Ga naar inhoud

Op konijnen passen


Aanbevolen berichten

Ik woon in een studioappartement met mijn konijnen. In principe lopen ze los door de kamer, maar met een ren die altijd open staat en dicht kan. Mijn konijn is weleens uit de ren ontsnapt. 

 

Nu heb ik de vraag gekregen of ik een weekje op twee andere konijnen wil passen. Kan ik een tweede ren maken aan de andere kant van de kamer. 

 

Ook iets om rekening mee te houden, een van de twee oppaskonijnen is nog te jong om gekoppeld te worden, momenteel leven de twee oppaskonijnen door een hekje gescheiden van elkaar, maar wel in verblijven direct naast elkaar. Die situatie is bij mij ook te creëren. 

 

Ik vroeg mij af of dit handig is? Of wordt het heel stressvol voor de konijnen omdat ze elkaar wel kunnen ruiken en zien? 

In practische zin is het voor mij denk ik wel te regelen, ik vroeg mij vooral af of het niet slecht is voor de konijnen 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het alleen doen als je een aparte ruimte hebt voor ze, niet in dezelfde kamer. Het kan veel onrust geven bij je eigen koppel. Zeker als het dan ook nog rennen zijn waar ze uit komen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt nog een maand, ik kan kijken of ik de ren zo kan aanpassen dat ontsnappen niet lukt, momenteel kan hij de panelen omhoog schuiven en er onderdoor dat is vast beter vast te zetten. 

 

Maar de aanwezigheid in de kamer zal waarschijnlijk voor teveel stress zorgen denk je? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, andere konijnen tijdelijk in huis halen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de rangorde van jouw eigen koppeltje onder druk komt te staan. In het ergste geval gaat je eigen koppel vechten en kan niet meer samen, omdat je oppaskonijnen in huis hebt gehaald. Ik zou dat risico niet nemen.

 

In een andere ruimte zou ik het wel aandurven, maar in dezelfde ruimte niet. En als er dan ook nog een kans is dat de konijnen ontsnappen en daadwerkelijk bij elkaar komen, dan heb je nog grotere kans op gevechten en gewonden. 

 

Zijn de konijnen van iemand die in de buurt woont? Dan kun je beter op ze passen in hun eigen omgeving, dus dat je 2x per dag naar daar gaat om voor ze te zorgen. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met bovenstaande, je verandert de dynamiek in huis. Het kan goed gaan, maar ook goed fout gaan.

 

In een andere ruimte zou kunnen, maar ook dan kan geur nog steeds een rol spelen. Vooral als je de verzorging na elkaar doet, ik zou dan altijd met je eigen koppel beginnen.

 

Als je ver uit elkaar woont kan ik me voorstellen dat je niet iedere keer heen en weer kunt, dan is de enige keuze dus een andere ruimte.

 

Het verschil met konijnen naar de opvang brengen, waar ze ook andere konijnen ruiken, is dat ze niet in hun eigen omgeving zijn, dan is de kans op onrust er nog steeds, maar zullen ze door het onbekende ook op elkaar terug vallen. Indringers bij het eigen territorium, dat is andere koek en dat is wat je hier in feite doet. Dat is inderdaad teveel onrust en onnodig risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .