Ga naar inhoud

Ruzie door zieke voedster


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Afgelopen zaterdagochtend trof ik helaas mijn voedster Milly met zware EC verschijnselen aan, ik ben de behandeling meteen gestart en heb al meerdere DA bezoeken gepleegd. Ze is erg suf, ligt veel en haar evenwicht is zeker nog niet zoals het hoort.

 

Nu merkte ik gisteren via mijn petcam op dat mijn zieke voedster Milly ineens werd aangevallen door haar maatje Milo. Milo staat normaal altijd onderaan in rangorde, maar ik denk dat hij nu merkt dat Milly verzwakt is en de baas wil worden. Toen ik dit zag heb ik ze meteen uit elkaar gehaald, Milly heeft echt alle rust nodig tijdens haar genezing, dat is momenteel even het belangrijkste. 

 

Nu hoop ik alleen wel dat als Milly weer beter is, ze weer een lief koppeltje worden. Hiervoor hebben ze nooit ruzie gehad, Milo accepteerde altijd netjes dat hij niet de baas was. Wat denken jullie dat het beste is, ze even uit elkaar houden tot Milly beter is en dan weer herkoppelen? 

 

Ik baal er zo van, had echt gehoopt ze bij elkaar te laten om de stress van het herkoppelen te voorkomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het weer goed komt als ze opknappen van ziekte, maar garantie heb je nooit.

 

Lastige aan EC is dat ze daar meestal wel iets van restklachten aan overhouden. Dat maakt de toekomst wel wat onzeker.

 

Heel veel beterschap gewenst voor Milly.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie @Evee, ik hoop inderdaad dat Milo straks snel weer snapt hoe wat de rangorde was en dat het enkel bij een mislukte poging blijft haha. Gelukkig zie ik langzamerhand al wel wat verbeteringen bij Milly! Nu hopen dat dat doorzet, zodat ik ze niet al te lang apart hoef te houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk vandaag dat Milly echt wel aan het opknappen is. Momenteel heb ik ze nog apart zitten, Milly in de woonkamer en Milo in een ren, nu moet ik zeggen dat ik het echt wel sneu begin te vinden voor Milo dat hij alleen zit in een kleine ruimte, dat is hij niet gewend. Wanneer denken jullie dat ik ze weer samen kan zetten? Milly lijkt haar oude knabbel gewoontes weer terug te hebben, ook huppelt ze op zijn tijd weer rustig door de woonkamer heen, dit was afgelopen weekend nog niet zo. Wel zie ik dat haar hoofdje nog een klein beetje scheef staat. Zou ze al fit genoeg zijn om ze samen te zetten? Dat is uiteindelijk voor beide fijner lijkt me? Of is de veilige keuze om toch nog even te wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denk ik wachten tot het wat minder warm is (ook in huis). Je zou in het weekend kunnen kijken hoe de vlag er bij hangt.

 

Zit nog even in je verhaal terug te lezen, je zit pas op een paar dagen panacur en je bent nog niet op het moment dat je gaat afbouwen. Ik zou haar daarom toch nog een paar dagen op krachten laten komen, hoe sneu ook voor milo. Als ze niet de baas was, dan had ik anders geadviseerd, maar ik verwacht dat als je het nu doet net te vroeg gaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bij deze even een update: Met Milly gaat het ondertussen gelukkig stukken beter, aan haar gedrag zijn eigenlijk geen EC verschijnselen meer te zien en ze eet weer erg goed. Omdat het goed ging had ik afgelopen weekend besloten ze weer bij elkaar te zetten, in een kleinere ruimte op neutraal terrein. In het begin was dit erg stressvol, Milo probeerde echt de leiding over te nemen. In eerste instantie verdedigde Milly zich hiertegen, maar na een dag begon ik te merken dat ze wat relaxter begon te worden en Milo's nieuwe gedrag wat meer begint te accepteren. Ondertussen na een aantal dagen lijkt de rust wat meer terug gekeerd, maar ze zijn zeker nog niet het knuffelige koppeltje dat ze waren, de rangorde lijkt omgewisseld, het enige wat ik nu nog zie is dat er her en der nog wat gejaagd wordt door Milo (ziet er vooral uit als territoriaal gedrag, ik merk namelijk ook dat hij zijn zinnelijkheid (vooral de keutels) ineens sinds de koppeling vergeten lijkt te zijn). Als ze weer een lief koppeltje worden, maar nu met een andere rangorde vindt ik dit uiteraard helemaal prima, het belangrijkste is dat ze samen gelukkig zijn. 

 

Nu is mijn vraag hoe lang ik ze het beste nog op neutraal terrein kan houden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze voor de zekerheid nog op neutraal terrein zitten, dit is een ruimte die ik over het algemeen toch niet gebruik en beter te lang dan te kort dacht ik zelf. Het gaat ondertussen elke dag weer een beetje beter, het gaat langzaam maar ik zie duidelijk vooruitgang. Likjes geven aan elkaar doen ze nog niet, maar ze zitten al wel weer gezellig tegen elkaar aan hun brokjes te eten. Ook is het jagen een heel stuk verminderd, dat zie ik bijna niet meer nu. Hopelijk zet het door en worden ze weer een lief koppeltje. Nog steeds vraag ik me wel af wanneer het juiste moment is om ze terug naar hun eindverblijf (de woonkamer) te verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze naar het eindverblijf doen op een zaterdag, zodat je zaterdag/zondag de boel in de gaten kan houden.
Meestal verplaatsen mensen als het koppel er stabiel uitziet: samen eten, samen liggen, geen gejaag en het liefst ook wat likjes/wassen.

Bij een verplaatsing gaan ze namelijk weer opnieuw even jagen vaak, dus als je eerst een langere periode van rust/vertrouwen hebt, is het fijn.

Soms is dat bij 2-3 weken, soms eerder, soms later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .