Ga naar inhoud

Scheve staart?


Aanbevolen berichten

Ik heb voor mijn overgebleven ram een voedster gezocht. Lang verhaal kort. Kon hem niet koppelen aan de volwassen voedsters die er waren en had al twee keer erg ver gereden, hij kwijnde weg van eenzaamheid. Toen gegaan voor 4 mnd oude voedster (waarvan ze eerst zei 6 mnd 🙄). Ze was eenmaal thuis heel bang en kroop steeds in een hoekje. Nu ze uit het hoekje komt zag ik dat haar staart scheef is. Die is krom naar rechts. Ik heb dit eerder gehad met een konijn en heb die teruggebracht maar nu heb ik die mogelijkheid niet. Bij het eerdere konijn leek ook iets met de poot te zijn, die zat raar in de kom of stak wat uit. Nu ben ik bang dat deze ook wat mankeert. Ik heb immers constant pech met voedsters. Kan het ook zijn dat alleen de staart scheef is en is dat problematisch voor het konijn? Of is de kans toch groot dat de poot dan ook in een verkeerde houding gedraaid staat? Het ziet er niet uit als bij dat andere konijn maar deze is nog wat kleiner dus misschien zie ik het niet. 

Weet even niet meer hoe ik een foto kan uploaden, zal dat straks even uitzoeken.

 

Maar misschien iemand anders ook eens gehad? Konijn met scheve staart? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een röntgenfoto kan je wel antwoorden geven op vragen hoe de stand van zaken is.

 

Wat je verder nog kunt testen is of er doorbloeding en beweging in zit.

 

4 maanden is wel oud genoeg om te koppelen, maar dat ze bang is, is normaal. Nieuwe omgeving, andere geuren, nieuw maatje etc etc. Weet je of ze daar samen zat met andere konijnen? Ik stel de vraag om onderscheid te kunnen maken tussen trauma en een aangeboren afwijking. Ze kan ook ruzie gehad hebben en daaraan iets hebben overgehouden.

 

Nogmaals, als je er toch niet van af kunt, dan is investeren in de oorzaak verstandig. Dan weet je waar je aan toe bent. Ook heb je dan meteen advies in hoe je haar kunt ondersteunen.

 

Een foto, hoe het er uit ziet, kun je delen door hem ergens anders online te zetten en de link daarvan in te voegen in een bericht. Er is ook een topic hoe je dat het beste kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitgebreide reactie. 
Een röntgenfoto wil ik nog even uitstellen (ze is immers nog erg bang) en eerst kijken of ik zonder foto meer te weten kom en of er mss anderen zijn die dit herkennen.


Wat je aangeeft over doorbloeding en beweging is wel een goeie. Haar staart beweegt ze gewoon dus dat is allemaal prima. Lijkt dan misschien geen trauma te zijn. Ze heeft met moeder en broers en zusjes samengezeten tot vorige week. Toen is ze bij de moeder weggehaald en  ik vermoed apart gezet. 
 

Heb daarstraks een foto van bovenaf gemaakt om beter te kunnen zien of haar poot ook zo raar staat als bij dat andere konijn destijds. Dat lijkt gelukkig niet het geval te zijn. Zal even kijken hoe ik de vorige keer had gedaan met de foto dan zal ik de foto’s hier plaatsen.

 

Ja het bang zijn snap ik ook wel maar toch heeft ze dat meer dan alle eerdere konijnen die ik had. Ik vermoed dat er heel weinig tijd met ze is doorgebracht en ik haar zelf nog tam moet maken. Ga ik dus langzaam opbouwen. 

 

Veel dank voor het meedenken weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheve staart / geen staart komt ook voor bij nestjes waar sprake is van inteelt.  Kan dat in dit geval zo zijn? Ik zou ook uit laten zoeken wat oorzaak en mogelijk gevolg is, of er meer afwijkingen zijn dan alleen de staart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar bij een fokker vandaan (ja sorry zit alleen een 5 jarige Vlaamse Reus voedster in de opvang en wil er niet wéér een binnen een jaar hoeven begraven), die juist uitlegde dat ze moeite heeft gedaan om andere lijnen te introduceren zodat er juist wat meer genetische variatie is. Heb ook de ouders van het konijn gezien en die lijken echt totaal niet op mekaar qua bouw. Dus kan me niet voorstellen dat het inteelt is, maar misschien hogerop in de lijn wat ik niet kan weten. Vind het wel typisch kan er ook maar heel weinig over vinden op internet.
 

Had nog niet nagedacht over mogelijke andere afwijkingen. Dat zou wel echt zwaar balen zijn. Zodra de koppeling wat is gevorderd en ze minder bang is ga ik er toch maar even mee naar de dierenarts, kijken wat die zegt. Wat er dan ook aan de hand is, wil ik dit konijn toch een goed leven geven samen met mijn ram. Hopelijk is enkel de staart scheef en heeft het geen gevolgen. 🙏

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .