Ga naar inhoud

2 rammen ruzie na een half jaar


Aanbevolen berichten

Hoi.

 

ik heb in januari 2 Franse hangoren gekocht. De man van wie ik ze gekocht had zei dat het een jongen en meisje waren. Nou top zou je denken want dat gaat vaak goed. Bleken het 2 mannetjes te zijn. 
 

na een dikke teleurstelling hebben we ze beide laten castreren en gekoppeld met z’n 2e. Het koppelen ging uiteindelijk goed

 

maar nu na een half jaartje probeert het ene konijn bij de andere overal te ruiken en daardoor gaan ze vechten. Dit was van de ene op de andere dag gebeurt heel gek. Nu heb ik ze apart gedaan want ik wil niet dat ze elkaar vermoorden. Ik las hier al vaker dat mensen dit ook hadden na een ziek konijn of een operatie, maar zou dit ook bij mij werken? 

 

ik wil ze echt niet weg doen want dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

 

kan ik ze opnieuw koppelen? Hebben jullie tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt alsof ze in de puberteit zijn gekomen en dus nu de karakterontwikkeling doormaken waardoor ze niet meer samen kunnen. 

Dat is heel verdrietig, maar daar is helaas geen oplossing voor. Ze krijgen nu een sterke eigen wil en je kunt ze helaas dit niet afleren.

 

Je leest meer hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Klinkt alsof ze in de puberteit zijn gekomen en dus nu de karakterontwikkeling doormaken waardoor ze niet meer samen kunnen. 

Dat is heel verdrietig, maar daar is helaas geen oplossing voor. Ze krijgen nu een sterke eigen wil en je kunt ze helaas dit niet afleren.

 

Je leest meer hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen


ja ze zijn iets ouder dan een half jaar inderdaad, maar als ik ze paar weken apart heb en daarna weer hellemaal vanaf het begin weer opnieuw ga koppelen werkt dat?

 

ik heb de ruimte niet voor 4 konijntjes, moet ik dan 1 weg doen en een vrouwtje er bij doen? Gaat dat wel goed dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan geen andere keuze hebt dan er eentje af te staan. Ik zou het bij twee rammen niet gaan proberen om te herkoppelen. De kans dat dit goed gaat is heel klein.

En hoe langer je ze houd, hoe meer je eraan gehecht raakt. Dus als je dan later alsnog moet afstaan is het nog moeilijker.

 

Ik zou wel naar een goede opvang gaan zodat je weet dat hij goed terecht komt.

En niet zomaar een (gecastreerde) voedster erbij zetten, maar het overgebleven konijn zelf een maatje laten uitkiezen (speeddate, koppelservice). Dan heb je de meeste kans dat het goed blijft gaan. Maar zekerheid heb je nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook 2 rammen wat in het begin goed ging echter ging later dat ook behoorlijk mis.

 

Dus toen heb ik in het gedeelde hok een hoog hem gemaakt met balken en een paar stukken van een konijnen ren zodat ze wel aan elkaar konden ruiken maar niet konden aanvallen. Ook de voer- en drinkbakjes had ik bij de ren gezet zodat ze dichtbij elkaar stonden als ze aten of dronken met een hek ertussen.

 

Daarna heb ik ze een keer op neutraal terrein in 1 ren gezet bij elkaar wat eerst spannend was wat ze zouden doen maar die interactie ging goed en heb ze daar voor 3 dagen ingehouden dag en nacht, in de gaten gehouden met een camera als ik er niet bijzat de eerste dag heb ik er constant bij gezeten. En dag ging goed! Dus toen konden ze weer samen. Af en toe probeerde ze wel elkaar te bijten maar dan zorgde ik dat er iets tussen zat bij mij was dat het deurtje van de reismand

(niet je eigen hand of voet!) 

 

Dit ging na 2 weken al weer goed en tot de dag van vandaag kunnen ze niet zonder elkaar.

 

Ik hoop voor je dat je hier iets aan hebt en of het lukt!

aangepast door Jaydenn
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammen hebben eigenlijk alleen kans van slagen als ze gecastreerd zijn en echt goed op (volwassen)karakter aan elkaar gematcht zijn. Zet je zomaar twee rammen samen, of dat nou broers zijn of gewoon twee jonge of oudere konijnen, dan is de kans dat ze echt een goede klik hebben en goed met elkaar kunnen zeer, zeer klein. Dat is dus ook de reden dat we het afraden en dat konijnenopvangen niet eens aan een koppeling van twee rammen beginnen. 

 

Wat Jaydenn omschrijft klinkt ook niet ideaal, alsof ze toch wel echt met spanning leven. Er hoeft dan maar een kleine verschuiving in rangorde te zijn, een keer 's nachts of als je er niet bent, en het gaat knokken zijn tot er echt gewonden vallen. Ik zou dat risico niet nemen en ik zou mijn konijnen zo een leven ook niet willen geven, ik zou ze elk echt geluk met een goed passend maatje wensen. Dat maakt soms wel dat je lastige keuzes moet maken.

 

Je opties zijn of beiden een eigen maatje en een eigen verblijf geven of één van de twee afstaan en voor het konijn dat je wel houd een nieuwe, goed op karakter uitgezochte partner adopteren. Twee koppels, twee aparte verblijven van elk minimaal vier vierkante meter en dubbel zoveel konijnen, dus ook dubbele kosten voor voeding en dierenarts. Dat moet je kunnen en zien zitten. 

 

Konijnen zijn zo ontzettend leuk samen, zo gelukkig samen. Maar net als mensen willen ze eigenlijk echt gewoon zelf hun liefde van hun leven kiezen en niet uitgehuwelijkt worden. Als konijnenbaasje is het niet altijd praktisch of leuk, maar het geeft zoveel konijnengeluk als je de moeite neemt te zoeken naar een goede partner. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het wel eens met bovenstaande. Deels ligt het natuurlijk ook aan de beperkte ruimte die je kunt bieden. Daarvoor moeten ze elkaar wel echt lief vinden.

 

Helaas kun je niet willekeurig een ander konijn kiezen en er eentje omruilen en dan verwachten dat er een andere uitkomst is.

 

De meeste konijnen zoeken ook wel de confrontatie met een ander konijn als het om territorium gaat. Het is niet, als je maar genoeg ruimte geeft, dan gebeurt er niks. Je loopt altijd ergens tegen een grens aan.

 

Het is konijnvriendelijker om beiden een eigen maatje te gunnen waar het wel mee klikt. Dit is ook echt zo'n leeftijd dat het mis gaat. 

 

Deze situatie oplossen gaat hoe dan ook moeilijk zijn. Los van afscheid nemen betaal je ook nog afstands- en adoptie kosten. Niet om je bang te maken, maar ga maar uit van goede 100 euro, meer als de voedster al gecastreerd is. Ik zou je afraden om zelf te gaan zoeken, natuurlijk zijn er gratis konijnen te vinden, maar je wilt problemen oplossen, er niet nog meer bij maken.

 

Kies voor een volwassen voedster, dan weten ze wat voor karakter er in zit. Dus ongeveer 1 jaar of ouder.

 

Geen ruimte voor twee koppels betekent dus helaas afscheid nemen, ik zat nog te denken, misschien is er iemand in je omgeving die wel de ruimte heeft en een van de twee een goed huisje kan geven, dan hebben beiden snel een mooi thuis en twee konijnen uit de opvang ook. Maar dat geluk moet je maar net hebben, het leuke is, je hoeft dan niet helemaal afscheid te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik denk dat je bij twee koppels wel moet realiseren dat als het niet werkt, je een koppel heel lastig ergens 'kwijt' kunt.

Een konijn is al lastig voor afstand, maar een koppel helemaal.

 

En als de koppels elkaar kunnen ruiken/zien dan is dat volgens mij een bron van onrust.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .