Ga naar inhoud

Verdrietig nieuws, konijn niest, is benauwd en is overleden.


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben nieuw op het forum. Helaas kom ik met verdrietig nieuws, want onze lieve Cato is vannacht overleden.

Wellicht heeft iemand het volgende ook meegemaakt? Ik wil graag mijn verhaal kwijt.

 

Afgelopen week merkten we ineens op dat Cato soms hard nieste. Ik weet niet of het echt niezen was, er kwam geen snot uit. Het leek erop of ze haar neus weer vrij moest maken. Achteraf had ik meteen aan de bel moeten trekken.. Ze at wel goed, ze was actief en merkten verder niks geks aan haar. 's avonds heeft ze gewoon brokjes gegeten.

 

Rond middernacht merkte mijn vriend ineens op dat ze allebei niet meteen reageerde toen hij groente gaf, terwijl ze normaal meteen erop afkomen. Ze zaten boven in hun hok. Dat was eigenlijk al vreemd, want normaal zitten ze rond dat tijdstip in de ren. Hij had wat groente bij ze neergelegd en daar aten ze van. Omdat hij het toch gek vond is hij een paar keer gaan kijken. Cato zat in het nachthok in een hoekje en ademende zwaar. Hij heeft mij vervolgens wakker gemaakt om te vertellen dat het niet goed met Cato ging. Het leek alsof ze erg benauwd was en moeite had met ademen. Ook bewoog ze op en neer met haar kopje. We hadden direct het gevoel dat het fout was. Om 1 uur heb ik de DA gebeld. Best wel overstuur vertelde ik wat er aan de hand was. Dit hadden wij niet eerder meegemaakt. De DA vroeg ook nog waarom ik midden in de nacht belde en niet eerder? (ze had toch iets gegeten zei hij). Naar mijn idee zag hij de situatie dusdanig niet ernstig in om tot actie over te gaan. Misschien was ik niet duidelijk genoeg? In het gesprek liet hij iets vallen over dat het mogelijk een longontsteking zou kunnen zijn, maar daar hebben we verder niet over gesproken en ik zou vandaag laten weten hoe het gaat etc.

 

Gelukkig had ik nog metacam liggen van de castratie. Ze was een maand geleden geholpen en ik was toen zo blij dat alles goed was gegaan. De DA adviseerde om de pijnstiller te geven en stelde mij vooral gerust kreeg ik het idee.. Toch voelde het voor mijn vriend en mij niet goed. We zagen dat ze iets rustiger werd van de pijnstiller. Ze leek het fijn te vinden dat we bij haar waren en hebben haar veel geaaid. We zijn tot 3 uur vannacht bij haar gebleven.

 

Om 7 uur vanochtend schoot ik wakker en ben ik meteen naar beneden gerend. Ik zag direct dat het mis was. Ze lag beneden in het hok achter het trappetje.. We zijn er echt kapot van en snappen niet hoe het kan dat ze zo snel is overleden. Ik heb nog contact opgenomen met de DA. Hij was ook geschrokken dat het zo snel is gegaan en vond het triest. Hij legde nog uit wat er waarschijnlijk is gebeurd, maar eerlijk gezegd heb ik de helft ervan niet mee gekregen want ik ben zo verdrietig dat ze er niet meer is. We hebben haar begin van de middag op een mooie plek begraven. Daarna hebben we het hok en de ren extra goed schoongemaakt. Ik hoop vooral dat onze ram niet ook ziek is. Morgen ga ik contact opnemen met onze eigen DA. Maar wat doet dit pijn. Allerlei vragen gaan door je hoofd, verdriet maar ook machteloosheid.

 

aangepast door Evee
titel aangepast zodat duidelijk is wat het betreft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar om mee te maken, zo te lezen ook een verhaal van had ik maar...

 

Even snel een vraag, zijn/waren de konijnen gevaccineerd? Het nies geluid, was dat kuchend? Benauwdheid is bij een konijn nooit goed, dat kan ook nog van het hart komen. Vocht achter de longen? Longontsteking zou met deze klachten ook kunnen hoor, dat is niet raar gedacht. Vind het dan wel heel snel gegaan.

 

Als het waarom je geen rust geeft zou je misschien het dossier op kunnen vragen. In stress gaat er zoveel langs je heen. Heel veel sterkte in ieder geval!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Wat naar om mee te maken, zo te lezen ook een verhaal van had ik maar...

 

Even snel een vraag, zijn/waren de konijnen gevaccineerd? Het nies geluid, was dat kuchend? Benauwdheid is bij een konijn nooit goed, dat kan ook nog van het hart komen. Vocht achter de longen? Longontsteking zou met deze klachten ook kunnen hoor, dat is niet raar gedacht. Vind het dan wel heel snel gegaan.

 

Als het waarom je geen rust geeft zou je misschien het dossier op kunnen vragen. In stress gaat er zoveel langs je heen. Heel veel sterkte in ieder geval!

 

 

Ja ze zijn allebei gevaccineerd. Het niezen leek niet echt kuchend. Het was meer hard door je neus uitblazen, snap je dan wat ik bedoel?

Vocht achter de longen had de DA het ook over. Ik vind het vooral vervelend dat wij 's nachts echt zagen dat het niet goed ging en we ons niet gehoord voelde. Ik heb een paar filmpjes gemaakt en je ziet dat ze pijn heeft. De DA heeft niet gevraagd om dit te zien.. 

 

Dank je wel! Dat zou inderdaad nog kunnen. Ik ga het eerst met met eigen DA bespreken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Verdrietig nieuws, konijn niest, is benauwd en is overleden.

Wat een nare ervaring. Het is achteraf makkelijk om schuldgevoelens te krijgen over een situatie als dit. Je gaat alle keuzes na, "wat als ik...". Weet dat dat gevoel hebben heel gewoon is en onderdeel is van het rouwproces. Maar echt niet nodig. Je maakt keuzes met de informatie die je op dat moment hebt. Je hebt de dierenarts gebeld, zelfs als je daar die nacht wel heen had gekund, wil dat ook niet zeggen dat Cato er nog geweest was. Er is pijnstilling ingezet, wat er als het goed is voor gezorgd heeft dat ondanks het ongemak, er geen pijn was. 

 

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies. Zorg voor een fijn afscheid wat bij jullie past, en herinner vooral de mooie momenten die jullie samen hadden, laat de laatste nacht dat niet overschaduwen. Sterkte 🤍

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Wat een nare ervaring. Het is achteraf makkelijk om schuldgevoelens te krijgen over een situatie als dit. Je gaat alle keuzes na, "wat als ik...". Weet dat dat gevoel hebben heel gewoon is en onderdeel is van het rouwproces. Maar echt niet nodig. Je maakt keuzes met de informatie die je op dat moment hebt. Je hebt de dierenarts gebeld, zelfs als je daar die nacht wel heen had gekund, wil dat ook niet zeggen dat Cato er nog geweest was. Er is pijnstilling ingezet, wat er als het goed is voor gezorgd heeft dat ondanks het ongemak, er geen pijn was. 

 

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies. Zorg voor een fijn afscheid wat bij jullie past, en herinner vooral de mooie momenten die jullie samen hadden, laat de laatste nacht dat niet overschaduwen. Sterkte 🤍

Heel erg bedankt voor de fijne en bemoedigende woorden 💕

Zojuist heb ik mijn eigen dierenarts gesproken nadat ik de filmpjes had doorgestuurd. De DA zei dat ze kon zien dat ze benauwd was en veel ongemak ervaarde door met haar kopje op en neer te gaan. De echte oorzaak zullen we waarschijnlijk nooit achter komen. En we krijgen haar er niet mee terug natuurlijk. Klopt, de kans zou klein zijn dat ze het wel had gered als we 's nachts naar de DA waren gegaan.. Hopelijk heeft ze inderdaad, door de pijnstiller, minder pijn ervaren en kon ze rustig heengaan. Het was in iedergeval fijn om nog de situatie met de DA besproken te hebben, dat geeft een stukje bevestiging van wat wij zagen en is helpend voor het rouwproces. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt: had ik maar. Toen ik jouw verhaal las, dacht ik zo die heeft goed gehandeld. Als mijn konijn zou niesen en gewoon zou eten, dan zou ik ook niet meteen aan de bel trekken. Ze zeggen altijd: je konijn mag niet stoppen met eten want dan gaan de darmen stil liggen. Maar jouw konijn at gewoon zijn brokjes.

En midden in de nacht bel je de dierenarts. Nou dan heb je toch alles gedaan. Ook nog pijnstilling gegeven! Misschien had het konijn ook wat minder weerstand omdat ze net gecastreerd was. 

Je hoeft echt geen zelfverwijt te hebben. Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Je zegt: had ik maar. Toen ik jouw verhaal las, dacht ik zo die heeft goed gehandeld. Als mijn konijn zou niesen en gewoon zou eten, dan zou ik ook niet meteen aan de bel trekken. Ze zeggen altijd: je konijn mag niet stoppen met eten want dan gaan de darmen stil liggen. Maar jouw konijn at gewoon zijn brokjes.

En midden in de nacht bel je de dierenarts. Nou dan heb je toch alles gedaan. Ook nog pijnstilling gegeven! Misschien had het konijn ook wat minder weerstand omdat ze net gecastreerd was. 

Je hoeft echt geen zelfverwijt te hebben. Sterkte.

Dank je wel! Dat was ook mijn gedachten ja, ze at zelfs die avond nog haar brokjes.. Het zou goed kunnen dat ze toch een iets minder goede weerstand had vanwege de castratie. En misschien in combinatie met de veranderende temperaturen afgelopen weken. Ze was pas 1 jaar, veelste jong 🥺 Nu denk ik ook, had ik haar wel moeten castreren maarja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .