Ga naar inhoud

Onderscheiding gasbuik en verstopping


Aanbevolen berichten

Goedenavond

 

Hoe moeilijk is het voor een DA om een gasbuik en een verstopping te onderscheiden?

 

Vanmorgen is m'n konijn in mn handen overleden toen ik hem medicijnen wilde geven voot gasbuik. Hiervoor was ik vrijdag naar de DA geweest. 

 

Ik heb hem vrijdag en zaterdag dus zitten dwangvoeren en medicijnen zitten geven, maar iets klopte er niet. Er zat 0 verbetering in.. hij had eerder al gasbuik gehad en toen reageerde hij heel anders.

 

Vanmorgen tijdens het medicijnen geven krijg hij een soort aanval en legde zn koppie neer en dat was het.

 

Na wat internetten, omdat ik het niet vertrouwde, leken eigenlijk alle symptonen die hij had meer op een verstopping. Daarmee zou je dus juist absoluut niet mogen dwangvoeren, maar moeten laten drinken.

 

Ik heb nu echt het gevoel dat ik mn eigen konijn met heel veel pijn dood heb gemaakt, wat vrij makkelijk te verkomen kon worden.

 

Of liggen deze 2 problemen kwa symptonen zo dicht bij elkaar dat dit gewoon een risico is?

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een rot ervaring, ik snap dat je vol vragen zit. Zou je de aanval voor me kunnen omschrijven? Gasbuik en verstopping kunnen simultaan voorkomen. Verstopping kan een dierenarts vaak wel voelen en anders stellen, ze diagnostische middelen voor.

 

Wat je zegt klopt niet helemaal, want meestal dwangvoer je wel, bij een verstopping ook, alleen dan in het tempo waarmee de massa zich verplaatst. Alleen als de maag vol zit en zich niet leegt kun je niet dwangvoeren. In alle andere gevallen ga je met massage en medicatie de massa verplaatsen en met de ruimte die er dan ontstaat kun je dan ook dwangvoeren.

 

Overigens is de medicatie voor gas en verstopping gelijk, de vraag die je je moet stellen, kwam medicatie nog wel aan? Zeker oraal is dat een risico. Wat je ook bedenkt, je kunt dit niet meer ongedaan maken. Je mag van mij wel alle symptomen beschrijven en als je een beeld kunt schetsen van hoe de buik voelde is dat nog beter. Dat schuldgevoel is gewoon *krulspinazie*. Had ik maar... Die wil je eigenlijk niet tegen komen. Ik weet dat je zoekt naar een misschien was het toch niet te voorkomen, want wat als je verkeerd gehandeld hebt? Ik heb 1 vraag nog voor je, heb je dat wat je gedaan hebt uit liefde voor je konijn gedaan, omdat je dacht dat het het juiste was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven. 

Hij heeft 1x eerder gasbuik gehad. Toen ging hij overal liggen en deed helemaal niks meer met een hele opgezwolle harde buik.

 

Nu zagen we donderdag dat ie anders deed, maar we konden onze vinger er niet helemaal op leggen. Het was nooit een energiek konijn, behalve als ie buiten kwam. Toen ging ie rennen en springen en dit deed hij donderdag dus ook nog.

 

Toen we hem niet zagen eten zijn we dus naar de dierenarts gegaan en die gaf de medicatie en pijnstillers mee voor gasbuik.

Afgelopen zondag toen ik dus de medicatie wilde geven en hem optilde was hij zo slap en stribbelde niet tegen, terwijl hij nooit opgetild wilde worden. Hij ging gelijk liggen en bleef roerloos liggen.. ineens rende hij op, rende heel lastig en ging weer liggen. Toen hoorde ik een geluid alsof zn maagje honger had. Rende weer terug naar zn hok en ging weer met dat geluid liggen.

Daarna begon hij soort van stuiptrekkingen te krijgen en begon met zn hoofdje te knikkebollen. Liet zich op zn zij vallen en toen zag ik hoe groot en hard zn buikje was geworden. Toen ie op zn zij lag trok ie zn pootjes ineen en bleef stuiptrekken. Denk na 2 minuutjes dat ie al geen oogreflex meer had.

 

En op je laatste vraag te antwoorden.. dit deden we uit liefde en omdat we dachten dat dit het beste was voor hem. We zouden onze laatste euro ervoor over hebben om onze huisdieren gezond te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mn vriendin heeft toch even de DA gebelt voor duidelijkheid.

 

Zoals Kolino al zei gebruik je idd voor beide dezelfde medicijnen en een konijn die niet eet moet ten alle tijden worden gedwangvoerd.

 

Omdat het zo snel is gegaan, gaan ze er van uit dat zn darmen gedraaid waren maar het kan dus heel veel redenen hebben.

 

Gelukkig wat meer duidelijkheid.. nu maar verwerken en de voedster koppelen aan een nieuw konijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je omschrijft is wel typisch voor een konijn dat dood aan het gaan is. Helaas kan ik de oorzaak hier niet uit destilleren. Het niet verbeteren is wel een opmaat naar wat er gebeurd is. Ik weet niet of nog een keer de dierenarts erbij halen, met extra onderzoek de situatie had veranderd. Misschien had je dan wel meer geweten over de oorzaak, dan gissen.

 

Konijnen met maag-darmproblemen zijn op dergelijke momenten altijd in levensgevaar. Op tijd reageren vergroot de overlevingskans, maar dan nog blijft de kans groot dat het verkeerd afloopt.

 

Een verstopping had de dierenarts wel gevoeld en anders op een andere manier onderzocht. Dan nog is de behandeling eigenlijk hetzelfde. Gelukkig bevestigde de dierenarts dat.

 

Alleen bij een volle maag kun je zoals ik eerder zei niet dwangvoeren. Op het moment dat je emeprid (metoclopramide, metomotyl als je het spuit) geeft, zal de maag zich legen (mits die overgang nog werkt). Ik ga er vanuit dat dit is gegeven. Daarna kun je in principe gaan dwangvoeren. Hetzelfde geldt voor een verstopping in de darm, deze verplaats je door massage, op het tempo van die verplaatsing geef je dwangvoer. Eigenlijk dwangvoer je konijnen dus altijd, maar niet altijd op dezelfde manier.

 

Als het goed is bevat dwangvoer ook genoeg vocht, als je netjes 1 deel poeder op 1,5 of 2 delen water hebt gedaan. Ja als er verstopping is, wil je water naar dat punt zien te krijgen, maar nogmaals iedere dierenarts sluit dat uit.

 

Ik hoop dat het je wel wat rust geeft dat je niet verkeerd gehandeld hebt. De oorzaak blijft gissen, het klinkt in ieder geval niet naar iets dat je op had kunnen lossen. Het is denk ik ook goed om de mening van de dierenarts te hebben, ook al weet je niet zeker wat het nou was.

 

Heel veel sterkte met verwerken, succes met koppelen alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schuldgevoel dat je nu hebt, dat is onderdeel van het rouwen.  Heel normaal, maar wel vervelend omdat dat echt niet nodig is. 

 

Uit jouw verhaal blijkt echt dat je hulp gezocht hebt, alle zorg gegeven hebt die mogelijk was en dat jullie met de kennis die er was de beste keuzes hebben gemaakt. 

 

Dat is echt niets om je schuldig over te voelen! Jullie hebben het heel goed gedaan. Het "wat als..." gevoel is een lastig iets, maar niemand heeft een glazen bol om in de toekomst te kijken. 

 

Ik wil jullie veel sterkte wensen.

 

En mijn tip is, denk vooral aan alle mooie momenten samen, de fijne jaren, de leuke karaktereigenschappen en niet te veel aan de laatste dagen dat de gezondheid achteruit ging. Dat maakt het verlies niet makkelijk, maar ik heb liever een glimlach door de tranen, omdat ik aan de fijne dingen denk, dan een onnodig schuldgevoel dat aan je knaagt. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte met het verlies van je ram!


Ik weet niet waar je wil gaan koppelen, maar bij sommige opvangen is er een wachtlijst, dus alvast even bellen voor een plekje kan best heel handig zijn.

Ook zetten sommige mensen een knuffel (zonder harde oogjes e.d., een baby knuffel voor de veiligheid) bij hun rouwende konijn. Dat kan veel helpen, als ze zich echt eenzaam voelen. Al heb je ook konijnen die ze uit frustratie stukbijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .