Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels blijven liggen


Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers,

 

Ik hoop jullie ideeën te horen over het volgende probleem.

Mijn konijnen, Sam en Olivia, beide bijna drie jaar oud, laten sinds ik op vakantie ben geweest (bijna 2 weken geleden), blindedarmkeutels liggen. 

 

In eerste instantie dacht ik dat de vakantie oppas misschien teveel brokjes had gegeven, dus heb ik ze tijdelijk op rantsoen gedaan (weer terug naar normaal) en daarna zelfs 2x een dag geen brok, enkel veel hooi gegeven. 

 

Echter blijft het probleem aan houden. De trossen natte en erg stinkende keutels vind ik enkel terug in de ren. In het hok, in de konijnentoiletten, liggen allemaal normale keutels, goed van formaat, kleur, vorm en die zijn droog. 

 

Beide konijnen zijn, ondanks dit probleem, vrolijk, actief, eten beide graag en goed hun hooi en vallen (zoals normaal) aan op het eten. Ze komen ook om aandacht vragen. Ik merk dus verder niks vreemds aan ze.

 

Met een tweetal weet je natuurlijk nooit of ze allebei het probleem hebben of dat maar één de boosdoener is. 

 

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

 

Ze hebben geen overgewicht, krijgen op basis van hun gewicht een afgemeten hoeveelheid brokjes en altijd toegang tot voldoende hooi. Daarnaast krijgen ze 1x in de week een klein handje gras om te delen (langzaam opgebouwd vanaf begin van het seizoen) en af en toe een klein stukje komkommer of wortel (minder dan 1x per week).

 

 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook mijn eerste gedachte... Wormen. Dat laten onderzoeken is wel zinvol.

 

Waar je ook nog aan kan denken, is iets met gisten, maar dat is vaak het gevolg van iets anders, het zou wel de geur verklaren.

 

Ik zou je een ontlastingsonderzoek aanbevelen, neem verse blindedarm keutels mee naar de dierenarts. Eventueel kun je ze kort in de koelkast bewaren, maar het moet wel asap bij de dierenarts worden gebracht om het te kunnen onderzoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zul je altijd zien: vraag je om hulp, verdwijnt het probleem.

 

Gisteren en vandaag zijn geen enkele blindedarmkeutels terug te vinden in het hok. De andere keutels zien er helemaal normaal uit en het eten en drinken gaat goed.

 

De dierenarts stelde voor om toch nog te proberen 3 dagen achter elkaar geen brokjes te geven, enkel hooi en water, maar gezien het nu goed gaat, ga ik het eerst aanzien.

 

Dank allemaal voor het meedenken!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het beter gaat. ❤️.

 

Ik noem dat soort konijnen-streken altijd diagnose wilde haar. Zo van: Lodewijk had weer een wilde haar - opeens rende hij zo hard dat hij tegen de deur op knalde. Lodewijk had weer een wilde haar - opeens dook hij ergens onder en zette zichzelf vast 😐. Scarlett had opeens een wilde haar - ze besloot in het hek te springen. Opeens niet eten, opeens wel eten, opeens wel weet ik niet wat. Hoop altijd dat ze die wilde haren lekker kwijt raken.

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het weer terugkomt zou ik inderdaad naar wormen kijken. Ik had een konijn (net uit de opvang gehaald) die liet ook steeds veel blindedarmkeutels liggen. Verder ging het gewoon goed met hem. Ik hield de keutels en blindedarmkeutels goed in de gaten, want ik had al een vermoeden dat het wormen konden zijn. Steeds geen worm te zien. Tot ik er toch 1 zag in de toiletbak. Toen heb ik hem via de dierenarts met Panacur behandeld en vanaf dat dat aansloeg zie ik bijna nooit meer een blindedarmkeutel.
 

Hij had ook regelmatig van die ovale gewone keutels, ze worden ook wel 1,5 keutels genoemd. Dat is ook een teken dat er een wormbesmetting kan zijn. Dus mocht je die ook zien…

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .