Ga naar inhoud

Konijnen gered, maar van veel vrijheid naar wat minder vrijheid


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Waar ik woon lopen 4 konijnen los. Dat waren ooit tamme konijnen, maar ze zijn bij de buren achtergelaten en daar lopen ze los, alsin op de parkeerpllaats, door de wijk etc. Er wordt niet voor ze gezorgd. Toen ik hier kwam wonen heb ik dat op me genomen. Vaak zitten ze bij mij in de tuin en ik heb ook schuilhokjes neergezet voor als het regent. Nu is het zo dat er twee van de konijntjes zijn aangevallen. Vanmorgen vond ik er eentje dood en van de andere vond ik alleen nog heel veel haar. Er loopt waarschijnlijk een vos die ook al wat kippen heeft gepakt hier in de buurt. Ik heb de andere twee konijnen gevangen en bij mij in de schuur gezet. Ik wil ze niet meer los naar buiten laten omdat het een grote kans is dat ze het niet overleven. Maar wat nu? Ik heb zelf al 5 konijnen. Ze mogen van harte hier blijven, maar dan krijgen ze wel een groot hok met een grote ren. Dit zal bij elkaar zo'n 6 vierkante meter zijn. Kunnen ze hiermee leren leven, nadat ze zoveel gewend waren? Het waren ooit al tamme konijnen die beide zelfs voordat ze bij de buren kwamen binnenkonijnen waren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6m2 is zeker ruim voldoende voor een koppel konijnen. Ze zullen zeker wel kunnen wennen en waarschijnlijk blij zijn dat ze veilig zitten niet constant alert hoeven te zijn. 

 

Het enige waar je nog wel tegenaan kunt lopen: misschien dat deze twee konijnen niet goed samen gaan. Eerst hadden ze natuurlijk veel ruimte om elkaar te ontlopen. Bij jou zullen ze wel iets meer met elkaar geconfronteerd worden. 

Maar ik zou zeker doorgaan met dit plan en als dan blijkt dat ze niet matchen kun je altijd verder denken.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super goed van jou dat jij de twee hebt opgenomen! Ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan.  

Zoals @happy211 zegt is de ruimte in principe wel voldoende. Mijn twee hebben ook 6m2 en dat gaat prima. 

Ik zou wel kijken naar het geslacht mocht je dat nog niet gedaan hebben, je wilt uiteindelijk geen gevecht provoceren of nestjes krijgen. Maar dat zul je zelf wel weten met 5 nijntjes 😊

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Gina_ en @happy211

 

bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat ik hier toch goed aan heb gedaan. Ze zijn allemaal nu heel relaxt en blij. Dus ik hoop dat dat zo blijft. 
 

Het zijn drie konijnen waarvan twee voedsters en een ram. Die twee voedsters vechten met elkaar, dua ik heb ze uit elkaar gehaald. Die andere zat altijd al met het mannetje dus ik denk dat zij een stel zijn. Die andere is er pas ook niet zo lang geleden bijgekomen heb ik begrepen. Ze kunnen we naast elkaar, maar niet zonder een ren ertussen.

 

Dank voor het meedenken! Ik ga aan de slag met een roofdierproof ren maken voor de dames en heer. 🙂 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt top gedaan! Was iedereen maar zo begaan met konijnen als jij ❤️ Misschien kun je gebruik maken van de hoogte en iets maken om te klimmen en klauteren. Dat maakt het verblijf niet groter, maar het zorgt voor wat extra afleiding. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .