Ga naar inhoud

Aandenken na overlijden


Meso

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

10 jaar geleden, toen ik mijn eerste konijntje net had, zat ik heel vaak op dit forum. Nu heb ik om minder leuke redenen opnieuw een account aangemaakt.

Mijn liefste vriendje is namelijk onlangs overleden, na een jaar van intensieve dierenartsenbezoeken.

Ik was enorm aan hem gehecht en zou daarom graag iets van aandenken laten maken. Zelf dacht ik aan bv. een halsketting of armband waar zijn pootafdruk op staat (ik heb van hem een pootafdruk in klei) of waar een beetje vacht in verwerkt kan worden. Alleen kan ik op google niet direct iemand vinden waar ik dit kan laten maken. Vaak doen ze wel hondenpootjes, maar geen andere dieren. Daarom dacht ik het hier eens te vragen, mogelijks heeft iemand van jullie dit al eens laten maken?

Ik herinner mij dat er vroeger een onderdeel 'regenboogbrug' bestond, maar kan dit niet terugvinden, dus ik hoop dat ik dit bericht op de juiste plek heb gezet.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte hiermee.

 

Het forum is drastisch opgeschoond en daardoor is onder andere het onderdeel regenboogbrug verdwenen.

 

Ik meen mij te herinneren dat er eerder een topic is geweest over  een aandenken. Echter, ik zou niet meer weten hoe of wat. 

 

Waarom wel een hondenpootje en niet van andere dieren vraag ik me dan af😁

 

Je krijgt vast een gouden tip. Althans dat hoop ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in het verleden inderdaad wel eens topics over geweest. De regenboogbrug was een onderdeel met topics voor de overleden huisdieren. In sommige topics werd ook wel aangegeven welke keuzes een konijnenbaasje had gemaakt, maar een specifiek topic over welke opties er allemaal zijn, is er niet. Er is wel een informatief artikel over het verlies van een huisdier, maar dat gaat meer om de keuzes tussen begraven, cremeren en hoe je omgaat met het verlies. Dat is dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/het-verlies-van-een-huisdier

 

 

De opties die je hebt voor aandenkens na overlijden zijn denk ik:

 

  • Een mooie urn kiezen. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer hele mooie urnen voor konijnen of algemene urnen te vinden die je met de as er in in huis kan zetten. 
  • Een as sieraad kopen. Er zijn diverse armbandjes en kettingen te koop waar je as in kan doen of kan laten doen. Deze kun je los zelf kopen, maar diercrematoriums hebben vaak ook een assortiment en dan stoppen zij de as er in. 
  • Een foto medaillon / foto hanger / ketting met hanger voor foto kopen en daar een foto van je huisdier in doen om bij je te dragen. 
  • Een sieraad met een kokertje waar een plukje haar in kan. Voor honden en paarden worden ook wel eens dierenhaar sieraden gemaakt waarin haren gevlochten zijn, maar dan zijn dat echt de langere haren. Van een kortharig konijnenvachtje is dat denk ik wat lastig, mogelijk dat je het daarom ook niet kan vinden. 
  • Een ketting met een hanger met de naam van jouw huisdier er op. 
  • Een pootafdruk in klei. De pootafdrukjes worden meestal via diercrematoriums aangeboden. Dat ze dat voor crematie doen bij jouw konijn, tegen betaling. Je kan dat natuurlijk ook gewoon zelf doen, en als ik het goed lees heb jij dat ook al gedaan. Voor wie hier terecht komt en het zelf wil doen, er zijn bij diverse winkels setjes voor te koop. Gewoon hobby-afbak klei, maar ook complete setjes met fotolijstjes waar je in het ene lijstje dan een pootafdruk hebt en ook ruimte hebt voor één of meer foto's. 
  • Een pootafdruk van verf of inkt. Let wel op dat als je dit doet, de konijnen er niet aan mogen likken. Natte verf en inkt is schadelijk. Doe je het na overlijden is dat geen probleem. 
  • Herdenkingshoekje in huis. Er zijn ook konijnenbaasjes die in huis een plekje inrichten om de huisdieren die er niet meer zijn te herdenken. Dat kan met losse fotolijstjes, kaarsjes, beeldjes of wat je zelf mooi en fijn vind. Ik heb ook wel eens een honingraad-fotolijst wand gezien met in zwart-wit foto's van huisdieren er op. Dat vond ik  zelf ook wel mooi. 
  • Herdenkingshoekje in de tuin. Dat kan het graf zijn, maar ook een andere plek. Bijvoorbeeld met een mooi beeldje, een beschilderde tegel en/of sfeervolle verlichting. 
  • Een vrij permanente keuze, maar je kan een tatoeage nemen van jouw huisdier of van iets wat je aan jouw huisdier herinnert.

 

 

Een pootafdruk van klei omzetten naar een pootafdruk in een sieraad is misschien wat lastig. Dan had je misschien beter een pootafdruk van verf of inkt kunnen hebben. Dan zou die afdruk verkleind kunnen worden tot het formaat dat het in een hangertje kan worden verwerkt. 

 

 

 

aangepast door Evee
Toevoeging gedaan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er is hier een tijdje terug nog over gepraat, ik weet ook om welk konijn dat ging, heb even in het topic teruggelezen, maar daar stond alleen nog een linkje over een urnenatelier.

 

Het ligt een beetje aan het materiaal waar de pootafdruk mee gemaakt is. In theorie kun je een afdruk weer vullen met was, let op, je beschermd de afdruk wel eerst met folie! Helaas denk ik, dat dit bij een konijnenpoot niet mooi wordt. Met die was (koude was) kun je er vervolgens weer een gelijkend pootje maken. Ik denk dat je hier echt een kunstenaar voor nodig hebt, om er wat moois van te maken, omdat je de bovenkant van de poot mist.

 

Een vorm van was kun je altijd in brons laten gieten. Daar heb je dan weer een andere mal (die hitte kan verdragen) voor nodig. Die mal wordt gemaakt aan de hand van de was.

 

Nogal omslachtig dus. Maar een standaard pootafdruk weerstaat geen hitte. Dus je moet wat om die heel te houden.

 

Een andere methode zou misschien kunnen met een 3d-scan van de afdruk en dan met software de ruimte waarvan je een print wilt kunnen nabootsen, ook hier heb je weer iemand nodig die dat kan natuurlijk. Dit kun je zo klein en zo groot maken als je wilt en dus wel gebruiken voor vanalles en nog wat. Ik durf alleen niet te zeggen of mensen die zich hier mee bezig houden ook nadenken over dit soort opties.

 

Wat jij denk ik zou willen is iets van kunsthars. Zodat je een doorzichtige vorm krijgt waar die haartjes in kunnen. Ik zou dat zelf niet direct in de pootafdruk durven gieten. Ik weet te weinig van 3d prints om exact te kunnen zeggen of je een mal zou kunnen printen waar de hars wel in kan, je wil dan eigenlijk een flexibele mal maken, zoals een siliconen vorm.

 

Wat wel kan is het idee van het pootje loslaten een een passende vorm kiezen voor de hars en daar de haren in doen. Dit kan ook met as. Dit kun je zelf doen, of laten doen. Let er bij de keuze voor de hars goed op dat je het wilt kunnen dragen, niet alle soorten hars zijn daar geschikt voor. Soms wordt dit opgelost door de uitgeharde hars op een hangerplaatje vast te maken. Ook hier moet je bij gebruik van lijm weer letten op chemische reacties.

 

Helaas heb ik geen linkjes of adresjes voor je die ik kan aanbevelen.

 

Ik hoop dat je iets vindt dat bij je past. Heel veel sterkte met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam zelf een glaskunstenaar, Oscar van der Linden, tegen die (kleine) voorwerpen in glazen kan zetten, ik kan me voorstellen dat het ook mogelijk is voor pootafdruk of haar. Ik vond zijn werk zelf wel mooi, maar ik weet verder niets over de prijs oid.

Misschien is het een idee om te kijken of dit iets is wat je wil?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Meso, ten 1e sterkte met het verlies.

Ik heb helaas gisteren mijn eigen kleine vriend moeten laten inslapen. 

Ook ik wil graag een aandenken. Ik kan niet in je portemonnee kijken en weet niet waar je van houdt... maar ik kwam dit tegen in mijn zoektocht: https://www.dierbaardichtbij.nl/

 

Je kan hier as, maar ook haar van mensen maar dus ook dieren aanleveren. Ik zag op Facebook ook een foto van een sieraad voorbij komen waarbij dit voor een konijn is gedaan. Mocht je zelf nog iets tegen komen, hoor ik het ook graag.. ook zoekende hier dus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .