Ga naar inhoud

Informatief artikel over gebitsproblemen


Aanbevolen berichten

Achter de schermen ben ik nog druk bezig met het overzetten van de konijneninformatie en de nieuwe versie van de website. 

 

Ik ben op driekwart, ik moet er nog maar een stuk of 50, ik ben er dus bijna 😂

 

Maar ik realiseer mij dat er nog wel wat ruimte is voor extra informatie, soms mist er nog wel informatie waar best veel vragen over zijn. Zoals bijvoorbeeld een artikel specifiek over gebitsproblemen bij konijnen.

 

Welke informatie zou daar volgens jullie in moeten staan?

Willen jullie meehelpen het te schrijven en de info aan te vullen?? 

 

 

 

Ik zat zelf te denken aan de volgende opbouw:

 

 

Gebitsproblemen bij konijnen

 

Een konijn heeft 4 snijtanden met daarachter stifttanden. Dat zijn kleine snijtandjes die achter de gewone snijtanden staan in de bovenkaak. Een konijn heeft 20 kiezen. 
Het gebit van een konijn blijft groeien, de snijtanden groeien zelfs meer dan 2 mm per week! Bij een gezond en goed werkend gebit en de juiste voeding is dat geen probleem. Door de bewegingen die het konijn maakt bij het eten snijden de bovenste en onderste tanden en kiezen op elkaar af en zijn de groei en slijtage netjes in evenwicht met elkaar. 

In de praktijk is het helaas regelmatig het geval dat dit niet helemaal goed gaat. Dat kan verschillende oorzaken hebben en verschillende gezondheidsproblemen tot gevolg hebben. In dit artikel meer uitleg over de verschillende gebitsproblemen die er zijn bij konijnen en verzorgingstips voor de konijnenbaasjes die er mee te maken krijgen. 

 

Gebitsproblemen herkennen

  • Waaraan zie je het als baasje? Bijv. bij doorgroeiende voortanden heel zichtbaar, maar bij kiesproblemen vaak minder.
    Kieskeurig eten, stoppen met eten, kwijlen, proppen voedsel in de bek, vieze ogen, diarree, spijsverteringsproblemen,  abcessen, mager, slechte conditie, .... (vul gerust aan)
  • Waar vraag je om bij de dierenarts om de juiste diagnose te kunnen krijgen?
    - Speciale kijker. Zonder verdoving met een kijker in de bek kijken, geeft als risico dat als het konijn de kaken klemt, deze ontwricht raken. Zonder verdoving kunnen ook alleen de voorste kiezen bekeken worden en of er etensresten in de bek zitten. Met verdoving, dit kan een kort werkend verdovingsmiddel zijn, en dan vaak in combinatie met een bekspreider / bek klem, kan wel met een kijker het gebit goed bekeken worden, ook de achterste kiezen kunnen dan op haakjes bekeken worden.  
    - Gebitsfoto's kunnen een beter volledig beeld geven, bijv. ook of er problemen zijn met kieswortels.
    -  CT-scan. Er zijn niet veel praktijken die dit als mogelijkheid hebben, maar met een CT kan kan meer gedetailleerd het gebit bekeken worden. 

 


Welke gebitsproblemen zijn er bij konijnen?

  • Doorgroeiende voortanden
  • Haakjes op kiezen
  • Kieswortel problemen / afwijkende stand van kiezen
  • Gebroken tanden of kiezen, gebroken kieswortels
  • Te weinig calcium
     

Tips voor het verzorgen van een konijn met gebitsproblemen

  • Voeding: welke kruiden, welk groenvoer, welke brokken, welk hooi
  • Water: voldoende laten drinken
  • Tips voor na de gebitsbehandeling: pijnmedicatie, spijsvertering medicatie, diverse soorten voedsel aanbieden, kan wisselen wanneer en wat konijn weer eet, dat is ook afhankelijk van wat voor ingreep het was. Bij het weghalen van haakjes eten ze vaak sneller dan wanneer er kiezen zijn getrokken. Waar op letten bij de afwijkende keutels enz. 
  • Meer tips: Verwijzingen naar aanvullende info zoals zorg na operatie en hoe geef je medicijnen en hoe kies je een konijnkundige dierenarts.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebroken tanden of kiezen, gebroken kieswortels.

 

Qua onderzoeksmethode is een ct-scan tegenwoordig ook al vaak een optie.

 

Dat is wat mij zo snel te binnen schiet.

 

Misschien ook nog een stukje over waar je een dierenarts aan herkend die in staat is om het gebit van het konijn vakkundig te slijpen?

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van: "Veelgemaakte fouten".

 

We zien toch wel heel vaak op het forum dat mensen zeggen dat er geen haakjes kunnen zijn, want er is met een kijkertje gecheckt, maar dan kan je de achterste kiezen natuurlijk niet zien. Dus dat er dan echt een foto moet worden gemaakt.

 

Verder zag ik ook vaak dat het heel wisselende is wanneer konijnen na bepaalde ingrepen weer gaan eten. De ene heeft vrij snel na een gebitsbehandeling alles weer in het bekkie, de ander is wel een paar dagen nog wat selectief aan het eten en dan kan dat best zorgwekkend zijn. Zeker als je konijn opeens bepaald dingen die ze normaal heel lekker vinden niet meer willen eten. Dat je dan niet gelijk alles weg moet gaan gooien, maar dat het de moeite loont om het een paar dagen later weer aan te bieden. Zodat je niet al je biks weggooit 😛 

 

Gelukkig 0,0 ervaring met gebitsproblemen.

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel hele goede opmerkingen.

 

Was het niet Evee zelf die een tijdje terug aangaf dat het kijken met zo'n kijkertje schade kan geven aan de kaak? Weet niet meer zeker wie dat aangaf.

 

Misschien is het ook goed om aan te geven wat zonder en met narcose is en welke risicos waar aan zitten? Niet te bang makend natuurlijk.

 

Met zo'n kijkertje is het aantreffen van voedselresten in de bek wel een aanwijzing om eventueel fotos te maken, als het konijn niet net daarvoor heeft gegeten.

 

Stond smakken al in het lijstje en constant "herkauwen"? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, mijn dierenarts gaf aan dat het advies op dat gebied gewijzigd is omdat als je zo een kijkertje in een konijnenbekkie stopt, en het konijn wil de mond krachtig dicht doen omdat hij/zij het niet fijn vind, kan de kaak er door ontwricht worden. Dan heb je dus mogelijk niet alleen gebitsproblemen, maar ook een ontwrichte kaak er bij... waar niemand op zit te wachten natuurlijk.

 

Het is tegenwoordig advies om dat niet meer standaard te doen op die manier bij konijnen, lange tijd was het iets wat veel dierenartsen bijv. bij een gezondheidscheck voor vaccinatie standaard deden. Maar nu is dus het advies dat niet meer standaard bij de gezondheidscheck te doen, tenzij er natuurlijk goede redenen zijn om wel op die manier te controleren, die het het risico waard maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .