Ga naar inhoud

CT scan ziek konijn


Aanbevolen berichten

Hoi allen,

 

Nieuw hier!

Ik heb twee 3 jarige hangoordwergjes die bij mij los in huis wonen. Lees altijd graag met jullie mee 😊 

 

Ik ben benieuwd of hier leden zijn die al eens een CT scan hebben laten uitvoeren en mij kunnen vertellen hoe ze dat hebben ervaren. Ik heb sinds zondag mijn ram in de spoedkliniek van utrecht zitten waar hij verzorgd word vanwege benauwdheid (chronisch niezen al 2 jaar, behandeld met verschillende AB en best goed onder controle) maar waarschijnlijk nu daardoor ontstane darm immobiliteit toen hij stopte met eten na duplo injecties. 

 

Elke dag gaat het gelukkig weer wat beter met zelf eten, met vandaag eindelijk het goede nieuws dat er ook weer keutels zijn gezien.. Ik denk dat jullie allemaal wel kunnen voorstellen in wat voor hel ik al 4 dagen zit 😢 en wat een fijn nieuws de keutels dan zijn.

 

De arts acht hem sterk genoeg voor de scan nu de benauwdheid ook weer is afgenomen.

Maar ik ben bang voor een stap terug in zijn herstel met zijn darmen na een narcose. 

 

Hebben jullie wel eens zo'n CT scan (of MRI) laten doen en hoe verliep het?

 

Alvast heel erg bedankt!

 

🐰🐰 xx

 

 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring, maar hier wel over gesproken met de dierenarts, mocht het nodig zijn, dan... Wat ik bij mij zelf merk is dat je de afweging maakt, als ik dit doe, wat levert het dan op? Welke informatie verkrijg ik daarmee en wat doet dat met een behandelplan?

 

In jouw geval dus, wat probeer je te vinden? Ik raad wel eens een ct-scan aan bij konijnen die mogelijk problemen hebben in de kop, vooral bij mogelijke problemen in de kaak, zoals kieswortelproblematiek, abcessen, dat soort dingen, daar zou ik wel een ct-scan voor overwegen. Ik hoor je ook over benauwdheid, ik weet niet in hoeverre ze daar de oorzaak hebben achterhaald? Als in, zijn ze daar nog naar iets op zoek wat ze niet op röntgen kunnen zien?

 

Een ct-scan is niet goedkoop, dus ik zou dat zelf vooral bij het gebit in zetten en met name de kaak. Dus als daar problemen zitten en ze weten niet hoe erg iets is, ja dan heeft diagnostiek zin. Spannend is het zeker als hij net weer keutelt, want inderdaad, de narcose legt de darmen voor even stil. Nou moet je dus wel bedenken, ze hebben daar dwangvoer en medicatie genoeg, dus in die zin, als alles werkt dan moet dat goed komen. De vraag die je je eigenlijk moet stellen, wat gebeurt er als ik het niet doe?

 

Van mij mag je hier sparren hoor, want dierenartsen die de beschikking hebben over een ct-scan zullen hem ook sneller gebruiken, ook als dat niet nodig is. De grootste vraag is, is een ct-scan helpend voor een goede diagnose en geeft het inzicht in hoe de behandeling er uit moet zien? Je kunt je voorstellen dat als er abcessen zijn, of doorgegroeide kieswortels dat een ct-scan deze goed in beeld kan brengen en je dus antwoorden krijgt in hoe je moet (be)handelen en dan vind ik het wel te verantwoorden om hem onder narcose te brengen.

 

Hopelijk heb je toch iets aan dit verhaal. De hel die je meemaakt, we kennen hem allemaal wel, denk ik. De bedoeling is uiteindelijk dat je met een herstellend beestje naar huis gaat.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je uitgebreide reactie Kolino! Heel erg fijn iemand die met me meedenkt.

 

Wat het moet opleveren is de oorzaak van het stoppen met eten en daarbij de verdenking dat dit door zijn rhinitis/longen komt (bacterie gekomen uit kweek, niet besmettelijk maar wel de oorzaak tot infectie bovenste luchtwegen).

Daar is hij nu sinds 8 weken opnieuw voor in behandeling met doxycycline en rhinigenta. Dit ging erg goed en we wilde de doxy gaan afbouwen tot ik opmerkte dat hij minder ging eten, heeeel geleidelijk, met name geen hooi meer. Meteen dacht ik aan het gebit, en ja hoor...haakjes.

Dierenarts vond hem ook meer pruttelen als normaal en was bezorgd om zijn longen. 

Hij is dus afgelopen donderdag onder narcose gegaan (ketamine) voor een rontgen foto en kiesjes slijpen.

Goed gegaan, foto liet klein beetje vocht bovenin zien en de (konijnkundige!) DA verdenkt resultaat van verslikking. Kan heel goed na zo lang al AB via een spuitje te krijgen.

Gestopt met doxy en overgegaan op duplo injectie, waar hij afgelopen zaterdag zijn tweede van kreeg. Geleidelijk nam het eten al af, maar toen ging het heel snel mis met daarbij ook benauwdheid.

 

Fast forward.. na zuurstofkooi en veel zorg en alle medicatie eet hij weer groen en kruiden en zijn er gister weer keutels gezien. Ik word zo weer gebeld voor de ochtend update. Maar dan komt ook de vraag: scan ja of nee.

Ik stel het al een paar keer uit omdat ik hem zo sterk mogelijk wil hebben.

 

Waarom stopte hij met eten?

Niet goed uit de eerste narcose gekomen? Misschien toen al een te lege maag?

Reactie op duplo (zo kort na doxy)?

 

Of..toch pijn aan zijn luchtwegen/benauwdheid? Zit er iets?

Kiezen na slijpen nog te gevoelig?

Of vinden zij iets heel anders...

 

Ik kwakkel al ruim 2 jaar met hem omdat mijn vorige dierenarts uiteindelijk de diagnose 'hangoor schedel anatomie' gaf en daarom snot.

Nieuwe dierenarts verbaasd, niks mis met schedeltje. Er was toen al eens een foto gemaakt. En ja, bleek een nu chronisch geworden rhinitis.

 

Dus ik sta om die reden wel open voor de scan. Maar zijn darmen zijn nu mijn grootste angst en die stap terug na weer een narcose wil ik hem eigenlijk niet aan doen. 

 

Ik zal zo vragen of de arts zelf van de uni mij eens terug wil bellen en haar gevoel wil delen over de darm situatie..

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je een goed gesprek heb gehad met de arts.

 

Zelf zou ik ook graag een diagnose willen en precies willen weten wat er aan de hand is, dus ik snap het heel goed dat je dan toch voor een scan kiest.

Bij Lodewijk wisten we met handmatig onderzoek al bijna zeker dat het (aangeboren) heupdysplasie was, maar als we een foto gingen maken (geen CT), dan konden we ook jaarlijks opvolgen en zien hoe groot de schade was. Voor ons dus voldoende reden om een week later, na pijnstilling, die foto te laten maken. Uiteindelijk viel het dus heel erg mee, wat fijn was om te weten. November zien we hoe de stand is na een jaar, maar hij springt en rent nog als een malle en blijft spierweefsel opbouwen, dus we zijn blij.

 

In jouw geval zou ik denk ik, als het eten blijft verbeteren, wachten. Eerst maar weer flink wat meer keutels, kijken of er toch brokjes worden gegeten etc. Er is zoveel gebeurd de afgelopen tijd. Sommige konijnen gaan na haakjes vrij vlot weer eten, bij anderen duurt het nog wel een week voor het echt goed op gang komt en je hebt naast die haken ook antibiotica en andere klachten gehad. Mocht het eten stagneren, dan heb je sowieso een probleem wat acuter wordt en dan zou ik z.s.m. voor de scan gaan. Afweging is echt moeilijk in dit geval.

 

Wat een rare diagnose van de vorige dierenarts. Snot wordt heel vaak chronisch helaas - daar is nog steeds geen echt goede behandeling voor.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel bunnyempress.

Ik heb inderdaad gekozen de scan nog uit te stellen. Ik mocht hem vandaag weer ophalen omdat hij goed keutelde en voldoende at. Moet nog wel goed opletten en bijvoeren.

De reis naar huis (25 min in de auto) vond hij erg stressvol en leek weer benauwd. Thuis na 15 min weer tot rust, met knuffels van zijn vriendinnetje.

 

Hij heeft wat rondgelopen en flink gekeuteld maar zit er nu toch weer wat sipjes bij.

Ik houd mijn hart vast.

Hij knabbelt van papierkorrels uit de wc bak maar meer ook niet.

 

Straks maar weer critical care.

En vanavond weer 0.9ml metacam met maagbeschermer.

 

Maandag controle eigen DA.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf konijnen gehad met chronisch snot en darmproblemen. Alleen, de bacterie kan niet zien hoe de schedelbouw is, of een konijn er last van krijgt ligt aan de weerstand. Doorgefokte konijnen schijnen toch wel wat gevoeliger te zijn.

 

Rhinitis is een irritatie aan de bovenste luchtwegen, wat snot ook gewoon is (snot heeft een bacteriële oorzaak). Al heb je dus wel verschillende oorzaken van irritatie, zijn alle andere oorzaken van irritatie al uitgesloten? Denk aan rhinolieten, doorgegroeide kieswortels, abcessen etc etc.

 

Uitstel snap ik wel, 2x narcose vlak achter elkaar is wel heel veel. Eigenlijk vind ik dat enger dan de darmen. Ik zou je, denk ik, aanraden om de darmflora te ondersteunen, maar eigenlijk kan dat pas als de antibiotica klaar is.

 

Dwangvoeren en zorgen dat je een goede balans hebt tussen verzorgen en rust is wel essentieel. Hij is wel jong genoeg om over een aantal weken de ct-scan aan te kunnen hoor.

 

Zelf maak(te) ik veel gebruik van (verse) planten en kruiden om de darmflora in balans te proberen te krijgen. Dat is wel een proces van opbouwen natuurlijk. In jouw geval zou ik sowieso oregano aanbieden, verder vind ik venkel handig en weegbree. Je kunt nog allemaal andere dingen proberen hoor, veel teveel opties, maar dit is wel iets wat vrijwel alle konijnen lusten. Eetlustopwekkend, vind ik peterselie, selderij, paardenbloemblad goed werken. Afhankelijk van het konijn werkt aardbeienblad ook wel goed, maar niet alle konijnen zijn daar gek op. Oja vergeet ik munt nog, de meeste konijnen vinden dat ook wel lekker en dat is fijn voor de maag. Sommige konijnen met last van de luchtwegen houden niet van dingen die sterk ruiken, dus dat moet je even uitproberen.

 

Hopelijk pakt hij ook bij jou snel de draad weer op! Spannend is het zeker om nu alle verantwoordelijkheid te hebben, als je het niet vertrouwt gewoon weer contact opnemen met de dierenarts. Succes de komende dagen, zeker met die warmte!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad ook van de kruiden voor ze en gelukkig gaat dat er wel in! Paardenbloem vooral.

Nadeel is dat ik hem niet aan het hooi krijg. Hij pikt het lekkers eruit. Maar als hij maar eet..

 

Het is inderdaad snot, bacterieel (acinetobacter). Lang onder controle en erg in vermindering door combi doxy en rhinigenta druppels.

Door alles wat er gebeurd is heb ik het idee dat het nu weer sterk opspeelt. 

Maar even geen AB.. nu eerst weer aansterken. Ik heb hem sinds gister weer thuis en na veel zorg en bijvoeren toont hij gelukkig nu weer meer interesse in brok en snackjes. Net ook wat wortel zien eten.

Maar het gepruttel is extreem met vlagen. Ook dat kokhalsen, denk slijm. Het zijn een soort aanvallen en daarna is hij weer een tijdje rustig/normaal.

Hij is eerder zo geweest en met veel zorg en aandacht voor zijn imuunsysteem toch altijd gecontroleerd gebleven.

Ik heb nu acetylcisteine om te vernevelen meegekregen (heb een vernevelaar voor hem, maar gebruikte enkel saline) en daar ga ik het voorlopig even mee doen. Lijfje heeft rust nodig.

Hoop dat ik het onder controle krijg.

Scan twijfel ik nog erg over omdat ik diep van binnen wel overtuigd ben van de snot die om zich heen slaat.. eerdere fotos van hem lieten altijd een perfect plaatje zien (geen vergroeingen oid).

Eerst maar weer even het weekend door, dag voor dag..het is een rollercoaster.

 

Dank voor jullie comments xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Lana_del_hay zei:

Gaat echt heel goed met hem, zo goed zelfs dat ik die scan uit mijn hoofd heb gezet. Hij is weer lekker aangekomen en veel energieker nu hij van de AB af is. Ja, hij snotterd, maar dat neem ik nu even voor lief. 

 

Ah wat een fijn nieuws. Eerst maar even rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik, je kunt er echt voor kiezen om ze tot bepaalde hoogte te laten snotteren en niezen als het chronisch is geworden. Daar maak je gewoon duidelijke afspraken met de dierenarts over.

 

Zeker als het snel terugkomt na behandeling of behandeling niet helpt of de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal, dan is dat een legitieme overweging. Je wilt immers ook nog antibiotica kunnen inzetten als het echt nodig is.

 

In jouw geval, omdat er vocht te zien was, zou je een keertje controle kunnen doen met stethoscoop, de dierenarts kan vast horen of de longen weer schoon zijn. Dan hoef je de rest voorlopig niet te doen. Dat de longen weer vrij zijn en hij niet benauwd, dat is het belangrijkste!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .