Ga naar inhoud

gasbuik: wanneer verbetering?


Aanbevolen berichten

bedankt voor de tip! ik ga proberen haar temperatuur omhoog te krijgen op die manier 

 

en ja ik heb echt goed intern gemeten

 

Ik geef dus om de 8 uur metacam kat voor 6kg kat (1,2 kg konijn) en ciseral heb ik vandaag al twee keer 0,5 ml gegeven (dat ga ik dus nog één of twee keer geven vandaag) 

maarja ik ben wel opgelucht dat ze tenminste hooi eet als ik haar pijnstilling geef

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben ik het toch niet helemaal eens met de dierenarts, dat er niks kan. Qua medicatie kan het wel wat uitgebreider.

 

Zeker die injectie die ze eerder heeft gehad zou je als orale medicatie voor thuis mee willen krijgen (metoclopramide).

 

Als beiden of een van beide sterk verhaart, dan geven ze soms ook nog lactulose. Het is een beetje wisselend hoe er naar gekeken wordt, maar als er geen verstopping is, dan kun je dat wel overwegen.

 

Wat je aangaf van het is in de zomer raak, merk je dan dat weersveranderingen invloed hebben?

 

Je kunt inderdaad niet ineens groente gaan voeren. Zeker niet als je konijn al in de problemen is, dan moet je juist zoveel mogelijk gelijk houden. Wat wel kan, alles wat je gedroogd geeft kun je langzaam vers opbouwen. Omdat het lijf wel de stoffen kent, reageert het minder heftig, maar vochtbalans heeft ook invloed op darmflora, vandaar dat ook dat met beleid moet. Omdat je nu al in de problemen zit, is introductie van nieuw voedsel niet handig.

 

Ik hoop dat je de temperatuur omhoog hebt gekregen.

 

Qua medicatie is er soms voortschrijdend inzicht, toch merk ik dat ik wel al jaren dezelfde medicatie geef in noodsituaties.

 

Hoe gaat het nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, dat zou ik dan nog kunnen overleggen met de dierenarts. 

 

momenteel zijn ze gelukkig niet erg aan het verharen. 

 

hm ik durf niet te zeggen of ik het echt kan koppelen aan weersveranderingen, maar dat zou kunnen.. 

 

Gisteren en vandaag heb ik de konijnen een beetje verse weegbree gegeven, maar voor de rest ga ik geen nieuwe groentes introduceren totdat ze weer is opgeknapt. 

 

het is gelukt om haar temperatuur omhoog te krijgen, ik had haar op een warmtekussen gezet met fleece over haar heen tot ze weer was opgewarmd. Gisteravond was haar temperatuur 38,2 

 

Het ging vanmorgen erg goed, ze was hartstikke actief aan het graven en heeft hooi gegeten. Ik heb ook weer metacam bij de dierenarts gehaald. Net vond ik haar wel een beetje suffig/traag aan het eten maar misschien was de pijnstilling uitgewerkt. Dus ik maak me nog steeds zorgen en hou haar goed in de gaten. Ik durf nog niet echt science selective brokjes aan te bieden, en vind het ook spannend om de metacam af te bouwen. Mijn familie moet dat waarschijnlijk doen, aangezien ik vanaf woensdag moet werken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38,2 in de avond vind ik aan de lage kant. Dit omdat de temperatuur in de vroege ochtend het laagste is, dan loop je kans dat als het niet stabiel is, je onder de 38 uitkomt een dan weer met een konijn zit met ondertemperatuur, waardoor de darm weer vertraagd... (worst case scenario dus) Iets wat je niet wilt.

 

Dat ze vrolijk is, dat is wel positief. Liever dat, dan een beestje dat zich beroerd voelt, maar geloof me, schijn bedriegt soms en het slaat zo snel om 😔 De kans op ondertemperatuur is dan ook klein.

 

Brokjes zou je wel aan kunnen bieden. Zeker als je verder niet veel kunt geven. Begin gewoon met 3x per dag 5 brokjes. Zeker met 3x daags cisaral zou ik dat echt wel aan durven. Durf je geen brok dan is dwangvoer een alternatief.

 

Wat rot, chronisch snot is zo naar! Ook dat kan oplaaien door de temperatuursverschillen, de weerstand krijgt dan een klap. Hopelijk knapt hij snel weer op, neem aan dat je weet wanneer in te grijpen.

 

Sterkte met de beestenboel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt, ik hou haar temperatuur in de gaten. maak me echt zorgen, gaat inderdaad een beetje heen en weer.

 

ze heeft een paar brokjes gegeten, dus ik zal het blijven aanbieden.

 

inderdaad, elke keer als er een beetje tocht is of een temperatuurverschil speelt zijn snot weer op. Ik weet wanneer ik moet ingrijpen. 

 

Dankjewel! Ik hoop echt dat ze gaat opknappen, maar heb er nog niet zo'n goed gevoel over

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .