Ga naar inhoud

Myxomatosis of iets anders?


Aanbevolen berichten

Hallo, nieuwe member hier.

 

Ik heb al 20 jaar konijnen maar heb nu iets waar ik me geen raad mee afweet. Ik woon nl. ook in Spanje en de konijnkundige dierenartsen hier zijn op een ander niveau zeg maar dan in NL.

 

Het is een heel verhaal maar hier komt het.

 

Ik heb een 3 maanden oud konijn Sammie die maandagochtend eveneens wat vreemder werd in gedrag, slomer, natte neus, oogjes constant dicht maar nog wel veel at en dronk. Ik had Metacam in huis en dat ook gegeven. In de nacht van maandag op dinsdag kreeg hij neurologische problemen, zoals niet kunnen rondhuppelen, moeite om op te staan en 'shaken' enorm trillen als hij rechtop zit. Dinsdagochtend naar de DA gegaan en die zegt dat het myxomatosis is. Ik heb twee konijnen en geen van beiden gevaccineerd. Dit was omdat de oudste van twee jaar samenwoonde met een konijn die heel zijn leven lang snot had en erg veel andere gezondsheidsproblemen had en vorig jaar op 8 jarige leeftijd is overleden. Een myxomatosis vaccinatie zou hij niet overleefd hebben en wilde de andere niet vaccineren ivm overbrengen van shedding zeg maar (heb dat ooit met een ander konijn meegemaakt). Het zijn trouwens ook binnenkonijnen.  Mijn ander konijn Jeanie die van 2 jaar heeft wel last van zwakke achterpoten maar verder gezond (neem ik aan).  Terug naar Sammie, dus wij gisterenochtend met spoed naar de DA en hij had bizar hoog koorts 40,8 !!! Hij heeft 3 spuiten gekregen waarvan 1 myxomatosis vax was, 1 antibiotica en 1 voor de koorts te verlagen en onderhuids vocht. Nu moet ik hem iedere 12 uur Metacam geven en Enrofloxacino antibiotica. 

 

Nu heb ik die DA vanochtend gesproken over Sammie zijn neurologische problemen en of ik misschien Panacur kan gaan geven, in het geval van EC. Hij zegt nog niet want kan diarree veroorzaken bij Sammie en eerst stabiliseren de situatie nu. Vanavond gaan we met Sammie terug naar hem.

 

De situatie sinds al deze prikken is hetzelfde gebleven en het tis een race tegen de klok. Ik ben er niet van overtuigd dat het myxomatosis is maar de DA wel want die zegt deze neurologische symptomen kunnen ook bij besmette konijnen zo voorkomen. Ja ik weet het effe niet meer. Ik zie het zeer somber in. Kunnen jullie aub met me meedenken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig dat het zo behelpen is daar in Spanje. Ik kan je helaas niet helpen, ik heb (gelukkig) nog geen myxomatose meegemaakt en ken dus vooral de typische symptomen met de knobbels en zwellingen. Het ziektebeeld van jouw konijn doet mij ook niet direct aan een bepaalde ziekte denken.

 

Heb je jouw andere konijn nu ook laten vaccineren? Zo niet, dan zou ik dat vanavond ook laten doen als je teruggaat zodat zij in ieder geval ook beschermd is.

 

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen, ik vind de symptomen apart, er zitten zeker myxomatoseachtige symptomen bij. Ik zou de ander met spoed vaccineren

 

Ik moet even nadenken, syfilis kan ook zo op de ogen slaan. Maar omdat je in Spanje zit zijn er mogelijk nog meer opties.

 

Hoeveel dagen wil de dierenarts wachten? Het is wel van belang om panacur binnen 10 dagen te starten, vanaf het moment dat je symptomen ziet. E.C. vind ik ook niet helemaal passen, wel denkbaar bij je andere konijn. Combinatie zou kunnen.

 

Ik denk nog even na of me nog iets te binnen schiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren naar DA geweest en hij heeft nu longontsteking erbij of sluimerde dat al al die tijd al. Hij krijgt nu ook cortisol en vit B water. De luchtvochtigheid is hier bizar hoog en het is hier ook snikheet. Ik woon vlakbij Gibraltar aan de uiterste zuidkust. Ik heb gevraagd naar Panacur maar de DA zei eerst moet dit stabiliseren, dus geen idee over hoeveel dagen wachten. Ik heb ondertussen wel 'stiekem' Panacur online besteld maar moet helemaal van Duitsland komen. Dit is dag 4 ondertussen, tis maandag begonnen. Hij heeft geen opgezette of dikke ogen etc... Ogen zien er schoon en helder uit, de poepjes zijn ook normaal. De DA wilt ander konijn niet vaccineren want hij zei had ze allang ziek moeten zijn en er is een milde nieuwe variant schijnbaar hier die alleen aanslaat bij zeer jonge konijnen. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat het Myx is maar wat het wel is, geen idee. Erg moeilijk want Sammie ziet enorm af. Ik denk idd een combinatie.

 

Ik heb trouwens nooit een konijn zo jong laten vaccineren, dosis van een volwassen konijn krijgen ze dan toch? Plus de stress dat ze net hier wonen erbij, wachtte ik altijd een paar maanden. Ik heb ooit twee konijnen uit de opvang hier gehaald en toen begonnen de problemen met een ander konijn. Kan het zijn dat die iets overgebracht hebben naar hem en hij weer naar Jeanie en Jeanie weer nu naar Sammie? Maar goed ik ben hier voor advies voor de kleine Sammie.

 

De volgende medicijnen krijgt hij nu: 2x daags Metacam, 2x daags Enrofloxacino antibiotica, Cortisol 2x daags (vanaf vandaag) 1 druppel (0,1 ml) en water met vit B erin.

 

Nog geen verbetering gezien. maar het ook niet slechter geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft nog steeds 40,4 graden koorts en we krijgen het niet naar beneden. Ik heb in het verleden hier al zeker 3 konijnen verloren aan een longontsteking (die waren allemaal wel rond de 7 jaar oud) en ja allemaal gevaccineerd, geen medicatie niets hielp. Het komt hier ontzettend veel voor bij huiskonijnen. De DA en ik halen ALLES uit de kast maar echt NIETS slaat aan. Hij heeft nu zoveel snot, als ik het schoonmaak komt het binnen no time terug en 'forced feeding' is nu bijna onmogelijk. Hij raakt in paniek omdat hij niet kan ademen natuurlijk als hij moet eten. Ik denk niet dat hij het einde van de dag haalt helaas. Anders weer een ritje naar de DA om 18.00 uur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts mogelijkheden om zuurstof toe te dienen? Denk aan een zuurstof kooi, iets in die richting.

 

Ik moest al denken aan een bacterie, maar nu helemaal (mits het niet toch myxomatose is dan) Kunnen ze geen swab maken van de ogen? Dat op kweek zetten en hopen dat je een aanknopingspunt vindt. Komt het snot uit de neus? Ook dat kun je testen, beetje zelfde verhaal, niet heel betrouwbaar qua uitslag, maar je moet iets. Als het zo veel konijnen treft, dan is het sowieso iets besmettelijks. Als ze meer konijnen testen zijn er misschien overeenkomsten.

 

Sondevoeding is bij konijnen wel mogelijk, alleen denk ik dat je konijn niet stabiel genoeg is om de lijn in te brengen (narcose). Maar niet eten is ook gegarandeerd dood gaan. Dus ik zou die gok wagen.

 

Ik denk dat je je konijn op moet laten nemen, met dus sonde en zuurstof en zo snel mogelijk uitzoeken wat de oorzaak is.

 

Je hebt gelijk hoor, als het zo door gaat haalt hij het einde van de dag niet. Zo snel in je bericht lezende geef je wel al de juiste antibiotica (tenminste de meest voor de hand liggende). Soms wordt er een tweede toegevoegd. Maar ik weet de naam uit mn hoofd niet, het is een oxytetracycline.

 

(Normaal wordt bij snot ook vaak doxycycline en duplocilline toegepast)

 

Succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een beetje eten in gekregen, hij ligt nu te slapen. Wat beter helpt is om hem op een opgevouwen theedoek te zetten met zijn voorpootjes en lijfje zodat hij een beetje rechtop zit. Maar wel paniek als hij mij weer ziet aankomen met een spuit. Arm ding.

 

Opnemen heb ik al gevraagd maar dat is hier in Spanje erg ongewoon. Plus de DA weet dat ik altijd thuis ben en hij geeft instructies via de telefoon. Ik hoef ook nooit een afspraak te boeken en kan altijd bellen en/of langskomen. Ik heb zelfs van hem geleerd zieke konijnen te prikken in de nek maar met Sammie durf ik dat niet aan, veel te fragiel en te ziek. Ik moet de DA om 17.30 bellen voor een update en wss langskomen dus dan breng ik te sprake van extra zuurstof. Ik heb liever een middel om zijn snot te verwijderen dan hem daar achter te laten, want nachts is daar niemand op de praktijk. Andere cultuur hier. Is in het ziekenhuis ook zo, de familie zorgt meer voor je dan de verpleegsters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O tegen snot zijn wel middeltjes, slijmoplossers, vernevelaars met kapje (waar medicatie in kan). Daar kun je wel iets mee dus. Namen van middelen weet ik uit mijn hoofd niet, misschien dat iemand anders dat weet. Ik weet dat er mensen op het forum zitten die zoiets gebruikt hebben.

 

Konijnen met longontsteking hebben wel baat bij zuurstof, maar of dat aan huis kan? Wie weet, als hij stil ligt dat je een kapje bij zn neus kan leggen? Ik noem maar wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Jeetje, wat rot! Het klonk ook wel heel ziek hoor. Heel veel sterkte met het verlies.

 

Mag ik voor de zekerheid eens vragen welke vaccins er in Spanje gebruikt worden? Ik vind het zo naar om te horen dat zoveel konijnen het niet halen. Je durft haast geen nieuw konijn meer in huis te halen op deze manier.

 

Het moet haast een bacterie of virus zijn. Spanje moet zich toch ook aan bepaalde regels wat antibiotica betreft houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

myxomatose

Op 6-8-2024 om 11:10, Ingridvz zei:

Helaas heb ik Sammie gisteren in moeten laten slapen. Bedankt voor het meedenken.

Wij hebben ook ooit een konijn met myxomatose gehad. Die had zijn ogen helemaal dichtzitten. Ook mee gedokterd maar redde het ook niet.

Toen bestonden er nog geen vaccinaties tegen myxomatose. Hier heerste het pas ook bij de konijnen op een school.

ik denk dat je geen andere keuze had. Bij ons heeft hij het ook niet gered.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .