Ga naar inhoud

Konijn eet niet en tandenknarst


Aanbevolen berichten

Is er nog iemand wakker? Ik heb twee logeerkonijnen, en eentje wil nu ineens niet eten. Ze is wel heel levendig. Half uurtje geleden in overleg met de dierenarts cisaral en novacam gegeven, maar volgens mij zit ze een beetje te knarsen. Ik denk dat het haar gebit is. Wat zouden jullie doen? Nog een half uurtje afwachten en dan proberen of ze wil eten? De spoed dierenarts rekent 275 euro voor een consult, dat is ook zoiets.

Het baasje heeft aangegeven dat ze wel geïnformeerd wil worden als er iets is, maar ik neem aan dat ze niet bedoelde dat ik haar nu wakker moet bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend, en dan ook nog bij je oppaskonijn!

Gelukkig dat ze weer ging eten zelf. Het is ook vreemd weer, veel temperatuurwisselingen, dat zorgt voor weerstand-dipjes. Kwaaltjes kunnen opspelen. 

Denk je dat ze gewoon niet lekker in haar buik is geweest door iets van voedsel, minder activiteit door warmte, verharen, zo iets? Of denk je dat het bijvoorbeeld beginnende haakjes zijn of zo iets? Kortom, wat zegt jouw gevoel?

 

Ik zou even bellen straks met het baasje en vragen wat zij wil. Zijn ze nog lang op vakantie of binnenkort weer thuis? Heeft het konijntje eerder zo iets gehad? 

Als ze nu weer goed eet en keutelt heb je kans dat je gaat en ze niets meer vinden. Dan ga je dus eigenlijk voor niets. Afhankelijk van hoe het gaat nu en of er een voorgeschiedenis is van gezondheidsproblemen zou ik zelf niet meer naar de dierenarts gaan vandaag. Wel goed opletten natuurlijk hoe het gaat. 

 

De prijzen voor spoed zijn echt een drempel aan het worden om te gaan, he? Ik merk het zelf ook, ik bedoel als je echt moet, als het duidelijk spoed is, dan betaal je en ga je. Maar bij twijfel, als je denkt dat het uit te stellen is tot de ochtend, dan is de drempel om te gaan door die tarieven wel groter en telt dat toch mee in je beslissing. Nou weet ik dat de meesten hier op het forum daar echt wel verstandig mee om gaan, maar ik denk dat het toch wel voor veel huisdieren negatief werkt, dat mensen wachten  terwijl dat eigenlijk niet kan. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze gisterenavond toch nog wilde eten!

Ik zou inderdaad bij het baasje checken wat de geschiedenis, zijn er al vaker haakjes geweest, etc. Zodat je ook meer gerichte vragen kunt stellen als bezoek aan de dierenarts nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk heb je de baas inmiddels gesproken. Mij zou je wel midden in de nacht mogen bellen als er echt iets met een konijn is. Maar dat is wel persoonlijk, wel iets om even te vragen!

 

Wat je omschrijft laat het konijn wel pijn zien, met het weekend en de hitte voor de deur lijkt een checkup en alles regelen om het weekend zonder spoed door te komen wel handig.

 

Verwacht dat als het in de darmen zat je niet veel gaat vinden, maar gebit moet natuurlijk wel asap gedaan worden. Dan is dagopname misschien geen gek idee, zodat ze pas weer terugkomt als de temperatuur is gezakt.

 

Zieke konijnen in deze hitte is niet grappig, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, vanmorgen kwamen ze allebei aangerend, en de brokjes plus de geknoeide weegbree gingen er goed in. Maar voor hooi halen ze allebei hun neus op. Er was vannacht ook niet veel hooi gegeten, maar wel enorm gekeuteld. Ik heb haar geappt en een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor vanmiddag. 

 

Ze had aangegeven dat ze wel geïnformeerd wilde worden als er iets was, maar midden in de nacht bellen vond ik zelf geen goed idee. Ze kan toch niks doen, en ik had de situatie onder controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och 🥴 Misschien een beetje gestresst door andere plek? Of omdat baasje er niet is...

 

Onze Lap had wel eens een dip dag met idd ook dat knarsen zijn eerste jaar. Hoe vaak ik niet naar de da ging🙉 Zelfs foto,s van gebit en alles. En steeds weer naar huis met een gezond konijn waar niks aan te vinden was tot 7 jaar later. Gewoon een sjaggo dag. 

Hoop dat het ook in jouw geval gewoon een dipje was/is🙏🙏

 

Knarsen heeft veel verschillende betekenissen... Chill, pijn, mopperen en fijn bij aaien. Lap had dat met alle 4. Kleine knarst totaal niet maar Leeuw wel bij zijn aai of lik momentjes en als hij heerlijk gerelaxt ligt te chillen met vaak daarna gesnurk.

 

🤗🤗

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels het baasje gesproken, en ik ga voor de zekerheid vanmiddag toch even naar de dierenarts. Ze had vannacht duidelijk pijn, en als er iets met haar gebit is, dan gaat het niet vanzelf over. Het baasje herkende dit niet, en ze blijven nog twee weken weg. Dus heel leuk, logeerkonijntjes, maar de verantwoordelijkheid weegt wel zwaar.

 

Bedankt voor jullie steun allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar, ik heb in het verleden best regelmatig op konijnen van anderen gepast, maar vaak juist op konijnen met zwakke gezondheid. Aan de ene kant vonden die baasjes het volgens mij fijn dat ik de oppas deed, maar zelf ervaarde ik het ook wel als een verantwoordelijkheid. Ik snap dat je mij vraagt, want ik heb wel kennis en ervaring, meer dan een willekeurig familielid die zelf geen konijnen heeft. Maar zeker als het complexe gezondheidsproblemen waren vond ik het toch wel spannend of zo een konijn het einde van de vakantie van het baasje wel zou halen. Eén keer was dat niet het geval, en dat is toch vervelend, ook al is alles toen in goed overleg gegaan. Ik ben er inmiddels dus wel een stuk terughoudender in geworden in het aanbieden om op iemands konijnen te passen. 

 

Als ze nog twee weken weg zijn en er geen problemen die dit als gevolg kunnen hebben bekend zijn, is een dierenartsbezoekje wel verstandig. Tip, zelfs als er nu niets gevonden wordt: Denk er ook even aan dat je dan gelijk eventuele geneesmiddelen meevraagt die je niet in je apotheek hebt zitten thuis, zodat je als het nou nog een keer is wel gelijk weet wat je kan doen en wat de juiste doseringen zijn. 😉 Dus dat je pijnstilling en wat voor de spijsvertering in ieder geval thuis hebt staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik heb inmiddels het baasje gesproken, en ik ga voor de zekerheid vanmiddag toch even naar de dierenarts. Ze had vannacht duidelijk pijn, en als er iets met haar gebit is, dan gaat het niet vanzelf over. Het baasje herkende dit niet, en ze blijven nog twee weken weg. Dus heel leuk, logeerkonijntjes, maar de verantwoordelijkheid weegt wel zwaar.

 

Bedankt voor jullie steun allemaal!

En hoe was het bij de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze had een wondje op haar tong, helemaal achteraan. Niet helemaal duidelijk of het een incident is geweest, of een haakje op haar achterste kies, dus het is even afwachten hoe het de komende dagen gaat.

Dierenarts vond de ram erg verharen, en omdat ze elkaar de hele dag aan het wassen zijn, wilde hij toch ook iets geven om te voorkomen dat ze last krijgt van ingeslikte haren. Dus ze krijgt nu Novacam, Emeprid, Cisaral en dwangvoer met lactulose erdoor.

 

En toen we daar waren lag er een wittig plasje met een paar vieze keutels in de mand, en dat bleek van de ram te zijn. Hij dacht aan misschien blaaszand, voor nu alleen extra water geven. Ze hebben een waterfles, dus ik heb er een bakje bijgezet. 

 

Gisteren ging het verder gewoon goed met eten, en gelukkig gaan de spuitjes met medicatie er ook heel makkelijk in.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons oppashondje had zaterdag zijn ene oog wat dicht. Oeps. Net als wij mensen ook wel eens hebben. Naar de DA? Wilde toch even het weekeinde afwachten. Het baasje heeft wel gezegd: is er iets dan mag je naar die en die dierenarts. Oogje schoongemaakt en nu vandaag is het weer over. Dat is met oppasdieren erg lastig. Je wilt niet te vroeg maar ook niet te laat ingrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .