Ga naar inhoud

Panacur dosis - AUB ik heb dringend advies nodig


Aanbevolen berichten

Okay, ik had een vraag van de week over mijn baby konijn Sammie. Konijntje is helemaal platgespoten met vanalles en nog wat maar de DA wilde wachtte met Panacur totdat hij stabiel was. IK ben er nog steeds niet van overtuigd dat Sammie myxomatose heeft, ga ik verder niet op in want hij is nu gevaccineerd. Nu echter daagt het me dat ik een oud konijn had die ik ook in die conditie zag en twee jaar geleden daaraan is overleden. Ik heb eindelijk Panacur kunnen bemachtigen maar is voor katten en honden. Panacur Pasta Oral 187,5 mg/g voor katten en honden. Kan ik dit überhaupt wel aan een konijn geven? En er staat mag je niet aan kittens en puppies geven minder de een kilo. Ja mijn Sammie is minder dan een kilo! Sammie is 800 gram.

 

Ze hebben hier niets anders.

 

Samenstelling:

Fenbendazol 187,5 mg

4-hidroxibenzoate de metilo E218  -  1,7 mg

4-hidroxibenzoate de propilo E216  - 0,16 mg

 

Ik wil niet gaan klooien, DA helpt me niet verder. Die wilt alleen maar nog meer spuiten zetten en wilt niets horen van parasieten e.d.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het in tablet vorm of in pasta? Ik vermoed (hoop) de pasta? Ohja, ik lees nog een keer en er staat pasta. 

 

Konijnen hebben 20 mg panacur per kg lichaamsgewicht nodig, dat is minder dan honden en katten nodig hebben. Die dosering geef je de eerste 14 dagen 2x per dag, daarna 1x per dag voor zo lang nodig is.

 

Voor honden en katten is de standaard dosering 50mg per kg lichaamsgewicht, dat is dus een stuk hoger van voor konijnen. Afhankelijk van de vorm die je hebt, moet je dus wel even gaan rekenen. Hoe is het verpakt, in een doseerspuit met kilo's voor de hond/kat er op? Of op welke manier? 

 

De reden dat er niet voor kittens en puppies minder dan een kilo op staat, is waarschijnlijk omdat dat niet handig doseren is met de verpakking die je hebt. Dat zal nu voor je konijn dus ook het geval zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je kleinere spuitjes in huis? Wat je evt zou kunnen doen is de dosering voor 1 kg hond/kat er uit spuiten. En dan dat gelijkmatig verdelen en in twee kleinere spuitjes doen. Dat is dan de dagelijkse portie voor je konijn, dan doseer je een heel klein beetje over, maar niets schokkends. En op die manier is het ook nog wel te bewaren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, je hebt de werkzame stof wel vermeld maar ik weet niet hoeveel stof er in totaal je tube zit en hoeveel een dosering is 😅 

 

Naast werkzame stoffen zit er meestal ook vulmiddel bij, bijv. Om het tot de pasta te maken. 

in de bijsluiter staat als het goed is wel de dosering voor een hond/kat vermeld. ik zou de 1 kg dosering op je lepeltje doen en kijken of dat een beetje te doen is, in 2 delen. Voordeel van 2 kleine gelijke spuitjes hebben is dat je op die manier kan zien of je het een beetje gelijk hebt verdeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de pasta met 18 streepjes en een draai mechanisme? 1 streepje is 50mg, 1 streepje is dus in de hoge dosering 2,5 kilo konijn. Hoeveel ml het is, geen idee.

 

Een konijn van 800 gram heeft hier dus maar een fractie van nodig. 800 gram past daar 3x in (=2,4kg).

 

In mijn opinie kun je dus het beste een streepje op een schoteltje spuiten en dan opzuigen met een spuitje en dan kijken hoeveel dat is. Je moet echt een 1ml spuit hebben om met deze hoeveelheid nauwkeurig te zijn. Deze hoeveelheid verdeel je dan over 3x, al vraag ik me af of dat lukt. Je konijn is wel echt heel licht voor deze variant.

 

Maak je overigens niet druk over for 0,1 kg die je soort van teveel geeft, dat is oke! Zolang je maar niet mega gaat overdoseren. Iemand had het een tijdje geleden over puppy suspensie, in mijn herinnering is dat ook van panacur. Voor lichte konijnen waarschijnlijk makkelijker doseerbaar.

 

Vergeet ik nog te zeggen dat je 2 van die 3x op 1 dag geeft. Dus 2x 20mg/kg. Jouw konijn krijgt dus afgerond tweederde van 1 streepje per dag.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .