Ga naar inhoud

Konijn zit bij koppeling in hoekje en rent weg.


Aanbevolen berichten

Ik zal proberen wat filmpjes te sturen maar hoor graag jullie mening. Ik heb drie voedsters die ik wil koppelen aan een ram. Ongeveer dezelfde leeftijd (wel onder 1 jaar, tussen de negen tot 11 maanden en de ram is het jongst) en Vlaamse reus. In het begin van de koppeling heeft een van de voedsters de ram flink gebeten in de achterpoot. Ik heb ze uit elkaar gehaald, een dag uit het zicht tot rust laten komen en ben vanochtend weer gestart op nieuw neutraal terrein. Nu lijkt de ram zo bang dat hij niemand meer in de buurt laat komen en steeds wegrent. De voedsters zijn nu lang zo agressief niet meer, dus dat gaat goed. Maar hij wil niet ingaan op de pogingen tot interactie en rent steeds weg. Zo komt er ook geen rangorde bepaling op gang, lijkt mij. Ik wilde het vannacht zo laten en aankijken hoe de vlag er morgen bij hangt, maar tips zijn welkom!

Spoiler
Spoiler
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig om van die paar seconden een koppeling te beoordelen, maar van wat ik zie zou ik zeggen geef het tijd, heb geduld. Koppelen goed koppelen duurt weken / maanden.

 

 

Het is wel een onzekere mix, qua leeftijden. En de agressie is ook wel iets om op te letten. Ik zou echt lang de tijd nemen op neutraal terrein voor je wisselt, echt wel minstens 2 weken.

 

Hoe groot is je koppelruimte? Hoe groot is het verblijf waar ze uiteindelijk in komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://share.icloud.com/photos/0c8BzFp0obmXeLP9h241LAfgw
 

koppelruimte is echt wel groot genoeg denk ik, ik denk ongeveer vijf meter in de lengte en drie a vier in de breedte, heb het niet gemeten. Ze komen in een neutrale ruimte van 6x4 met uitloop naar twee nog grotere weitjes, dus ze gaan zeker geen ruimte tekort komen. Het is meer dat ik nog niet eerder heb meegemaakt dat er eentje zo stil en angstig blijft. Heb wel vaker gekoppeld, maar dan had ik meer te maken met teveel interactie dan te weinig. Dus ik was even aan het zoeken naar het moment waarop ik in die situatie zou moeten zeggen dat het is mislukt. Als ze vechten is het duidelijker. Ik was inderdaad van plan het veeeel tijd te geven en heel

rustig aan te gaan. Wel positief dat hij zich nu ontspannen genoeg voelt om zich te wassen. Wel jammer dat hij nog niet schuilt tegen de regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ik, dank je wel voor het meedenken. Het is dus in ieder geval niet zo dat dit bange en stille gedrag niet meer kan veranderen en de kans op een geslaagde koppeling verkeken is gelukkig. Daar was ik een beetje bang voor. Gelukkig zie ik nu af en toe ook wat initiatief vanuit hem (hij probeerde net erbij te kruipen in een van de schuilhokjes) en hij begint een beetje te grazen en ziet er wat meer ontspannen uit. Oren omhoog enzo. Positieve ontwikkelingen. Ze kunnen elkaar wel een beetje ontlopen, maar ze kunnen zich niet verstoppen voor elkaar dus ik denk dat ik het voorlopig zo laat. Nogmaals dank, het stelt mij een beetje gerust voor aankomende nacht.

aangepast door Viersome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als een onzekere koppeling, maar dat je nog niet direct hoeft in te grijpen. Dit is pas dag 1, het kan nog alle kanten op. Maar hij heeft wel duidelijk stress. 

Dat je ze na die eerste beet uit elkaar haalde was goed, even bijkomen en dan opnieuw proberen.

 

Aandachtspunten voor een koppeling met een bang konijn:

- blijft hij gewoon konijnengedrag vertonen: eten, zichzelf wassen

- komt er de komende dagen wel meer toenadering? Zoekt hij de voedster(s) ook wel eens op, om voorzichtig  te snuffelen bijvoorbeeld? Blijft hij zitten als ze in zijn buurt komen of blijft hij wegrennen?

- omdat het een groepskoppeling is: hoe reageert hij als de voedsters bezig zijn met de rangordebepaling en achter elkaar aan jagen? Schrikt hij daar ook zo van? Sommige konijnen zijn gewoon niet geschikt voor in een groep en worden juist heel angstig van alles wat er om hen heen gebeurt, te veel konijnen om in de gaten te moeten houden.

 

Ik zou de koppeling staken als: hij stopt met eten, of gewoon echt te rustig is, of hij na 3 dagen nog geen toenadering zoekt of accepteerd als de dames naar hem komen. Dan is de stress voor hem te hoog en gaat dit geen match worden.

 

Ik schrok wel even toen ik de afmetingen van de koppelren las, dat is echt groot. Maar het zijn ook grote konijnen en een groepskoppeling. Het zou iets kleiner kunnen bijvoorbeeld naar 10 

m2 totaal, maar dat kun je ook doen als het iets rustiger is. 

 

Ik zou wel echt een extra schuilhuis regelen. Dat hij daar niet in mag van de voedsters is wel een slecht teken en zal voor zijn stress ook niet goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Happy, dit helpt heel erg bij de beoordeling of ik moet doorgaan of stoppen. Het lijkt na de nacht iets beter te gaan. Ik had een extra schuilhuis geregeld voor de nacht en nu zie ik dat hij in alle schuilhuisjes gaat zitten. Ik was een beetje bang dat de voedsters van één schuilhuis hun territorium zouden maken, omdat de koppelruimte wat groot is. Maar dat lijkt mee te vallen. Hij eet wel en keutelt ook nog en hij lijkt iets meer ontspannen. Maar als ze aan hem willen snuffelen bromt hij nog steeds een beetje en rent weg. Omdat er zo werd gebeten de eerste keer, heb ik ze nu uit reactie inderdaad wat teveel ruimte gegeven. Als het toch niet lukt breng ik liever niet een gehavend konijn terug naar de opvang. 🥴 Omdat hij nu in de schuilhokjes mag blijven zitten heb ik er nu eentje weggehaald weer. De drie voedsters kruipen namelijk elke keer bij elkaar in één hokje. Zo kunnen ze elkaar wat minder ontlopen. Elke koppeling is weer anders dus heel erg dank voor jullie meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu zie ik hem voor de tweede keer een beetje toenadering zoeken en snuffelen. Hurray! Nu kan ik wat beter afwachten en zien of het ook echt gaat lukken. Zo’n gestresst konijn is zo zielig om te zien. En het is zo’n schatje dus ik had hem graag gehouden. Hopelijk lukt dat toch nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren:

 

https://share.icloud.com/photos/07955dUVQrlWQWyNzEMRG1lhQ
 

https://share.icloud.com/photos/00aWAw8G3j-CvI9Fc0n1tnIvQ
 

https://share.icloud.com/photos/014Nl49DxtaVluArE69aoV9kg

 

en vanochtend:

 

https://share.icloud.com/photos/035L7bNEAablXeNF9796Cg3cA

 

even een update in dit koppelingsverhaal. Er komt wat schot in de zaak. Joey is minder angstig en ik zie hem niet meer panieken als Rakker (die met de witte snoet, de dominante voedster) hem wegjaagt. Gisteren zat hij zelfs even samen te eten en ook met de grijze een keer. Maar vanochtend trof ik ze weer uit elkaar aan. Zo iheeft Joey er niet veel aan, ben ik bang. En ik weet ook niet wat er gebeurt als Joey ouder wordt. Ik heb overigens het idee dat Joey jonger is dan ze bij de opvang zeiden. Hij zou ongeveer even oud moeten zijn als de voedsters, maar ik zie duidelijk verschil. Ik wacht nog af tot zaterdag en kijk dan hoe het dan gaat. Geduld… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://share.icloud.com/photos/055j3UNuiT7ydnpv7Pevo6dNQ

 

https://share.icloud.com/photos/0452jEhfFYvTcrdDfVy9DKevw

 

toch weer wat stappen vooruit vandaag. Misschien omdat het zo warm is. Je ziet wel duidelijk dat hij erom vraagt om gewassen te worden maar dat Sol dat niet doet. En hij schrikt nog van rakker, die aankomt. Maar toch…. Een week geleden gilde hij nog als ze in de buurt kwamen. Nu heeft hij ook al eventjes tegen rakker aan gelegen in een

schuilhokje. Gaat denk ik toch wel de goede kant op. Geduld, geduld…

 

mijn man heeft nu de ren en het hok in orde gemaakt waar ze naar toe gaan. Eind van deze week ga ik het proberen. Heel spannend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .