Ga naar inhoud

voedster agressief


Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik heb een ex-ram, Liekie, dwerg en voedster, Coco vlaamse reus/franse hangoor.

Ze zitten sinds vorig jaar februari bij elkaar en zijn echt het perfecte koppel.

Vanaf het begin af aan is Coco qua eten al wat agressief naar Liekie toe. We geven daarom extra eten omdat Liekie anders te weinig krijgt. (Dierenarts is hiervan op de hoogte)

 

Nu is het zo dat Coco sinds ze een grotere ruimte hebben, steeds boos is. Ze maakt echt van die boze knor geluiden en als ik bezig met met eten geven of in het hok en ze zit daar toevallig dan slaat ze met haar voorpoten op mij.

Heel vervelend want oppakken of dwingen tot dingen doen we niet. Ik leer mijn kinderen ook, dat her geen knuffels zijn en als ze willen worden geaait of wat dan ook, ze wel bij je komen.

 

Nu was ik net het hok aan het schoonmaken, Coco wou niet aan de kant gaan dus ben ik gewoon langs haar heen gaan werken.

Toen ze mij beet. Hier schrok ik van, dit is de eerste keer dat ze echt beet. Mijn huid is niet stuk, maar na een uur zie ik nog steeds waar ze heeft gebeten.

Geen enkele konijn die ik heb gehad heeft dit ooit express gedaan. Nu weet ik niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

Ik heb kinderen die helemaal gek van ze zijn en daar reageert ze soms ook boos tegen.

 

Iemand tips? Want ik vind dit erg lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je eten in een voerbakje of strooi je het los?

 

Is de dame gecastreerd?

 

Dit gedrag komt regelmatig voor bij konijnen, heel gek is het dus niet.

 

Ik heb op het moment ook een knorrig, angstig dametje zitten die in een situatie waarin ze zich bedreigd voelt ook zou bijten. Het is meestal uit verdediging, angst en onzekerheid dat dit gedrag komt. 

Hormonen kunnen er ook een rol in spelen, omdat er dan meer neiging kan zijn het territorium te verdedigen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check de ogen eens goed, ziet ze nog wel goed?

 

Ik zie hier wel wat mogelijke scenario's, passief agressief noem ik het, kan territoriaal zijn, maar ook dus slechte ogen. Wat ze laat zien is meer een pas op, kom niet verder dan dit. Ga je net over die grens dan pakken ze je vast om weg te duwen. Meestal is is oppervlakkig en niet doorbijten.

 

Ik begrijp dat je je daarbij ook zorgen maakt over de kinderen, wat ik zelf doe is rustig praten en goed naar de lichaamstaal kijken. Eigenlijk zie je dit wel aankomen, tenzij je jezelf onvoorspelbaar opstelt.

 

Ik denk dat ze afleiden als je gaat schoonmaken een optie is, bijvoorbeeld een stuk ren schoonmaken waar ze op dat moment niet zijn, ze daansr iets te doen geven met lekker eten, groente of een gezonde snack, zodat je ongestoord verder kunt ( op de plek die al schoon is dus). Of ze eten belangrijker vinden dan waar jij mee bezig bent ligt een beetje aan de konijnen. Proberen kan altijd. Je zou je kinderen ook spelletjes met ze kunnen laten doen. Beetje afhankelijk van wat ze leuk vinden. Voermatten, stapel bekertjes, voerbal, puzzles. Zij kunnen het dan vullen/klaarzetten en de konijnen helpen om het goed te doen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bobby is best agressief vind ik als ik met eten aan kom zetten. Eerst jaagt hij Meike weg, gelukkig komt Meike meteen weer terug dus 

zij laat zich de kaas niet van het brood eten. Hij heeft mij een aantal keren gebeten, tot bloedens toe. 

Dat doet hij al lange tijd niet meer. Maar hij is wel knorrig. Hij is gigantisch obsessief wat eten betreft. Voedselnijd zal het zijn. 

Zolang er geen eten in het spel is zijn ze wel een lief koppel. Zodra ik eraan kom associeert hij dat met eten en wordt het onrustig. Zodra hij doorheeft dat er geen eten is is alles weer rustig. Ik strooi brok overal in het verblijf en groente leg ik op verschillende plekken. Hooi heb ik in 2 bakken maar ze zitten meestal samen in 1 bak te eten totdat het lekkere op is en dan verplaatsen ze naar de andere bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je schreef dat het erger werd nu de ruimte groter is, heb je op het gebied wat vergroot is een schuilplek staan? Ik vraag me af of ze zich territoriaal voelt daar (van dit nieuwe stuk is van mij), maar misschien ook een beetje angstig. Als je een schuilhuisje, doos, wilgenbrug of iets neerzet, kun je kijken of ze daar rustiger van wordt? Komt het andere konijn wel in die ruimte?

 

Wij zijn gewaarschuwd om klein te beginnen qua ruimte met ons koppel en daarna te vergroten, omdat ze soms op grotere stukken zich gaan afzonderen en dan territorialer worden naar elkaar toe. Toen we later gingen vergroten, was de band stevig genoeg, dus ze hebben geen ruzie gemaakt, maar ik zag wel dat ze wat onwennig waren op het nieuwe stuk. Daar dus het e.e.a. neergezet en toen ging het wel beter. Nu liggen ze ook gewoon helemaal achteraan tegen het hek aan te soezen, dus nu is alles echt 'van hen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .