iets doet. Ik heb het zelf wel eens gebruikt, maar merkte niets. Ik denk dat het soms meer geruststellend werkt voor de konijnenbaasjes, het idee dat je iets kan doen en doet, dan dat het nou echt daadwerkelijk iets doet 😂 Wat merken betreft, protexin wordt regelmatig voor konijnen gebruikt, hoewel dat niet altijd makkelijk te krijgen is. Fibreplex kan inderdaad ook. De probiotica van het merk Puur kan ook voor konijnen heb ik wel eens gelezen. Ik heb mij niet verdiept in of er verder nog toevoegingen inzitten, daar zou ik wel even naar kijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 2 september Delen Geplaatst: 2 september Met prebiotica worden inderdaad o.a. vezels bedoeld. Eigenlijk stoffen die de goede bacteriën, die van nature in de darm voorkomen, voeden. Protexin zakjes heb ik gebruik, die was wat uitgebreider dan fiberplex. Het eerlijke antwoord is dat biergist (mos en fos) al in brokjes zit. De meeste probiotica voegen niks toe. Ik gaf de uitgebreide versie omdat mijn konijn een voedingsopname probleem had. Lactulose is voor konijnen niet natuurlijk, maar wordt wel vaak gebruikt. Die natte keutels, zijn dat de normale keutels of de blindedarm keutels die vorm missen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.