Ga naar inhoud

Konijnen ruzie na 4 jaar?


Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Ik zit met een probleem. Mijn konijnenkoppel Hos (gecastreerde ram) en Guusje (voedster ongeholpen) heb ik 4 jaar, helaas de beginnersfout vanaf kleins af aan al, maar is altijd goed gegaan. Het is zekwr geen verliefd stel, maar als huisgenoten gaat het prima. Je kan het goed merken wanneer ze te weinig ruimte hebben, dan zit zij enorm achter hem aan.

Nu is het zo dat ik vorige week maandag meerdere wonden bij Hos heb ontdekt op zn rug, waarvan 2 toch echt wel formaatje pinknagel hebbe. Gelukkig wel dicht, en vanwege ook vermoeden van vachtmijt bij de dierenarts beide klachten laten onderzoeken. Wondjes waren goed gekeurd en moest ik niks aan doen, beide kregen wel druppels voor vachtmijt en moet ik volgende week 2de keer geven.

Nu zijn wij van dond tot vandaag (ma) een weekend weggegaan en dus zelf de wondjes niet meer gecheckt tot vanavond, en zeker die 2 grote zien er naar mijn idee slechter uit. Ik durf niet te zeggen of t nu groter is, maar een deel is in ieder geval wel open 🥺 geen bloed of pus, gewoon zacht open vlees/vel. 

Mijn moeder (oppas) heeft het niet in de gaten kunnen houden, omdat je het vanaf bovenaf niet ziet (geen opvallende kale plek in de vacht bijv). Hos vindt oppakken ook echt niet leuk, dus met t advies van de dierenarts niet gevraagd of zij dagelijks wou checken.

Ik zit hier nu behoorlijk mee in mn maag, vooral met de oorzaak. De konijnen hebben van 25 juli tot 4 aug bij een konijnenopvang gezeten ivm vakantie, waar ik na de 2de dag bericht kreeg dat ze verhuist waren naar een groter verblijf. Door de drukte was ze genoodzaakt ze eerst in een verblijf van 2-3m2 te zetten, daarna zaten ze in ruim 4 m2 net als thuis. Ik heb dus het vermoeden dat het daar is gebeurt, dat Guusje Hos flink in frustratie te pakken heeft gehad. Maar hoe nu verder? Ik wil morgen sowieso voor een rompertje bellen voor de genezing, ik weet niet 100% zeker wie het veroorzaakt maar zo geneest het niet. Daarnaast zou ik wel durven zeggen dat mn vermoeden Guusje is, omdat ze nog weleens wil laten merken "he je zit in de weg" of "ga eens uit mn buurt" door enigzins bij zn bibs te "bijten" (voorheen nooit wonden!), wat normaal is bij die 2, maar nu schiet hij er dus mega angstig voor weg... vind het allemaal zo sneu! Hos doet geen vlieg kwaad al spreek je de konijnentaal natuurlijk niet, maar mn gevoel zegt dat alleen een romper zn wondjes geneest, mogelijk niet het diepere probleem...

Is het samenwonen tussen deze 2 over? Zouden jullie ze met of zonder rompertje (tijdelijk) uit elkaar halen? Of denk ik te zwart/wit, en heeft ie zelf de wonden opengemaakt door overmatig wassen na de "vieze" druppels voor de vachtmijt? Ondertussen hebben ze die dus nu ook exact een week geleden gehad.. Of misschien dat steriliseren bij Guusje nog wat doet ivm hormonen=rustiger gedrag? Ze is er bijv erg gevoelig op met schijnzwangerschappen e.d., dus vandaar mn gedachtes. Ik vond het zelf altijd een dure operatie en Guusje is héel gevoelig met darmproblemen, dus ik ben bang voor het voeren na die aanslag op t lijfje.. maar ook met de gedachte dat je je konijn niet even kan omruilen, óok omdat de opvangen zo vol zitten, wil ik desnoods wel alles proberen. Als de rust maar weer terugkeert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster was vrij jong toen ze werd geholpen, maar ik merkte daarna zeker verandering in gedrag. Het is geen 100% garantie dat het een oplossing voor jou probleem is, maar wel een goed mogelijke oplossing.

 

Ik vraag me af of je inderdaad een rompertje hebt besteld, heeft het gewerkt?

 

Een camera ervaar ik ook als zeer prettig! Je kan dan altijd terug kijken als er iets is gebeurt of je bun extra in de gate houden als ze niet lekker zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .