Ga naar inhoud

Mannetje of vrouwtje


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben nieuw in de konijnenwereld en hebben twee kleine konijnen gekregen. Ze zijn 8 weken oud en willen weten wat het geslacht is ok eventuele voortplanting te voorkomen. Kan iemand misschien advies geven aan de hand van deze foto’s van konijn 1 en 2 welke wat is?

 

https://postimg.cc/gallery/xCDq3hZ

aangepast door Clowntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je foto's zijn best goed, fijn! Je zou kunnen proberen voorzichtig nog iets meer druk te geven. Bij konijn 2 denk ik namelijk dat er dan een piemeltje te voorschijn komt. Mijn gok zo op foto's is konijn 1 een voedster en konijn 2 een ram. Maar laat het zeker bij een dierenarts controleren als je twijfelt.

Is er een reden dat je twijfelt over de geslachten? Vertrouw je de plaats waar je ze hebt gekocht niet? Dan zou ik zeker naar de dierenarts gaan voor een wat uitgebreidere check. Ook om de leeftijd te schatten, want als het inderdaad een ram en voedster is, dan moeten ze vanaf 10 weken apart, en dan moet je dus wel zeker kunnen zijn van de leeftijd.

 

Als het inderdaad een ram en voedster zijn, dan zijn de volgende stappen als volgt:

- bij 10 weken de konijnen apart zodat ze niet meer bij elkaar kunnen komen. En jonge rammen kunnen erg slim zijn, dus zorg echt voor een goed afgesloten ren waar ze niet overheen of onderdoor kunnen.

- vanaf 12-16 weken zullen de ballen van de ram indalen en dan kan hij gecastreerd worden.

- als beide konijn 16 weken oud zijn èn de castratie van de ram minimaal 14 dagen geleden is, kun je de konijnen weer aan elkaar koppelen. 

- doe de koppeling op neutraal terrein, dus niet in het verblijf van een van de konijnen. Als alles rustig is (meestal na enkele dagen) dan kunnen ze naar het uiteindelijke verblijf. Heeft een van de konijnen daar gezeten toen ze gescheiden moesten zitten, zorg dan dat je het heel goed schoonmaakt zodat ze niet hun territorium gaan verdedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is het bij (jonge) konijnen ontzettend moeilijk om het geslacht te bepalen als je daar weinig of geen ervaring mee hebt. Ik durf me er in elk geval niet aan te wagen 🙈

Het beste advies dat ik je kan geven is om zo snel mogelijk een afspraak bij een konijn kundige dierenarts te maken voor de geslachtsbepaling en een gezondheidscheck. 
 

Ik hoop dat het een ram + voedster zijn omdat een koppel in deze samenstelling de meeste kans van slagen heeft. Wel is het zo dat je ze dan vanaf 10 weken moet scheiden om een zwangerschap te voorkomen. 14 dagen na castratie van de ram kan je dan proberen te koppelen op neutraal terrein, een plek waar beide konijnen nog niet geweest zijn.

 

Konijnen worden net als wij mensen liever niet uitgehuwelijkt, maar kiezen graag zelf hun partner. Vandaar dat wij eigenlijk altijd adviseren om naar een konijnen opvang te gaan voor het uitzoeken van een leuk koppel konijnen.

De kans van slagen is met door ons mensen uitgezochte konijnen minder groot. 
 

Ik hoop je zo een beetje geïnformeerd te hebben ☺️ als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenstaande wat betreft je vraag over de geslachten. Maar omdat je aangaf nog nieuw te zijn als konijnenbaasje, bij deze nog wat extra informatie:

 

Het artikel met tips voor nieuwe konijnenbaasjes kan je vast goed op weg helpen:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

Een overzicht van alle konijneninformatie is hier te vinden:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/overzicht-van-alle-konijneninformatie

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

even wat achtergrond info.

 

beide konijnen komen uit hetzelfde nest en hebben wij van vrienden gekregen die dus een nestje hadden. We hebben ze met 10 weken ontvangen en zijn nu 12 weken oud.

 

Zal ze voor de zekerheid nu uit elkaar gaan plaatsen en een afspraak maken bij de dierenarts.

 

Nogmaals dank, fijn forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik eerder schreef kunnen de ballen van een ram vanaf 12 weken indalen, en vanaf dat moment zijn ze ook vruchtbaar. 10 weken is eigenlijk voor wat extra zekerheid. Als je zeker bent van de geboortedatum zou je tot de 12 weken kunnen wachten, maar zelf zou ik dat risico niet nemen. Je zult maar net de uitzondering hebben waarbij de ballen al in de 11e week indalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wat diversiteit in het moment wanneer konijnen vruchtbaar worden. Hierin wordt een zekerheidsmarge in acht genomen.

 

Omdat ze beiden even oud zijn is het oke om ze nu nog uit elkaar te halen. Rammen zijn eerder vruchtbaar dan voedsters. Bij rammen zeggen ze gemiddeld 12 weken (castratie volgt meestal tussen 16 en 20 weken), bij voedsters is er voor de veiligheid voor 14 weken gekozen, maar in de praktijk is dit meestal rond de 20 weken (dit hangt ook weer af van het jaargetijde dat ze geboren worden, castratie mogelijkheid volgt pas als ze een half jaar oud zijn).

 

Dus om geen risico's te nemen is nu uit elkaar halen wel verstandig. Koppelen kan toch pas vanaf 16 weken en na castratie + tijd om de laatste sperma lading zichzelf te laten vernietigen. Ze weten niet helemaal hoelang dat dus is, maar koppelen vanaf dag 15 na castratie lijkt altijd goed te gaan.

 

De kans dat ze ergens tussen de 18 en 20 weken zijn voordat je aan koppelen toe bent acht ik vrij groot. Met geluk iets eerder.

 

Hopelijk vinden ze elkaar ook nog leuk als ze over een aantal weken wat meer karakter gaan ontwikkelen. Spannend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .