Ga naar inhoud

Delano met EC


Aanbevolen berichten

Beste mede-konijnenliefhebbers,

 

Op het forum staan verschillende topics waarin veel gedeeld wordt over behandelingen met EC. Ik merk bij mezelf dat deze posts mij goed doen, vanwege de tips en het goede nieuws dat gedeeld wordt. Dus maak ik ook een nieuw topic voor Delano, uiteraard ook voor mezelf om de voortgang in de gaten te houden.

 

We hebben Delano begin dit jaar geadopteerd na een koppelvakantie met ons konijn Pepper en vermoeden dat hij nog vrij jong is, ongeveer 1 tot 1,5 jaar oud. Gistermiddag merkte ik ineens dat Delano zijn hoofd scheef leek te houden. Meteen foto's gemaakt en gebeld met de dierenarts (DA), en ja, we mochten gelijk medicijnen ophalen en inzetten voor EC. In een paar uur tijd werd zijn kopje steeds schever. Vandaag is hij ook een beetje aan het wankelen. Hoewel ik weet dat het lang kan duren, blijf ik stiekem hopen op een (snelle) wonder, omdat het gewoon heel naar is om hem zo te zien.

 

Nu wordt er alleen Panacur ingezet omdat Delano nog prima eet en drinkt. Hij weegt ongeveer 1,13 kg. De dosering van Panacur is op dit moment dagelijks 2 ml (25 mg/ml) voor 2 weken, daarna dagelijks 1 ml.

Ik wil voor de zekerheid nog Metacam (3-6 druppels) geven voor de eerste paar dagen.

 

Voorlopig merk ik nog niks aan zijn maatje Pepper, wat een enorme opluchting voor mij is en ik hoop dat het zo blijft. Maar omdat zij al wat ouder is, 9 jaar, blijft het spannend. Ik zal haar sowieso goed in de gaten houden en bij symptomen ook gelijk Panacur inzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van happy211 heb ik een hele goede methode geleerd voor het geven van Panacur. Daar ben ik erg blij voor!

Voor wie het nog niet kent:

 

 

Ik vraag me af of er misschien iemand is die meer weet over de houdbaarheid van Panacur. Als ik in 1 keer een paar brokken-balletjes met Panacur maak voor bijvoorbeeld de komende 3 dagen en deze in een donkere, koele kast bewaar, zou de werkzame stof fenbendazole dan nog goed zijn?

Dit vraag ik omdat ik eind augustus een paar dagen weg ben en zit te denken of ik de medicatie op deze manier klaar kan leggen voor de oppas. Mocht het niet goed zijn, doe ik het natuurlijk niet.

 

Als er andere tips zijn, zijn deze uiteraard ook zeer welkom!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee plaatste dit topic in de spotlight

Bedankt @Evee voor de spotlight.

 

Ik zie dat de screenshot over happy211s methode niet gelukt is.

Hierbij het citaat:

"Het is het makkelijkst als ze het zelf kunnen opeten. Soms doen mensen de medicijnen op groente, maar daar moeten die van mij niets van weten. Zeker panacur vinden de meesten vies spul dus je kunt ze niet heel goed foppen. Maar het is me wel gelukt: ik maakte een papje van brokken geweekt in kokend water, liet dat afkoelen,  dan de panacur erbij en dan met je handen vormen tot een balletje. Dat aten ze hier echt als snoepjes, ze vonden het helemaal geen straf. Waren zelfs teleurgesteld toen de kuur afgelopen was."

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer er aan te denken om de goede, informatieve en nuttige topics in de spotlight te zetten zodat ik weet wat de bewaar-topics zijn. 

Ik schoon tegenwoordig wat meer op, op het forum namelijk.

 

Ik weet niet of de werking nog goed is als je de balletjes vooraf maakt. Ik vrees dat het beter is om die "vers" te geven en niet op voorraad te maken, maar ik snap dat dat misschien niet handig gaat met de oppas.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update:

Hoewel het gisteren leek alsof het snel achteruitging met Delano (het kopje ging schever hangen en hij begon een beetje te wankelen), merk ik vandaag gelukkig weinig verandering ten opzichte van gisteren. Delano eet en drinkt goed en heeft energie om te spelen. Bij Pepper zie ik ook nog geen tekenen van EC.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad niet een paar dagen in het vooruit maken, bacterie technisch zou dat ook alleen kunnen als je het invriest. Of het en wat het met de werkzame stof doet weet ik niet. Ik zou de gok niet wagen.

 

Wat je wel zou kunnen doen is de dagen die je weg bent de medicatie in 1x laten geven, mits je dan de dosering hebt gehalveerd tov nu. Oefen het ook even met de oppas.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@KolinoBedankt voor de reactie.

Het is zeker verstandiger om geen gok te wagen in dit geval. Ik ga het risico niet nemen.

De methode van @Happy211 werkt heel goed. Nu eet Delano het medicijn lekker op samen met zijn brokjes. Het scheelt echt veel dat hij het zelf opeet. Voor de oppas is het straks een kwestie van de juiste hoeveelheid medicijn mengen met de brokjespap en kijken of Delano het goed opeet. Ik heb het vertrouwen dat dat goed gaat komen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel maar je kan dat dan dus in 1x per dag doen, als je eenmaal over die 2 weken heen bent, scheelt de oppas weer brokjes weken. Kan die ze eventueel check 1 in de week zetten en check 2 de medicatie erbij. Dan heb je iedere keer een verse batch en geen geklooi met bacteriegroei, mits je dat koel bewaard dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn we weer een paar dagen verder. Het blijft tot nu toe best stabiel. 

 

Vandaag is Delano heel actief. Hij volgt me steeds en heeft geprobeerd om op zijn achterpoten te staan, zoals hij vaak deed. Maar het is hem deze keer niet gelukt, hij valt om. Gelukkig op een zachte plek. Het is alsof dat hij niet weet dat hij nu wankelt. Hopelijk beseft hij nu dat hij niet zo stabiel is en niet meer zomaar 'oude dingen' gaat proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1e week zit erop. 

Delano blijft actief, eet en drinkt goed. Zijn kop hangt nog steeds scheef, dit wordt erger als hij in een bepaalde houding zit.

Verder merk ik dat zijn kin kaal begint te worden. De huid ziet er niet heel rood uit maar ik maak me toch wel zorgen of er een ontsteking oid is.

En het is mij opgevallen dat zijn staart veel gevoeliger is. Gisteravond zag ik het staartje ineens 'trillen'. Iemand bekend ermee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat hij kwijlt, doordat de kop schuin staat? Of zie je geen tekenen van vocht bij de kale plek?

 

Over het staartje kan durf ik zo niks te zeggen. Wat bij E.C. zo is, is dat het allerlei neurologische symptomen kan geven, dat zou in theorie de staart ook kunnen treffen, zie je verder nog dingen in het bewegingsapparaat? Ik probeer me voor te stellen dat dat gebied betroffen is, maar er liggen meer zenuwen in dat gebied. De aansturing gaat sowieso vanuit de hersenen.

 

Gezien alle symptomen, zou vitamine B injectie iets zijn? Uiteraard in overleg met de dierenarts.

 

Oja nog even over de staart er zijn best wel wat konijnen die rare dingen met hun kont gaan doen als ze iets lekkers eten, je kunt het niet linken aan het eten van iets? Dat is het nadeel van zieke konijnen, je gaat alles als symptoom en eng zien, misschien is het anders verklaarbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inderdaad gematigd.

Door zijn scheve kop drinkt hij op een manier waardoor zijn kin nat wordt van het water in het bakje. Ik hou hem in de gaten. We gaan ook een nieuw bakje inzetten en kijken of dat helpt.

 

Hij is op zich nog best stabiel qua bewegingen, en kan nog snel heen en weer rennen. Af en toe valt hij op zijn zij omdat hij bijvoorbeeld te ver draait om zichzelf te wassen of omdat hij te enthousiast is en gaat staan. Wat betreft het staartje, ik zie het nu eigenlijk alleen als ik zijn staart op een bepaalde plek aanraak, mss vindt hij dat gewoon niet lekker voelen? 

Ik zal de DA vragen of hij mss ook vitamine B injecties kan krijgen, zeker omdat er nu weinig vooruitgang lijkt te zijn. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie.

 

Gister zijn we met Delano naar de DA geweest. De jongen was heel erg boos dat hij in de reismand moest, hij bleef maar graven en knagen in de handdoek... Maar dat laat ook gelijk zien dat hij genoeg energie heeft denk ik dan..

 

Hij is helemaal nagekeken: temperatuur is goed, oren gecheckt, geen ontsteking of bijzonderheden gevonden bij zijn kin of staart, en hij is goed op gewicht gebleven (was 1.19kg, en nu 1.2kg). De natte/kale kin zou wss inderdaad door het bakje komen. 

Hij heeft een vitamine B injectie gekregen, hopelijk gaat het helpen. En we gaan 1 week langer door met de hogere dosis van Panacur, dus 3 weken in totaal, omdat er geen zichtbare vooruitgang is. Verder blijven we metacam geven. 

 

Zijn kop lijkt schever te hangen na de rit, wat wel te begrijpen is door de stress. Ik vind het heel sneu voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kopje is nog steeds scheef, en misschien blijft het zo. Ik heb wel het idee dat Delano qua levendigheid helemaal terug is op zijn oude niveau. Heen en weer rent hij van tapijt naar tapijt, en hij is nieuwsgierig naar alles wat er gebeurt.

Vanavond hebben ze een eierdoos met kruiden en groente gekregen en samen met Pepper is hij lekker aan het slopen.

Ik denk dat ik metacam ga afbouwen, van 6 druppels per dag naar 4 druppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .