Ga naar inhoud

Konijnen krabben - weer oormijt?


Aanbevolen berichten

Hoi hoi allemaal,Β 

Β 

Ik zit nu bij de konijnen, en ik zie ze regelmatig krabben. Een tijdje geleden (1 of 2 jaar?) had Suddenly dit, en toen hadden ze waarschijnlijk oormijt. We hebben ze toen allemaal behandeld geloof ik. Is dit iets zorgbarends? Zouden we hiermee naar de DA moeten? Over 6 dagen gaan we op vakantie πŸ«£β€¦

Β 

Alvast bedankt πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ°πŸ°πŸ°

aangepast door Evee
titel aangepast zodat duidelijk is wat het betreft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou inderdaad even naar de dierenarts gaan voor een checkup, dan kun je nog voor de vakantie de behandeling starten. Dit is niet iets waar je de oppas extra mee moet belasten. Zeker als je langer weg bent is het beter om te weten wat het is.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wel als ze opvallend krabben.

De dierenarts kan dan onder de microscoop kijken of er parasieten in de huid zijn, sommige mijten zie je anders niet (goed). De dierenarts kan ook beter in de oren kijken, dieper dan je zelf kan.

Anders moet je oppas dat regelen in je vakantie, of zit die met konijnen die stoppen met eten door stress. Ik zou zelf zorgen dat het goed nagekeken en behandeld is voor je vertrekt.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het is wat je denkt, dan geef je voor je weggaat de eerste pipet, beetje afhankelijk van hoe lang je weg bent, ben je alweer terug voor de volgende (mocht dat nodig zijn). Beetje afhankelijk van de mijt en de hardnekkigheid heb je 1 tot 3x een pipet nodig per konijn, maar er zit een aantal weken tussen die pipet momenten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van warmte gaan ze niet krabben, ik zou niet weten waarom. Redenen om te krabben zijn: irritatie (stukje bodembedekking dat ergens prikt in de vacht, in een oor, zo iets, een zaadje of plakbolletje in de vacht), pijn (dat kan overal zijn) en jeuk (huidirritatie, parasieten, een teek?).

Β 

Soms kan het gewoon even een kriebeltje zijn van een beestje of iets wat tegen ze aan komt, of als je geaait hebt. Maar dan zie je het een keer en valt het verder niet zo op. En dan is het meestal een krabbeltje en daarna wassen. Alsof de haartjes door de aanraking niet meer goed zitten πŸ˜„Β 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt zelf niet diep genoeg kijken, dus ik durf niet te stellen dat er niks zit.

Β 

Het enige wat ik toelaatbaar vind is als de gewone huisvlieg zit te klieren en ze daar op reageren. Na aaien zie ik het ook wel regelmatig, zeker bij het verharen, als er een haartje in het oor komt daardoor, bijvoorbeeld.

Β 

Hoeveel dagen heb je gekrab gezien? Het is niet verklaarbaar dat het ineens weg zou zijn, zeker met een vakantie in het vooruitzicht, dan zou ik een dag met jezelf afspreken, tot wanneer je het aankijkt en als je niet zeker bent toch een controle laten doen. Omdat ze daarna maar kort iemand zien per dag, dan heb je te weinig controle.

Β 

Β 

Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het gewoon wegblijft, maar goed, bij mij flikken onze twee konijnen dat dus ook weleens. Dat af en toe een klacht, zodat je super alert wordt en dan dagen niets.

Heb er toen zelfs een topic over geopened, zo van: ben ik overbezorgd of niet. Scarlett die flink nieste, maar geen snot, 1 dag, een paar keer (maar weer geen niesbuien) en daarna eigenlijk niet/nauwelijks meer. Lodewijk die 5x buiten de bak plastte, op 1 dag, en daarna niet meer. Inmiddels ben ik wat minder bezorgd πŸ˜….

Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, bunnyempress zei:

Ik hoop dat het gewoon wegblijft, maar goed, bij mij flikken onze twee konijnen dat dus ook weleens. Dat af en toe een klacht, zodat je super alert wordt en dan dagen niets.

Heb er toen zelfs een topic over geopened, zo van: ben ik overbezorgd of niet. Scarlett die flink nieste, maar geen snot, 1 dag, een paar keer (maar weer geen niesbuien) en daarna eigenlijk niet/nauwelijks meer. Lodewijk die 5x buiten de bak plastte, op 1 dag, en daarna niet meer. Inmiddels ben ik wat minder bezorgd πŸ˜….

Β 

Ja precies datπŸ˜‚πŸ˜‚. Ik denk dat ik misschien ook een beetje overbezorgd ben (geweest of nogsteeds). Ze zijn hier niet zo zindelijk, dus ik schrik er niet van als ze buiten de bak plassen, maar van dat krabben spring ik dan wel weer aanπŸ€”πŸ«£. Ga straks toch maar even bellen met de DA, even kijken wat die denkt.

aangepast door knaagjeknabbelsuddenly
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leeuw heeft dat af en toe omdat zijn eigen manen in zijn oren kriebelen en dan schud hij flink met zijn kop en krabben maar komt ook vaak naar me toe al schuddend en dan haal ik het haar eruit. Knip het nuΒ  als het te lang is. Het grappige is dat de kleine naar hem kijkt en ook begint te schudden en dan moet ik ook zijn niet bestaande haren uit zijn oortjes halen πŸ€ͺπŸ₯°. Dus duidelijk een geval van na apen hier. Maar in het begin was ik ook overbezorgd hoor πŸ™ˆΒ 

Β 

Ik bekijk hun oren wekelijks. Lappie had altijd last van veel oorsmeer en die kwam speciaal om oren wat schoon te maken. Vond hij heerlijk😊

Zakdoek om mijn vinger en schoon maken. Bij deze 2 hoeft dat niet.

Β 

Goed idee om het toch even na te vragenπŸ€—

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! Geen gekrab meer gezien. Ik ben er natuurlijk niet de hele tijd bij geweest (misschien toch nog eens kijken naar een camera?), maar van wat ik heb gezien zag alles er prima uit. Ze zijn levendig, ondeugend, ze eten alsof ze nooit eten krijgenπŸ€ͺ, ik geloof dagboek goed zit en dat ik weer eens overbezorgd wasπŸ€·β€β™€οΈ.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Konijnen krabben - weer oormijt?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .