Ga naar inhoud

Groepje van 3


Aanbevolen berichten

Hoi! 

 

Ik heb altijd 2 konijnen in een groot buitenverblijf. De laatste tijd heb ik veel pech met mijn konijnen waardoor er nu 3 op korte termijn zijn overleden (1 aan ouderdom en 2 waren ziek, we zijn met ze naar de Dierenarts geweest maar helaas..)

Ik heb nu weer mijn gecastreerde ram alleen zitten. Hij heeft op korte termijn nu al 2x een andere vriendin gehad. Ik zit erover na te denken om 2 voedsters te koppelen met hem zodat ik een iets grotere groep heb. Mocht er dan iets gebeuren met 1 zitten ze niet direct alleen.

 

Heeft iemand ervaringen met een groep van 3? En wat zou eventueel het beste werken qua koppelen, mijn ram koppelen met 2 voedsters die elkaar al kennen of 2 voedsters die elkaar ook nog niet kennen?

aangepast door Thincla
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen voorstander van een drietal. Ik heb zelf twee keer een drietal gehad. Bij het eerste groepje viel er een buiten de boot, dus heb ik er een viertal van gemaakt. Uiteindelijk werd het knokken en moest ik er een uithalen en aan een nieuwe partner koppelen in een eigen verblijf. Het overgebleven drietal ging wel goed, maar alleen omdat een van de dames veel haar eigen gang ging en de andere twee heel klef waren. De voedster die eigenlijk de groep bij elkaar hield is inmiddels overleden, en de overgebleven ram en voedster zijn een soort "friends with benefits". Ik gun ze beide een betere match, maar ik heb geen ruimte voor nog meer konijnen.

 

Als je dit echt wilt, ga dan naar een opvang die veel ervaring heeft met groepskoppelingen. Er moet echt heel goed gekeken worden of de karakters bij elkaar passen. En realiseer je dat als er iets met je ram gebeurt, je twee voedsters over hebt, en dat gaat ook lang niet altijd goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb konijnen in groepjes en koppels gehad, nu heb ik ook een drietal. In mijn geval omdat ik graag terug wil naar één koppel konijnen, maar geen konijn alleen wil laten zitten of wil afstaan.

 

Raad ik dit aan? Nee. Het is echt niet de meest stabiele vorm van konijnen houden.

 

Voor de konijnen zelf is een koppel echt het fijnst. Met groepen zie je toch vaak buitenbeentjes onstaan die bij kleine rangorde veranderingen echt buiten de groep vallen, en dan moet je ze apart huisvesten met een eigen maatje. 

 

De kans dat je vroeg of laat je drietal of groep moet splitsen is best groot. Ook lang niet alle konijnen vinden het fijn in een groepje te leven. De groepen die goed werken, zijn echt op karakter samengesteld. Dat kan dus betekenen dat je een van je konijnen uit je koppel zou moeten wisselen om tot een redelijk goed werkende groep te komen. Of misschien werkt het met beiden niet.

 

Ik snap waar je idee vandaan komt, maar er zit echt meer gedoe aan dan de meeste mensen denken. Het is niet zo simpel.

 

Tenzij je de ruimte en budget hebt voor alternatieve plannen, extra koppels apart huisvesten als het niet werkt, zou ik jet niet aanraden. Maar dat kan in de praktijk betekenen dat je van een koppel,  niet naar een groep, maar naar 3 aparte koppels moet. Stoken in een goed huwelijk kan ook dat laten klappen, en dan zit je in het ergste geval met drie eenzame konijnen, waar je dus dan weer 3 goed passende partners voor nodig hebt, en dus 3 verblijven voor koppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .