Ga naar inhoud

Hoeveel kosten heb jij maandelijks per konijn?


Evee

Hoeveel kost een konijn?  

27 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel betaal jij maandelijks per konijn aan brokvoer, hooi, groenvoer, snacks, bodembedekking en speelgoed?

    • Minder dan 10 euro
      0
    • 10-25 euro
      8
    • 25-50 euro
      5
    • 50-75 euro
      10
    • 75-100 euro
      2
    • Meer dan 100 euro
      2


Aanbevolen berichten

Ik ben informatie aan het overzetten en kom nu bij het stukje over beginnen aan konijnen. Daarin staan kosten vermeld die je kan verwachten. Ik zit het nog eens door te lezen en voor mijn gevoel kan dat duidelijker, en vraag ik mij bij sommige punten ook af of de bedragen wel kloppen. 

 

Willen jullie delen wat jullie ongeveer uitgeven aan de konijnen?

In deze poll gaat het specifiek over de maandelijkse kosten per konijn, daaronder valt brokvoer, hooi, groenvoer, snacks, bodembedekking, schoonmaakproducten en speelgoed. 

 

De kosten die nu vermeld staan in het artikel:

 

400+ euro bij aanschaf van een koppel
Hieronder valt: Adoptiekosten, verblijf, drinkbak, voerbak, ruif, toiletbak, verzorgingsproducten, castratie en gezondheidscontrole. 

 

10-100 euro maandelijkse kosten per konijn
Hieronder valt: brokvoer, hooi, groenvoer, snacks, bodembedekking, schoonmaakproducten en speelgoed. 

 

50-500 euro dierenarts kosten per konijn per jaar
Hieronder vallen de dierenartskosten. Dus jaarlijkse vaccinaties en kosten bij ziekte. 

 

Kloppen die bedragen volgens jullie? Of heeft deze informatie echt een update nodig? Mochten jullie iets missen in het rijtje, laat het dan ook weten! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook even gaan puzzelen.

 

Mijn kosten voor drie konijnen per maand:


25 brokvoer 
20 groenvoer (in de zomer soms minder ivm veel uit tuin, maar in de winter zeker wel 5 euro per week)
30 hooi (mix van budget en luxe hooi)
20 bodembedekking (hennepvezel, stro, houtkorrel, fles citronella, fles azijn)

Speeltjes vind ik lastig te zeggen, dat is niet iets wat ik maandelijks koop. 


95 euro per maand, voor drie konijnen


Dus ongeveer 31,67 euro per konijn per maand. Ik heb dus op 25-50 euro per konijn per maand gestemd.

 

 

Aanschaf is lastig, ik heb een hele dure ren gebouwd, als ik dat ga rekenen zit ik ver boven de 400 euro 😂 En ik heb al zolang konijnen, ik ben geen nieuw baasje meer dat echt met een koppel begint, meestal adopteer ik los een konijn en dat was tot nu toe 50-75 euro per konijn. Ik denk dat dat, gezien de hogere dierenartskosten misschien al wel duurder is nu. 

 

De dierenartskosten kloppen wat mijn konijnen betreft wel. Soms schiet het omhoog als er iets is met een konijn. Maar andere jaren is het alleen de vaccinaties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de aanschaf kosten nu vanwege de dierenarts kosten echt wel veel hoger liggen. Scarlett's castratie kostte vorig jaar iets van €350. Dan heb ik verder nog niet het asiel betaald, de ren gekocht e.d.

 

Maandelijkse kosten ligt bij ons lager, maar goed, wij hebben €10 per maand aan een kruiden hooibaal, als ik uit de dierenwinkel hooi zou moeten kopen dan zou dat een veelvoud zijn. Ik koop hun brok (science selective) in als het rond de €3,20-€3,50 per kilo ligt. En ik verbouw zelf groenten/planten voor hen en scoor regelmatig groenvoer gratis. Bodembedekking gaat lastiger worden, want onze goedkope zaak is overgenomen door Pets Place. Doordat mijn man elke dag de bakken verschoont en wij hout of strokorrels gebruiken valt het mee. Ik denk dus dat wij eerder uitkomen rond de €20-€25 per konijn, ondanks dat zij dus 350 gram groenvoer krijgen en 100 gram brokvoer.

 

Dierenarts kosten zijn super variabel, maar ik zie niet in hoe je het lukt met €50 per jaar. Hier krijg ik daar geen vaccinatie voor en dat vind ik toch wel standaard. Gelukkig hebben we een goedkopere optie gevonden voor de Metacam voor Lodewijk. Denk dat wij standaard aan de €500 zitten voor 2 konijnen, €150 voor de vaccinaties, €110 voor de pijnstilling per jaar, en dan €250 voor de jaarlijkse foto voor Lodewijk. Als ik Lodewijk niet meetel, dan zit ik dus aan €75 per jaar voor Scarlett, maar samen dus wel rond de €500.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaccinatie is al boven de 50. Als ze medische problemen hebben dan kan 500 wel kloppen als ze 2 keer per jaar wat hebben buiten doordeweekse werktijden

 

Ik zal eens gaan rekenen. Ik heb toevallig vandaag nieuwe back-to-nature en hooi gehaald en een nieuwe wilgenbrug.  Hooi is 11.50 dat is 4 kilo Pets-own-choice. 3 zakken back-to-nature voor 18 euro per zak maar ik vind het echt superspul.  Wilgenbrug voor 10 euro maar dat is eens in de paar maanden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag als ik het mij goed herinner dit jaar nog wel vaccinatie dagen bij konijnenopvangen voorbij komen die op 45-50 per konijn zaten, vandaar dat ik de dierenartskosten op 50 euro heb laten beginnen.  Als je bij je eigen dierenarts gaat en je betaalt consult + vaccinatie, zit je in de meeste gevallen inderdaad ruim boven dat bedrag per konijn. Maar als "bodem" is het volgens mij geen gek bedrag, als je in een jaar alleen vaccineert en verder niets hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan na deze poll er ook nog wel eentje doen over de jaarlijkse dierenartskosten per konijn, die zijn afgelopen jaren behoorlijk omhoog gegaan. Nou heb ik het bedrag "reserveren per jaar" wel van 500 per konijn naar 1000 per konijn verhoogd. Dus ik denk dat dat nog wel prima is om de gewone / reguliere problemen te kunnen laten onderzoeken en behandeling te betalen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, voor echt complexe problemen. Helemaal als het spoed is buiten openingstijden. Dan kunnen de kosten nog verder oplopen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

 

Ik denk dat de aanschaf kosten nu vanwege de dierenarts kosten echt wel veel hoger liggen. Scarlett's castratie kostte vorig jaar iets van €350. Dan heb ik verder nog niet het asiel betaald, de ren gekocht e.d.

 

Maandelijkse kosten ligt bij ons lager, maar goed, wij hebben €10 per maand aan een kruiden hooibaal, als ik uit de dierenwinkel hooi zou moeten kopen dan zou dat een veelvoud zijn. Ik koop hun brok (science selective) in als het rond de €3,20-€3,50 per kilo ligt. En ik verbouw zelf groenten/planten voor hen en scoor regelmatig groenvoer gratis. Bodembedekking gaat lastiger worden, want onze goedkope zaak is overgenomen door Pets Place. Doordat mijn man elke dag de bakken verschoont en wij hout of strokorrels gebruiken valt het mee. Ik denk dus dat wij eerder uitkomen rond de €20-€25 per konijn, ondanks dat zij dus 350 gram groenvoer krijgen en 100 gram brokvoer.

 

Dierenarts kosten zijn super variabel, maar ik zie niet in hoe je het lukt met €50 per jaar. Hier krijg ik daar geen vaccinatie voor en dat vind ik toch wel standaard. Gelukkig hebben we een goedkopere optie gevonden voor de Metacam voor Lodewijk. Denk dat wij standaard aan hier. de €500 zitten voor 2 konijnen, €150 voor de vaccinaties, €110 voor de pijnstilling per jaar, en dan €250 voor de jaarlijkse foto voor Lodewijk. Als ik Lodewijk niet meetel, dan zit ik dus aan €75 per jaar voor Scarlett, maar samen dus wel rond de €500. 

 

Wij hebben ook veel hogere kosten, vooral als je rekening houdt met mogelijke onvoorziene ziekten. Eerlijk gezegd bereken ik mijn uitgaven niet, maar het is interessant om het ongeveer te weten. Ik zal proberen om in ieder geval de kosten van eten te berekenen. Het is trouwens goed dat je de mogelijkheid hebt om je eigen kruiden te kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-8-2024 om 09:07, Evee zei:

Ik zag als ik het mij goed herinner dit jaar nog wel vaccinatie dagen bij konijnenopvangen voorbij komen die op 45-50 per konijn zaten, vandaar dat ik de dierenartskosten op 50 euro heb laten beginnen.  Als je bij je eigen dierenarts gaat en je betaalt consult + vaccinatie, zit je in de meeste gevallen inderdaad ruim boven dat bedrag per konijn. Maar als "bodem" is het volgens mij geen gek bedrag, als je in een jaar alleen vaccineert en verder niets hebt. 

 

Ik heb het nog nooit gezien bij een opvang in de buurt hier, maar dan nog zou ik het liever niet doen. Al die konijnen tegelijkertijd bij elkaar en die drukte. Die angsthaas van ons gaat dan helemaal los.

 

Ik had trouwens mijn mond moeten houden over die dierenarts kosten, want gisteren had ik dus een spoedconsult aan mijn broek voor Lodewijk. Ach, hij is het het wel waard.

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2024 om 19:03, Cheeta26 zei:

Vaccinatie is al boven de 50.

Niet overal dus. Ik was voor twee konijnen nog geen 50 euro kwijt!

Ik vind het moeilijk in te schatten wat ik kwijt ben. DA kosten zijn de laatste jaren alleen de vaccinatie geweest.

Ik zou het eens bij moeten houden. Witlof/andijvie koop ik maar ik kweek ook veel zelf en elke avond trek ik bijv. blaadjes van de berkenboom af en pluk ik druivenbladeren (wat zijn ze daar trouwens stapelgek op). De ren was erg duur. Wat dat betreft.... hebben ze meer gekost dan onze honden eerder en de katten samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .