Ga naar inhoud

Graafzand?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik zou graag een graafbak maken voor mijn (huis)konijntjes, maar ik ben een beetje huiverig voor het zand. Voornamelijk omdat een van mijn nijns gevoelige luchtwegen heeft en chronisch niest. Ik hoop ook niet dat ze er teveel van binnen krijgen met schoon likken..

 

Wat gebruiken jullie?

 

Is turf humus een goede keuze ivm compactheid?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is turf humus? Is het een mengsel?

 

 Turf is wat ze afgraven in natuurgebieden in het buitenland, wat niet goed is voor die omgeving. Dat is soms echt heel oud en maken we sneller op dan de natuur het aanmaakt. Zelf probeer ik gebruik daarvan zo veel mogelijk te voorkomen.

 

Humus is wat er uit verteerde planten en dierenresten overblijft, een soort volledig verteerde compost, maar dat is het dan ook weer niet.

 

Ik zou zeker geen potgrond, tuinaarde of dat soort mengsels aanraden. 

 

Speelzand is veilig, maar dat wil je niet. Beukensnippers, papierkorrels, papierpropjes, een ballenbak, een bak met oude doeken. Er is van alles te verzinnen als alternatieve versie van een graafbak. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Turf humus zag ik in een webwinkel voor de graafbak. Had het zelf ook niet eerder gezien. Het trok mijn aandacht omdat het minder stoffig dan los zand is.

 

drd knaagdierwinkel (link verwijderd)

 

Ik kan natuurlijk andere materialen in de graafbak doen. 

 

Heb je zelf (positieve) ervaringen met zand voor je konijnen? 

Mijn konijnen kennen het niet, dus zullen het ook niet missen. Maar ik zou ze graag de ervaring van echt graven willen geven, ipv mijn beddengoed 🤭

Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden.

 

 

aangepast door Evee
link verwijderd, zie forumregels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .