Ga naar inhoud

Wat na overlijden 1 konijn


Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

 

Vanmorgen is 1 van mijn konijnen redelijk onverwachts overleden. Hij was pas 6 jaar 

 

Nu heb ik nog 1 konijntje over van ongeveer 4 jaar.

 

Samen met m'n vriendin had ik besloten na dit koppeltje geen konijnen meer te nemen. Maar nu er 1 vrij onverwachts overleden is en de ander nog zo jong begin ik te twijfelen.

 

Het konijntje mag los door huis als we thuis zijn en met mooi weer heeft ze ook de hele tuin. Ik ben van mening dat ze op weinig plekken het zo goed gaat krijgen als hoe ze het nu heeft.

 

Maar ze is te jong om haar de rest van haar leven alleen te laten dus hink ik nu op een aantal gedachtens.

 

1. Haar houden en een konijntje zoeken van dezelfde leeftijd zodat ze nu (hopelijk) wel samen oud worden

 

2. Haar naar een opvang brengen of iets dergelijks waar ze (waarschijnlijk) kleiner gaat zitten, maar wel met een maatje

 

3. Haar houden zoals het is en hopen dat ze niet te eenzaam word.

 

Het is een lief beestje maar met een pittig karakter. Ze gaat achter mijn katten aan en valt ook de meeste mensen aan als ze in haar buurt komen.

Maar ik en mn neefje mogen alles bij dr doen zonder problemen.

 

Het is dus geen makkelijk konijn die bij elke familie of opvang terecht kan. 

 

Wat zouden nou mijn beste opties zijn? Het liefst hou ik haar, maar ben bang dat ze eenzaam word aangezien ze nooit alleen is geweest

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van je konijn. ❤️

 

Optie die je niet genoemd hebt:


Bij de konijnenopvang je vrouwelijke konijntje laten koppelen en laten weten dat je op zoek bent naar een tijdelijke koppeling. Dat is niet ongebruikelijk, voor mensen die willen stoppen. Wel is het zo, dat het overgebleven konijn vaak ouder is dan 4. Vaker is het konijn bijv. 8 of 10, waardoor mensen geen eenzaam leven willen voor hun overgebleven konijn, maar ook wel weten dat het een kwestie van tijd is voor je weer afscheid moet nemen. De opvang garandeert dan dat je het gekoppelde konijn terug mag geven - soms is dat zelfs dus zonder afstandskosten.

 

Wel is het natuurlijk zo, dat je je ook weer aan het nieuwe konijn kan gaan hechten. Er zijn dus ook mensen waar bij het 'tijdelijke konijn' dus toch blijvend konijn wordt gedurende de jaren. In principe is in deze situatie iedereen blij: konijn is blij, want heeft weer maatje, opvang is blij, want heeft weer ruimte en jij bent blij, want je kan blijven bij je beslissing om te stoppen én je hebt 2 blije konijnen in huis.

 

Mijn inziens is of dit of optie 2 de enige ethische manier om te stoppen met konijnen. Zelf een konijn zoeken van dezelfde leeftijd geeft 0,0 garantie over wie het langst leeft en dan moet je thuis koppelen, want best wel pittig kan zijn of zelfs helemaal niet kan lukken. Een konijn eenzaam laten is geen optie - dan kwijnen ze weg en hebben ze ook echt heel veel stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bericht!

 

Zo'n tijdelijke koppeling wat houd dat precies in? Kan ik een konijn van de opvang mee krijgen zodra ze gekoppeld zijn en zodra mijn andere konijn overlijd kan ik de koppel konijn weer terug brengen? Lijkt mij eerlijk gezegt ook vrij zielig voor dat koppelkonijntje dan of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, speedy11 zei:

Bedankt voor je bericht!

 

Zo'n tijdelijke koppeling wat houd dat precies in? Kan ik een konijn van de opvang mee krijgen zodra ze gekoppeld zijn en zodra mijn andere konijn overlijd kan ik de koppel konijn weer terug brengen? Lijkt mij eerlijk gezegt ook vrij zielig voor dat koppelkonijntje dan of zie ik dit verkeerd?

 

Ja, natuurlijk is dat zielig. Maar voor veel mensen is het makkelijker om een konijn dat ze kort kennen op te geven, dan een konijn waar ze al heel lang aan gehecht zijn. Dat is natuurlijk ook logisch. Soms wordt er in de opvang gekozen voor een een koppelbaar konijn wat bijv. al heel lang niet gekoppeld is, waardoor die eindelijk een kans krijgt. Of een konijn met dezelfde medische achtergrond, omdat het baasje weet waar hij/zij op moet letten.

 

Zoals ik al zei, het is niet gek dat mensen willen stoppen met het houden van konijnen, maar hoe je dat ethisch doet is best moeilijk. Het is heel logisch dat je heel gehecht bent aan het overgebleven konijn van je koppel. Dat konijn opgeven is dan echt heel erg moeilijk, maar alleen laten is ook geen optie. Dan moet er toch iets bedacht worden.

 

Vandaar dat bij veel konijnen opvangen deze optie bespreekbaar is. En dat opvangen ook weten dat mensen zich soms weer hechten aan het nieuwe konijn en toch weer een vriendje komen halen en door blijven gaan. Dus het is een optie, maar je bent niet verplicht om het konijn dan ook weer af te staan.

 

40 minuten geleden, speedy11 zei:

Ik sta er ook voor open om haar te koppelen aan een mannetje en haar dan, mits het een goed huis is, ook over te plaatsen naar degene die interesse zou hebben

 

Dat is verreweg de moeilijkste optie. Veel konijnenopvangen zien dat koppels langer blijven, want de verhouding "nieuwe konijnenbaasjes" vs "bestaande baasjes die willen koppelen" ligt op de hand van baasjes die willen koppelen en dus speeddates of koppelvakanties doen. Wel is het zo, dat als je haar wil afstaan, je het het beste kan doen naar een opvang. Dan zit ze wel alleen (hopelijk kort), maar ze hebben vaak ook ren/speelveldjes voor een paar uurtjes per dag, ze krijgen goede medische zorg en een nieuw baasje wordt goed uitgezocht. Bij echte konijnenopvangen moet je foto's laten zien van hoe je de konijnen gaat houden en krijg je dus een alleenstaand konijn niet mee. Natuurlijk betaal je afstandskosten, maar je hebt wel veel meer zekerheid, dan dat je zelf iemand gaat zoeken via Marktplaats e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt heel erg bedankt voor je info.

 

Naar aanleiding van je berichtjes hebben we besloten haar even te laten rouwen en haar dan toch op koppelvakantie te doen.

 

De konijn waar ze dan aan gekoppeld word nemen we ook over dan.

 

Dit gaan we doen tot ze wat ouder zijn en het wat humaner is om ze bijvoorbeeld het laatste jaartje alleen te laten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .