Ga naar inhoud

Controleer jij jouw konijnen op madenziekte (myiasis)


Madenziekte (myiasis)  

47 leden hebben gestemd

  1. 1. Controleer jij jouw konijnen op madenziekte (myiasis)?

    • Ja, meerdere keren per dag
      1
    • Ja, dagelijks
      14
    • Soms
      19
    • Nee
      13


Aanbevolen berichten

In de zomermaanden is de kans op myiasis, madenziekte, bij konijnen groter dan de rest van het jaar. Controleer jij jouw konijnen op maden? En zo ja, hoe vaak? Neem je preventieve maatregelen om het te voorkomen?

 

Madenziekte is wanneer de groene vliegen eitjes leggen op jouw konijn en die uitkomen. De maden die dan op jouw konijn leven, eten jouw konijn levend op. Dat is zeer pijnlijk en kan tot de dood leiden. Konijnen die een vochtige vacht hebben of ontlasting aan de vacht lopen meer risico, dus vooral konijnen die diarree hebben, urinebrand, traanoogjes enz. 

 

Informatie over myiasis uit het artikel over konijnen in de zomer:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-in-de-zomer

 

Quote

 

Maden (myiasis)

Het kan elk konijnenbaasje overkomen, hoe goed je ook controleert, hoe zeker je er ook van bent dat je alles goed doet om het te voorkomen: madenziekte.

 

De groene vlieg legt eitjes op je konijn, op plekken waar keutels of diarree aan de vacht plakken, bij wondjes maar ook op plekken waar het vochtig of broeierig is. Denk dan bijvoorbeeld aan een natte achterkant door urine, of een konijn met snot of traanoogjes. Ook langharige konijnen met vervilte plekken in de vacht zijn extra gevoelig voor madenziekte. Het kan ontzettend snel gaan, als je in de ochtend de konijnen controleert kan alles nog in orde zijn, maar als je vervolgens een aantal uur weg bent om lekker naar het strand te gaan of om te werken, kan het als je thuis komt al een flinke besmetting zijn.

 

Bij warm weer zijn een vochtige vacht en poep in de vacht extra gevaarlijk. Dat kan diarree zijn, maar ook een niet opgegeten blindedarmkeutel die blijft plakken in de vacht. De groene vliegen die dit met het warme weer extra aantrekt kunnen je konijn ziek maken. Check dus regelmatig het kontje van je konijn op plakpoep, maar dat is niet de enige plek waar het voor kan komen, ook op de rug net boven de staart zien wij het regelmatig en soms ook bij de borst, als het konijn bijvoorbeeld kwijlt bij het eten (vaak door gebitsproblemen) of traanoogjes heeft. 

 

Myiasis komt doordat groene vliegen eitjes leggen op jouw konijn. Uit die eitjes komen maden. Die maden beginnen te eten... van jouw konijn. Dit is zeer pijnlijk en kan zelfs tot de dood lijden. Voor een konijn sterft, kan het soms al dagen aangegeten zijn en enorme pijn hebben gehad. Ons advies is dus echt om er alles aan te doen om dit te voorkomen en om regelmatig goed te controleren zodat als er maden zijn, je snel kan zorgen dat het konijn bij een dierenarts komt voor de juiste behandeling.

 

Heeft jouw konijn plakpoep? Maak het goed schoon. Als het lastig gaat zonder water kun je het proberen met een heel licht vochtig doekje of een vochtig babydoekje (zonder parfum, bijvoorbeeld van de merken neutral of naty's). Doe je konijn niet in bad als het niet hoeft, omdat vochtige huid en vacht juist ook weer maden aan kunnen trekken. Vergeet ook niet het konijn goed af te drogen na het schoonmaken van de vieze plekken. Als je konijn erg gevoelig is voor plakpoep kun je dit regematig herhalen.

 

Achterhaal ook de oorzaak van de plakpoep! Meestal komt het door voedingsfouten, maar het kan bijvoorbeeld ook door een wormbesmetting komen of door overgewicht of gewrichtsproblemen, konijnen kunnen zich dan soms niet meer goed wassen op die plek. Meer informatie over konijnenkeutels lees je in ons artikel over konijnenkeutels.  Plakpoep is meestal een gevolg van verkeerde voeding, zorg er dus voor dat het probleem vanaf de bron wordt aangepakt en kijk kritisch naar het voedingsschema van je konijn!

 

Er zijn een aantal middelen op de markt die je preventief kunt gebruiken bij konijnen, bijvoorbeeld Beaphar anti- Myiasis.

 

Naast plakpoep kunnen ook wondjes en een vochtige, broeierige vacht vliegen en dus maden aantrekken. Ook konijnen die beperkt zijn in hun bewegingen, bijvoorbeeld omdat ze EC hebben gehad of een verlamming, hebben meer kans op myiasis. Denk ook aan konijntjes met urinebrand, konijnen met chonisch snot, konijnen die kwijlen door gebitsproblemen en/of konijnen met traanoogjes. Wij adviseren zeker om die konijnen te behandelen met een preventief middel.

 

Zorg er voor dat je in de zomer het konijnenhok echt goed op tijd schoon maakt, verschoon de toiletbak gerust 2x per dag en het hok echt minimaal 1x per week. Zo voorkom je vliegen en maden en andere insecten (zoals muggen) zo veel mogelijk. Leg geen natte handdoeken in het verblijf waardoor konijnen een broerige vacht kunnen krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer dagelijks. Tijdens het voer moment kijk en voel ik even aan de kontjes. Als ze tegen het gaas staan kun je het ook vaak goed zien.

Op het moment dat er meer risico is, spray ik de konijnen ook preventief. En dan controleer ik ook wel vaker op een dag.

Bijvoorbeeld als ik konijnen met spijsverteringsproblemen heb, die wat oud worden of zichzelf niet zo goed schoon houden. Of als er medicijnen gegeven worden en daardoor kans op diarree wat groter is. EC konijnen, konijnen met artrose enz. heb ik altijd elke 4 weken preventief behandeld, en die controleer je ook vaker. Laat ik het afkloppen, maar nu heb ik gelukkig geen konijnen die extra risico lopen. 

 

Ook als ik wat langer weg ben op vakantie spray ik ze voordien in, omdat je weet dat de vakantieoppas misschien net wat minder controleert, of wel controleert maar je het dan toch extra wil voorkomen. Meestal ben ik niet zo van medicijnen / pesticiden als het niet echt noodzakelijk is, ik gebruik liever zo min mogelijk. Met spray kan het nog steeds dat ze myiasis krijgen, maar is de kans wel kleiner gelukkig. Ik geloof dat het advies standaard is elke 6 of 8 weken sprayen, maar als er echt risico is hou ik zelf 4 weken aan omdat je merkt dat de werking tegen het einde toch wel minder is. 

 

Ik heb het bij mijn eigen konijnen gelukkig nooit gehad. Vroeger wel bij vrijwilligerswerk op een kinderboerderij bij een konijn. En bij een oppaskonijn, waarvan het baasje op vakantie was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij checken elke dag de kontjes door te voelen. Omkeren doen we niet i.v.m. stress bij Lodewijk. Scarlett pikt het een paar dagen en daarna is ze ook niet meer blij. Diep voelen mag bij beide wel, al verdragen ze het meer bij mij dan bij mijn man.

 

Ze lopen buiten, maar het hok is natuurlijk groot en hoog bij ons (1.50x1.60x1.50) en beide bakken met keutels worden elke dag verschoont door mijn man. Ik heb die enge vliegen bij ons dus ook nog nooit gezien en dat hoop ik zo te houden. Overleg gehad met de DA, maar die vond bij jonge konijnen en hoe dicht ik er op zit, het geen noodzaak om te sprayen. Dat doen wij dus ook niet. Al hoorden wij wel dat het elke 4 weken moest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb soms gekozen, altijd binnen konijnen gehad en dus meer zicht op wat voor vliegen er in de buurt komen. Probleemvliegen worden zo snel mogelijk slachtoffer van de vliegenmepper.

 

Mijn megacolon konijn heb ik uiteindelijk wel gesprayd. Die was constant nat, waardoor de kans ondanks binnen zijn mij te groot werd.

 

Controleren op vuiligheid/plakpoep doe ik wel regelmatig, maar meestal onopvallend (onbewust misschien toch wel dagelijks). Op de achterpootjes laten staan, even kijken als ze lekker liggen. Als ik iets vermoed dat er iets schoongemaakt moet worden dan controleer ik door het konijn bij me te nemen en bij problemen meteen schoon te kunnen maken.

 

Ik dacht inderdaad dat er minimaal 4 weken tussen iedere spraybeurt moet zitten. Normaal spray je dacht ik 2 of 3 keer per zomer, preventief. Konijnen die je regelmatig schoon moet maken door een aandoening zou ik dus ergens tussen de 4 en 5 weken herhalen. Op de verpakking staat precies hoeveel tijd er minimaal tussen moet zitten, lees de instructies sowieso goed voor je aan de slag gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik check natuurlijk Leeuw als hij weer 💩 heeft maar kijk ook wat er aan keutels op de grond en in toilet bak ligt. Kleine heeft het zo ontzettend schoon van onder dat ik daar weinig op let maar dochter bekijkt hem bijna elke dag van top tot teen. 

 

Heb soms ingevuld maar bedenk me nu dat ik eigenlijk wel dagelijks check. 

 

Gelukkig geen vliegen in de kamer. Heel af en toe een wesp, vlinder of meesje 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer eigenlijk zelden of nooit 😬

Heb er tot nu toe eigenlijk ook geen reden voor. Fluffy en Pip houden zichzelf mooi schoon, hebben nooit plakpoep en de bak verschoon ik regelmatig. Wel kijk ik dagelijks naar de keutels die er liggen, zolang die er goed uit zien denk ik dat het allemaal wel oké is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, mammafelina zei:

Ik controleer eigenlijk zelden of nooit 😬

 

Dat is niet echt super erg hoor. Mijn DA zegt dat je plakpoep echt duidelijk ruikt en dat als je konijnen hebt met goede darmen die jong zijn, de kans echt nihil is. Zeker als ze veel vrije ruimte hebben en je de bakken regelmatig verschoont.

 

Ik heb alleen een konijn dat graag in de regen gaat zitten (Scarlett 🙄) en ik wil dus altijd voelen of ze niet een natte kont/staart heeft en/of dat er met het verharen dan iets mis gaat. Ik ben bang dat als het uit mijn routine is (kan nu trouwens niet, want ze verharen nog steeds!) ze het straks niet meer pikt. Dus liever dan dagelijks checken. Lodewijk heeft natuurlijk zijn aangeboren heupafwijking en dat was toen het eerst te zien aan een natte achterpoot, dus weten dat hij nergens nat is, is ook een goede manier om te zien dat hij gewoon voldoende pijnstilling heeft. Dat het ook allemaal helpt vanwege myiasis is een mooie bijkomstigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik wil je niet al te bang maken. Maar de gevallen dat er myiasis was, waar ik ervaring mee heb, ging het mega snel. Van niets aan de hand, naar toch wat afwijking in gewone gedrag, niet dat je direct denkt dat het fout zit, maar dat je merkt dat er toch "iets" is.

 

Beide konijnen waar het bij was, hadden wel wat geschiedenis met gezondheidsproblemen,  maar niets al te schokkend en niet op dat moment. Geen natte vacht of diarree. 

 

Omdat ik wat opmerkte in gedrag en eetlust, ga je controleren. En dan zie je de foute boel. Eerst dacht ik dat het mee viel, vliegje en eitje te zien. Dan denk je op tijd te zijn. Maar bij goed in de vacht zoeken dan toch al maden gevonden. Beide konijnen zijn bij de dierenarts behandeld. Een konijn overleed de volgende dag. De andere verslechterde van gezondheid en overleed een paar weken later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poei, dat is heftig @Evee. Het is zo'n rottige ziekte.

 

Onze DA zei dat ze dus aanraad om te sprayen bij oudere konijnen en bij konijnen met gezondheidsproblemen qua darmen e.d. Omdat het risico daar te groot is en omdat het dan inderdaad snel kan gaan. Niet alleen omdat ze vatbaarder zijn, maar ook omdat als het toeslaat het dan veel harder gaat dan bij gezondere jonge konijnen (met uitzondering van nestjes/super jonge konijnen). Volgens mij was het advies om dus altijd senioren te sprayen die buiten wonen. En super goed op te letten of je die vliegen niet ziet - maar ja, dat is denk ik ook wel anders voor  mensen die landelijker wonen. Bij maneges e.d. heb ik ze altijd 100% gezien, maar bij ons in de tuin nooit.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Trap maar eens per ongeluk een huisjesslak kapot, kom dan 10 minuten later terug, wedden dat die vol zit? Ook in een woonwijk. Die vliegen zitten overal en hebben normaal gesproken ook een nut natuurlijk.

 

Daar waar poep en dood(vlees) is, zijn die beesten. Op een manege of in een stal is wat meer poep, maar ik zie ze regelmatig vliegen, te frequent om te geloven dat je ze niet ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Kolino zei:

Trap maar eens per ongeluk een huisjesslak kapot, kom dan 10 minuten later terug, wedden dat die vol zit? Ook in een woonwijk. Die vliegen zitten overal en hebben normaal gesproken ook een nut natuurlijk.

 

Daar waar poep en dood(vlees) is, zijn die beesten. Op een manege of in een stal is wat meer poep, maar ik zie ze regelmatig vliegen, te frequent om te geloven dat je ze niet ziet.

 

Ik vroeg het mijn man gisteren, want ik dacht, ben ik nu zo gek of kent hij het ook niet. Helaas heeft hij weleens slakken vertrapt, want hij doet 's avonds het schoonmaak werk en je ziet ze niet altijd. Sowieso hebben wij ook weinig slakken in de ren - ik denk vanwege de verhoogde borders & de hekken. Hij vond 1 slak die zichzelf dood had gemaakt om te proberen door het hek heen te komen. Deze zomer heeft hij er een stuk of 10 gezien (vorige zomer niets), terwijl mijn moeder er echt tientallen heeft en ik griezel van de emmer van @To van de Veluwe. Voor het eerst ook 1 naaktslak, waar ik zelf even hard van schrok en mijn man weer van mij schrok 😛 Hij vertelde mij dat hij die groene vliegen idd ook niet ziet. Wat ook een groot voordeel is, is dat onze GFT-bak buiten de tuin staat, dus als daar wat op af komt, staat het achter de schuttingen.


Op 1 of andere manier hebben we aan de ene kant een heel rijk dieren-leven, met in de borders echt veel wormen, bijen, hommels, vlinders etc. die het prima daar doen en aan de andere kant hebben we niets. Ik denk nog steeds dat het komt omdat we omzoomd zijn door 3 sloten als mini-wijk van 3 straten en achter een van die sloten ligt een groot park. Qua vogels hebben we ook nooit overlast, hoogstens af en toe een klein spreeuwtje en koolmeesjes, maar goed, Lodewijk jaagt ook op Eksters, dus dat zal ook wel helpen 😛 Enige overlast dier die we af en toe opmerken zijn mieren, maar goed, ff wat kaneel en dan is het verder prima. Oh, en ik had luis in mijn roos, dat was niet zo leuk.

 

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-7-2024 om 23:33, Kolino zei:

Trap maar eens per ongeluk een huisjesslak kapot

Hier de slakkenexpert. Hier trappen we ze in het donker ook wel dood. Maar hier geen vliegen. Wel worden ze opgeruimd door andere slakken. Eten dus soms hun soortgenoten op of door de vogels. Ik zie hier alleen gewone vliegen op dit moment. Misschien dat ze naar de koeien trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-7-2024 om 09:19, bunnyempress zei:

terwijl mijn moeder er echt tientallen heeft en ik griezel van de emmer van @To van de Veluwe. Voor het eerst ook 1 naaktslak, waar ik zelf even hard van schrok en mijn man weer van mij schrok 😛

Ondertussen al duizenden gevangen. Gisteravond 281. En dan tel ik alleen de naaktslakken maar ...... ik tel alles mee dus van eitje af aan. Onze begonia's zaten vol met dat jeugdige spul. Ik ben nu al zover dat ik een grote naaktslak met mijn handen beetpak. Wel heel snel want brrr. 

Het is hier echt een enorme plaag. 

Hier in de buurt zit een ruig terrein en daar komen ze vandaan. Maar ik denk: elke opgeruimde slak scheelt 600 eitjes.

Juist gisteravond zat er een tijgerslak op de deurmat. Hoe kom je onder die deur door?

Bij de buren zie ik wel dat het helpt om houtsnippers om je planten te doen. Zij hebben van die grove houtsnippers en daar zie ik ze niet.

Bij de voordeur zit in het rooster een nest hommels. Mogen van mij blijven zolang ze zich lief gedragen. Ik zag onder het dak bij de garage twee vleermuizen. Prima. Er zit ook een pad. Mijn man zegt wel eens gekstekend: onze i-Pad (aai pad). Prima. Van de week keek ik onder de struiken en met mijn handen deed ik de bladeren opzij. Raakte ik iets aan en dat sprong weg. Ik schrok wel maar het was die dikke pad. 

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer in de zomer dagelijks, de ene dag door oppakken, de andere door kijken als ze staan. Maar ik kijk ook elke dag meerdere keren in de poepbak of daar iets van maden of rare dingen te zien valt.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik, nadat er 3 weken geleden 4 groene vliegen in huis waren en ik helemaal panisch werd, de konijnen helemaal ondergespoten heb met anti myasis. Twee dagen later een dode made tegengekomen, dus was wel blij dat ik dat had gedaan. Dat ga ik nu ook blijven doen. Ze hebben geen plakpoep of dergelijke, maar zijn wel twee kwakkelaars ondanks dat ze nog heel jong zijn. 

Toen ik 14 was ben ik mijn konijn verloren aan maden en dat was zo heftig, dat wil ik nooit meer meemaken. Kleine kerel destijds in laten slapen omdat ik het niet aan kon zien hoe zeer hij leed. 

 

N.a.v. jullie verhalen: Kan mij iemand vertellen wat de slakken met vliegeneieren te maken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de dode slakken worden opgegeten door dezelfde soort vliegen. Maar ik zie dat eigenlijk alleen overdag gebeuren. Het was om een voorbeeld te geven dat deze vliegen overal voorkomen een niet perse alleen in landelijk gebied.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmorgen beide konijnen even opgepakt en gelijk gecontroleerd. Gelukkig alles rustig en schoon. Ik zie hier echt zelden zo’n vieze groene vlieg, wel veel gewone vliegen. 
Toch ben ik wel een beetje angstiger geworden door de reactie van @Evee

Bij de opvang hier, ruikt het altijd heel erg naar plas en zijn er ook wel vliegen. Ik denk dat ik de konijnen en als het voor hen geen kwaad kan ook de cavia’s dit jaar voor de zekerheid maar in spray voordat we op vakantie gaan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet mijn bedoeling jullie bang te maken, meer om de noodzaak van goede hygiëne en regelmatige controle te benadrukken. En op de mogelijkheid om preventief te sprayen bij risico konijnen / situaties bekendheid te geven. 

 

Ik heb al heel wat jaren konijnen en konijnen van anderen verzorgd, en dus nog maar 2x meegemaakt. Maar die twee gevallen vind ik zelf wel heel lastig, omdat het dus zo snel foute boel was. Zelfs als je er alles aan gedaan had voor je eigen idee om het te voorkomen. Vandaar dus een poll en topic om er bekendheid aan te geven, zodat konijnenbaasjes weten wat ze preventief kunnen doen en waar ze op moeten letten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan we morgen weer sprayen. Maar kunne alleen die groene vliegen myiasis veroorzaken? Die zie ik nooit bij de konijnen. Andere vliegen wel. Ik controleerde al wel dagelijks onbewust een beetje, maar doe het nu wel bewuster. Zijn er nog tips voor hoe je er goed op kan controleren? Of is het echt gewoon heel opvallend als ze het hebben? Ben ook wel alerter geworden na je berichtje @Evee, maar juist alleen maar goed 👍 .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groene vleesvlieg is de vlieg die myiasis veroorzaakt.

 

Deze:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_vleesvlieg

 

Er zijn er nog wel een paar die het kunnen veroorzaken, maar dit is de meest voorkomende.

 

Je kijkt of de vacht schoon is, geen vocht, urine, traanvocht, ontlasting, geen wonden op het lijf. En of de huid heel is en niet rood geïrriteerd, geen gaatjes in de huid en of je vliegen rond het konijn ziet. En natuurlijk of er eitjes of maden zichtbaar zijn. 

 

Meestal letten we op de kontjes, urine en ontlasting, maar een wond op de rug of traanvocht, kwijl, of pus ergens kan het ook aantrekken.

 

Een badje en ook natte doeken in het verblijf doen mensen soms bij warmte, maar daar koelen ze niet van af en de vochtige vacht blijft lang vochtig bij konijnen, en juist ook een broeierige vacht trekt vliegen aan. Niet doen dus!

 

Edit: bij oververhitting kun je een konijn wel koelen met water, maar dan maak je de oren nat. Konijnen regelen de warmte namelijk vooral via de oren. Als er oververhitting is, bel dan altijd een dierenarts voor advies.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik controleer vooral als ik plakpoep zie liggen. Dan meteen schoonmaken in een badje zodat het los kan weken. 

 

Ik deed dit vandaag bij mijn voedster aangezien ze wat last had van plakpoep, en rond en achter haar geslachtsdeel/anus zag het er wat raar en vies uit, dus ga morgen even langs de dierenarts voor de zekerheid ivm myiasis etc.

 

Vraagje: ik hoor bij veel van jullie dat jullie ze sprayen. welke spray gebruiken jullie hiervoor, en waar haal je deze?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep hoor je eigenlijk niet of echt maar zelden te zien. Dat is wel een teken dat er iets niet goed gaat. Dat kan aan voeding liggen, maar ook aan darmproblemen zoals bijvoorbeeld een wormbesmetting. Dat is wel iets om heel kritisch naar te kijken, want het hoort niet. 

 

Je kan die spray bij de dierenarts halen (no-myiasis spray heet die geloof ik), maar in de vrije verkoop is ook een variant te krijgen van het merk Beaphar, dat hebben ze dus in dierenwinkels. Dat is de beaphar anti-myiasis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .