Ga naar inhoud

Elsa weer in de lappenmand - konijn met maagzweer en alvleesklierontsteking


Aanbevolen berichten

De titel zegt het al, Elsa zit weer in de lappenmand. Zij en Christoffel zijn gelukkig genezen van de snot, maar Elsa ging zich wat afwijkend gedragen de afgelopen week. Deed me sterk denken aan toen ze een maagzweer had, dus toch voor de zekerheid een echo laten maken en inderdaad haar maagzweer is terug met daar bovenop nog een alvleesklierontsteking 😞 Vanwege de maagzweer kunnen we haar geen corticosteroïden geven, dus ze krijgt nu een combinatie van laxatract, maagzuurremmer en een pijnstiller voor de buikholte (cerenia) en nu maar duimen dat haar lichaampje het nu zelf aan kan. 

 

Ze is verder gelukkig nog ontzettend levenslustig en speels, echt een schat van een konijn. Nu vandaag even iets minder, maar dat vind ik niet zo gek na zo'n heftige dag. Ik hoop dat ze er snel bovenop is. Wou met dit topic even van me afschrijven. Mocht iemand nog tips hebben, voor specifieke kruiden om dit te helpen, of iets anders, dan hoor ik het graag. 

aangepast door Evee
titel aangepast zodat duidelijk is wat het betreft
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Elsa weer in de lappenmand - konijn met maagzweer en alvleesklierontsteking

Ik heb je topic titel iets aangepast, ik kan mij zo voorstellen dat er mensen zijn met soortgelijke problemen bij de konijnen die het fijn vinden dit topic mee te lezen. 

Wat een narigheid, dat het weer terug is en er extra problemen bij zijn. Ik heb er geen ervaring mee, daarin dus geen advies. Ik wil je sterkte wensen en hoop dat de behandeling goed aanslaat! Dat ze levendig is en speels is, is wel een  goed teken. Ik duim voor jullie! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat de oorzaak is van de alvleesklierontsteking? Daarin zijn wat verschillende dingen mogelijk. Is de galweg open? Weet je of de twaalfvingerige darm ook ontstoken is? Als je haar oogwit bekijkt is dat netjes wit?

 

Kruiden/planten zijn er op zich wel, maar zou ik mogen weten wat ze normaal eet? De combinatie van deze klachten doet me vermoeden dat er wat meer aan de hand is dan je nu kunt overzien.

 

Cerenia (=maripotant) is geen pijnstilling, maar een antimisselijkheidsmiddel. Wel iets wat je in dit geval zeker toepast hoor, net als de maagzuurremmer. Laxatract is ook geen gekke optie nu. Alles bij elkaar zou dat alle plekken in het maagdarmkanaal rustiger moeten maken, wat het ongemak en dus ook de pijn zou moeten verminderen.

 

Wat ik mis in je verhaal is de oorzaak, wat je nu doet is symptoombestrijding, dat is ook nodig, maar je wilt ook dat het niet meer terugkomt. Vandaar ook bovenstaande vragen.

 

Als je de huidige voeding zo precies mogelijk deelt, van de brok zou ik ook graag het merk, de soort en de hoeveelheid willen weten, idem voor hooi (merk en soort hooi) en ook welke groenten je geeft en hoeveel (dat mag ongeveer).

 

Daarnaast heb ik nog de vraag, hoe goed werkt de overgang van maag naar twaalfvingerige darm? Is dat gezien op de echo? Zijn er meer onderzoeken gedaan dan alleen de echo?

 

Het is best wel moeilijk om goed voedingsadvies te geven, ik denk namelijk dat je het levenslang aan moet passen. Denk niet dat er veel baasjes zijn met ervaring, ik heb wel naar die processen gekeken, maar ik twijfel al over advies. Het is zeg maar hogere wiskunde, ook voor mij.

 

Wat je zou kunnen doen is kijken of er een dierenarts bij je in de buurt is die ervaring heeft met orthomoleculaire therapie. De grootste kans heb je bij dierenartsen die met allergie en/of dermatologie werken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kolino, dank je voor je uitgebreide reactie.

 

We weten niet wat de oorzaak is van de alvleesklierontsteking. Galweg hebben ze niks vreemds aangezien, heb even het rapport van de echo erbij gepakt en daar staat er niks over genoemd. Haar twaalfvingerige darm is ook niet onstoken en er staat bij dat ze geen afwijkingen bij de ileocecale overgang hebben gevonden. Haar oogwit is wel iets rood (maar dat is het voor mijn gevoel altijd geweest bij haar).

 

We zitten bij WP en vanuit daar hebben ze het advies gegeven om de cerenia hoger te doseren, dat zou dan ook pijnstillend moeten werken. We zien alsnog dat ze ontzettend veel pijn heeft, vanochtend was ze er heel slecht aan toe. Dus nu (in overleg met WP) 1/2 dosering metacam gegeven en 3x daags cerenia ipv 2x daags. Ik vermoed dat het alleen symptoombestrijding is omdat er dus uit de echo geen andere afwijkingen zijn gevonden. Ze hebben nu alleen een echo gedaan, eerder is ze al helemaal door de molen gehaald met bloedbeeld, urine en CT scan. Dat hebben ze nu niet gedaan. 

 

Ik geef ze :

science selective, daar krijgt ze een bodempje van per dag (minder dan 10g per kg). 

- combinatie van allerlei verschillende soorten hooi: knabbelhooi en kruidenhooi van Heu Tom, weidehooi van dierland Eemvoeders (bestellen zij bij een Duitse leverancier) en ook nog een grote pluk van bunny nature natuurweide hooi. Ze normaal gesproken van alle hooisoorten goed.

- groenten: krijgt ze per dag veel van, uit eigen moestuin: blaadje andijvie, blaadje witlof, wortelloofje, zevenblad, citroenmelisse, basilicum, verse munt, verse oregano, fluitekruid, snijbiet, goudsbloem. Allemaal 1 a 2 blaadjes.

 

Ik maak me nu wel ontzettend zorgen. Ik trof haar vanochtend heel slecht aan in de ren en ze lijkt nu ondanks alle medicijnen niet op te knappen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je! Ik hoop het echt. Het is ontzettend zorgelijk. Gedurende de dag is ze eigenlijk alleen maar verslechterd, ze had niks zelfstandig gegeten en ook helemaal niet meer gekeuteld sinds 6 uur 's ochtends. In overleg met dierenarts haar de volle lading medicijnen gegeven, laxatract verhoogd en toch zolang metacam bijgeven. Heel moeilijk dit, het is met alles kiezen tussen twee kwaden. Ze lijkt nu weer weer op te leven, heeft inmiddels weer gekeuteld (echt mini propjes) en zit uitzichzelf hooi te knagen. Hoop echt dat dit doorzet en ze niet alleen nu een opleving heeft omdat ze zo stoned als een garnaal is. Vind het ook moeilijk om te zeggen of ze nu vandaag zo'n pijn had vanwege de maagzweer en alvleesklier of omdat ze zo weinig in haar buikje had vanwege gister en daardoor toch beginnende verstopping...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je het vraagt!

 

We zijn de nacht goed doorgekomen, ze kwam vanochtend super blij naar me toe gerend en wou zelfs buitenspelen. Ik kon ook zien op de camera dat ze de hele nacht aan het spelen, graven en knagen is geweest. Dus dat lijkt erg positief gelukkig! ❤️ Nu maar proberen de medicijnen voorzichtig af te bouwen en kijken hoe ze daarop reageert. Hoop echt dat ze gister zo naar was van de echo en mogelijke verstopping en niet van de alvleesklier.

 

Ik blijf het met konijnen toch bizar vinden hoe snel ze om kunnen slaan. Ene moment nog super vrolijk en het andere moment zo diep in de put. Laat denk ik ook wel zien hoe goed ze zijn in het verbergen van hun pijn...

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je antwoord, voor mij helder genoeg hoor. Overigens ook blij te horen dat je bij WP zit, want dat maakt dat je konijnkundig heel goed zit. Waardoor ik het oordeel van de dierenarts ook vertrouw.

 

Wel heel naar dat ze gisteren zo slecht was. De alvleesklier kan een hoop in de war gooien, zeker voor de spijsvertering, maar ook in andere systemen.

 

Qua voeding doe je het niet zo gek hoor, het is goed om je te beseffen dat je altijd een balans zoekt.

 

Zonder al teveel uit te leggen, daar gaat andijvie boven witlof. Oregano boven munt en basilicum. Ik neig naar peterselie en selderij, die zijn wel vergelijkbaar met witlof als het om oxaalzuur gaat, maar in verhouding geef je van kruiden minder. Kamille en korenbloem zijn mogelijk nog een aanwinst in afwisseling met goudsbloem. Aardbeienblad wordt ook gezien als ontstekingsremmend, of dat echt waar is weet ik niet, wel zie ik dat ook zieke konijnen dit vaak goed eten. Het beste worden toch wel weegbree en paardenbloemblad gegeten. Paardenbloemblad valt in dezelfde categorie als andijvie en witlof en is dus wat hoog in oxaalzuur. Je moet ook niet te basisch voeren, want dan slaat het door naar de andere kant, het maagzuur heeft ook als functie dat het bacteriën af dood. Omdat er weer een maagzweer zit, moet er haast wel een onderliggende oorzaak zijn. Maar dat is echt iets voor de dierenarts. Gaat mijn pet te boven. Normaal zou je met de voeding die je geeft, geen problemen moeten zien.

 

Ik heb nog geen moed gehad om de brok na te rekenen, plantaardige eiwitten zijn namelijk een beetje tricky. In peulvruchten, sommige zaden en granen is de balans scheef. Mijn hoop is dat ze er toch met een rekenmachine naast hebben gezeten toen ze het bedachten. Mijn stelregel om het makkelijker te maken, het hoofdingrediënt moet hooi zijn. Soja en graan maken mij niet zo blij, ik neig er naar om je te adviseren om eens de graanvrije selective te proberen, die overstap is klein genoeg om nu te maken. Daarmee kun je graan als oorzaak uitsluiten. Als dat niet werkt kun je kijken naar versele laga cuni sensitive, al is die niet helemaal transparant over het hoofdbestanddeel helaas. Bunny nature brok zitten ook wel aardige varianten tussen, maar dat moeten je konijnen maar net lusten. Die wissel zou ik pas maken als er herstel is, omdat goed eten nu ook belangrijk is.

 

Wat hooi betreft zou je analytisch nog even kunnen kijken, ik zit aan Timothy hooi te denken, omdat dit uit mijn hoofd gezegd wat minder eiwit bevat. Aan de andere kant moet je oppassen dat je weer niet te weinig eiwitten geeft.

 

Ik merk dat het niet eenvoudig is om advies te geven, omdat je de oorzaak niet kent. Dan is voeding die niet te zeer belastend is eigenlijk de beste weg. Ik kan niet zeggen skip, eiwitten, vetten en/of koolhydraten/suikers, nee je moet alles wat, in balans geven, met voldoende vocht. Voor een konijn kijk je dan toch het meeste naar bladgroen, waarvan hooi een onderdeel mag zijn. In die zin denk ik, probeer het groen arsenaal langzaam uit te breiden. Omdat ze dan meteen genoeg vocht binnen krijgt en voedingsstoffen zijn beter op te nemen uit groen, dan uit droge stof.

 

Ik hoop voor jou dat het steeds beter gaat, het is wel een enge situatie. Ik zie dat je er alles aan doet en je geen betere dierenarts kunt wensen. Wat je met voeding nog kunt doen is achter de komma werk. De opties zijn niet beperkt tot wat ik hierboven heb benoemd, het zijn een aantal opties die zo bij me op komen. Toch is het ingewikkelder dan je in eerste instantie zou denken. Je hebt alles nodig, de truc zit hem in welke bronnen je gebruikt en hoe die zich tot elkaar verhouden. Vandaar dat ik al aangaf, misschien iemand die verstand heeft van orthomoleculaire geneeskunde eens vragen. Het werkt bij konijnen wel ietsje anders dan bij mensen, vanwege de blindedarm keutels. Dus dat kun je niet 1 op 1 met mensen of met andere dieren vergelijken. Mijn overtuiging is dat je konijnen in de basis bladgroen en kruiden geeft, stel je bent een konijn en je loopt rond, wat zijn je opties dan? Je zult dus laag bij de grond kijken en verder denken aan jong blad van struiken. Je kunt graven, dus iets van wortel of knol mag er ook bij. Zaden wordt al lastiger om bij te komen bij grote gewassen en dat zie je dus ook aan de scheve verhoudingen, dat zal in verhouding veel minder in het dieet zitten. Zo simpel moet je eigenlijk denken, hele bomen zullen ze niet eten, de bast dan weer wel. Een beetje jong blad mogelijk ook. Maar het gros van wat ze eten is weide groen. Als je daar alles omheen bouwt, kom je aardig in de richting.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je uitgebreide reactie weer Kolino, ik had hem gelezen en was ermee bezig in mijn hoofd maar nog niet de tijd gehad om te kunnen reageren.

 

De andere groenten die je noemt die geven wij ook regelmatig, ik durf wel te zeggen dat de konijntjes bij ons vrij dicht bij hun natuurlijke dieet eten: ik geef ze nauwelijks brok en alle soorten onkruid/groenten en takken uit onze eigen tuin. Het enige waar we nog mee kunnen spelen is idd zaden en noten, dat doen we nauwelijks. En we geven de voeding idd wel willekeurig, ze krijgen eigenlijk wat er op dat moment in de tuin groeit (met een paar extraatjes uit de winkel erbij) en niet zozeer gebaseerd op de wetenschap. Dus ik zou het nog best willen overwegen om met een orthomoleculaire geneeskundige naar haar voedingspatroon te kijken. 

 

Omdat je noemt dat de maagzweer ook nog ergens vandaan moet komen: wij denken thuis dat het misschien geen maagzweer is maar littekenweefsel. Dit onderscheid kunnen ze natuurlijk niet maken op de echo. De reden dat wij dit denken is omdat de echoscopiste zei dat zowel de locatie als de dikte identiek was als op de echo ruim een jaar geleden. Ze noemde wel dat ze dat vaker bij konijntjes zien trouwens, dat de verdikking van de maagwand niet afneemt. Dit is trouwens ook maar gissen hoor, maar we hebben dit besproken als mogelijk scenario om met WP te overleggen zodat ze misschien toch in aanmerking komt voor behandeling voor de alvleesklier (mocht ze niet opknappen). 

 

Ik ben wel na een pubmed search erachter gekomen dat de famotidine ook indirect een effect heeft op de alvleeskliersappen, dus ik hoop dat dat ook enigzins verlichting biedt. Vind het wel spannend, we zouden eigenlijk op vakantie gaan vrijdag, maar dat gaan we niet doen. Durf het niet aan om haar achter te laten thuis, zeker niet omdat ze steeds zo acuut een terugval heeft. 

 

Overigens heel positief nieuws: we zijn de medicijnen (darm stimulans etc) langzaam aan het afbouwen, nu nog maar 1x per dag en ze lijkt goed te reageren. Merk wel dat haar keutels iets minder mooi van vorm zijn, maar dat kan natuurlijk ook door de hitte komen en daardoor iets minder eten en meer maffen. Ik zie haar iig gedurende de dag veel eten, knagen en ze komt ook steeds blij aangesnoft om snackjes te schooien. Dus ik hoop dat ze famotidine en cerenia haar nu verder kunnen helpen. ❤️ 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En Timothy hooi krijg ik er niet in helaas, ik bestelde dat ook bij de boer omdat Elbert daar zo gek op was. Probeer het op te voeren aan Elsa en Christoffel, maar die halen hun snuit ervoor op. Elsa trekt het serieus 'boos' uit het hooiruifje om andere sprieten te pakken. En om alleen Timothy hooi te voeren, dat durf ik dan ook weer niet uit angst dat ze te weinig hooi eet 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, als ze het niet moeten, dan maar iets wat ze wel goed eten! Ik meen serieus dat ze zelf heel goed weten wat ze nodig hebben, maar dat je dus als baas goed mee moet denken in wat dat dat zou kunnen zijn.

 

Ik heb series wel met zakken kruiden voor de neus van een van m'n konijn gestaan, welke wil je vandaag? Je ziet ook de behoefte soms tijdens een ziekteproces veranderen. Bij mij gaat het er niet in dat konijnen niks meer weten, waar het fout gaat is het aanbod. Als in huis of tuin hoofdzakelijk "vergif" hebt staan, hebben ze geen keuze. Maar ik zie wel degelijk dat ze weten hoe of wat, maar ook persoonlijke voorkeuren hebben.

 

Keutelvorm vind ik wel licht verontrustend. Kan komen doordat het verteringsproces niet helemaal gaat zoals zou moeten. Warmte helpt inderdaad niet mee.

 

Ook fijn om te lezen dat je zoveel uitzoekt, ik weet niet of je de genoemde medicatie langdurig kunt geven. Voor nu lijkt het passend. Je hebt denk ik ook een plan nodig, als het littekenweefsel is, hoe bescherm je dat dan langdurig voor irritatie? Hoe je dat veilig doet laat ik liever aan de dierenarts over. Er zijn teveel middelen en ze hebben allemaal voor- en nadelen.

 

Hopelijk komt ze toch in aanmerking voor de behandeling, er zijn wel dingen die helpen bij vertering ook, zowel in medicatievorm als in voeding. Ik durf daar alleen niks in voor te stellen, zie ook de keerzijde van die voedingsmiddelen bijvoorbeeld. Wat je niet wilt is van de regen in de drup belanden.

 

Ik zit bijvoorbeeld nog aan prozyme te denken, dat is ananas en papaya die volgens de claims helpen bij de afbraak van eiwitten. De werking is niet bewezen. Wel iets om te vragen.

 

Zelf heb ik gember gebruikt bij konijnen, dit zou de alvleesklier stimuleren, maar, is dat wat je nu wil? Maak je de situatie dan niet erger?

 

Ik denk ik noem het nu toch maar, dan kun je het in je achterhoofd meenemen. Ik zou beiden op dit moment niet aanraden. Pas als je weet hoe of wat kun je in overleg afwegingen maken. 

 

Ik zie in je voeding echt geen op of aanmerkingen, je doet het echt heel goed!

 

Wel jammer van je vakantie, maar heel begrijpelijk, beestjes gaan voor! Hopelijk gaat het snel beter. Ik zou je aanraden om een dagboekje bij te houden. Opschrijven wat je voert, welke medicatie en hoeveel (als dit verandert). Maar ook dingen zoals hoe het weer is, hoe warm, is er een weersomslag etc. Ook dingen die opvallen in gedrag. Misschien is er iets te vinden voorafgaande aan een terugval? Misschien is er een patroon in het aantal dagen? Soms helpt het je verder om oorzaken te vinden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Even een update vanuit hier:

 

Bovenop de alvleesklierontsteking en maagzweer heeft Elsa ook nog een blaasontsteking gekregen, vermoedelijk, want de dierenarts had wat bacterien bij de stick gevonden. Dit kwam niet helemaal uit de lucht vallen, ik had namelijk al een keer een oranje/rood plasje gezien en de laatste keer bij de controle waren de eiwitten in haar urine ook al licht verhoogd. Is wel een teken dat haar lichaampje/weerstand ver verzwakt is. Ik heb gister de laatste dosis antibiotica (2 weken in totaal) gegeven, dus de blaasontsteking zou weer verholpen moeten zijn. 

 

Verder ontzettend positief dat ze nu ook al een week lang geen cisaral, laxatract en metacam meer krijgt, maar wel zelfstandig blijft eten en keutelen! Ze lijkt ontzettend goed te pas te zijn, dus daar zijn we heel blij mee ❤️ Voor nu gaan we nog wel door met de cerenia en de famotidine, maar het lijkt allemaal de juiste kant op te gaan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .