Ga naar inhoud

Pijnstilling 1 of 2x per dag? (Novacam)


Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben nieuw hier. Heb al veel info door de jaren hier voor mijn konijntje gevonden. 

 

 

 

Nu een vraag, waar ik zo geen antwoord op zie. 

 

 

 

De dierenarts geeft voor 1x per dag pijnstillers. Maar nu lees ik online op sommige sites, ook van dierenartsen, dat pijnstilling bij konijnen maar 12uur en niet 24uur werkt.

 

 

 

Hoe doen jullie dit en wat krijgen jullie hierin voor advies?

 

Anders had ik nog even de DA gebeld of 1x per dag klopte, maar het is nu weekend. 

 

 

 

Was al blij dat ze vandaag open waren. Maar was wat veel info en thuis begon ik pas te twijfelen.

 

 

 

Op een oud flesje van paar jaar terug stond ook 1x per dag. 

 

 

 

Nieuwsgierig naar jullie kennis/ervaring. En waarom de 1 om de 24 uur zegt en de ander om de 12uur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben een snel metabolisme,  waar de dosering voor honden en katten van 1x per dag prima is, werkt de verbranding bij konijnen net even wat sneller. Geef je één keer per dag, dan is dat half de dag een heel eind uitgewerkt en kunnen ze dus toch nog pijn hebben.

 

Het kan dus fijn zijn de dagelijkse dosering niet in 1x maar in 2x te geven zodat de werking wat meer over de dag is verdeeld. Je hoeft dus niet dubbel te gaan geven, maar kan de dagelijks voorgeschreven hoeveelheid delen door 2, en dus 2x per dag geven.

 

Of dat nodig is ligt ook een beetje aan wat het probleem is en hoe makkelijk en stressvrij het toedienen gaat. 

 

Om wat voor reden geef je pijnstillers?

 

Heb je het idee dat er nog / een tijd na het geven van de medicijnen tekenen van pijn zijn?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dankje voor je uitgebreide antwoord. 

 

Vanmorgen had mijn konijn ineens een rood oog. Of vooral het ooglid is heel dik en rood. En opgezwollen. Het ziet er eng uit. Ook zat ze stil. 

Ik wist meteen dat er wat mis was.

 

Ze at en eet wel.

 

Ik heb oogdruppels aa opthacaf (chlooramfinicol retinolpalmitaat) gekregen. 6x druppelen per dag in 1e instantie. Daarna kan 4x. 

 

En novacam, ik denk ook vooral voor de ontstekingsremmer die er in zit.

En pijn zal het ook wel doen, al liet ze dat niet overduidelijk merken. Aangezien ze wel at en geaaid wou worden.

 

Ik denk dat ik ook vooral het vroeg, ik heb om 12uur gegeven (toen had ik het)

En vind het vervelend dat ze dan in de nacht eventueel pijn kan hebben.

 

En dan heb ik juist geen toezicht.

 

Dus ik twijfel zal ik straks nog klein beetje geven?

 

En ik wil het eigenlijk ook opschuiven, dus dat ik het ga geven in de avond. 

 

Zodat ik overdag toezicht heb, mocht het uitwerken.

 

Ik moet haar 11kg hond geven. 

Ze is 1,93 kilo. 

 

Dus niet x 10 wat ik lees hier op de site 

 

Zit een speciaal spuitje bij waar alleen de kg hond op staat.

aangepast door Alpaca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zat niks meer in het oog. Het oog zelf is niet beschadigd.

 

Wat wel kan, is dat er iets van een strootje in het ooglid is gegaan, zat een stipje. Maar dit was niet 100% te zien.

 

En ivm het weekend kon nu sowieso geen sneetje gezet worden ivm roesje.

 

En in de hoop dat dit misschien al voldoende is. Aangezien ook kan dat iets geprikt heeft maar er uit is.

 

Hij kon niks voelen.

 

Konijntje kreeg plaatselijke verdoving druppeltjes voor het onderzoek. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Novacam vind mijn konijntje niet erg.

 

Het oogdruppellen gaat ook soepel.

De DA heeft uitgelegd hoe het moet.

 

Hand op het hoofd, en van boven af druppel laten vallen op het oog. 

 

Hand/vuist op het hoofd houden omdat een konijn kan tegenspartelen, hoofd omhoog kan doen en je niet de tube in het oog wil krijgen, dit kan meer schade opleveren aan t oog..

 

Ze zal op een gegeven momen wel door hebben dat ik haar op ga pakken voor het druppelen en lastiger te pakken zijn 😆 want ze is heel slim. En kan hard weg rennen. 

 

Al heb ik soms het idee als het haar helpt, ze blij is dat ze weer medicijnen krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zomaar zonder overleg met de dierenarts extra pijnstillers geven, doseringen wijzigen is iets wat ik altijd in overleg zou doen. En in dit geval twijfel ik of het echt nodig is om op te hogen/extra te geven. Je zou het verdelen over de dag wel kunnen overwegen, omdat het dan wat pieken en dalen voorkomt, wat gelijkmatiger over de dag werkt.

 

Oogbeschadigingen door zaagsel of stro kan goed hoor, daar horen we wel vaker van.

Zaagsel is erg stoffig en kan irritaties en luchtwegproblemen geven. Dat is geen aangeraden bodembedekking voor konijnen. 

Stro kan inderdaad ook scherp zijn. Om die reden is er bijvoorbeeld ook gehakseld stro te koop. Daar is die kans een stuk minder bij. 

 

Maar zelf een kras maken tijdens krabben, door met een nagel in het oog te komen, een verwonding van een vechtpartij, een onhandig maatje, of door iets uit de omgeving (scherp stukje gaas, takje, wat dan ook) kan het ook veroorzaken.  Meestal is het vrij lastig te zeggen achteraf. Ik zou de leefruimte wel even goed nalopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je tips!

 

Ging niet om meer maar het opschuiven. 

 

En inderdaad dat ik las dat sommigen het delen door 2 en om de 12uur geven. Zou sneu vinden als bij konijn na 12 uur uitwerkt, sommigen schrijven zelfs na 6 uur.

 

Maar houd DA aan om de 24uur. 

 

 Ik ga het wel opschuiven zodat ik het meer einde dag geef, dan weet ik dat ze 's nachts sowieso geen pijn heeft als ik er niet ben.

 

Dan ben ik blij dat ik het nu pas 1x meemaak. Ik heb Hennepvezel, dacht dat dit een goede oplossing was. 

 

Fijne dag iedereen 🐇

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is veel verschil in hoe dierenartsen omgaan met pijnstilling en hoe vaak gegeven, omdat het nogal uitmaakt waar ze de prioriteit leggen.

 

De artsen die zeggen: 1x per dag - doen dit vaak om het stressniveau van je konijn laag te houden of om te zorgen dat het haalbaar is voor het baasje.

Sommige konijnen raken helemaal van het pad af als ze een spuitje zien, moeten geforceerd worden of eerst gevangen worden en stribbelen enorm tegen. Zeker als de pijnstilling voor de darmen is, dan is de afweging meer stress-> meer last van de darmen vs minder pijn -> minder last van de darmen weleens moeilijk. Ook zijn sommige mensen soms dus ook veel tijd kwijt en vinden het zelf eng/heftig. Sommige artsen zijn niet zo konijnkundig en weten niet dat konijnen meer pijnstilling nodig hebben en snellere verbranding hebben en schrijven dus te weinig voor.

 

Artsen die zeggen 2x per dag, zijn vaak wel konijnkundig, maar geven vaak daarbij ook aan, dat als het niet lukt of niet meer lukt, dat je dan kan minderen. Bij Scarlett kregen we bijv. te horen, je moet 5 dagen 2x op een dag geven na haar operatie, maar de meeste baasjes lukt het 3 dagen. Daarna knappen ze genoeg op om zoveel tegen te stribbelen dat je in principe mag zeggen: ze hebben het niet meer zo nodig.

 

Lodewijk drinkt het gewoon op uit het spuitje bij ons - dus daar doen we 2x per dag zonder problemen voor zijn heupdysplasie. Soms gaat het weleens mis en spuit er teveel uit en dan krijgt hij 's avonds maar een klein beetje of wat aangelengd met water. Hij komt er vaak ook echt om vragen en gaat er dan voor klaar zitten - dus ik snap het wel dat jij ook bij jouw konijn merkt dat ze snapt dat ze er van opknapt. Bij de vakantieopvang is hij vaak te uitbundig om stil te zitten voor zijn spuitje, dus daar krijgt hij het op groenvoer gedrupt. Wij doen 7.00 in de ochtend en dan 19.00 in de avond, maar in het weekend schuift het weleens naar 8.00-20.00.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn steeda meer aanwijzingen dat meloxicam maar 8 uur werkt. Toch kijk je in eerste instantie naar de dagdosering. De meeste dierenartsen doen 1 mg per kg per dag. Dit kun je over meerdere keren verdelen. Als je met 0,6ml en 1,9kg rekent kom je inderdaad rond de 11 kilo.

 

Helemaal eerlijk is het niet, als ik met de juiste dosering reken kom ik uit op 1,28 ml. Wat al laat zien dat je niet zomaar aan doseringen moet prutsen. Je hebt al 11 gegeven dus je kunt vandaag niks meer. Morgen voor je een nieuwe dosis geeft even bellen. Nu voor 1,8 kg hond geven heeft geen effect, die dosis is te laag om werkzaam te zijn. Als je je echt zorgen maakt zou je kunnen bellen met een spoed om meer te mogen geven, maar dan moet je meer geven dan normaal. Dit kan wel, maar niet zonder overleg. Ik kan wel vertellen wat realistisch is, maar de dierenarts kan ook een reden hebben voor deze dosering.

 

Ik zou morgen regelen dat je 2x daags kunt geven. Het is prima om dat smorgens en savonds te doen. Moet je wel op tijd bellen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .